Thursday, August 18, 2011

A131541 FOONG WAI DIC LJ04 EMOSI + MOTIVASI

A131541 FOONG WAI DIC LJ04 EMOSI + MOTIVASI

 

Selamat sejahtera kepada Dr. Zamri dan juga rakan rakan. Jurnal ini merupkan jurnal keempat saya untuk kursus pengurusan emosi. Jurnal kali ini adalah berkaitan dengan kuliah pada 17 ogos 2011. Pada hari tersebut, dr zamri lewat ke kuliah kerana terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Kuliah bermula tiga puluh minit lewat. Oleh demikian, kuliah pula berakhir lewat iaitu pada pukul lima petang. Dalam kuliah ini, kami telah diperkenalkan kepada tugasan kedua kami. Kami diberitahu supaya berbincang dengan satu topic yang berkaitan dengan kursus ini dalam kumpulan masing masing. Sebelum kuliah bermula, kami sempat berbincang dengan beberapa topic yang agak menarik teteapi masih belum memuat keputusan untuk memilih topic untuk dijadikan sebagai tugasan kedua kita. Selain daripada itu juga, kami tel diajar untuk menggunakan satu siri dalam power point ynag tidak pernah saya guna sebelum ini. Bukan sahaja kami mempelajari tentang emosi kali ini tatapi kami juga mempelajari tentang software yang lain untuk membuat pembentangan.

Dalam kuliah ini, terdapat dua topik utama yang telah dibincang. Topik yang dibincangkan adalah motivasi dan hubungannya emosi. Apakah maksud emosi? Emosi Ditakrifkan oleh effective tone. Sama ada secara positif atau negatif dan bukannya neutral. Motivasi dianggap sebagai kajian aspek arah dan tenaga tingkah laku. Terdapat empat kmoponen emosi iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi dan juga tingkah laku berkaitan.  Terdapat beberapa teori yang ada kaitan dengan emosi dan motivasi adalah teori baron & logan dan juga teori Lang et al. Dalam teori baron & logan, ia berpendapat bahawa emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Manakala lang el al perpendapat bahawa emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional.  Contoh yang diberi adalah seperti motif pembunuhan kerana ingin mendapatkan duit dan juga disebabkan oleh kebencian. Selain itu, cinta oula akan memeotivasi seseorang itu untuk melibatkan diri dalam tingkahlaku seperti menelefon, memberi hadiah danjuga mendirkan rumah tangga. Walaubagaimanapun, kami tidak boleh berkata bahawa kesemua emosi dalam dunia ini adalah emosi yang memberi motivasi kepada kami.hal ini adalah kerana tida semua keaddaan, emosi akan menjadi pedorong dan tidak semua pendorong berkaitan dengan emosi. Terdapat juga faktor motivasi yang lain seperti keperluan akan memotivasi seseornag itu.  Emosi juga merupakan sesuatu keadaan arousal yang melibatkan perubahan muka dan badan, pengaktifan otak, penilaian kognitif, perasaan subjektif, dan kecenderungan ke arah tindakan, semua dibentuk oleh kaedah-kaedah budaya. Emosi juga merupakan tindak balas penyesuaian seseorang. Emosi berkhidmat sebagai tindak balas penyesuaian badan kita kepada peristiwa yang berlakudalam persekitaran dan mereka membantu dalam menyampaikan niat kita kepada orang lain. Selain itu, emosi akan membangkitkan kita untuk bergerak, mengambil tindakan, dan menghadapi cabaran. Motivasi pula melibatkan aspek pemilihan proses (Bickhard 1997)dan motivasi juga menjangkakan apa yang mungkin akan berlaku. Oleh yang demikian, motivasi adalah apa yang membuat seseorang melakukan satu perkara dan bukannya perkara yang lain (Mook, 1996). Terdapat beberapa konsep dan juga teori motivasi iaitu Motivation, Drive dan Incentive. Untuk motivasi, ia mengatakan bahawa faktor dalam dan luar organisma yang menyebabkan sesuatu kelakuan. Drive pula adalah keadaan dalaman atau gerak hati  yang mengaktifkan tingkah laku untuk mengurangkan keperluan dan memulihkan homeostasis badan seseorang.  Incentive pula merupakan faktor luaran atau matlamat luaran yang akan membuat seseorang itu "tertarik" atau "menolak" sesuatu tingkah laku. Terdapat juga teori tambahan yang lain iaitu, instinct, arousal, humanistic theory dan juga inconscious motivation. Selain itu, kami juga belajar mengenai Teori Fisiologikal. Teori ini  menekankan bahawa emosi secara umumnya merupakan produk penghasilan dari otak dan sistem saraf.  Pendekatan utama teori ini adalah melalui beberapa sub teori yang lain. The James-Lange Theori oleh William James (1884) dan disokong oleh Carl Lange (1887) membentuk James-Lange Theory. Ereka mangatakan bahawa tindakbalas fisiologi terhadap ransangan menghasilkan emosi. Emosi akan terhasil akibat daripada tindak balas terhadap situasi dan meransang reaksi tubuh. Dalam The Cannon-Bard Theory pula, Walter Cannonmengatakan bahawa sistem organ yang menghassilkan emosi bertindak balas dengan sangat perlahan terhadap ransangan.  Tindak balas emosi terhasil dengan cepatnya mengikuti ransangan. Psychobiological Theori yang telah diasaskan oleh Jack Panskepp (1982, 1992). Beliau mengatakan emosi asas berkaitan dengan litar neural dan mejadikan 4 emosi (fear, rage, panic and expectancy) sebagai emosi asas tersebut dimana keempat-empat ini akan bertindak balas antara satu sama lain untuk menghasilkan emosi lain-lain emosi.

