Tuesday, August 30, 2011

A131556 NORAMIRA ROBANI LJ05 Personaliti

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana sekali lagi saya dapat menghadirkan diri untuk kuliah pengurusan emosi yang keenam ini. Untuk kuliah kali ini, kami diberikan tiga tugas sebagai tugasan kami untuk dikaitkan di dalam jurnal kali ini. Tugas yang pertama adalah kami diminta untuk membaca teori psikoanalitik dan juga menonton satu video yang dipaparkan dan seterusnya kami diminta untuk mengaitkan kandungan yang ada dalam teori dengan video yang dipaparkan. Selain itu kami juga diminta untuk membandingkan teori psikoanalitik ini dengan teori psikobiososial. Manakala bagi tugasan kedua pula, kami diminta untuk menjawab soal selidik MBTI dan membincangkannya. Dan bagi tugasan ketiiga pula, kami diminta untuk menjawab soal selidik Teori Besar Lima (Big Five Theory) dan seterusnya membincangkan tentang teori masing-masing.
Psikoanalitik teori ialah teori yang mengaitkan pengalaman seseorang dalam keadaan tidak sedar atau tanpa kita sedari. Contohnya seperti pengalaman sewaktu kita kanak-kanak di mana kebanyakan situasi sewaktu kanak-kanak tidak dapat kita ingati kerana tumbesaran kita yang progressif. Seterusnya, video yang kami tonton adalah berkenaan dengan personaliti seseorang sama ada type A atau type B. Dan setelah diamati, saya tergolong dalam individu yang mempunyai personaliti type B. Individu dengan type B merupakan seseorang yang sukakan aktiviti-aktiviti yang tenang contohnya seperti melibatkan diri dengan aktiviti yang melibatkan alam sekitar atau sebagainya. Selain itu, individu ini juga merupakan seseorang yang disenangi, penyabar, tidak mudah risau dan tenang atau dalam bahasa lainnya relax. Individu yang mempunyai personaliti type B ini adalah seseorang yang makan dengan lambat, dan kehadirannya membuatkan situasi menjadi senang dan tenang.
Bagi tugasan yang kedua, di mana kami diminta untuk menjawab soalan MBTI, masing-masing mempunyai personaliti mereka yang tersendiri. Bagi saya pula, personaliti saya dalam soal selidik ini ialah ESFP iaitu Extraverted, Sensing, Feeling dan juga Perceiving. Menurut teori ini, saya merupakan seseorang yang suka hidup melalui pengalaman yang berganda. Personaliti ESFP ini juga merupakan seseorang yang sentiasa berjaga-jaga tentang apa sahaja pekerjaan yang memerlukan perhatian atau sesuatu pekerjaan yang memberikan keseronokan atau hiburan. Tidak dinafikan, saya kadang kala juga sedikit peka dengan apa sahaja pekerjaan yang saya lakukan contohnya seperti kerja-kerja yang melibatkan kumpulan kerana saya suka untuk menyiapkan kerja-kerja kami secara sempurna dan mampu kami lakukan. Di samping itu, menurut teori ini, saya merupakan seseorang yang yang cepat membiasakan diri dengan persekitaran saya. Namun bagi pendapat saya, keadaan ini terpulang kepada situasi yang sedang saya alami kerana kadang kala terdapat beberapa waktu saya seperti pasif dengan persekitaran kerana dikelilingi orang yang pasif dan adakalanya juga saya senang dan cepat menyesuaikan diri kerana dikelilingi oleh orang yang aktif dan berfikiran terbuka.
Selain itu, individu yang mempunyai personaliti ini juga merupakan seseorang yang sukakan kebebasan, baik hati, dan sering bertolak ansur. Personaliti ini juga mempunyai cara untuk berurusan dengan orang ramai dalam bidang yang sama dan tidak mudah untuk mendapat kesukaran semasa berhubungan. Bagi individu ini, pangkat, status, dan kepopularan tidaklah penting apabila mereka bersemuka dan berhubung dengan orang lain. Tidak dinafikan, saya juga bukanlah seorang yang mementingkan pangkat dan status glamer apabila berhadapan dengan orang lain kerana saya berasa janggal dengan keadaan seperti itu. Apa yang penting adalah saya dapat berhubungan dengan baik dengan semua orang.  