Sunday, August 21, 2011

A131405 KAMARUL HATEM LJ04:MOTIVASI KITA

Bismillah.
Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua yang membaca penulisan ini,
Seperti  biasa rutin mingguan saya sebagai pelaar mengambil pengurusan emosi perlulah mencatatkan jurnal sebagai penilaian berterusan saya.Pada minggu lepas iaitu pada 17 ogos 2011, permulaan kuliah kali dengan taklimat mengenai tugasan dua iaitu kerja secara berkumpulan. Kemudian kuliah diteruskan,kuliah hari ii membincangkan tentang "emosi dan motivasi" dan teori FKP.
"Emosi dan Motivasi" sesuatu yang menarik bagi saya,mugkin saya boleh terangkan sedikit maksud motivasi disini,"motivasi adalah sesuatu yang mengerakkan atau mengarahtuju seseorang kepada sesuatu yang positif atau negative. seperti yang kita kita akan gembira melakukan sesuatu apabila kita bermotivasi dan mugkin juga kita akan bermotivasi jika melakukan sesuatu yang menggembirakan kita. Mugkin ini sesuatu yang bergantung pada diri setiap individu kerana kita tahu lain orang, lain cara. Mengikut engalaman saya, saya mengalami kedua-dua keadaan yang mana motivasi mengembirakan saya dan gembira juga boleh memberi motivasi kepada saya. Namun untuk bermotivasi tidak semestinya emosi gembira yang mencetuskan motivasi tetapi banyak lagi emosi yang boleh mencetuskan motivasi. Contohnya, seperti kem-kem motivasi yang ada kala menggunakan emosi sedih seperti menyentuh perasaan kita terhadap ibu dan ayah, kita didedahkan dengan kperitan ibu dan ayah kita untuk memebsarkan dan melihat kita Berjaya sehingga adangakala kita akan menags jika kita mengenaga nasib dan pengorbanan yang diberikan oleh ibubapa kita dan akhirnya kita akan bersemnagat dan bermotivas untuk Berjaya bagi membalas jasa dan pengorbanan ibubapa kita.inilah kebiasaan yang digunakan oleh pakar motivasi untuk mencetuskan motivasi kita.
Selain itu, untuk bermotivasi kadang kala kita menawarkan ganjaran pada seseorang, seperti seorang ayah yang berjanji akan belikan basikal jika anaknya mendapat 5A  dalam UPSR. Dengan ini, si anak akan merasa gembira dan bermotivasi untuk belajar dan mendapatkan 5A. biasanya apabila seseorang gembira, dia kan meninggalkan keresahan dan kesusahan dan gembira itu menyebabkan dia bermotivasi. Selain itu, sebagai seorang muslim, agama ISLAM juga memberi motivasi kepada kita samada dalam hal ibadat mahupun hal-hal kehidupan yang lain. Antaranya ISLAM memebrikan kita motivasi untuk menuntut ilmu. Mari kita renung firman ALLAH s.w.t yang bermaksud
 "Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan".  (Q.S. Al-Mujadilah: 11)
Artinya: ....Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran." (Q.S. Az-Zumar: 9)
Disini kita dapat lihat, untuk mengalakan seseorang kearah sesuatu, ganjaran dan kelebihan patut digunakan kerana ia akan membuatkan seseornga rasa gembira dah tidak merasa rugi dan tahu apa kesedaj=han apabila dia melakukan sesuatu yang baik. Bercakap tentang kebaikan tentu ada yang buruknya, selain emosi (gembira) dan meghasikan sesuatuynag positif. Ada juga emosi yang akan mengahsilkan sesuatu yang negative, contonya seseorang penyamun terdesak(emosi negative) akan melakukan samun untuk mengatasi perasaan terdesak seperti kekurangan wang. Emosi terdesak itu telah mengarahtujukan(motivasi) si penyamun untuk menyamun. Dan dalam kehidupan saya sebagai pelajar perubatan . motivasi adalah sesuatu yang penting kerana banyak factor yang boleh menjatuhkan sya seperti  jadual yang padat. Nota yang banyak, namun jika motivasi kuat insyaALLAH saya boleh menghabiskan pengajian saya dan menjadi seseorang doktok dan mencapai sasaran saya untuk menjadi pengarah di hospital kelahiran saya iaiti hospital gua musang. Alhamdulillah motivasi ini mengembirakan saya(emosi).