 

Seterusnya, kami juga diperkenalkan  kepada teori psikobiologi yang mengatakan bahawa emosi berkaitan dengan kombinasi beberapa sistem dalam otak. Sebagai contoh,  sistem rage ialah marah, sistem fear ialah ketakutan dan sistem care ialah kasih saying. Walau bagaimanapun ,teori ini mula dipersoalkan oleh orang lain. Selain itu, dalam kuliah ini juga, kami diajar tentang kesan kesilapan di mana kami mengaggap sesuatu perkara (misattribution). Contohnya, Kawan saya tidak di senangi oleh kebanyakan kawan dan kami memahami sikapnya. Oleh itu, dalam setiap konflik-konflik yang berlaku, kawan saya telah dianggap sebagai orang yang mencetuskan konflik ini kerana sikapnya. Sebenarnya, setiap perkara yang berlaku tidak harus dinilai dari satu segi pandangan sahaja kerana mungkin terdapat salah faham yang berlaku. Selain itu, Lazarus juga mengatakan bahawa emosi mempunyai tiga komponen iaitu cognitive appraisals, action impulses dan patterned somatic reaction. Cognitive appraisal mengajar kami cara-cara mengatasi tekanan dengan memikirkan apakah punca dan kaitannya dengan emosi. Selepas memikir cara ,kami seharus bermulantuk mengambil tindakan seperti yang diceritakan dalam acton impulse. Kemudian, kami akan berasa takut dan ingin melarikan diri. Contohnya, apabila anda berdepan dengan pembuli, anda akan mula berfikir cara untuk melawan mereka agar diri tidak dicedera(cognitive appraisals). Selepas itu, kami akan mula berlawan untuk melindungi sendiri (action impulses). Seterusnya , kami akan melarikan diri daripada tempat kejadian dan anda akan mula rasa takut dan berpeluh(somatic reaction). Lazarus juga mengatakan bahawa kami akan memikir cara untuk mengatasi masalah yang dihadapi untuk mengurangkan tekanan. Contohnya, sebelum peperiksaan kita akan berasa takut dan kita akan memikir cara untuk mengurangkan ketakutan kita. Contohnya, belajar semua taju-tajuk yang telah diajar dan berusaha memujuk sendiri bahawa soalan yang bakal ditanya tidak susah. Menurut Arnold's cognitive appraisal ,seseorang akan mula mengambil tindakan apabila dia telah dipengaruhi atau berada dalam situasi yang sama semula.

Kesimpulannya untuk kuliah ini, sekali lagi saya telah mendapat pengetahuan tambahan yang baru. Ilmu ini tidak dapat diperoleh daripada buku buku teks perubatan. Kesemua ini boleh diaplikasikan dalam kehidupan kami. Jika kami member perhatian kepada emosi kita, maka kami akan memahami apa yang ingin disampaikan olah para pengkaji emosi ini. Listen

Read phonetically

 

Gabriel Tang Pei Yung, A131735, LJ04, Emotion and motivation

                Hi, everyone, thank you for reading my 4th journal for Pengurusan Emosi. Today I would like to share what have I learned from the lecture on 17th of August 2011. Before the lecture started, Dr Zamri said we have lot of improvement in our journal writing. Some people are able to relate the experiences and personal perspectives to the knowledge itself. Some students also shared the opinion on the videos that had been shown by Dr Zamri during lecture. I feel proud because everyone of us can have such a great improvement. I would like to work harder so that I can produce a better journal and I hope my journal will benefit whoever that read my journal.

                Today, I would like to discuss on Emotion and Motivation. For my personal opinion, motivation is a driving force that can make us work harder while emotion is the psychophysiological response or experience towards the changing of the environment. According to the lecture, emotion can be defined by its effective tone. It can never be neutral. Emotion can be divided into 2 types which are negative emotion and positive emotion. (We have discussed it last time) The examples of negative emotion are angry, sadness embarrassment while the example of positive emotion is happiness. Meanwhile, according to the lecture, motivation is generally thought of as the study of the directional and energizing aspect of behavior.

                There are four components of emotion which are a feeling state, cognitive process, physiological changes and associated behavior. According to Baron and Logan, 2003, emotion cannot be separated from motivation. I personally strongly agree with that. For example, I will be motivated when I get a poor result in my module test because of the sad emotion. Sometimes, I will also be motivated when I am feeling angry. For example, some people looked down on me previously because I was not an upstanding student in my secondary school. I felt angry and be motivated by them. Through this motivation, I worked harder and lastly I achieved a great improvement in my academic result in my secondary school life. Through those experiences, I strongly agree with the theory that was given by Lang, 1992. He said that, emotions can be the motivation of certain behaviors and motive can be very emotional.

                While, not all the emotions can become motivator. In certain cases, emotion can make a person becomes less motivated. For example, a lot of people suicide because of sadness (emotion). They failed in their pass experiences and they felt that the world is hopeless. Because of this negative emotion, they become less motivated and lost the willingness to fight for their life to overcome the obstacles that stand in front of them. They want to take the easy way out to solve the problem (which is suicide) because they think that living is painful. One of my father's friends experienced emotional trauma before. She committed suicide several times (thankfully she was rescued) because she lost the motivation to live her life. I believe that it is a great example that shows to us how emotion can make a person become less motivated.

                According to James-Lange theory, emotion is tightly related to physiological changes of our body. For example, when a person sees something, it gives psychological arousal and behavioral changes. These series of reaction can give some subjective emotions to the person. She or he will decide the next move based on this subjective emotion. Based on those experts, emotion is a state of arousal involving facial and body changes, brain activation, cognitive appraisals, subjective feelings, and tendencies toward action, all shaped by cultural rules. Emotions can be an adaptive response for us in our daily life or environment. It can tell us what should be our next action and how we cope with the circumstances.

                According to Bickhard, 1997, motivation is the aspect of selection of processes. It exists when a person is anticipating something to occur. For example, I will be motivated and work harder to achieve my goal if I know that there is an incentive for me to achieve my goal. Due to the anticipation of the incentive itself, I will work harder in order to make it succeed. Motivation will make a person do one thing rather than the others because of the anticipation. For example, if I am motivated to study hard, I will study more rather than going out with my friend to have fun in the shopping malls.

                Moreover, I also learned that the driving force itself can be related to health science itself. Homeostasis (the mechanism of body that is used to maintain our body in optimum function condition) can give driving force to have some corrective measures for our body. Even animal will behave in accordance with their tissue need. Yet, homeostasis cannot explain all the drives.

                In this lecture, I also learned on arousal theory. Arousal is a psychological and physiologically state of being awake. Based on arousal theory, people are motivated because they want to maintain optimum level of arousal. Based on humanistic theory, which was profound by Abraham Maslow, motives can be divided into several levels from basic survival needs to psychological and self fulfillment needs. Basic needs included safety needs and physiological needs like security, safety, foods, drinks, warmth and rest. While, psychological needs include esteem needs and belongingess and love needs. For example, prestige and feeling of accomplishment, intimate relationship and friends. Self fulfillment needs include self- activation, achieving one's full potential, including creative activities.

                In summary, I really learned a lot from this lecture. I learned on how emotions can be related to motivation itself. Emotion is just like a double- edged sword. It can motivate us or make us become less motivated. We should have the skill to control our emotion so that we can be motivated in an appropriate manner and suitable time. If we cannot manage our emotion well, we possibly will be demotivated by emotion itself and become hopeless all the time when we failed in pass.