Individu yang mempunyai personaliti ini juga mempunyai cara yang betul untuk mencari jalan bagi memperbaiki sesuatu di tempat kerja mereka. Individu ini sangat suka mengembara, mempunyai semangat ingin tahu yang tinggi, dan sukakan kepelbagaian. Individu ini lebih tertumpu dan menyukai perbuatan berbanding perkataan, atau dengan kata lain, mereka lebih mementingkan sesuatu yang memerlukan kelakuan berbanding dengan kata-kata. Mereka juga sentiasa berada dalam keadaan gembira selagi semuanya berjalan lancar mengikut arus yang ditetapkan. Individu ini juga sukakan kesederhanaan dan suka melakukan sesuatu pekerjaan dengan cepat. Individu ini juga seorang yang sangat membantu kerana mereka selalunya memberikan cara atau khidmat yang betul kepada orang yang  memerlukan. Mereka juga sebenarnya mempunyai keupayaan yang unik dan aneh untuk memberikan respons dalam hal-hal seperti kes kecemasan dan mereka juga mempunyai tindak balas yang agak baik terhadap sesuatu perkara. Tetapi, individu ini juga mempunyai  kekurangan iaitu mereka selalu bertindak tanpa berfikir terlebih dahulu. Keadaan ini sangat bahaya kerana ianya boleh memberi kesan dalam kehidupan seharian individu yang yang mempunyai personaliti ESFP. Tetapi mereka juga sebenarnya cenderung atau lebih terarah untuk mempunyai kemahiran semula jadi seorang pengantara. Individu ini juga biasa dengan alam sekitar serta warna yang pelbagai, tekstur, bunyi, kecantikan dan rasa kesemuanya. Mereka dikatakan agak anggun, ayu dan tangkas ketika bergerak. Mereka juga cintakan keseronokan dan sekiranya sesuatu situasi itu terlalu senyap, mereka boleh menyediakan hiburan ataupun gangguan. Mereka merupakan seseorang yang suka belajar denagn cara memerhati dan seterusnya menjadikan pemerhatian mereka sebagai contoh dan motivasi. Dan seterusnya, mereka suka mengajar menggunakan contoh kerana ianya lebih mudah difahami dan diamati. Dan selalunya perhatian mereka akan terarah kepada apa sahaja yang memberi gambaran kepada deria mereka.
Saya juga seperti yang saya beritahu sebelum ini, merupakan seorang individu yang berpersonaliti ESFP. Dan tidak dinafikan, saya mengakui sedikit sebanyak huraian tentang personaliti ESFP. Setiap karakter ada baik dan buruknya dan bagi saya, apabila saya telah megetahui tentang personaliti saya, saya seharusnya menjadikan peluang ini untuk memuhasabah diri dan cuba memperbaiki apa sahaja yang kurang supaya ianya dapat membantu saya mengurus emosi saya dengan baik.
Seterusnya, bagi tugasan ketiga iaitu tentang Big Five Theory, setelah melakukan soal selidik yang dikemukakan, antara kelima-lima personaliti, saya lebih tergolong dalam kategori 'openness' atau dalam bahasa ibunda kita, keterbukaan. Menurut teori ini, individu yang dalam kategori ini lebih bersifat terbuka dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Mereka tidak terikut-ikut dengan emosi tetapi lebih berfikiran terbuka dalam membuat sesuatu pilihan. Mereka juga dipercayai lebih menghargai seni yang abstrak dan sesuatu yang merangkumi alam sekitar.
Sebagai kesimpulannya, saya tidak nafikan ketiga-tiga emosi yang saya punyai kerana itu adalah diri saya yang sebenar yang mana dahulu saya tidak terlalu mengetahui tentang personaliti diri saya yang sebenar. Namun dengan menghadiri kuliah ini, baru saya ketahui tentang personaliti sebenar saya dan juga personaliti-personaliti yang lain. Setiap personaliti yang ada sebenarnya mempunyai nilai positif dan negatif masing-masing kerana saya percaya tiada seorang pun yang mempunyai personaliti yang sempurna dari segi luaran dan juga dalaman. Seterusnya, apa yang saya ingin tekankan di sini ialah, sebagai seorang manusia, kita haruslah berusaha untuk menjadi yang terbaik untuk diri sendiri dan juga orang lain di samping menerima kekurangan diri kita sendiri. Akhir sekali, salam aidilfitri dari saya.
                