Selain itu, saya juga diperkenalkan dengan teori FKP oleh Dr. Zamri, FK adlah singkatan kepada Fisiologikal, kogniti dan psychoanalitikal.  Walaupun saya kurang jelas tentang teori ini, kerana saya tertidur sewaktu penerangan oleh dr. Zamri. Namun apa yang saya boleh agak dari teori ini adalah emosi yang gembira atau emosi positif akan menyebabkan fisiologikla kita untuk kuat dan bersemangat seperti boleh kita kita lihat seorang melompat(fisiologi) kegembiraan(emosi) kerana tubuh disetkan untuk bersemanagt, berlawanan pula dengan emosi negative seperti sedih, kerana saya tidak pernajh terjumap dengan orang yang sedih melompat, tetapi mereka akn Nampak lemah apabial sedih, yang ada mugkin sedih menyebabkan mereka melompat dari bangunan untuk bunuh diri. Ini adalh tafsiran saya mengenai teori ini yang mugkin silap daripada maksud asal. Untuk Psychoanalitikal, apa yang saya boleh fahamkan dalam terma ini adalah, emosi boleh mempengaruhi daya kita berfikir termasuklah dalam membuat pertimbangan, kebiasaanya orang yang gembira dan bermotivasi emosi dan mental atau fikiranya boleh membuat pertimbagan atau keputusan yang sewajarnya, manakala yang beremosi neatif seperti amrah atau sedih mereka akan hilang pertimbangan dam akanmembuat keputusan yang tidak wajar kerana kewarasan akal telah terganggu. Selain itu, dalam berorganisi, seseorang perlulah ceria kerana dia jugaakan mempengaruhi ahli oranisasin yang lain,. Seperti yang kita selalu lihat apabial seorang bos tidak ceria atau moody, seluruh pejabat akan terkena kerana yang lain khutair dan takut untuk menyebbabkan bos nmenjadi marah dan yang lain akan turut moody kerana terpengaruh dengan bos. Berlainan pula dengan bos yay ceria , ini kan menyebabkan anak buah akan gembira dengankeadaan itu, dan segala gerak kerja (fisiologi) dan mesyuarat(psychoanalitikal) akan menjadi positif. Ini hanya disebakan oleh seseorang, kerana kita kita tahu bos dalam sesuatu organisi yang menetuakn sesuatu secara sedarataupun secara tidak sedar.
Trlupa pula saya untuk membicarakan tentag klip video dikir barat yang telah ditunhjukkan oleh Dr. Zamri di dalam dewan kuliah,dikir barat yang bertajuk bangkit asal yang dinyayikann oleh Halim Yazid , seorang penysarah di university Malaya. Lagu ini menceritakan perjalan hidup beliau yang berasal daripada keluarga yang susah dann tingga dikampung, beliau mendapat tawaran  ke university walapun belajar dalam serba daif dan akhrnya dia Berjaya menamatkan pengajian di Universiti Malaya. Dan untuk pengetahuan kalian, lagu ini adalah salah satu motivasi kepada saya seqaktu di kolejn matrikulasi Pahang dahulu, kerana saya kan mendengar lagu ini setiap malam sebelum tido dan ini memberi metivasi kepada aya untuk belajar bersunguh untuk membalsa jasa ibubapa sya yang susah payah membesarkan saya selama ini dan hanya kepada saya lah peluang yang mereka ada untuk melihat sorang anak menjadi doctor kerana abang-abgang dan kakak sya telah mimilih bidang lain. Dan motivasi ini telah menyaebabkan saya gembira untuk mempelajari bidang perubatan yang dianggap mencabar bagi sesetengah orang.  Sya harap saya dapat membawa pulang skrol ijazah perubatan dan gelaran doctor utnuk menjadi penamat penantian kepada ibubapa yang mengaharap seorang anaknya menjadi doctor.
Sampai didi sajalah perkongsian saya. Saya mohon maaf jika ada tersilap dalam membuat jurnal ini .sekian