Muhamad Fadzlan bin Fadzil A132072 LJ04: Emosi dan Motivasi

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca. Alhamdulillah bertemu lagi kita dalam penulisan saya yang keempat bagi jurnal ZT2253, Pengurusan Emosi.  Pada penulisan yang lepas, saya telah membincangkan serba sedikit berkaitan emosi negative dan implikasinya terhadap kehidupan seharian kita. Namun kali ini tulis perbincangan saya sedikit berbeza, namun masih lagi berpaksikan emosi. Saya ingin merungkai hubungan berkaitan emosi manusia dan bagaimana emosi seseorang itu memotivasikan dirinya untuk menjadi insan yang lebih baik. Isu ini sedikit sebanyak telah dibincangkan didalam kuliah yang lepas, namun kali ini saya akan mengupasnya dengan pendapat saya sendiri dan saya selitkan serba sedikit input yang saya telah dapat pada kuliah yang lepas.  Sebelum saya pergi lebih jauh, saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekalian berkaitan video yang pertontonkan kepada kami pada kuliah yang lepas oleh Dr. Zamri berkaitan dengan keperihan hidup seorang pensyarah Universiti Malaya suatu ketika ketika zaman mudanya yang diabadikan didalam sebuah lagu yang digubahnya  sendiri. Pada mulanya video itu amat menjengkelkan saya kerana bahasa yang digunakan adalah loghat Kelantan yang amat sukar bagi saya untuk memahaminya namun, sarikata yang disediakan diteliti satu demi satu dari detik ke detik mula mencolek perasaan syahdu dan sedih saya sehinggakan hampir membuatkan saya menitiskan air mata. Kegigihan beliau untuk mencapai kejayaan sehanigga ke menara gading yang sangat perit banyak membuatkan saya termotivasi untuk terus berusaha didalam bidang perubatan ini walau onak dan duri terpaksa saya hadapi. video ini sangat bertepatan dengan tajuk perbualan kita kali ini iaitu "Emosi dan Motivasi".
Sebelum saya menyentuh lebih lanjut berkaitan tajuk ini, marilah kita hayati definisi emosi dan motivasi. Emosi adalah nada yang efektif samada positif mahupun negative, namun emosi tidak akan bersifat neutral. Terdapat empat komponen emosi iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi dan tingkahlaku berkaitan. Keempat-empat komponen ini haruslah bertindak sejajar dalam membentuk sebuah emosi manusia. Oleh itu, emosi merangkumi makna yang lebih meluas jika dibandingkan dengan perasaan. Manakala motivasi membawa maksud aspek tingkahlaku yang didorong oleh emosi bagi mencapai sesuatu yang diingini. Emosi dan motivasi mempunyai hubungan yang rapat dan selalu bekerja secara serentak dalam memanifestasikan tingkahlaku seseorang insan, bak kata Baron & Logan, emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi dan emosi juga bertindak sebagai motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional (Lang et al, 1992). Kita ambil contoh, cinta. Cinta akan menyebabkan seseorang itu termotivasi untuk sentiasa menjaga hubungan mesranya bersama teman tersayang sehinggakan sanggup menggadaikan wang ringgit menelefon dan mengirim kiriman pesanan ringkas demi mendabat hati kekasihnya. walaubagaimanapun, tidak semua keadaan emosi menjadi pendorong dan pendorong berasaskan kepada emosi.  Ini kerana semuanya terpulang kepada diri kita sendiri yang menentukan samada emosi  yang dihadapi member impak positif mahupun negative kepada kehidupan kita.
Terdapat beberapa teori dan konsep yang penting dalam menerangkan fungsi emosi.Konsep yang pertama adalah maksud motivasi itu sendiri yang boleh didorong oleh faktor luaran (Incentive) ataupun dalaman (Drive). Saya ingin mengupas lebih lanjut berkaitan factor dalaman atau lebih dikenali sebagai "drive". Didalam system badan manusia, badan akan cuba menjaga kestabilan system fisiologikal dan keadaan sekitar didalam badan atau dipanggil system homeostasis. Setiap hidupan, sebagai contoh haiwan bertindak berdasar kestabilan atau ketidak stabilan sistem homeostasisnya. sebagai contoh, jika sistem ini tidak seimbang mereka akan lebih mudah bertindak agresif atau lebih suka mendiamkan diri. Faktor-faktor ini bertindak dibawah kawalan hypothalamus, iaitu komponen penting didalam otak. Manakala bagi factor luaran pula merangkumi factor kewangan dan bukan kewangan yang menyediakan suatu motif bagi sesuatu tindakan atau tuduhan sebagai punca untuk memilih pilihan sebagai jalan alternatif. terdapat tiga komponen factor luaran ini termasuklah kewangan, moral dan paksaan. Selain itu,Theory of Motivation adalah berasaskanHumanistic theory—hierarchy of needs. Dalam hierarki ini,kita dapat menonjolkan tahap keperluan manusia terhadap sumber asas kehidupan seperti tempat tinggal dan makanan.selain itu,terdapat keperluan fisiologikal  dan juga memenuhi kehendak individu yang merupakan komponen tertinggi dalam hierarki tersebut.emosi sebenarnya lebih menekankan keterbaitan perasaan dari dalam hati manakala motivasi lebih menekankan ke  arah tindakan yang diambil oleh individu untuk mencapai matlamatnya.
 