a131479 norfarahin romlan lj05 personaliti

 

Assalamualaikum dan slam sejahtera kepada Dr. Zamri dan rakan-rakan. Jurnal pada kali ini merupakan jurnal kelima yang telah saya tulis untuk mengulas kuliah pengurusan emosi pada minngu ini bertarikh 24 Ogos 2011. Kelainan pada kuliah kali ini kerana kami tidak di beri kuliah tetapi di minta untuk melakukan beberapa ujian personaliti. Kami juga diminta untuk mengulas jenis personaliti kami di dalam jurnal kali ini.

Sesi pengkuliahan dimulakan dengan tayangan video berkaitan dengan kehidupan manusia sejak kecil sehingga dewasa. Lagu ini menceritakan perasaan penulis ketika masih kecil dan setelah menjadi dewasa. Pada awalnya penulis menyangkakan kehidupan ini sesuatu yang indah, tanpa masalah. Dia merakan disetiap terowong yang dilalui pasti akan ada cahaya di hujungnya. Jiak kita analisis ayat tersebut, penulis merasakan bahawa di setiap masalah yang timbul pasti akan ada jalan keluarnya dan penyelesaiannya. Tetapi setelah beliau menjangkau usia remaja ternyata segala yang beliau rasakan adalah salah dan tidak tepat. Beliau sedar bahawa tidak semua masalah yang menimpanya ada penyelesaian. Beliau merasa sedikit kecewa dan sedih tetapi akhirnya dia sedar kehidupan ini perlu di teruskan. Antara perkara yang penulis sangkakan ketika kecil ialah semua orang yang beliau temui akan menjadi kawan dan akhirnya beliau sedar bahawa tidak semua dari mereka ingin dan berhak untuk menjadi kawan antara satu sama lain. Kekecewaan ini menyedarkan penulis dan beliau sendiri mengambil keputusan akan terus berkawan walaupun kawan yang beliau cari dan temui akan mengkhianati beliau pada akhirnya. Perkara ini turut menyedarkan saya bahawa hidup ini tidak semudah yang disangka. Banyak cubaan dan ujian yang perlu kita lalui dalam menjadikan diri lebih matang dan sabar selain dapat menguji keimanan kita. Itulah lumrah kehidupan yang perlu dilalui oleh setiap mereka yang hidup. Emosi yang di utarakan dalam lagu ini ialah emosi negatif iaitu sedih.

Sesi kedua kuliah adalah tentang personaliti. Menurut pembacaan yang dilakukan, Erik Erikson menyatakan bahawa terdapat perbezaan dalam pembentukan identiti mengikut jantina dan terdapat juga faktor lain yang mempengaruhi personaliti individu. Antaranya ialah faktor pengaruh keluarga dan budaya.

Kami diperlihatkan video berkenaan sifat-sifat individu yang mempunyai personaliti type A dan B. Setelah video berakhir kami di minta mengakses diri kami tergolong dalam kumpulan yang mana. saya merasakan saya ialah individu yang mempunyai personaliti jenis B. Walaubagaimanapun saya dapat merasakan kedua-dua personaliti tersebut ada dalam diri saya. Bergantung pada situasi, tempat dan beberapa faktor lain, saya berpendapat bahawa personaliti manusia akan berubah. Ramai di antara kami juga tidak jelas tentang personaliti sebenar mereka. Mungkin ujian yang lebih tepat perlu dijalankan untuk mendapatkan keputusan yang lebih baik.

Antara sifat individu yang tergolong dalam kumpulan yang mempunyai personaliti jenis B ialah :-

  1. Tenang

  2. Memandu perlahan dan berhemah

  3. Mudah menyesuaikan diri.

  4. Makan perlahan

  5. Sabar

  6. Tidak suka melakukan sesuatu dalam keadaan tergesa-gesa

  7. Bercakap perlahan.

Dr zamri ada menyatakan bahawa personaliti juga boleh ditentukan melalui jenis darah. Oleh itu saya telah membuat beberapa bacaan tambahan di internet tentang perkara tersebut. Antara personaliti individu yang mempunyai darah jenis B ialah :-

Jenis Darah B adalah Pemburu (Hunters)

Mereka berdarah B adalah golongan yang periang, memiliki semangat dan aura personaliti yang kuat dan tersendiri. Dalam waktu yang sama, mereka tidak menghiraukan apa orang lain fikir tentang mereka dan liar. Mereka boleh menjadi sangat lemah, pemalas dan kurang sabar. Namun, mereka juga sangat bersungguh-sungguh (passionate) dengan apa yang mereka mahukan.

Peribadi Asas:

Pantas membuat keputusan, boleh menjadi sangat fleksibel, tidak kisah pada peraturan, menghormati penemuan sains dan perkara praktikal.

Kadar Toleransi:

Mengekalkan sepenuh minat pada apa yang mereka lakukan, kelihatan tidak sabar, tidak sukakan kerja yang berulang.

Bagaimana mereka melihat masa hadapan dan masa lampau:

Sukar melupakan hubungan terkini tetapi mudah melupakan kenangan masa silam.

Bagaimana mereka menggambarkan perasaan:

Seorang yang 'expressive', 'cool' dan bersifat objektif, walaupun selalu bergurau tetapi boleh menjadi sangat pemalu, cepat menukar 'mood' seperti cuaca, tidak boleh berhenti merungut apabila mereka kecewa.

Bagaimana mereka bekerja:

Kreatif dan memiliki idea baru, tidak boleh membezakan kerja dan hobi,sukar menerima arahan, tidak gentar mencadangkan perubahan yang inovatif dan tidak takutkan kritikan.