LJo4: emosiku motivasiku!! (A131587:AHMAD FAKHZAN ALIAS)

Bismillah.
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca-pembaca sekalian, sekali lagi hamba ini berucap syukur kerana masih lagi dikurniakan kudrat untuk menghirup udara segar, seterusnya moga dikurniakan ilham untuk terus menulis jurnal ini. Alhamdulillah, ini adalah jurnal ke empat saya buat pengurusan emosi. Entah mengapa tetiba sahaja, di saat menulis terasa bagaikan seronok pula. Mungkin kerana dapat bermain-main dengan ayat. Suatu emosi yang cukup menyenangkan hati. Terlebih dahulu, terima kasih kepada Dr. Zamri di atas kuliah beliau minggu lepas (17 ogos 2011). Kuliah telah berjaya melewati dua tajuk iaitu 'Emosi dan motivasi' dan 'teori FKP'. Secara ringkasnya, pada tajuk pertama kami dikehendaki memahami apa itu motivasi dan perkaitannya dengan emosi. Manakala tajuk kedua teori FKP, FKP merujuk kepada fisiologi, kognitif dan psikologi, iaitu lebih kepada proses macam mana emosi itu dizahirkan. Walaupun bunyinya agak ringkas, tetapi saya yakin saudara sekalian pasti tidak terjangka akan wujudnya teori sebegini.
Emosi dan motivasi. Seakan sama tapi, kedua-dua sama sekali berbeza. Menerusi kuliah Dr. Zamri, saya telah mendapat dua isi penting berkenaan tajuk ini iaitu, "emotion emphasize arousal" dan "motivation emphasize action". Cukup jelas bukan. Emosi dikaitkan dengan rangsangan diri kita semasa sedar manakala motivasi ialah rangsangan diri kita untuk bergerak ke arah melakukan sesuatu. Motivasi akan menggerakkan diri kita supaya lebih tekun dan terus berusaha. Menerusi rujukan internet, saya memahami bahawa motivasi merupakan satu penggerak dari dalam hati seseorang untuk melakukan atau mencapai sesuatu tujuan. Motivasi juga bisa dikatakan sebagai keinginan untuk menuju kejayaan dan menghindari kegagalan hidup. Dengan kata lain motivasi adalah sebuah proses untuk tercapainya suatu tujuan. Seseorang yang mempunyai motivasi berarti ia telah mempunyai kekuatan untuk memperoleh kejayaan dalam kehidupan.
Saya mendapati motivasi juga mempunyai teorinya yang tersendiri seperti teori motivasi Abraham Maslow (1943-1970). Banyak teori motivasi yang dikemukakan oleh para ahli yang dimaksudkan untuk memberikan huraian yang menuju pada apa sebenarnya manusia dan manusia akan dapat menjadi seperti apa. Dua orang pengkaji, Landy dan Becker membuat pengelompokan pendekatan teori motivasi ini menjadi 5 kategori yaitu teori keperluan, teori penguat, teori keadilan, teori harapan, teori penetapan sasaran. Abraham Maslow  mengemukakan bahawa pada dasarnya semua manusia memiliki kebutuhan asas. Ia menunjukkannya dalam 5 tingkatan yang berbentuk piramid, orang memulai dorongan dari tingkatan terbawah. Lima tingkat keperluan itu dikenal dengan sebutan hirarki keperluan Maslow. Model Maslow yang berbentuk peringkat itu merupakan perkembangan 'ontological' individu kerana setiap peringkat perkembangan perlu dilalui oleh individu misalnya pada masa bayi atau kanak-kanak, individu memerlukan perlindungan dan keselamatan, diikuti dengan kasih-sayang, dan penghormatan diri dan keperluan ini terus bertambah sehingga kepada peringkat penyempurnaan kendiri.  Kajiannya mendapati semakin tinggi keperluan individu itu maka semakin kurang pergantungan kepada persekitaran sosial kerana dalam hal ini individu menggunakan pengalaman lampau untuk menentukan tingkah-lakunya.  Pada masa ini motivasi bergantung kepada kemahuan dalaman, kemampuan, potensi, bakat, dan kreativiti impuls individu.  Sementara itu persekitaran sosial merupakan faktor desakan dalam mencapai kemahuan ini.  Maka dengan itulah juga Maslow menamakan keperluan peringkat terbawah sebagai keperluan kekurangan dan peringkat paling tinggi sebagai keperluan perkembangan.