          Sekarang kita beralih kepada perbincangan berkaitan  dengan teori –teori fisiologi,kognitif dan psikoanalitik. Saya mulakan dengan teori emosi,teori ini terdiri daripada beberapa komponen iaitu Subjective feelings,Cognitive appraisal,Physiological arousal, Motor expression (body movements) dan Motivational tendencies (needs to act on basis of emotions).Pertama sekali ialah teori fisiologi yang dibahagikan kepada 3 jenis teori iaitu James and Lange theory,Cannon Bard theory dan psykobiologikal approach.Dalam James and Lange theory,William James dan Carl Lange mengatakan bahawa emosi yang dirangsang adalah hasil perubahan fisiologi. Sebagai contoh,Haris terpandang wanita cantik lalu terus jatuh hati terhadap wanita tersebut dan ini merangsang dirinya untuk berusaha mendekati wanita tersebut .Teori ini ditolak oleh Walter cannon pegasas Cannon Bart theory dengan menyatakan hujah bahawa organ manusia merangsang yang emosi sangat lambat bertindak kepada rangsangan sedangkan emosi itu datang sejurus selepas rangsangan. Cannon Bart Theory pula sependapat dengan Common sense theory bahawa emosi itu dating sejurus selepas rangsangan dan diikuti dengan perubahan fizikal.Dalam Psikobiologikal Theory,pengasas meletakkan 4 emosi utama iaitu "Fear,Rage,Expentancy and Panic".keempat-empat emosi utama ini bergabung membentuk emosi-emosi yang berlainan yang seterusnya dizahirkan oleh manusia.
Kognitif theory pula terbahagi kepada empat iaitu Schacter Cognitif Theory, Misattribution, Transfer of Excitation dan Cognitif Appraisal.Dalam keempat-empat komponen ini saya ingin menyentuh serba sedikit berkaitan dengan konsep Misattribution atau lebih dikenali dalam budaya kita sebagai sikap salah tafsir atau salah faham.Dikalangan masyarakat kita ramai yang mempunyai sikap berburuk sangka terhadap sesuatu peristiwa yang tidak pasti. kadang kala sikap buruk sangka ini juga melibatkan insane tersayang termasuklah ahli keluarga sendiri. Hal ini sangat membimbangkan masyarakat kita kini kerana masyarakat akan mudah bertelagah sesame sendiri akibat pemikiran negatif ini kerana perkara sebenar masih tidak mendapat kepastian. Sebagai contoh Ahli keluarga berperang mulut dan bermasam muka sesame sendiri tanpa alasan yang munasabah dan masalah kecil tanpa kepastian hanya akan mengakibatkan punahnya sesebuah institusi kekeluargaan tersebut. Islam mengajar umatnya untuk sentiasa berbaik sangka terhadap orang lain. Saidina 'Umar bin Al-Khattab ra pernah berkata: "Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik". Oleh itu, kita seharusnya mencari kepastian terlebih dahulu terhadap permasalahan atau pertuduhan yang timbul dan menyelesaikannya dengan bijaksana tanpa meletakkan pertuduhan yang buruk terhadap sesiapa dan sentiasalah bersangka baik sesama manusia.Sesungguhnya bersangka baik mampu menjamin kestabilan ummah manusia didunia ini. Marilah kita bersama-sama  bermuhasabah diri mulai detik sekarang. Jadikanlah Ramadhan kali ini sebagai titik permulaan kita untuk berubah kearah yang lebih baik dari sebelumnya. Setakat ini sahaja penulisan saya untuk kali ini. Diharapkan para pembaca dapat mengambil serba sedikit input yang dikongsikan buat kali ini. Semoga bertemu lagi dalam penulisan saya yang akan datang.Sekian, terima kasih.

A131907 Suzila Binti Masiardi LJ04 Emosi Dan Motivasi

            Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pensyarah pengurusan emosi iaitu Dr Zamri dan kawan-kawan sekalian. Kini telah tiba masanya untuk saya menyiapkan jurnal saya yang keempat. Pejam celik pejam celik kini saya telah tiba ke jurnal yang keempat.  Seperti kebiasaannya, jurnal ini adalah merupakan rentetan kesimpulan serta kefahaman saya daripada kuliah yang lepas. Selain itu, adalah terdapat beberapa pertambahan daripada pendapat saya sendiri atau rujukan daripada bahan-bahan rujukan yang lain.
            Pada kuliah yang lepas, saya telah didedahkan dengan satu lagi kuliah yang baru iaitu emosi dan motivasi. Ini adalah satu tajuk yang sangat besar bagi saya kerana emosi itu senidri merupakan salah satu faktor yang meyumbangkan kepada motivasi seseorang individu itu. Pada mulanya saya juga tertanya-tanya bagaimana, mengapa, kenapa dan seribu satu persoalan tentang kaitan emosi dengan motivasi.Menerui kuliah ini saya telah memperoleh beberapa fakta-fakta yang baru tentang bagaimana emosi yang kita alami dapat mempengaruhi motivasi di dalam diri sendiri. Ini merupakan satu fakta yang nyata kerana saya pasti semua orang pernah mengalami keadan ini iaitu di mana emosi yang kita alami sama ada sedih, gembira dapat mempengaruhi tahap motivasi kita. Keadaan ini wujud dan pastinya ada tapi cuma sama ada kita sedar akan keadaan ini atau tidak sedar.
            Mungkin kita penah dengar  perkataan emosi dan motivasi, tapi adakah kita faham tentang apakah sebenarnya emosi dan motivasi itu. Oleh itu, saya akan menerangkan apa itu emosi dan motivasi terlebih dahulu.  Istilah emosi menurut Daniel Goleman (1995), seorang pakar kecerdasan emosional, yang diambil dari Oxford English Dictionary bermakna emosi sebagai setiap kegiatan atau pergolakan fikiran, perasaan, nafsu, setiap keadaan mental yang hebat dan meluap-luap. Manakala definisi motivasi pula ialah keadaan dalaman diri yang membangkit, menguasai dan mengekalkan sesuatu tingkah laku dalam diri seseorang itu.  Berdasarkan definisi tersebut, jelaslah emosi itu merupakan sesuatu yang luas maknanya dan tidak dapat untuk menspesifikannya kepada satu aspek sahaja. Di samping itu, emosi juga mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan motivasi. Tidak semua emosi yang dialami boleh menjadi pendorong kepada seseorang individu dalam melakukan sesuatu, bahkan ia juga mempunyai kesan yang menyebabkan seseorang individu itu mengalami penurunan tahap motivasi. Justeru, ia merupakan pilihan kita sendiri sama ada emosi yang dialami hendak di ambil sebagai semangat dalam meningkatkan lagi motivasi ataupun sekadar membiarkan emosi sama ada positif dan negatif menguasai diri sehingga menyebabkan tahap motivasi menurun.
            Emosi terbahagi kepada empat bahagian yang utama di mana yang pertama ialah perasaan, yang kedua proses kognitif, yang ketiga perubahan fisiologi dan yang terakhir adalah tingkahlaku berkaitan. Terdapat tiga theory tentang emosi dan motivasi iaitu "James-Lange Theory", "Cannon's Challenge" dan "Two-Factor Theory". Bagi teori yang pertama iaitu "James-Lange Theory" apabila menerima sesuatu ransangan akan berlaku perubahan fisiologi dan tingkah laku. Di samping itu, subjektif juga akan mengalami emosi mengikut ransangan yang diterima. Manakala bagi "Cannon's Challenge" pula mengatakan bahawa apabila menerima sesuatu ransangan, individu tersebut akan mengalami emosi sedar dan menyebabkan perubahan fisiologi. Bagi teori yang terakhir pula iaitu "Two-Factor Theory" menunjukkan bahawa apabila seseorang individu menerima ransangan, individu tersebut akan mengalami kabangkitan fisiologi ditambah dengan label kognitif untuk arousal dan emosi sedar. Daripada teori-teori tersebut dapat diperjelaskan bahawa emosi dapat membantu tubuh badan kita untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang dihadapi serta bersedia dengan tindakan yang akan diambil.
            Di samping itu saya juga telah mempelajari tentang beberapa konsep dan teori motivasi. Sebelum itu, saya ingin menerangkan tentang apakah itu motivasi sekali lagi. Motivasi ialah faktor dalam dan luar seseorang individu yang menyebabkan ia berkelakuan dengan berbeza mengikut waktu tertentu. Seterusnya konsep motivasi yang diterangkan adalah seperti "drive" di mana keadaan dalaman atau gerak hati yang mengaktifkan tingkah laku untuk mengurangkan keperluan dan memulihkan homeostasis( konsistensi dalaman badan secara aktif mesti dikekalkan). Konsep motivasi yang kedua ialah insentif iaitu matlamat luar yang "menarik" atau "menolak" tingkah laku konsep lain-lain. Konsep-konsep yang lain,  ialah naluri, di mana ia adalah motif yang semula jadi, arousal iaitu orang yang didorong untuk mengekalkan tahap optimum arousal dan yang terakhir humanistic iaitu teori hierarki keperluan.
            Oleh itu, bolehlah saya merumuskan bahawa emosi dan motivasi saling berkaitan di mana emosi menekankan arousal dan motivasi menekankan aksi. Kadang- kadang emosi membawa kepada pembinaan motivasi atau motivasi itu sendiri membawa kepada perubahan emosi daripada negative ke positif. Justeru tidak dapat disangkal lagi bahawa motivasi yang terbina dan tertanam di dalam diri dapat menjadi titik tolak kepada perubahan emosi. Oleh itu, motivasi merupakan suatu komponen yang penting dalam mengekalkan emosi supaya emosi sentiasa berada dalam keadaan yang stabil serta secara tidak langsung dapat membawa kepada perubahan emosi itu sendiri daripada emosi negative yang banyak memberi kesan buruk kepada diri seseorang individu kepada emosi positif.
            Sebelum saya meneruskan jurnal saya ini, ingin saya berkongsi satu sajak yang saya terbaca daripada internet yang InsyaAllah dapat membina motivasi di dalam diri kita.
  
Gagah dari rupa hanyalah suatu tayangan
Gagah dari dalam merupakan suatu kekuatan
 
Kuasa adalah imej minda
Ia menggambarkan kualiti diri anda
Ia menggambarkan keperibadian anda
 
Orang yang gagah bagaikan intan
Bersinar dengan kilauan yang ceria
Orang yang gagah diibaratkan kilat
Menerangkan angkasa dan menggegarkan alam
 

Sememangnya
Orang yang gagah terus berjuang...
Biar pun ribuan kali dikecam kegagalan
Orang yang gagah terus membina...
Biar pun ramai orang tidak restukan perjuangannya
Orang yang gagah tidak mengenal takut...
Biar pun tugasan berisiko dan mencabar
 
Kegagahan menyambar segala ujian
Kegagahan menangkis segala pancaroba
Kegagahan mencetuskan kekuatan yang kental
Kebal, tahan lasak dan bersemangat
Sememangnya orang yang gagah adalah insan yang luar biasa.
 
            Alhamdulillah, selesai lah sudah jurnal saya yang keempat ini. Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana memberi kesempatan masa kepada saya dalam menyiapkan jurnal ini dalam masa yang diperuntukkan. Terima kasih yang tidak terhingga kepada Dr Zamri yang telah memberi input yang sangat berguna kepada saya yang dapat saya jadikan bahan dalam penulisan jurnal saya pada kali ini. Diharap emosi dan motivasi yang dipelajari dapat saya jadikan sebagai panduan kepada diri saya serta orang lain juga. Sebelum saya mengakhiri jurnal saya pada kali ini, terimalah kata-kata hikmah yang sangat bermotivasi ini:
"Tidak kira di mana kita berada, atas atau bawah, syukur dan redha dengan keadaan kita. Bila di atas, banyak-banyak bersyukur dan terus pertahankan tempat kita di atas. Kalau di bawah, redha dan terus berusaha untuk putarkan roda ke atas semula. Sebab yang atas boleh jatuh, yang bawah boleh naik"

LJ04 A131979 Norsyamimi binti Ahmad Rushdan MOTIVASIKAN DIRI ANDA :)

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Jurnal pembelajaran saya diteruskan lagi untuk kali ke empat. Jurnal kali ini adalah tentang kuliah Pengurusan Emosi yang saya hadiri pada 17 Ogos yang lepas. Seperti biasa, terdapat dua topik yang dibincangkan. Tajuk pertama adalah mengenai Emosi dan Motivasi. Manakala tajuk kedua pula ialah Teori Fisiologikal, Kognitif dan Psikoanalitik. Pada kuliah minggu lalu tiada kuiz yang diadakan kerana kesuntukkan masa. Namun, tajuk pertama yang dibincangkan menarik perhatian saya dan menghalang saya daripada merasa mengantuk semasa kuliah.

Saya ingin bercakap mengenai tajuk pertama dahulu iaitu Emosi dan Motivasi. Pertama sekali kita perlu tahu apa maksud sebenar motivasi. Apa itu motivasi? Motivasi adalah tingkahlaku yang mendorong kita untuk melakukan sesuatu. Ia menyadi penyebab mengapa seseorang itu melakukan sesuatu perkara. Sebagai contoh, kenapa kita pergi sekolah? Sebab ibu dan ayah kita yang suruh. Kata mereka pergi sekolah, belajar rajin-rajin, jadi orang yang pandai, nanti dapat kerja yang bagus-bagus, boleh bantu ibu bapa, jadi contoh untuk adik-adik dan berjaya dalam hidup. Jadi kita boleh lihat di sini kita pergi sekolah sebab ibu bapa kita yang suruh. Perkara-perkara yang mereka sebutkan itu menjadi pendorong dan memotivasikan kita supaya pergi ke sekolah. Bercakap mengenai perkara ini, saya teringat kepada rakan saya semasa di sekolah dahulu. Ketika itu kami berada di sekolah menengah. Dia kerap kali tidak datang sekolah pada penggal yang lepas. Tetapi, pada penggal yang baru, dia datang ke sekolah hampir setiap hari. Saya bertanyakan apa yang membuatkan dia berubah. Dia mengatakan dia pergi ke sekolah sebab gadis yang diminatinya berada dalam kelas yang sama dengannya. Jadi di sini, kita dapat lihat yang gadis yang diminatinya itu menjadi motivasi untuk dia datang ke sekolah setiap hari. Saya mengaku, apabila dia menjadikan gadis itu sebagai motivasi, ia membawa kepada perubahan yang baik. Namun seharusnya kita menjadikan orang yang lebih penting dalam hidup kita untuk dijadikan motivasi buat kita misalnya ibu bapa kita. Bagi saya, ibu bapa akan memberikan motivasi yang berterusan kepada kita dan apabila memikirkan segala kepayahan mereka semasa menjaga dan membesarkan kita, itu sudah cukup untuk membuatkan kita terdorong untuk belajar bersungguh-sungguh. Walaupun begitu, terpulang kepada masing-masing untuk memilih sesuatu yang boleh memotivasikan diri masing-masing. Lain orang lain caranya. Seperti mana peribahasa melayu mengatakan, lain rumput, lain belalangnya. :)

Motivasi amat berkait rapat dengan emosi. Ini di sokong oleh Baron & Logan pada tahun 1993 yang mengatakan emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Lang et al pada tahun 1992 juga mengatakan emosi boleh menjadi motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional. Misalnya, emosi negatif seperti perasaan benci yang mendalam boleh mendorong seseorang menjadi agresif terhadap orang yang dibencinya. Kerana itulah kadang-kadang di surat khabar terdapat berita kes-kes pembunuhan atas motif dendam dan benci. Mereka ini tidak dapat mengawal emosi ini dan mendorong mereka bertindak di luar kawalan.

Ada beberapa konsep mengenai motivasi. Pertama ialah drive, ia bermaksud desakan dalaman yang mengaktifkan tingkahlaku untuk melakukan sesuatu. Yang kedua ialah incentive yang merupakan matlamat luaran yang 'menolak' atau 'menarik' sesuatu kecenderungan untuk bertindak. Seterusnya instinct atau naluri yang mengatakan motif adalah semulajadi. Kemudian, arousal yang menyatakan bahawa kita didorong untuk mengekalkan aras kebangkitan yang optimum dan ada beberapa konsep lain yang saya tidak nyatakan di sini.

Semasa separuh perjalanan kuliah, Dr. Zamri telah menayangkan satu video iaitu video lagu dalam loghat bahasa kelantan yang saya sudah lupa tajuknya. Senikata yang ditunjukkan oleh Dr Zamri amat membantu pemahaman saya. Video tersebut berkenaan kisah hidup penyanyi lagu itu sendiri yang bernama Halim. Ia menceritakan latar belakang hidupnya dari kesusahan sejak kecil dan semasa bersekolah sehinggalah dia diterima untukmemasuki universiti dan mendapat ijazah. Jalan ceritanya amat menyentuh hati saya dan membuatkan saya rasa amat bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang. Dalam jalan cerita lagu itu saya merasakan kesusahan hidup yang dialaminya menjadi pendorong dan motivasi untuknya belajar dengan harapan untuk mengeluarkan dia dan keluarganya dari kancah kesusahan. Jika difikirkan kembali, pada pendapat saya selalunya pelajar-pelajar yang menjadikan sebab di atas sebagai motivasi untuk belajar besar kemungkinan untuk berjaya dengan cemerlang. Ini kerana, bagi pelajar yang keluarganya boleh dikatakan senang selalunya tidak serius dalam menimba ilmu dan belajar semata-mata kerana ingin lulus peperiksaan. Tetapi kita tidak boleh mengecop semua pelajar dari keluarga yang senang bersikap sebegitu. Hanya segelintir dan pada pandangan saya sahaja.

Bagi tajuk yang kedua iaitu Teori Fisiologikal, Kognititif dan Psikoanalitik, terima kasih kepada video yang ditayangkan, saya lebih bersemangat dan dapat membuka mata untuk mendengar kuliah ini. Saya mulakan dengan teori fisiologikal. Teori ini dibahagikan kepada tiga iaitu teori James and Lange, teori Cannon Bard dan psikobiologikal approach. Teori James and Lange menyatakan bahawa emosi yang dirangsangadalah hasil daripada perubahan fisiologi. Misalnya, Asyraf melihat harimau dan akibat daripada perubahan fisiologikal yang dialami dalam tubuhnya, dia merasa takut dan melarikan diri. Namun teori ini disangkal oleh teori Cannon Bard yang diasaskan oleh Walter Cannon yang menyatakan hujah bahawa organ manusia merangsang emosi sangat lambat bertindak kepada rangsangan sedangkan emosi itu datang sejurus selepas stimulus. Walaupun begitu, Teori Cannon Bard sependapat dengan Common sense theory bahawa emosi itu datang sejurus selepas rangsangan dan diikuti dengan perubahan fizikal.

Teori kognitif pula boleh dibahagikan kepada empat iaitu Schacter Cognitif Theory, Misattribution, Transfer of Excitation dan Cognitif Appraisal. Saya agak berminat untuk bercakap dengan lebih lanjut mengenai misattribution yang membawa maksud prasangka dan salah sangka. Hal ini amat biasa di kalangan masyarakat kita masa kini . Ramai yang mempunyai sikap prasangka buruk terhadap jiran-jiran sendiri yang boleh membawa masalah kepada komuniti. Jadi marilah kita bersama-sama mengubah sikap kita agar masalah ini dapat dibendung. Sebelum saya menamatkan jurnal ini, marilah kita sama-sama menghayati lirik lagu Bangkit Asal yang dinyanyikan oleh Halim Yazid.. :)

Ambo nk sambung kisoh diri sdiri, 
doh adik kakok kg pakat nk dngr lg,
ambo hormat sanjung sgalo kasih sgalo budi,
susoh hk ambo sanjung adik kakok ambik perati...
oooooo,ambo raso berbesar hati,
oooooo,timo kasih setinggi tggi....

Maso kecik ambo beso make nasi sajo-sajo,
Kalu ado pun sekerat ike, kena bagi dua,
Dapur cumo ado gare, Jare bena ado gulo,
Baco bok male-male, paka minum air telago,
Bangun pagi-pagi, sauk baju paka seluar,
Mek ambo rebus ubi, bungkus buat bekal,
Dio pese hari-hari, Leng ngaji lah pandai-pandai,
Kalu kito pah tinggi, orghe kata boleh jadi pengawai,

Oooooooooo?..ambo gi sekolah berungga-ungga,
Ooooooooo?.ambo nok ngaji wi pandai-pandai......

Ado satu ketika cikgu mintok 10 rial,
dio kata sekolah kito nok gi melawat sambil belajar,
Hummm?.. tak dok apo doh la cikgu wei.., saya tok leh bayar,
Orghe lain gi belako, ambo sore jah tinggal...

Hok ambo perit sengoti, kena gi sekolah alik pete,
cikgu kata wajib mari, rumoh kuning ado latihan,
Ambo la hok banyok sekali kena hungga keliling pade,
kerana ambo tok leh nok beli seluar pendek kasut suke....

Ooooooo??Malu nye wei, ambo kena paje,
Oooooooo??Ni lah baru ambo royat ko orghe,

Terimakasih lah cikgu-cikgu kerana sudi ajar saya,
Dari darejah satu hinggo jadi manusio,
Mintok halal segala ilmu hok cikgu bui selamo maso,
Di tapok kaki guru ambo tunduk mintok reda,

Ambo masuk universiti tahun 80, Budok kapong nok gi ngaji,
Tekad dale hati ambo nok ngaji sungguh-sungguh,
Ingat malu kore warih warah dok pakat kato,Tok soh lah dok kurban kalu tidok baso kayo,
Atar sekolah anak jate wak ngabih ko hareta,
Tidak kato nok pakat rate, tolong bantu samah dua........

Ooooooooooooo??Tak dok warih nye diri ambo....
Ooooooooooooooo??Demo tokse kelih, walau sebelah mata.....

Mek denge ayoh masok jadi peneroka baru,
Dale bukit nok tanam getah di Kesedar Lepir 1,
Perang dengan rima gajah, make tok make tok dk sapo tahu ,
beginilah orghe susoh, nok tanggung anok ngaji di U,

kerana keadaan begitu, ayoh ambil keputusan,
Wahai anok-anok ku, kito pecahlah tiga jale,
Mu Haling, anok nombor satu, mu duk Kuala Lumpur ngaji lah sore,
Adik-adik tinggal kampong dulu, paka dudukla 5 orghe ,

Ooooooo?..Selamat tinggal selamat jale....
Oooooooo?..Adik hok bongsu jerit sokmo male-male...

Alkisahlah ambo pulok tengoh dok kena ngaji di universiti Malaya,
Buku rujukan pun ambo takdok, paka harap ko salin nota,
Beraso malu jugok masok majlis hok besar-besar,
Baju ambo muroh telajok, 12 rial jah sehelai,
Hari konvokesyen, hari untuk ayoh bonda,
Penat jerih seribu musim, harap mek ayoh beraso banggo,
Tahniah dari sain-sain, ambo terima banyok bunga,
Ambolah orghe panggil Halin anok kapong sesok hok paling berjaya......

Oooooo?,akhirnya ambo bulih sarjana,
Oooooo?,bersyukur pado Allah Maha Kuasa...

Tevanthiran Gobal, L04, Emosi dab Motivasi

Tevanthiran a/l Gobal(A131508), L04, Emosi dan Motivasi
Salam sejahtera dan salam satu Malaysia saya tujukan kepada DR. Zambri dan rakan-rakan pembaca jurnal sekalian. Sebelum saya memulakan penulisan saya, saya ingin memberitahu rakan-rakan sekalian bahawa saya telah mengalami perubahan secara mentalnya setelah mengikuti setiap kuliah yang diadakan setiap sekali seminggu. Saya amat bersyukur kerana telah dapat menhayati setiap emosi yang saya hadapi sekarang. Sebagai contoh, jika ada orang yang mengganggu saya membuat kerja saya mudah meagalami perasaan marah dan ini menyebabkan saya dapat menhayati setiap  emosi yang terdapat dalam sanubari saya. Saya juga berpeluang untuk memerhatikan emosi rakan-rakan, misalnya ketika berada di kuliah, kafe, dan di tempat umum. Terdapat banyak emosi yang dapat diklasifikasikan kepada  dua, iaitu emosi positif dan emosi negatif. Pada 17 hb Ogos 2011, secara rasminya saya telah menghadirkan diri ke kuliah pengurusan emosi yang telah lama ditunggu-tuggukan dan kuliah tersebut adalah kuliah yang keempat bagi saya. Walaupun pengajar kita terlampat sedikit kerana masalah yang tidak dapat dielakkan, beliau terlebih dahulu memberi  tugasan kepada semua pelajar. Saya berasa tugasan itu amatlah penting kerana markahnya akan diambil kira dalam peperiksaan akhir. Beliau meminta tugasan tersebut perlu buat dalam bentuk kumpulan dan setiap kumpulan perlu merangkumi sepeluh orang.
Seterusnya, beliau telah mededahkan tajuk-tajuk yang ada sebanyak 24 tajuk untuk dipilih sebagai tugasan bagi setiap kumpulan. Beliau juga menunjukkan bagaimana cara untuk menggunakan computer untuk menghantar tugasan tersebut. Pada hari yang sama juga, saya dapat mengetahui  bagaiman caranya menggunakan borang PENKANAN dalam blogspot pengurusan emosi.  Boring ini tujuannya adalah untuk menilai ketua yang dipilh untuk tugasan ini. Dalam borang ini juga, alih-alih kumpulan sendiri dapat dinilaikan. Ini merupakan perkara baru bagi saya kerana ianya dapat menjadi satu ruang bagi saya untuk memberi komen tentang  ahli kumpulan saya mahupun mereka dapat member komen untuk saya terhadap tugasan tersebut. Untuk membincangkan perkara ini, sejam telah digunakan oleh doktor untuk member penjelasan yang panjang.
Seterusnya, kuliah pertama telah bermula. Pada hari pula, perkara emosi lagi dibincangkan dan dikaitkan dengan dengan motivasi diri kita. Kuliah ini bertajuk emosi dan motivasi. Terlebih dahulu, saya ingin bercerita tentang pengalaman saya berkaitan dengan motivasi. Pernahkah kita berfikir kejayaan yang kita harungi sehingga kini didorong oleh motivasi kendiri? Kalau jawapanya betul, bagaimanakah motivasi boleh mengarahkan seseorang tersebut ke dunia kejayaan? Nyatanya, motivasilah pendorong bagi setiap kejayaan yang kita kecapi sehingga sekarang.  Semasa saya menuntut di matrikulasi, saya telah mendapat aliran fizik, sebenarnya saya berminat untuk meneruskan pengajian saya dalam aliran biologi. Tetapi, kekurangan guru pengajar menyebabkan saya terpaksa meneruskan pengajian saya dalam aliran fizik walaupun tidak berminat disebabkan motivasi pada masa tersebut adalah tinggi berbanding masa lain. kerana motivasi diri sendirilah menyebakan saya menunggu penukaran aliran daripada fizik ke biologi selama sebulan. Ini menjadi langkah pertama untuk saya untuk menjejak kaki di alam university, terutamanya dalam bidang kegemaran saya iaitu bidang perubatan.  Baiklah, kita beralih kepada pengajian di kuliah.
 Pengajaran yang saya dapat adalah hubungan antara emosi dengan motivasi. Emosi adalah sesuatu respondan terhadap sesuatu peransang yang menyebabkan perubahan fisiologi pada diri seseorang. Emosi ini boleh diklasifikasikan kepada dua, iaitu emosi positif dan emosi negative. Emosi positif merangkumi emosi gembira, ketawa, bahagia, cinta dan sayang. Emosi negative pula merangkumi takut, marah, terkejut, dan malu. Motivasi pula didefinisikan sebagai aspek tingkahlaku yang mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu, dan tindakannya sama ada secara positif atau negative. Mengikut  Lang et al, 1992, emosi menjadi sebagai motivasi kepada tingkahlaku dan motif. Menurut Baron dan Logan 1993, mereka menyatakan emosi tidak boleh dipisahkan dengan motivasi kerana emosi sendiri boleh menjadi motivasi dan motivasi tersebut juga boleh menjadi emosi. Manakala, pemikiran negatif boleh demotivasi anda dan ianya boleh menjadi penghalang kepada kejayaan  seseorang. Terdapat empat komponen utama dalam perkataan emosi, iaitu proses kognitif, perubahan fisiologi, perasaan, dan tingkahlaku berkaitan. Kenyataanya, ramai yang menjadi korban kepada emosi kita, dan bukannya semua manjadi pendorong. Sebagai contoh, perasaan marah boleh menyebabkan seseorang untuk bunuh manusia. Menurut James-large theory, menjelaskan jikalau kita memilih melakukan sesuatu kerana dorongan daripada perangai-emosi kita. Sebagai contoh, kita pastinya lari kalau dikejar oleh anjing. Cannon theory menyatakan bahawa emosi merupakan perubahan fisiologikal, penilaian kognitif, tingkahlaku untuk bertindak berpengaruhi oleh budaya. Sebagai contoh, kalau jumpa kawan yang tidak lama jumpa, kita pastinya rasa terkejut dan gembira dapat bertemu balik.
Motivasi adalah mendorong kita memilih apa tindakan yang bakal dilakukan. Ini merupakan menurut daripada Bickhard,1997. Motivasi juga jangkaan yang membuatkan satu perkara menjadi ternyata. Terdapat tiga istilah barkait rapat dengan motivasi, iaitu drive, intensif dan arousal. Drive merupakan desakan dalaman yang mengakibatkan tingkahlaku untuk melakukan sesuatu. Insentif  merupakan matlamat luaran yang menolak atau menarik sesuatu kecenderungan untuk bertindak. Sebagai contoh, insentif menjadi satu token untuk menyuntik semangat. Selain itu, saya juga dapat mengetahui kebangkitan(arousal) dimana ia melibatkan perubahan badan, wajah, perasaan dan keupayaan terhadap sesuatu tindakan yang bakal berlaku. Emosi menyebabkan kita bergerak, mengambil keputusan mengikut keadaan dan bertindak mengikut situasi tersebut. Arousal  secara jelasnya menggambarkan keadaan psiologi dan fisiologi untuk berada dalam keadaan sedar. Abraham Maslow berpendapat bahawa motif terbahagi kepada beberapa keperluan  iaitu, keperluan asas ke keperluan psiologi dan fisiologi hinggalah ke keperluan untuk kepuasaan.
Seterusnya, kuliah diterukan dengan sebuah lagu yang dipetik dari youtube dan pengasas bagi lagu tersebut adalah Halim Yazid. Lagu ini mengandungi banyak isi-isi tersirat kerana ianya bercerita tentang penderaan pencipta semasa zaman persekolahan. Dan ia juga menunjukkan bagaimana pencipta mendapat ijazah di university Malaya.  Seterusnya, kuliah diterukan dengan tajuk yang berbeza.  Walaupun petang tersebut agak letih saya tetap tekun mendengar apa yang diajar di depan.
 
Tajuk kuliah keduah kali ini adalah Teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik (FKP). Kebanyakan teoti telah bersetuju bahawa emosi mempunyai banyak komponen. Tetapi, terdapat sedikit perbezaan dari segi urutan peristiwa atau komponen yang tidak sama. Teoripertama iaitu, Teori fisiologi menjelaskan emosi adalah hasil daripada otak dan system saraf dan tindak balas fisiologi kepada rangsangan. Sebagai contohnya, jikalau seseorang yang mudah takut berada di atas bangunan tinggi, seseorang tersebut akan mengalami emosi ketakutan. Seseorng hanya boleh bertindak sebaik emosi tersebut muncul mengikut teori ini.selain itu, Teori kognitif  pula berdasarkan teori fisiologi dan theorist yang memainkan perana penting dalam menghasilkan dan member panduan penting kepda pembentukan emosi. Menurut teori ini, perubahan fisiologi akakan berlangsung terkebih dahulu.
 
Kesimpulannya, inilah serba sedikit tentang apa yang saya belajar pada masa kuliah yang keempat. Pada hari tersebut, kuliah tersebut agak kurang menarik kerana terlalu penat mengikuti kelas lain sehingga hilang tumpuan semasa kuliah. Tetapi, saya berusaha untuk mendengar apa yang disampaikan dengan sebaik-baiknya. Melalui kuliah, saya dapat lebih memahami tentang motivasi dan emosi dan dapat mengaitkan kedua-dua perkara tersebut. Sebagai seorang pelajar peubatan, kita haruslah mempunyai kekuatan mental dan motivasi positif yang tinggi supaya dapat menghadapi cabaran dengan kental dan mudah. Inilah satu-satunya cara untuk menuju ke hadapan.