Sumber :- http://kolanorzainul.blogspot.com/2011/03/rahsia-personaliti-dari-jenis-darah.html

Setelah memilih jenis personaliti kami, kuliah di teruskan dengan menjawab soal selidik MBTI. Perkataan MBTI ini membawa maksud MYERS BRIGGS TYPE INDICATOR. MBTI merupakan salah satu soal selidik yang sering digunakan bagi mengkaji personality individu. Terdapat empat dimensi yang diperbincangkan dalam soal selidik ini. Empat dimensi tersebut ialah:-

  1. Extraversion dan Intraversion

  2. Sensing dan Intuitive

  3. Thinking dan Feeling

  4. Judging and Perceiving

Hasil menjawab soal selidik ini saya mendapat keputusan ESFP iaitu the performers. Seorang yang extrovert merupakan individu yang gemar bergaul dengan orang ramai, suka bergurau, berfikiran terbuka dan akan merasa sedih apabila ditinggalkan seorang diri. Dan satu kelemahan individu yang bersifat ekstrovert ini ialah mereka suka bertindak tanpa berfikir panjang. Saya merasakan ada benarnya sifat ini dalam diri saya. Saya berasa gembira apabila ada ramai orang dikeliling saya tetapi akan merasa sedih dan bosan apabila saya sendirian.

Seterusnya ialah sensing. Saya suka akan sesuatu yang jelas dan nyata. Sebagai contoh, saya tidak suka bermain teka-teki kerana saya menganggap teka-teki itu adalah sesuatu yang tidak jelas. Kekadang jawapan yang di cari itu tidak logik. Saya juga suka mengimbau kembali pengalaman lampau. Berbeza dengan mereka yang bersifat intuitive. Mereka lebih gemar untuk memikirkan sesuatu yang abstrak dan tidak jelas, gemar berkhayal dan meneka. Mungkin mereka yang mempunyai ciri ini gemar untuk bermain teka-teki tetapi sebaliknya buat mereka yang bercirikan sensing.

Dimensi yang seterusnya ialah thinking dan feeling. Saya memilih feeling. Individu yang tergolong dalam ciri ini adalah seorang yang tidak tetap pendiriannya pada pemahaman saya. Sama seperti saya, saya mudah menukar pilihan saya berdasarkan perkara yang disukai ramai. Mereka juga suka mengambil tindakan berdasarkan perasaan. Berbeza dengan mereka yang bersifat thinking. Mereka lebih gemar berfikir tentang fakta yang logik. Dimensi yang terakhir ialah judging dan perceiving. Saya lebih cenderung kepada perceiving. Melalui pembacaan yang dibuat, individu yang bersifat perceiving ini lebih suka membuat sesuatu tanpa perancangan,mempunyai toleransi dengan tekanan dan perasaan ketika bekerja.

Setelah menjawab soal selidik MBTI dan mengamati personaliti diri, saya semakin jelas dengan personaliti diri sendiri. Mungkin ada benar dan tidak setiap ciri personaliti yang telah disenaraikan tetapi saya pasti kebanyakannya adalah sama dengan ciri yang saya miliki sekarang. Walaubagaimanapun saya tetap merasakan personaliti seseorang akan mudah berubah bergantung pada situasi dan tempat di mana mereka berada. Akhir kata, fahamilah personaliti diri anda sendiri.





A131759 Koh Chooi Lin LJ05

Selamat sejahtera saya megucapkan kepada Pengurus Emosi Subjek ZZZT2253 yang dihormati, Dr. Zamri. Salam Satu Malaysia.

Pada 24 Ogos 2011, kami telah menghadiri kelas subjek ZT yang kelima bertempat di Kuliah 1, Fakulti UKM, Kuala Lumpur.  Topik utama kuliah ialah emosi dan personality.

Dalam kelas ini, kami diberi peluang supaya menonton tayangan video serta melakukan tugas-tugasan sepanjang kuliah tersebut.

Tugasan pertama adalah berkaitan dengan Teori Psikoanalitik. Psikoanalitik merupakan pendekatan yang berdasarkan kepada kepercayaan bahawa tingkah laku manusia dipengaruhi oleh proses psikologi yang tidak sedar oleh diri sendiri. Melalui pembacaan, teori tersebut diperkenalkan oleh sigmund Freud. Teori ini berkaitan dengan penggunaan bahasa menganalisa atau membincangkan seni visual. Selain itu, seni boleh meluahkan emosi seseorang.Freud percaya bahawa seni visual adalah bahan perantara paling penting dan utama dalam mengenal pasti pemikiran bawah sedar manusia. Freud juga menyatakan bahawa tahap ini boleh dicapai dengan menganalisis proses-proses kreatif yang terlibat dalam penghasilan seni visual. Pada masa yang sama, Freud juga mengkaji hubungan antara sejarah hidup artis dengan karya mereka. Dalam konteks kemahiran seni kanak-kanak, Freud mempercayai bahawa interpretasi mereka terhadap seni visual dan penghasilan mereka boleh mewujudkan perasaan dan emosi. Penggunaan seni visual dalam rawatan mental dan emosi sangat penting bagi kanak-kanak. Ia dikenali sebagai kaedah psikoterapi. Contohnya; membimbing kanak-kanak melukis ahli keluarganya boleh memberi gambaran dan maklumat tentang perspektif kanak-kanak serta emosinya terhadap keluarga.

Jenis A dan jenis B personaliti teori yang dicipta oleh sepasang pakar kardiologi. Dalam tahun 1950-an, Meyer Friedman dan RH Rosenman menyelidik kemungkinan punca penyakit koronari. Selepas kajian yang sembilan tahun lebih daripada 3,000 lelaki yang sihat berumur 35-59, Friedman dan Rosenman mendapati bahawa corak tingkah laku tertentu membawa risiko yang lebih tinggi terhadap sesuatu penyakit, dan mencipta satu kaedah untuk mengkategorikan pesakit sama ada sebagai jenis A, jenis B atau jenis AB (bagi orang-orang yang mencabar pengkategorian mudah).

Mereka menyimpulkan bahawa seseorang yang mempunyai jenis personaliti A adalah lebih cenderung untuk bimbang dengan status dan pencapaian. Mereka sering gila kerja, yang mungkin mempunyai isu-isu yang mempunyai harga diri dan ketidak-sabaran. Mereka juga lebih cenderung untuk menjadi cepat untuk marah. Tidak mengejutkan, ini adalah jenis keperibadian yang Friedman dan Rosenman yang dikaitkan dengan risiko yang tinggi penyakit jantung.

Jenis personaliti B hampir bertentangan dengan Jenis A. Jenis orang ini adalah tenang dan tidak mempunyai rasa panik waktu ketegangan masa. Jenis B personaliti melaporkan tahap kepuasan hidup yang lebih tinggi dan lebih cenderung untuk bersabar dan pandai menguasai keadaan. Jenis B tidak mempunyai sebarang masalah untuk berehat atau duduk tanpa melakukan apa -apa untuk masa yang panjang. Jenis B kadang-kala melambatkan kerja-kerja yang mereka pada saat-saat akhir dan mereka biasanya tidak tertekan dengan mudah. Jenis B boleh capai tinggi tetapi kurang tidak mudah tertekan berbanding yang lain.

Selepas menonton video tersebut, kami diminta menyiapkan tugasan MBTI. Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)[8] adalah tes kepribadian menggunakan empat karakteristik dan mengklasifikasikan individu ke dalam salah satu dari 16 tipe kepribadian. Berdasarkan jawaban yang diberikan dalam tes tersebut, individu diklasifikasikan ke dalam karakteristik ekstraver atau introver, [sensitif] atau intuitif, pemikir atau perasa, dan memahami atau menilai[7]. Instrumen ini adalah instrumen penilai kepribadian yang paling sering digunakan.[9] MBTI telah dipraktikkan secara luas di perusahaan-perusahaan global seperti Apple Computers, AT&T, Citgroup, GE, 3M Co., dan berbagai rumah sakit, institusi pendidikan, dan angkatan bersenjata AS.[9]

MBTI mengklasifikasikan empat pasangan aspek psikologi yang berbeza, juga dikenali sebagai dichotomy, kepada enam belas jenis personaliti yang berbeza:

Dichotomies

1.      Extraversion (E) - (I) Introversion

·  Extraverts berorientasikan tindakan, manakala introverts dianggap berorientasikan.

·  Extraverts mencari keluasan pengetahuan dan pengaruh, manakala introverts mencari kedalaman pengetahuan dan pengaruh.

·  Extraverts sering memilih interaksi yang lebih kerap, manakala introverts lebih suka interaksi yang lebih besar .

·  Extraverts cas semula dan mendapat tenaga daripada meluangkan masa dengan orang, manakala introverts menyegarkan semula dan mendapat tenaga daripada menghabiskan masa sahaja.

2.      Sensing (S) - (N) Intuition

Sensing dan intuisi adalah pengumpulan maklumat (perceiving) fungsi. Ia menerangkan bagaimana maklumat baru difahami dan ditafsirkan. Individu yang memilih sensing lebih cenderung untuk mempercayai maklumat yang ada di masa ini, ketara dan konkrit itu adalah maklumat yang boleh difahami oleh lima deria. Mereka cenderung kepada gerak hati rasa tidak percaya, yang seolah-olah datang dari mana .  Mereka lebih suka melihat untuk maklumat dan fakta- fakta. Bagi mereka, maksudnya adalah dalam data. Sebaliknya, orang-orang yang lebih suka intuisi cenderung untuk mempercayai maklumat yang lebih abstrak atau teori yang boleh dikaitkan dengan maklumat lain (sama ada diingati atau ditemui oleh mencari konteks yang lebih luas atau corak ). Mereka mungkin lebih berminat untuk kemungkinan di masa depan. Mereka cenderung untuk berserah orang-orang berkelip wawasan yang seolah-olah gelembung sehingga dari minda tidak sedar. Maksudnya adalah bagaimana data berkaitan dengan corak atau teori.

3.      Thinking (T) - (F) Feeling

Berfikir dan berasa membuat keputusan (penghakiman) fungsi. Fungsi pemikiran dan perasaan kedua-duanya digunakan untuk membuat keputusan yang rasional, berdasarkan data yang diterima daripada fungsi pengumpulan maklumat (sensing atau intuisi). Mereka yang memilih pemikiran cenderung untuk memutuskan perkara-perkara dari sudut pandangan yang lebih berkembar, mengukur keputusan dengan apa yang kelihatan munasabah, logik, sebab dan akibat, konsisten dan yang hampir sama satu set yang diberikan kaedah- kaedah. Mereka yang memilih perasaan cenderung untuk datang kepada keputusan dengan mengaitkan atau empathizing dengan keadaan, melihat 'dari dalam' dan berat keadaan untuk mencapai, pada kira-kira, keharmonian, konsensus dan patut, memandangkan keperluan orang-orang yang terlibat .

4.      Judgment (J) - (P) Perception

Myers dan Briggs menambah dimensi lain untuk model tipologi Jung dengan mengenal pasti bahawa orang ramai juga mempunyai pilihan untuk menggunakan sama ada fungsi penghakiman (pemikiran atau perasaan) atau fungsi perceiving (sensing atau intuisi) apabila berhadapan dengan dunia luar (extraversion) .

Personaliti saya ialah INFP, iaitu personality 'pusung'. INFPs adalah individu yang introspektif, swasta, kreatif dan sangat idealistik serta mempunyai keinginan berterusan untuk menemui makna kehidupan. Mereka didorong oleh nilai-nilai positif dan gemar mencari kedamaian. Mereka bersifat empati dan penuh belas kasihan, di samping beringinan membantu orang lain dan umat manusia. INFPs bersifat imaginatif, bersenian dan sering mempunyai bakat dalam pembahasaan dan penulisan. Mereka juga boleh digambarkan sebagai lembut hati, tidak mementingkan diri sendiri, berjaga-jaga, menyesuaikan diri, sabar dan setia.

Walaubagaimanapun, Myers-Briggs Type Indicator kurang memiliki bukti pendukung yang valid, tetapi hal tersebut tidak berlaku pada model lima faktor kepribadian -yang biasanya disebut Model Lima Besar.[7] Selama beberapa tahun terakhir, sejumlah besar penelitian mendukung bahwa lima dimensi dasar saling mendasari dan mencakup sebagian besar variasi yang signifikan dalam kepribadian manusia.[10] Faktor-faktor lima besar mencakup ekstraversi, mudah akur dan bersepakat, sifat berhati-hati, stabilitas emosi, dan terbuka terhadap hal-hal baru. Dalam sesi terakhir, kami telah menjawab serta menyiapkan tugasan Model Lima Besar.  Jenis SLOAN saya ialah SCOAI- Extroversion (62%) Orderliness (64%) Emotional Stability (66%) Accommodation (66%) Inquisitiveness (62%), manakala jenis primary saya ialah 'calm'. 

Keputusan Extroversion yang sederhana tinggi menunjukkan bahawa kadang-kala saya suka bercakap, berada di luar rumah, pandai bergaul dan berinteraksi, namun, saya berkurangan dalam segi identiti dalaman. Keputusan ketertiban yang sederhana tinggi pula menunjukkan bahawa saya bersifat agak teranjur, kemas, tersusun dan kurang fleksibiliti, kepelbagaian, dan reaksi yang spontan. Keputusan Kestabilan emosi yang sederhana tinggi mencadangkan saya bersifat lebih tersantai, tenang, dan optimis. Keputusan penginapan sederhana tinggi mencadangkan bahawa saya kadang kala terlalu baik hati, boleh dipercayai, dan suka membantu, tetapi kurangnya pembangunan kendiri.

Keputusan ingin tahu yang sederhana tinggi yang mencadangkan anda intelektual, yang ingin tahu, imaginatif tetapi mungkin tidak sangat praktikal.

Saya berpendapat bahawa kedua-dua soal selidik ini amat tepat. Kesimpulan, melalui kuliah ini, saya telah lebih dapat memahami personaliti diri dan mampu memadankan personaliti diri dengan kehidupan harian. Saya akan menghargai kekuatan diri di samping berusaha mengubah kelemahan diri. Ini merupakan kelas yang amat seronok lagi bermanfaat.

Sekian, terima kasih.

A131759 Koh Chooi Lin LJ04

Selamat sejahtera saya megucapkan kepada Pengurus Emosi Subjek ZZZT2253 yang dihormati, Dr. Zamri. Salam Satu Malaysia.

Pada 24 Ogos 2011, kami telah menghadiri kelas subjek ZT yang keempat bertempat di Kuliah 1, Fakulti UKM, Kuala Lumpur. Dua topik utama kuliah ini ialah Emosi dan Motivasi serta Teori-eori Fisiologikal, Kognitif dan Psikoanalitik.

Pada awal kuliah tersebut, Dr.Zamri telah memberikan penjelasan tentang tugasan kedua kursus ZT. Pelajar-pelajar diminta supaya menyempurnakan kerja-kerja tugas mengikut kumpulan PBL. Beliau turut menerangkan langkah-langkah seperti penyisian boring pendaftaran kumpulan, cara pembentangan dan penulisan kertas kerja. Seterusnya, Dr.Zamri berkongsikan sebuah tayangan yang amat bererti. Dalam video tersebut, seorang pelajar yang miskin telah menjadikan mimpinya kepada kenyataan sebagai seorang pensyarah Universiti Malaya berkat dengan ketabahan dan usaha dirinya sendiri. Bukannya semua orang dilahirkan dengan latar belakang yang kondusif untuk berjaya dalam dunia ini, namun, orang yang berjaya boleh berasal dari apa jua latar belakang. Dengan kecekalan semangat yang membara serta kepercayaan diri, setiap orang boleh berjaya.

Emosi adalah perasaan intens yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu. Emosi adalah reaksi terhadap seseorang atau kejadian. Emosi dapat ditunjukkan kerika merasa senang mengenai sesuatu, marah kepada seseorang, ataupun takut terhadap sesuatu.Secara umumnya, kita akan merasai sesuatu perasaan terlebih dahulu dengan menggunakan contoh yang terdapat dalam barisan yang atas. Kita akan
berasa takut apabila ternampak harimau dan perasaan takut menyebabkan
perubahan fisiologi seperti degupan jantung yang lebih kencang dan
selepas barulah minda kita akan mula mentafsir perasaan takut
tersebut dan perubahan fisiologi yang berlaku. Emosi adalah penting terhadap pemikiran rasional karena emosi memberikan informasi penting mengenai pemahaman terhadap dunia sekitar. Dalam suatu organisasi, kunci pengambilan keputusan yang baik adalah menerapkan pemikiran dan perasaan dalam suatu keputusan. Dari segi biologi, Semua emosi berasal dari sistem limbik otak yang kira-kira berukuran sebesar sebuah kacang walnut dan terletak di batang otak Orang-orang cenderung merasa bahagia ketika sistem limbik mereka secara relatif tidak aktif. Sistem limbik orang tidaklah sama. Sistem limbik yang lebih aktif terdapat pada orang-orang yang depresi, khususnya ketika mereka memperoleh informasi negatif.

Perkataan 'Motivasi' berasal daripada perkataan Latin "movere" yang bermaksud 'untuk bergerak'. Ia adalah faktor fisiologi dan psikologi yang  mempengaruhi bangkitan, arahan & seseorang untuk meneruskan sesuatu perkara (Davis & Palladino, 2000). Pada masa yang sama, motivasi adalah proses yang menjelaskan intensitas, arah, dan ketekunan seorang individu untuk mencapai tujuannya. Tiga elemen utama dalam definisi ini adalah intensitas, arah, dan ketekunan.

Dalam hubungan antara motivasi dan intensitas, intensitas terkait dengan seberapa giat seseorang berusaha, tetapi intensitas tinggi tidak menghasilkan prestasi kerja yang memuaskan kecuali upaya tersebut dikaitkan dengan arah yang menguntungkan organisasi. Sebaliknya elemen yang terakhir, ketekunan, merupakan ukuran mengenai berapa lama seseorang dapat mempertahankan usahanya.

 

Tahun 1950an merupakan periode perkembangan konsep-konsep motivasi. Teori-teori yang berkembang pada masa ini adalah hierarki teori kebutuhan, teori X dan Y, dan teori dua faktor.  Teori-teori kuno dikenal karena merupakan dasar berkembangnya teori yang ada hingga saat ini yang digunakan oleh manajer pelaksana di organisasi-organisasi di dunia dalam menjelaskan motivasi karyawan.

Teori motivasi yang paling terkenal adalah hierarki teori kebutuhan milik Abraham Maslow. Ia membuat hipotesis bahwa dalam setiap diri manusia terdapat hierarki dari lima kebutuhan, yaitu fisiologis (rasa lapar, haus, seksual, dan kebutuhan fisik lainnya), rasa aman (rasa ingin dilindungi dari bahaya fisik dan emosional), sosial (rasa kasih sayang, kepemilikan, penerimaan, dan persahabatan), penghargaan (faktor penghargaan internal dan eksternal), dan aktualisasi diri (pertumbuhan, pencapaian potensi seseorang, dan pemenuhan diri sendiri).

Maslow memisahkan lima kebutuhan ke dalam urutan-urutan. Kebutuhan fisiologis dan rasa aman dideskripsikan sebagai kebutuhan tingkat bawah sedangkan kebutuhan sosial, penghargaan, dan aktualisasi diri sebagai kebutuhan tingkat atas. Perbedaan antara kedua tingkat tersebut adalah dasar pemikiran bahwa kebutuhan tingkat atas dipenuhi secara internal sementara kebutuhan tingkat rendah secara dominan dipenuhi secara eksternal.

Teori kebutuhan Maslow telah menerima pengakuan luas di antara manajer pelaksana karena teori ini logis secara intuitif. Namun, penelitian tidak memperkuat teori ini dan Maslow tidak memberikan bukti empiris dan beberapa penelitian yang berusaha mengesahkan teori ini tidak menemukan pendukung yang kuat.

 

Dalam Incentive Theory, external goal mempengaruhi munculnya tingkah laku. Sebagai contoh, hadiah yang diberikan kepada pelajar cemerlang akan menyebabkan pelajar supaya lebih tekun belajar. Evolutionary theory pula mengaitkan motivasi dengan nilai adaptif. Misalnya, motivasi untuk mencari pasangan dan motivasi untuk bekerja. Biological Motives meliputi kelaparan, kehausan, rasa hangat atau dingin, eksresi, tidur dan istirahat dan lain-lain. Social motives pula berkenaan dengan afiliasi, mandiri, berprestasi, mendominasi, ekshibisi, keseronokan dan sebagainya. Contohnya, kita makan akibat daripada factor bilogis dan lingkungan. Korelasi bunyi perut menyatakan bahawa kita telah lapar. Bahagian hypothalamus dalam otak kita menerima stimulus tersebut sebagai isyarat kelaparan. Ini akan menyebabkan kita tertarik dengan makanan secara psikologikal. Sewaktu memakan, dalam segi fisiologi, sel-sel akan membawa informasi ke otak. Selepas mengintepretasi info, otak akan menghantar signal ke badan supaya berhenti memakan. Hormon yang diproduksi pancreas, iaitu insulin akan bertambah; manakala leptin akan diprodusi oleh sel lemak di seluruh tubuh. Motivasi untuk memakan turut dipengaruhi oleh ketersediaan makanan, keenakan sesebuah makanan, kuantitasi makanan, variasi dan orang yang makan di sekeliling. Stres kadang-kala membangkitkan reaksi fisiologi tertentu, antaranya termasuk makan. Ini kerana kita bercenderungan untuk mencari keselesaan seperti makan semasa mengalami emosi negative.

Pada pendapat saya, motivasi merupakan sumber dan akar kepada setiap kehidupan yang bermakna. Namun, pada masa yang sama, motivasi adalah sesuatu yang amat subjektif. Jenis kewujudannya berbeza dari seorang ke seorang. Kita bermotivasi untuk melakukan perkara yang kita gemar, didorong oleh faktor-faktor yang berbeza. Umpamanya dalam fakulti perubatan, ada pelajar yang memilih bidang perubatan disebabkan minat, ada yang didorong pendapatan kerja yang lumayan, ada pula yang masuk mengikut permintaan ibu bapa. Walaubagaimanapun setiap pelajar memerlukan motivasi untuk belajar dan berjaya. Sebaliknya, kejayaan dan kegembiraan juga merupakan motivasi utama kita dalam kehidupan.

Motivasi adalah sangat penting, bukan sahaja penggunaan pada diri kita tetapi juga untuk memotivasikan orang lain, terutamanya pemimpin. Salah satu karakteristik utama yang harus dimiliki oleh seorang pemimpin adalah kemampuannya untuk memotivasi orang lain dalam mencapai tujuan atau misi dari organisasinya. Terdapatnya banyak cara untuk memotivasi orang lain mencapai sasaran atau menyelesaikan suatu tugas maupun mengatasi persoalan atau tantangan yang dihadapinya. Seorang pemimpin yang tidak mampu memotivasi orang-orangnya, tidak lebih dari seorang penunjuk jalan, yang tahu ke mana harus pergi tetapi sepenuhnya tidak dapat mengendalikan mereka yang dipandunya.Pada prinsipnya, jika kita selalu menggunakan pendekatan kekuasaan untuk memaksa orang lain melakukan sesuatu, maka organisasi kita tidak akan bertahan lama. Jika ada sedikit kesempatan, maka orang-orang dalam organisasi kita akan keluar atau paling tidak kinerja (performance) mereka jauh dari yang kita harapkan. Banyak sekali organisasi atau perusahaan mengalami turnover yang besar karena pegawainya tidak memiliki motivasi yang benar.

Justeru, motivasi dan emosi adalah saling kait-mengait. Emosi positif seperti rasa cinta, bahagia, rasa bersyukur, rasa bersemangat dan rasa berinspirasi mendorong kita bertindak. Emosi negatif seperti dendam, marah, sakit hati, benci, dengki, cemburu, kecewa, hampa, meruntuhkan motivasi. Kesemua rasa negatif ini membuat kita merana. Kita tidak ada dorongan untuk bertindak melakukan apa-apa. Untuk menjadikan kita bermotivasi mengejar kejayaan, wujudkanlah emosi-emosi positif. Semoga berjaya.