Inilah yang saya pelajari dari rujukan. Motivasi amat berkait rapat dengan emosi. Hal ini kerana emosi boleh merangsang pembangunan motivasi diri. Pernah terbaca akan satu kesimpulan yang dibuat bahawa motivasi bergantung kepada dua faktor, iaitu faktor dalaman dan faktor luaran yang masing-masing dikenali sebagai motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik. Faktor-faktor berkait rapat dengan emosi seseorang. Pertama, jenis motivasi  yang dikaitkan dengan faktor dalaman diri seperti keperluan, minat, rasa ingin tahu, dan rasa kepuasan diri. Jenis motivasi ini dikenali sebagai motivasi dalaman (intrinsik). Ia juga merupakan ciri semula jadi manusia, atau tabii manusia, untuk cuba mengatasi segala cabaran dalam proses mendapatkan sesuatu yang diingininya (Reeve, 1996). Apabila seseorang itu mempunyai keinginan yang intrinsik, dia tidak memerlukan apa-apa insentif atau hukuman untuk melakukannya kerana aktiviti itu sendiri sudah dapat memenuhi kepuasan dan keperluan dalaman individu itu. Bak kata Raffini (1996), motivasi intrinsik merupakan '…what motivates us to do something when we don't have to do anything (p.3).'  Kedua,  jenis motivasi yang dikaitkan dengan faktor luaran diri atau faktor persekitaran seperti hadiah atau ganjaran, tekanan sosial, hukuman, dan lain-lain. Jenis motivasi ini dikenali sebagai ekstrinsik atau motivasi luaran. Motivasi ekstrinsik adalah berlawanan dengan motivasi intrinsik di mana aktiviti yang dibuat adalah bertujuan untuk mendapatkan ganjaran, atau untuk dipuji, atau untuk mengelak daripada hukuman, atau untuk mendapatkan perhatian seseorang yang disayangi, atau apa sahaja sebab selain daripada untuk pemenuhan  kendiri. Hakikatnya seseorang itu tidak sebenarnya berminat untuk melakukan aktiviti itu, tetapi sebaliknya semata-mata untuk mendapat ganjaran. Kedua-dua faktor yang saya maksudkan ini cukup bermain dengan emosi.
Selepas tajuk pertama berakhir, kami didedahkan dengan lagu dikir barat HALIM YAZID. Bagi saya dikir ini cukup mengimbau kenangan lama. Semasa kecil dahulu saya cukup suka mendengar dikir barat. Maklumlaa orang kelantan, salah satu lagu yang pernah saya hafal adalah lagu ini, iaitu 'Bangkit Asal'. Lagu ini ada dua, bahagian satu dan dua. Ringkasnya, ia menceritakan perihal diri penyanyi, Halim Yazid. Lagu pertama dimulakan dari kelahirannya sampailah bersekolah. Lagu kedua yang dimainkan oleh Dr. Zamri menceritakan berkenaan hidupnya semasa belajar terutamanya semasa di universiti. Cukup beremosi sekali. Tetapi penceritaannya menjelaskan walaupun berada dalam kesusahan tetapi, ibubapanya terus memberi semangat dan sokongan untuknya terus belajar sehingga ke menara gading. Inilah yang dikatakan dengan motivasi. Sememangnya, saya cukup terharu sehingga turut sama menyanyikan bait-bait lagu semasa di dewan kuliah. Kedua-dua orang tua kita tidak akan pernah berhenti untuk mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anaknya.
Kita masuk pula berkenaan teori FKP iaitu fisiologi, kognitif dan psikologi. Menerusi  pemahaman saya, kebanyakan teori-teori emosi yang utama telah bersepakat mengatakan persetujuan mereka bahawa emosi terdiri dari beberapa komponen iaitu perasaan subjektif, penilaian kognitif, ransangan fisiologi, ekspresi motor(gerak kerja badan), dan akhir sekali kecerunan terhadap motivasi. Berdasarkan kupasan yang lebih mendalam, teori-teori emosi yang utama ini berbeza dari segi kepentingan relative pelbagai komponen dan juga dari segi susunan di mana komponen ini muncul dalam urutan peristiwa yang termasuk tindak balas emosi. Selain itu, ia juga berbeza dari asas fisiologi(Teori fisiologikal), peranan kognisi(iaitu dalam Teori kognitif), dan yang terakhir sekali berbeza dari segi atau dari sudut peranan bawah sedar atau separa sedar(Teori psychoanalytic) atau FKP.
Menerusi teori FKP, Teori yang pertama yang menyatakan persetujuan mereka diatas ialah Teori Fisiologikal. Teori Fisiologikal ini dapat pula kita bahagikan kepada beberapa teori kecik iaitu  James Lang Theory@JLT(teori james lang), Cannon Bard Theory@CBT(teori cannon bard) dan Psychobiological Theory(teori psikobiologikal). Di dalam teori fisiologikal ini telah menyatakan bahawa emosi ini secara primarinya adalah hasil produk daripada otak dan tindak balas system saraf, yang bertindak balas terhadap sesuatu stimuli atau ransangan. Setakat ini sahaja, sambungan kupasan teori FKP akan dsambung dalam kuliah seterusnya.
Setakat ini sahaja coretan saya buat kali ini, saya sudahi dengan ucapan terima kasih kepada pembaca sekalian.wallahua'lam

LO4 LEONG XIE YAO A131503

LEONG XIE YAO A131503

Learning journal 04

Pada hari rabu yang lepas(17 OGOS
2011),kami telah menghadiri kuliah yang bertajuk emosi, sikap dan
motivasi.

Daripada apa yang dapat kita perhati,
sebenarnya emosi adalah lahir daripada sesuatu activator atau
stimulus. Apabila kita ternampak seekor harimau, emosi yang lahir
adalah takut. Untuk mengaitkan kuliah yang pertama iaitu emosi
merupakan perasaan tetapi perasaan bukan emosi. Ini kerana emosi
mempunyai empat komponen, iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan
fisiologi dan tingkah laku yang berkaitan. Oleh itu, ketakutan akan
membawa kepada proses pentafsiran seperti adakah harimau tersebut
membahayakan hati kita akan bermula untuk berdengup dengan kencng dan
kita akan cuba untuk melarikan diri. Kita jelas bahawa emosi akan
menjadi pendorong kerana emosi mempunyai pengaruhnya terhadap
aktiviti harian kita. Kita akan menggunakan perkataan yang tidak baik
sekiranya kita berasa marah terhadap seseorang itu. Sepertimana
pasangan yang sedang berada dalam keadaan manis dan cinta akan
mempunyai motivasi untuk menemani satu sama lain walaupun dalam apa
jua benda yang mereka lakukan. Akan tetapi bukan setiap emosi akan
menjadi pendorong kerana perasaan mengantuk akan menjadi satu
motivasi kepada kita untuk membaling di atas katil. Matter yang baru
dalam kuliah tersebut adalah bagaimana empat komponen emosi tersebut
muncul dalam susunan yang terlebih dahulu daripada yang lain.Secara
umumnya, kita akan merasai sesuatu perasaan terlebih dahulu dengan
menggunakan contoh yang terdapat dalam barisan yang atas. Kita akan
berasa takut apabila ternampak harimau dan perasaan takut menyebabkan
perubahan fisiologi seperti degupan jantung yang lebih kencang dan
selepas barulah minda kita akan mula mentafsir perasaan takut
tersebut dan perubahan fisiologi yang berlaku. Pada pendapat saya,
sebagai seorang pelajar perubatan, saya akan lebih cenderung kepada
idea bahawa emosi sebenarnya dipengaruhi oleh aktiviti hormon dalam
badan manusia manakala tafsiran terhadap stimulus merupakan aktiviti
otak dan teori perubatan membuktikan bahawa hormon yang akan
menyebabkan emosi tersebut untuk muncul sebenarnya mengambil masa
yang lebih panjang untuk menunjukkan kesannya. Oleh itu, sepertimana
yang diceritakan oleh james-lange teori iaitu emosi akan mambawa
kepada physiolocal arousal dan perubahan tingkah laku terlebih dahulu
sebelum kesan hormon mula untuk dimanifestasikan melalui emosi yang
dialami. Cannon's challenge menceritakan bahawa physiological arousal
dan conscious emotion berlaku secara serentak manakala two-factor
teori adalah yang lebih inclusif disebabkan oleh aktiviti minda yang
turut akan mengenal pasti bahawa perubahan fisiologi tersebut adalah
disebabkan oleh emosi dan ini akan membawa kepada kelahiran emosi
yang jelas dialami. Pada pendapat saya, budaya seseorang akan
mempengaruhi emosi kerana ketidaksamaan budaya akan memberi kesan
terhadap stimulus yang akan membawa kepada emosi. Sebagai contoh,
orang Malaysia akan berasa malu apabila dicium pada muka sebagai satu
cara untuk bersalam tetapi orang Arab dan mat salleh tidak akan
berasa malu kerana ini merupakan budaya mereka. Sebagai lanjutan
daripada kuliah yang pertama yang terdapat dalam kuliah ini, emosi
sebenarnya merupakan satu mekanisme adaptasi badan manusia terhadap
stimulus atau perubahan yang berlaku di sekeliling. Ini adalah sangat
penting kerana apabila seseorang tidak memberi perhatian kepada
ekspresi emosi dan pengalaman emosi. Menggunakan kes yang berlaku di
sekeliling kita, kita dapat lihat bahawa sekiranya seseorang itu suka
memendamkan perasaan mereka, akhirnya ini akan menyebabkan
ketidakseimbangan emosi dan seterusnya menyebabkan mekanisme adaptasi
manusia tidak berfungsi. Apa yang terjadi ialah orang tersebut akan
mengalami apa yang digelar 'mental breakdown' dan stimulus yang
sedikit akan membangkitkan perasaan seseorang itu dan mengakibatkan
ketidakstabilan emosi. Selain itu, emosi membantu kita untuk menilai
keadaan seseorang itu dan melalui penilaian tersebut berkomunikasi
dengan lebih efektif. Ini merupakan satu bidang ilmu yang wajar kita
dalami kerana pada masa kini, kita dapat melihat peningkatan dalam
kes bunuh diri. Ini adalah kerana orang sekeliling tidak dapat
mengesan ketidakstabilan emosi si bunuh diri dan tidak dapat
menghentikan perbuatan si mati untuk membunuh diri.

Untuk mendalami idea motivasi,
motivasi bermaksud kecenderungan untuk melakukan sesuatu perbuatan
daripada satu perbuatan lain yang berbeza. Motivasi merupakan
gabungan drive dan incentive di mana motivasi merupakan faktor
dalaman dan luaran yang menyebabkan kita mengambil sesuatu tindakan.
Drive atau dorongan cuma adalah faktor dalaman yang mendorong kita
untuk bertindak manakala incentif adalah faktor luaran, contohnya
keputusan yang baik yang akan memberi kesan terhadap dorongan dalaman
tersebut dan seterusnya memberi motivasi kepada pelajar tersebut
untuk belajar dengan bersungguh-sungguh. Motivasi, seperti emosi
adalah dilahir secara semula jadi dan kemungkinan berada dalam
genetik seseorang itu. Kaitan antara drive dan homeostasis atau
keperluan tisu badan adalah kerana keperluan tisu badan akan
mencetuskan mekanisme hormon dalam badan seperti yang digambarkan
dalam perenggan di atas dan ini akan menyebabkan kemunculan emosi dan
seterusnya mendorong seseorang individu untuk melakukan sesuatu.
Mengikut teori, instinct seseorang adalah diwarisi dan tidak boleh
dibelajari. Menggunakan contoh yang mudah, kita dapat lihat bahawa
wanita mempunyai instinct yang lebih tinggi terhadap lelaki tetapi
perempuan yang pernah dicederai atau dicabuli oleh suaminya akan
mempunyai instinct yang lebih tinggi terutamanya apabila seseorang
lelaki ingin melakukan perbuatan yang tidak senonoh terhadapnya
seperti menyentuh bahagian sensitif wanita tersebut. Perempuan yang
mempunyai instinct yang tinggi tersebut akan bertindak secara lebih
cepat dan berupaya untuk bertindak untuk menyelamatkan diri.Bahagian
yang terakhir bagi kuliah tersebut adalah teori pembangkitan atau
arousal theory dan teori kemanusiaan atau humanistic theory. Teori
arousal dibincangkan kerana manusia mempunyai motivasi untuk
mengekalkan tahap arousal atau tahap kesedaran individu. Ini adalah
kerana kita memerlukan tahap kesedaran yang tertentu untuk mempunyai
satu tahap rasa ingin tahu terhadap kawasan sekeliling dan ini
membolehkan kita untuk mengenal pasti apa yang terjadi dan berupaya
untuk bertindak untuk melindungi diri sendiri. Humanistic thery
menceritakan tahap motivasi mengikut keperluan manusia. Mengikut
teori tersebut, hieraki yang paling bawah dalam keperluan manusia
adalah keperluan yang lebih basic seperti makanan, pakaian dan tempat
berteduh. Hieraki yang seterusnya adalah dari segi psikologi seperti
perasaan sayang, kasih daripada kawan dan sebagainya. Hieraki yang
paling atas sekali adalah memenuhi tujuan kehidupan sendiri, iaitu
tujuan kita meneruskan kehidupan dan tujuan hati kita masih
berdengup. Ramai manusia mendapat kepuasan tersebut melalui
perkerjaan, seperti seorang doktor yang sentiasa mencuba sedaya upaya
mereka untuk menyelamatkan nyawa seorang pesakit yang berada dalam
keadaan nyawa-nyawa ikan. Walaubagaimanapun, keadaan kesedaran diri
tidak akan berlaku sekiranya pekerjaan tersebut tidak memberi
kepuasan kepada seseorang. Contohnya, ramai doktor yang berhenti
menceburi bidang perubatan berpendapat bahawa mereka tidak dapat
mencapai objektif kehidupan mereka kerana mereaka tidak dapat
menyelamatkan seseorang pesakit yang berada dalam ambang kemautan dan
apa yang mereka boleh buat cuma adalah melanjutkan nyawa pesakit
tersebut untuk beberapa hari mahupun beberapa jam. Oleh itu,
sesetengah doktor yang pernah mencuba bidang penulisan moden
terutamanya buku yang bertajuk motivasi telah menukar kepada bidang
penulisan. Contoh adalah seorang doktor Taiwan yang merupakan pakar
bius dan pasukan perubatan bagi president Taiwan. Oleh itu, orang
yang mempunyai kesedaran diri akan mempunyai sikap-sikap seperti
mudah menerima keadaan diri dan orang lain yang seadanya dan mereka
juga dapat menyesuaikan diri dalam apa-apa jua keadaan. Mereka tidak
akan dipengaruhi oleh khabar angin orang lain kerana mereka jelas
terhadap keupayaan mereka diri sendiri. Apa yang dapat memberi
kesedaran diri adalah event-event yang menyebabkan mereka untuk
mencermin diri sendiri. Mereka juga dapat menikmati kehidupan
seharian kerana mereka sudah dapat menerima apa jua yang berlaku
kepada mereka kerana mereka sudah dapat melalui keperitan hidup dan
tidak ada apa yang dapat memudaratkan kehidupan mereka lagi.

Kuliah kali ini merupakan tajuk
kegemaran saya kerana ia berkisah tentang tujuan kehidupan manusia
yang wajar kita selami supaya kegembiraan yang berpanjangan dapat
kita perolehi.

A131552 Tan Su Fang To Do or Not To Do, that is the Question.

Salam sejahtera saya ucapkan kepada semua. Ini merupakan jurnal ke- empat saya tulis untuk kursus ZT2253 Pengurusan Emosi dalam semester ini. Pada 17- 8- 2011 saya telah mengikuti kuliah yang telah diberikan oleh Dr Zamri yang meliputi 2 tajuk yang penting iaitu Emosi dan Motivasi serta Teori-Teori Fisiologikal, Kognitif dan Psikoanalitik. Sebelum kuliah dimulakan, Dr Zamri telah memberi sedikit taklimat tentang tugasan 2 kursus ini yang berkaitan dengan kertas kerja. Dalam tugasan ini, semua pelajar perubatan telah dibahagikan mengikut kumpulan PBL, satu kumpulan PBL mempunyai sepuluh atau sebelas ahli. Pada asalnya, Dr. Zamri men.cadangkan agar empat atau lima orang berada dalam satu kumpulan supaya setiap pelajar dapat menyumbang dalam tugasan ini dan tidak ada orang yang curi tulang. Tetapi, Dr. Zamri berpuas hati terhadap tugasan satu kami iaitu penulisan jurnal setiap minggu ini, oleh itu, beliau memberi kelonggaran iaitu membenarkan sepuluh pelajar dalam satu kumpulan. Kami berasa sangat gembira kerana boleh melaksanakan tugasan ini dalam kumpulan PBL kami dan kami tidak perlu susah payah untuk memcari ahli kumpulan.  

 

Sebelum kulian kami bermula, seperti biasa, Dr. Zamri letak menunjukkan kami dengan sebuah video yang menarik. Video tersebut menceritakan tentang seseorang pelajar miskin yang bersusah payah demi mencapai impiannya. Dalam video tersebut Halim Yazid iaitu pencipta lagu tersebut menceritakan tentang pengalaman hidupnya yang amat sedih pada satu ketika dulu. Namun berkat ketabahan dan kecekalan beliau, beliau bejaya mendapat segulung ijazah dan berjaya mendapat jawatan sebagai pensyarah di sebuah universiti terkemuka iaitu Universiti Malaya. Itulah contoh terbaik yang patut dibelajari dalam diri setiap pelajar. Saya yakin bukan setiap pelajar perubatan dalam UKM datang dari keluarga yang kaya. Keluarga saya juga mempunyai pendapatan yang tidak banyak dan kadang kala pendapatan ayah tidak cukup untuk menanggung keperluan keluarga saya. Oleh itu, semasa belajar di sekolah menengah, saya tidak membeli banyak buku rujukan seperti kawan- kawan saya dan saya selalu pergi pusat sumber untuk mendapat ilmu yang patut saya belajar. Saya juga belajar untuk menjadi berjimat dan tidak membeli barang kemewahan. Saya rasa ini juga merupakan satu latihan kepada diri saya supaya tidak boros dan dapat menjadi seorang individu yang berdisiplin. Saya akan menjadikan pensyarah tersebut sebagai contoh dalam kehidupan saya supaya saya boleh menjadi orang yang berjaya seperti beliau.

 

Selepas ini, Dr. Zamri telah memberi menerangkan tentang tajuk Emosi dan Motivasi. Emosi ditakrifkan sebagai nada yang berkesan. Emosi boleh dikategorikan sebagai positif, negatif mahupun neutral.  Motivasi pula umumnya dianggap sebagai kajian dari segi aspek tenaga dan arah sesebuah tingkah laku yang ditunjukkan oleh individu. Bagi saya, motivasi merupakan salah satu faktor utama yang mendorong kita untuk melakukan sesuatu sama ada untuk keperluan kita seperti makan, minum dan mandi atau untuk sesuatu yang kita hajati seperti belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat peluang untuk masuk kursus ijazah perubatan UKM. Melalui sebuah artikel yang saya baca, terdapat tujuh peraturan untuk motivasi. Saya akan berkongsikan maklumat tersebut dalam jurnal ini:

 

 Seven Rules of Motivation

1. Set a major goal, but follow a path. The path has mini goals that go in many directions. When you learn to succeed at mini goals, you will be motivated to challenge grand goals.

 


2. Finish what you start. A half finished project is of no use to anyone. Quitting is a habit. Develop the habit of finishing self-motivated projects.

3. Socialize with others of similar interest. Mutual support is motivating. We will develop the attitudes of our five best friends. If they are losers, we will be a loser. If they are winners, we will be a winner. To be a cowboy we must associate with cowboys.


 


4.  Learn how to learn. Dependency on others for knowledge supports the habit of procrastination. Man has the ability to learn without instructors. In fact, when we learn the art of self-education we will find, if not create, opportunity to find success beyond our wildest dreams.

5.  Harmonize natural talent with interest that motivates. Natural talent creates motivation, motivation creates persistence and persistence gets the job done.


 


6.  Increase knowledge of subjects that inspires. The more we know about a subject, the more we want to learn about it. A self-propelled upward spiral develops.

7.  Take risk. Failure and bouncing back are elements of motivation. Failure is a learning tool. No one has ever succeeded at anything worthwhile without a string of failures.


 





 

Saya berpendapat bahawa kalau kita mengikut peraturan- peraturan tersebut dalam kehidupan kita, kita akan menjadi seorang yang berdisiplin dan mempunyai peluang yang tinggi akan berjaya mencapai sasaran hidup. Oleh itu, saya berharap saya dan rakan- rakan sekalian boleh mendapat kebaikan daripada artikel tersebut.

 Seperti yang kita ketahui, emosi mempunyai empat komponen yang mengakibatkan seseorang itu menghasilkan sesebuah emosi iaitu perasaan individu tersebut, proses kognitif, perubahan fisiologi dan juga tingkah laku yang berkaitan. Komponen-komponen ini boleh didapati dalam situasi dimana seseorang itu berada dalam situasi yang bahaya. Dia akan berasa takut, dan cuba untuk memikirkan cara untuk melarikan diri daripada situasi tersebut. