Saturday, September 3, 2011

A131237 : LJ05 : Siti Nurfatin Binti Haron : Personaliti Kendiri

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat semua. Seperti biasa, sebagai tugasan pertama, kami telah diberi tugas untuk menyediakan jurnal pembelajaran setiap kali selepas kuliah dan oleh itu, saya telah menyediakan jurnal kelima dan terakhir bertajuk Teori Psikoanalitik dibawah Teori FKP dan kuliah baru yang bertajuk Personaliti dan jurnal saya bertajuk 'Personaliti Kendiri'. Jadi, seperti kebiasaannya, sebelum bermulanya kuliah, Dr Zamri akan menyediakan satu video untuk tatapan semua pelajar untuk diberi ulasan dalam tugasan satu iaitu penulisan jurnal. Video tersebut bertajuk 'If you're depressed'. Video yang ditayang oleh Doktor Zamri memberitahu kita bahawa kita haruslah sentiasa berfikiran positif terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita seperti dugaan dan juda kesusahan yang dihadapi. Video ini telah memberi rangsangan kepada saya supaya tabah menghadapi cabaran dan dugaan hidup setiap hari. Apabila berhadapan dengan masalah-masalah, kita harus berfikiran positif dan tenang untuk cuba menyelesaikannya. Tetapi, terdapat kelainan pada kuliah hari ini kerana terdapat beberapa tugasan perlu kami buat sebagai ulasan dalam jurnal. Tugasan-tugasan tersebut ialah ; 
Tugasan 1: Baca slide dan teks tentang Psychoanalytic Theory. Dengar dan tonton klip video pertama yang akan ditayangkan pada jam 2 petang. Kaitkan apa yang ada dalam video tersebut dengan teori. 
Tugasan 2: Jawab soalselidik MBTI. Di akhir ujian, anda akan dapat tahu kategori personaliti anda. Dalam LJ05, bincangkan personaliti anda.
Tugasan 3: Jawab soalselidik Teori Besar Lima (Big Five Theory). Di akhir ujian, anda akan dapat tahu kategori personaliti anda. Dalam LJ05, bincangkan personaliti anda.

Teori psikoanalitik telah diperkenalkan oleh Sigmund Freud .Melalui teori ini beliau mengaitkan antara peranan minda bawah sedar dalam emosi.Berbeza dengan konsep-konsep teori  sebelum ini; iaitu teori fisiologikal dan teori kognitif, Sigmund Freud menyatakan bahawa kebanyakan pengalaman emosi adalah disebabkan oleh proses-proses bawah sedar yang mana minda bawah sedar menurut teori ini merujuk kepada suatu kawasan personaliti yang mengandungi emosi, motif dan ingatan mengenai pengalaman lalu yang tidak disedari namun mempengaruhi perlakuan seseorang. Melalui teori ini. Freud secara tidak langsung menekankan bagaimana zaman kanak-kanak amat penting dan memberi kesan kepada perkembangan psikologi seseorang. Sebagai orang dewasa, kita mungkin tidak menyedari atau ingat tentang pengalaman zaman kanak-kanak kita, tetapi ia tetap merupakan sumber utama emosi dan motivasi. Freud juga telah membahagikan struktur psikik kepada tiga iaitu Id, Ego dan Superego.Id ialah sumber dorongan dan nafsu yg diwarisi, primitif, mementingkan diri sendiri dan tidak ada pengaruh dunia reality.Ini merupakan elemen psikik pertama yang dominan pada bulan-bulan awal kehidupan bayi dan begitu kuat mempengaruhi tingkah laku pada ketika usia bayi ini.Elemen psikik yang kedua pula ; ego, merujuk kepada rasa tanggungjawab dan pengawalan dorongan dan desakan primitif id agar mengikut kehendak persekitaran .Kehendak mula disesuaikan dengan etika dan kehendak  masyarakat yang realistik. Tidak semua kehendak boleh dilakukan, dan terdapat cara-cara atau peraturan dalam melaksanakan kehendak. Seterusnya, superego merupakan sumber asal suara hati(conscience) iaitu kebolehan membezakan yg baik dgn buruk. Elemen ini muncul apabila kanak-kanak mula mempelajari peraturan yang digunakan ibu bapa untuk menginterpretasi jangkaan masyarakat. Secara evolusi kanak-kanak akhirnya membina set piawai dalamannya sendiri. Freud percaya Id, ego dan superego mempunyai matlamat dan kaedah yg berbeza dan konflik yang timbul antara ketiga-tiga elemen ini akan membawa kepada kecelaruan mental.

Selepas itu,  Dr. Zamri telah memaparkan sebuah klip video yang berkaitan dengan personaliti type A dan B kepada kami. Menurut video yang ditunjukkan itu, individu yang mempunyai personaliti jenis A mempunyai sifat seperti makan dengan terburu-buru, sentiasa bertindak dengan cepat, tidak sabar melakukan apa-apa perkara, bangun dengan awal, membuat segala perkara dengan secepat mungkin dan tanpa kesilapan. Seseoang itu juga mudah berasa tertekan dan bimbang. Orang yang mempunyai personaliti ini mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mendapat masalah kesihatan seperti penyakit jantung, penyakit darah tinggi dan sebagainyakerana mereka selalu berada dalam keadaan yang risau dan tertekan. Sebaliknya, individu yang mempunyai personaliti jenis B mempunyai perwatakan yang berlainan dengan personaliti jenis A.  Personaliti jenis B adalah seseorang yang sentiasa tenang dan aman. Mereka suka melakukan aktiviti yang tenang, memandu dengan had laju yang ditetapkan dengan mematuhi undang-undang di jalan raya, makan dengan lambat, bersabar dan relax. Mereka hidup dengan lebih gembira dan selesa dan mereka tidak mudah berasa tekanan. Oleh itu, individu jenis ini tidak mudah menhgidapi penyakit-penyakit. Selepas melihat semua perwatakan ini, saya berpendapat bahawa saya sendiri berpesonaliti type A.

Kemudian , Dr.Zamri memulakan soal selidik MBTI dalam bentuk slide show. Setiap pelajar diminta menjawab soal selidik ini didalam sehelai kertas. Terdapat empat bentuk emosi dan setiap satu terdapat dua pilihan dan setiap pelajar dikehendaki memilih satu setiap pilihan yang diwakili oleh beberapa soalan. Ujian soal selidik ini mengkategorikan lapan karakter kepada empat bahagian. Setiap satu kategori terdiri daripada dua karakter yang berlawanan.
Kategori pertama(E/I)   : Pilihan antara Extraversion(E) dan Introversion(I)
Kategori kedua(S/N)     : Pilihan antara Sensing(S) dan Intuition(N)
Kategori ketiga(T/F)     : Pilihan antara Thinking(T) dan Feeling(F)
Kategori keempat(J/P)  : Pilihan antara Judging(J) dan Perceiving(P)

Jadi, melalui soal selidik ini, saya telah memperoleh I, S, F dan P. Mengikut nota http://www.personalitypage.com/html/high-level.html, ISFP menerangkan personaliti quiet, serious, sensitive and kind. Do not like conflict, and not likely to do things which may generate conflict. Loyal and faithful. Extremely well-developed senses, and aesthetic appreciation for beauty. Not interested in leading or controlling others. Flexible and open-minded. Likely to be original and creative. Enjoy the present moment.

Seterusnya ialah soal selidik Teori Besar Lima (Big Five Theory). Melalui  soal selidik ini, personaliti  yang saya peroleh adalah agreeableness. Secara umumnya,penjelasan bagi kelima-lima trait personality adalah seperti berikut :
Extraversion: Ini merangkumi karakteristik seperti bersosial, teruja, suka bercakap dan tinggi ekspressi emosi.
Agreeableness: Dimensi personality ini meliputi ciri-ciri seperti  kepercayaan, kebaikan, dan perlakuan-perlakuan  prosocial   lain.
Conscientiousness: ciri biasa dalam dimensi personality ini meliputi tinggi tahap pemikiran, dengan kemahiran mengawal  rangsangan, dan perlakuan yang berdasarkan gol atau sasaran. Sesiapa dengan jenis personality ini yang tinggi  lazimnya lebih terorganisasi dan mempunyai minda yang terperinci.
Neuroticism: Individu  dengan trait ini cenderung untuk  mengalami  emosi yang tidak stabil, beremosi, senang merasa kurang senang dan sedih.
Openness:  Trait ini pula merangkumi  imaginasi dan orang yang tinggi dengan trait personality jenis ini cenderung untuk  mempunyai  minat yang pelbagai.

A126983 muhammad aiman bin husin jurnal akhir

Kuliah pada kali ini lebih 'advanced' berbanding minggu-minggu sebelum ini. Pada minggu ini kami telah buat banyak aktiviti. Antara tugasan yang perlu kami lakukan ialah :

Aktiviti 1: Baca 'slide' dan teks tentang Psychoanalytic Theory. Dengar dan tonton klip video pertama yang akan ditayangkan pada jam 2 pm. Kaitkan apa yang ada dalam video tersebut dgn teori.

Aktiviti 2: Jawab soalselidik MBTI. Di akhir ujian, anda akan dapat tahu kategori personaliti anda. Dalam LJ05, bincangkan personaliti anda.

Aktiviti 3: Jawab soalselidik Teori Besar Lima (Big Five Theory). Di akhir ujian, anda akan dapat tahu kategori personaliti anda. Dalam LJ05, bincangkan personaliti anda.

 

Untuk tugasan satu, kami telah dipertontonkan sebuah video yang bertajuk ' childhood experience'. Dalam video tersebut, kita dapat melihat perubahan seseorang dalam proses menjadi dewasa, kita dapat melihat bagaimana seseorang menjadi tabah dalam masalah yang ditimbul dan bagaimana seseorang mengubah pandangan terhadap kehidupan selepas menghadapi segala masalah yang dihadapinya.  Video tersebut cerita tentang kehidupan seorang lelaki sejak kecil. Masa zaman kanak – kanak , lelaki tersebut merupakan seorang budak yang naïf,  dia hidup dalam dunia yang sempurna. Keadaan ini adalah biasa untuk semua kanak – kanak sebab semua masalah yang timbul akan diatasi oleh ibu bapa. Tetapi, masa budak lelaki dewasa, dia dapat melihat kecacatan dunia ini. Dunia lelaki itu telah berubah kepada semakin rumit, semakin banyak masalah yang dihadapi olehnya. Dia terpaksa hidup dalam betray dan depression. Dia mempunyai perassan seseorang dan tidak difahami oleh orang lain. Segala masalah yang timbul menyebabkan dia berasa sendiri adalah seseorang yang tidak berguna.  Walaubagai manpun, dia tidak berputus asa, dia percaya kepada diri sendiri dan menghadapi masalah dengan tabah.  Berdasar kepada teori psychoanalytic,saya bersetuju bahawa pengalaman kanak – kanak amat menjejas pandangan dan attitude seseorang apabila dewasa.

 

Selepas itu kami pula menonton video tentang personality. Dengan ini kami berpeluang untuk mengenali Type A dan Type B personality. Melalui video tersebut , saya mengetahui bahawa orang yang mempunyai Type A personality merupakan orang yang membuat sesuatu dengan tergesa – gesa dan selalu mengejar masa. Seseorang yang mempunyai Type A personality tidak mengizin sedikit kesalahan pun dan dia merupakan seoang perfectionalist. Type B personality merupakan seseorang yang tidak mengejar masa dan bersantai. Type B personality melakukan kerja dengan perlahan dan tenang. Selepas menonton video tersebut, saya realize bahawa saya merupakan Type A personality. Saya selalu membuat kerja dengan tergesa – gesa . Saya tidak mengizinkan membazir masa. Disebabkan itu, saya melakukan aktiviti harian dengan cepat seperti makan, jalan , mandi, membuat kerja rumah. Saya realize bahawa saya perlu embuat perubahan supaya mengabungkan ciri – cirri type A dan Type B personality. Ini disebabkan Type A personality selalu menyebabkan seseorang itu berada dalam keadaan stress. Apabila saya ingin membuat sesuatu dengan cepat, saya selalu mengabaikan details dan tidak teliti dalam menyiapkan tugasan. Selain itu, Type A personality akan mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidapi hypertension dan sakit jantung.

 

Untuk tugasan seterusnya iaitu tuasan yang kedua kami membincangkan Persoalan tentang gaya atau personality seseorang. Pensyarah memberikan kami beberapa jenis soalan untuk mengukur serat mengkaji tentang diri kita. Dengan itu kita dapat mengenali siapakah diri kita yang sebenar. Siapakah kita disebalik personality zahir kita ini. Apakah rupa bentuk perangai yang kita selalu tonjolkan. Setiap pelajar dikehendaki menjawab soalan yang dibentangkan pensyarah. Ini bagi mengenalkan pelajar tentang diri mereka sendiri. Terdapat dua bentuk soalan yang dikeutarakan oleh pensyarah. Satunya adalah 'MBTI
Cognitive Style Inventory'. Yang seterusnya adalah 'Big Five Personality Test'. Kedua-dua ujian ini untuk mengenal siapa diri kita.

Berdasarkan MBTI Cognitive Style Inventory, saya adalah seorang yang Extraverted Characteristics. seorang yang mempunyai ciri-ciri ini akan bertindak secara lantang. Antara cirri-ciri yang ada ialah:

          Act first, think/reflect later

        Feel deprived when cutoff from interaction with the outside world

Usually open to and motivated by outside world of people and things

Enjoy wide variety and change in people relationships

Sebaliknya jika seseorang itu mempunyai cirri-ciri introverted ialah:

                            Think/reflect first, then act

Regularly require an amount of "private time" to recharge batteries

Motivated internally, mind is sometimes so active it is "closed" to outside world

Prefer one-to-one communication and relationships

Selain dari itu, terdapat banyak lagi persoalan yang menjadi tali ukuran kepada personality seseorang berdasarkan MBTI Cognitive Style Inventory. Yang berikutnya Sensing Characteristics dan Intuitive Characteristics. Sensing Characteristics adalah seseorang yang mempunyai cirri-ciri berikut:

q  Mentally live in the Now, attending to present opportunities

 

q  Using common sense and creating practical solutions is automatic-instinctual

q  Memory recall is rich in detail of facts and past events

q  Best improvise from past experience

q  Like clear and concrete information; dislike guessing when facts are "fuzzy"

 

Manakala bagi Intuitive Characteristics  mempunyai cirri-ciri berikut:

q  Mentally live in the Future, attending to future possibilities

q  Using imagination and creating/inventing new possibilities is automatic-instinctual

q  Memory recall emphasizes patterns, contexts, and connections

q  Best improvise from theoretical understanding

q  Comfortable with ambiguous, fuzzy data and with guessing its meaning.

Saya adalah seseorang yang berstail lebih kepada gaya Intuitive Characteristics. terdapat banyak lagi ujian yang termasuk di dalam 'MBTI Cognitive Style Inventory'.

Selepas itu, kami membuat kajian yang kedua merupakan ' The big five personality '. Terdapat 5 faktor yang menilai personality seseorang dalam The Big Five personality, iaitu openness , conscientiousness , extraversion, agreeableness dan neuroticism . Openess merupakan seseorang yang mempunyai imaginasi yang aktif, menekankan kepada perasaan dalaman dan rasa ingin tahu yan kuat . Conscientiousness merupakan seseorang yang menpunyai cirri teliti, berjati – hati dalam melakukan sesuatu. Extraversioness merupakan cirri orang yang suka bergaul dengan orang lain, seseorang yang suka perkara yang seronok . Agreeableness merupakan cirri yang senag bersetuju dengan orang lain , bersikap tolak – ansur dengan orang lain. Neuroticism merupakan ciri kemarahan dan tertekan. Dalam akhir kajian, saya merupakan seseorang yang extraversion. Mengikut kajian, Saya merupakan seseorang yang beremosi positif dan suka bergaul dan enjoy dengan teman orang lain. Saya amat bersetuju dengan kajian ini, saya amat suka bergaul dan social dengan orang. Saya mempunyai enthusiasm dan selalu bertenaga untuk bergaul . Selain itu, saya juga merupakan seseorang dan paling banyak ecakap dalam kumpulan. Walaubagaimanapun, orang yang suka bergaul jaga mempunyai keburukkan, dia akan offend people easily.

Terdapat banyak lagi aktiviti menarik didalam kuliah ini. Konkulasinya, kuliah kali ini adalah sangat menarik dan banyak membantu kita untuk memahami diri sendiri dan juga orang lain. Ini adalah penting supaya kita dapat berkomunikasi dengan lebih efektif dengan orang lain dan dengan ini banyak salah faham dapat dikurangkan dan kehidupan kita lebih senang dan gembira.

 

 

 

 

 

 

 

Saat Ini

Pada minggu lepas hari terakhir kuliah sebelum aidilfitri menjelang tiba. Dr Zamri tidak mengadakan kuliah pembelajaran sebaliknya hanya bermain kuiz santai . Mungkin kerana ingin meringankan bebanan pemikiran para pelajar sebelum bercuti raya. Di dalam dewan kuliah, kami bermain kuiz mengenai personality diri, jenis A ataupun jenis B. Aku sudah lama mengetahui tentang 2 jenis personality diri ini. Aku pernah membacanya di dalam artikel sebuah akhbar, jika aku tidak salah. Aku selalu menceritakan kepada orang lain. Oleh itu tidak lah mustahil untuk aku masih mengingat pembacaanku walaupun ianya sudah berlalu bertahun-tahun lamanya.
Sebelum memulakan kuiz tersebut, aku sudah mengetahui bahawasanya aku mempunyai personality jenis B. Namun memandangkan sudah lama aku meninggalkan kuiz personality diri, aku cuba menjawab sebaik mungkin kuiz yang Dr. Zamri utarakan di dalam dewan kuliah. Dan keputusannyannya tidak mengejutkan aku. Aku sudah yakin dan pasti bahawa personality diri aku adalah jenis B. sedikit sebanyak aku ingin berkongsi di sini, seseorang yang mempunyai personality jenis B akan menjalani kehidupan yang tenang, aman dan damai. Bukanlah aku mengatakan bahawa hanya orang yang mempunyai persoanliti jenis B akan mempunyai kehidupan yang bahagia tetapi risiko untuk menjalani penderitaan sama ada sedar ataupun tidak sedar dalam kehidupan ini adalah seseorang yang mempunyai personality jenis A.
Seseorang yang mempunyai personality jenis A adalah seorang yang sangat menepati masa, tidak fleksibel, sangat berdisiplin, bererak pantas melebihi kemampuan diri sendiri. Hal ini menyebabkan seseorang yang mempunyai personality jenis ini akan memberikan bebanan kepada jantung akibat tekanan yang sangat tinggidan boleh menyebabkan sakit jantung.
Matlamat yang ingin dicapai oleh kedua-dua personaliti ini adalah sama namun cara mereka adalah berbeza. Kebaikan mengetahui jenis personality masing-masing adalah agar mereka sentiasa berwaspada dengan keadaan sekeliling dan juga dengan diri mereka sendiri agar mereka tidak melampaui batasan kemanusian dan hak badan serta emosi secara khususnya.
Aku menjangkakan aidilfitri tahun ini lebih bermakna berbanding yang sebelum-sebelumnya. Aku juga tidak tahu mengapa aku berperasaan sedemikian rupa tetapi itulah yang aku rasakan.  DrZamri mengadakan sesi interaktif bersama pelajar tetapi aku tidak member tumpuan kepadanya. Bagaikan rohku sudah melayang pulang ke bilik untuk mengemaskan pakaian untuk siap sedia pulang ke kampung. Sudah tiga bulan aku tidak menjengah kampung halaman. Walaupun tiada ayam dan itik, suasana damai kampungku masih belum hilang dengan kerendangan pepohonan yang menghijau, angin bayu laut yang melambai-lambai di musim panas mahupun sejuk, kerinduan yang tidak tertahan  membuatkan fikiranku jauh melayang.
Sebenarnya sewaktu di dalam kuliah, aku mempunyai sedikit konflik bersama teman baikku. Aku tidak tahu mengapa pada hari itu aku begitu sensitif terhadap perkara-perkara kecil. Dia tidak duduk di sebelahku seperti kebiasaannya sebaliknya berada di belakangku. Aku berasa sedikit terkilan. Mungkinkah kerana aku pergi ke kuliah terlebih awal daripadanya atau mungkin sebab-sebab lain yang aku sendiri tidak mampu mencatatkan di sini.
Aku berasa sangat sedih pada waktu itu kerana pada ketika Dr Zamri memberi arahan agar aku berbincang dengan kawan yang berada di kanan ataupun kiri. Aku menoleh namun tiada sesiapa di sisi. Aku tahu temanku berada di belakangku, namun kerana terkilan, aku tidak menoleh kebelakang. Biarlah aku sendirian sehingga gejolak perasaan ini redha.
Pulang ke bilik, telefon bimbitky berbunyi. Nama sahabatk tertera di paparan skrin telefon, Kak Jah. Aku hanya membiarkan panggilan itu bersahutan terus memanjang. Kerana aku tidak bersedia untuk bercakap  dengan sesiapa pun. Petang itu, aku tidak boleh melelapkan mata. Aku tahu punca kenapa. Ia adalah disebabkan stress di dewan kuliah tadi. Aku hanya membiarkan diriku di atas katil, membaca mathurat dan membuka laman web facebook untuk menghiburkan diri. Sekurang-kurangnya dengan berchatting dengan kawan-kawan lama dapat mengurangkan sedikit tekanan yang aku hadapi dan aku dapati ia sangat berkesan. Aku tidak sentuh sebarang assignment yang ada memandangkan pemikiranku yang berkecamuk membuatkan aku tidak boleh berfikir dengan tenang. Aku menenangkan perasaanku dengan tidak melayan karenah amarah yang sedang aku hadapi. 
Tiba-tiba, shakirah masuk ke bilikku. Dia bertanyakan sama ada kak jah ada membuat panggilan ke nomborku atau tidak. Aku yang sedang berbaring, mengangkat sedikit muka dan menggeleng-gelengkan kepala. Setelah shakirah kelura daripada bilik, aku terus menghantar mesej kepada kak jah. Rupa-rupanya  kak jah ingin berbuka puasa di bilikku. Aku sangat gembira kerana semenjak seminggu dua ini, aku berasa sangat sunyi walaupun ramai teman di sisi.
Semasa berbuka puasa, aku dan kak jah berborak panjang. Aku menceritakan segala masalah dan kekeliruan fikiranku pada kak jah. Dan kak jah mengatur kata-kata dengan sangat cantik sekali . pengajaran yang diberikan kak jah kepadaku ialah, berlapang dada dengan manusia. Teman kita bukan hak milik kekal kita. Ia perlu dikongsi bersama dan menerima layanan  yang sangat adil dan bertepatan pada waktu dan ketika. Walau apa yang melanda, nasihat kak jah padaku ialah berlapang dadalah dengan segala apa yang berlaku.
Aku hanya mengangguk, tersenyum tanda mengerti dan berterima kasih atas kata-kata bernas yang kak jah ucapkan. Dia bagaikan kakak kepadaku dan emak sewaktu aku berjauhan dengan ibuku.

Tiba-tiba penku terjatuh. Dan aku tersedar dari lamunan. Jauh benar perasaanku melayang. Dr Zamri masih didepan mengomel sesuatu. Aku bersedia untuk memfokuskan pendengaranku pada kata-kata beliau memandangkan minggu selepas raya beliau tidak dapat hadir ke kampus kl tempat aku belajar. Dr Zamri member kelonggaran penghantaran jurnal . aku sangat gembira dengan berita tersebut. Namun, sehari sebelum tarikh tamat, aku menulis coretan ini. Mungkin ini yang terakhir. Aku masih berharap.
Setakat ini sahaja coretanku pada kali ini.
 
A good head and a good heart are always a formidable combination.

A131543 Chuah Jun Sen LJ05

Salam sejahtera dan selamat petang. Pada 24 August 2011, saya telah menghadirkan diri ke kuliah Dr.Zamri. Pada hari tersebut, Dr.Zamri tidak menyampaikan kuliah seperti biasa namun telah memberikan tugas-tugas khas kepada kita. Ketiga-tiga tugasan tersebut adalah untuk menentukan jenis-jenis personaliti dalam kalangan kami. Sebelum itu, Dr.Zamri telah menayangkan sebuah video kepada kami yang bertajuk "Childhood Experience".  Saya terharu semasa menyaksikan video itu. Semasa kecil, saya teringat-ingat semua perkara yang berlaku di sekeliling saya mesti adanya penyelesaian. Kalau saya berusaha, semua perkara yang susah akan menjadi senang. Namun, pemikiran saya telah berubah selepas umur saya menjadi lebih tua, dan saya mengalamai lebih banyak pengalaman dan cabaran dalam hidup. Bukanlah setiap kawan yang saya kenal adalah kawan terbaik dan kawan yang boleh dipercayai. Kadangkala, kawan di sisi kami akan mengkhianati kami. Ini adalah realiti hidup dan tidak boleh diubahkan. Sama dengan komposer video ini, saya juga berasa saya ialah seorang yang bodoh semasa menghadapi percintaan. Tiadalah orang yang dapat bantukan saya dalam bidang percintaan ini, dan bukanlah setiap benda yang saya usahakan akan berbuah, ia mungkin tiada hasil dikeluarkan pada akhirnya. Walaubagaimanapun, saya harus tetap berusaha dan tetap percaya bahawa usaha saya akan berbuah pada akhirnya!

Selepas menonton video yang mengharukan saya, Dr.Zamri telah menanyangkan video kedua yang bertajuk "Right here waiting". Video pertama dan video kedua umpama meninikberatkan emosi cinta. Percintaan adalah sesuatu yang agak rumit dan tiada subjek percintaan diajar dalam sekolah. Melalui video ini, saya telah mengalami emosi sedih kerana teringat-ingat detik-detik manis dan pahit semasa saya mengejar gadis yang saya cinta. Walaupun gagal, namun kenangan pada gadis tersebut adalah manis dan tidak mudah dilupai. Sekarang gadis itu dan saya tetap kawan dan saya harapkan dia sentiasa gembira.

Tambahan pula, saya merupakan personaliti jenis A. Ciri-ciri personaliti jenis A yang ditunjukkan dalam video adalah makan dengan cepat, bangun awal, sentiasa tergesa-gesa, tidak sabar, bersistematik, perfectionist, dan kerap menengok jam tangan, memandu kereta dengan cepat, suka bersaing, dan kadar tinggi untuk menghidap penyakit sakit jantung. Manakala ciri-ciri personaliti jenis B adalah sentiasa berada keadaan tenang, memandu dengan perlahan-lahan, makan dengan perlahan, sabar, bertutur dengan perlahan, yakin pada diri sendiri. Sebagai contohnya, saya seorang saya sentiasa tergesa-gesa dan tidak sabar, memandu kereta dengan cepat, suka bersaing, tetapi saya tidak bangun awal dan bersistematik. Saya rasa ujian ini tidak begitu tepat. Untuk mendalami ilmu pengetahuan saya, saya telah melayari internet demi mencari lebih maklumat tentang personaliti. Personaliti adalah satu cabang dalam kajian psikologi yang mengkaji personaliti individu dan perbezaan antara personaliti yang membentuk diri seseorang. Personaliti berasal daripada perkataan Latin 'persona' yang bermaksud individu. Umumnya, adalah penting untuk mengenali personaliti diri supaya kita memahami orientasi diri sendiri dan ini membantu kita menyesuaikan diri dengan persekitaran serta mengenali kelebihan dan kelemahan diri. Ada sikap yang memang semula jadinya wujud sejak kita lahir dan ada pula yang dibentuk melalui proses pembesaran dan pengaruh persekitaran. Pengaruh inilah yang membentuk personaliti. Dalam bidang psikologi, pelbagai teori digunakan untuk memahami personaliti. Antaranya teori psikoanalitik, behavioristik, humanistik dan perspektif sikap. Teori yang pelbagai ini memberi perspektif tersendiri mengenai perkembangan personaliti dalam diri seseorang. Misalnya, teori psikoanalitik yang dipelopori oleh Sigmud Freud menyatakan bahawa personaliti seseorang itu dianalogikan seperti seketul ais besar di dalam air atau aisberg. Sekiranya dilihat secara semula jadinya hanya 10 peratus daripada saiz aisberg yang sebenar timbul di permukaan laut berbanding 90 peratus lagi yang tenggelam. Kebanyakan personaliti yang wujud adalah di bawah sedar seseorang. Bahagian aisberg yang timbul itulah ibarat personaliti yang kita sedar. Proses pembentukan personaliti seseorang berlaku lebih banyak pada peringkat bawah sedar seseorang, berbanding dalam peringkat sedar.

Secara umumnya, terdapat beberapa jenis kategori personaliti bagi seseorang individu. Misalnya, Teori Personaliti A dan B menjelaskan dua jenis personaliti yang mempunyai sifat yang bertentangan. Personaliti jenis A selalunya kurang sabar, begitu mementingkan soal masa, berasa tidak selamat dengan status dirinya, mempunyai daya saing tinggi, agresif dan jarang berada dalam keadaan tenang.Golongan personaliti jenis A selalunya kuat bekerja, tidak bergantung pada orang lain dalam hidupnya. Dengan ciri-ciri ini, individu dengan personaliti jenis A selalu dilihat dalam keadaan ingin cepat dan tertekan. Manakala orang personaliti jenis B adalah sebalik daripada orang personaliti jenis A. Orang jenis B lebih tenang dan tidak kerap kelihatan tertekan.

Di samping itu, setiap personaliti ada kelebihan dan kelemahan masing-masing. Individu dari personaliti jenis A boleh mengurus dengan baik, sistematik, cepat dan dapat menyiapkan tugas dalam tempoh yang disediakan. Golongan daripada personaliti jenis B mudah bergaul dengan orang ramai dan menjadi perhatian. Namun, kelemahan golongan ini ialah kadang-kala dilihat mengambil mudah perkara penting, tidak dapat menyiapkan tugas dalam tempoh masa yang disediakan, serta tidak suka berada dalam keadaan tertekan. Rata-rata, individu dengan personaliti jenis A selalu 'tidak sekepala' ketika bekerja dengan individu personaliti jenis B. Namun, dalam hubungan peribadi mereka boleh menjadi pasangan bahagia. 'Yang bertentangan itu menarik' mungkin benar dalam situasi seharian tetapi tidak dalam persekitaran bekerja.

Seterusnya, Dr.Zamri telah memberikan kita sebuah ujian MBTI. MBTI merupakan singkatan kepada "Myer's Briggs Type Indicator". Ujian ini mengketogorikan personaliti manusia kepada 16 jenis yang merupakan gabungan 4 jenis sifat daripada 4 kumpulan yang mempunyai 2 sifat am manusia. 8 jenis sifat yang dimaksukan termasuklah sifat extraverted (E) and introverted (I), sifat sensing (S) atau intuitive (N), sifat thinking (T)atau feeling (F), serta sifat judging (J) atau perceiving (P). Saya telah dikategorikan sebagai ISTP. Menurut informasi dari internet, orang yang ISTP mempunyai ciri-ciri seperti minat bagaimana sesuatu benda berfungsi, kerap mengumpulkan fakta-fakta di sekelingnya, suka "hands-on", yakin, practikal, suka pelbagai pengalaman yang baru, orang yang suka ambil risiko. Bidang kerja yang sesuai untuk ISTP adalah polis, detective, engineer, mechanics, pilots, carpenters dan athletes.Walaupun ada beberapa ciri-ciri didapati pada saya, tetapi saya rasa tidak begitu tepat pada semua. Ujian ketiga yang diberikan oleh Dr.Zamri akan mengkategorikan kita kepada 5bidang iaitu personaliti O, personaliti C, personaliti E, personaliti A, dan personaliti N. Saya telah mendapati saya ialah personaliti A.

Secara kesimpulannya, dengan melalui teori-teori ini, kami dapat lebih mengenali diri sendiri dan ini membolehkan kita kenal personaliti orang lain seterusnya belajar menghormati dan menyesuaikan diri dalam apa-apa jua situasi. Dengan ini, kita dapat membentuk komuniti yang saling memahami antara satu sama lain.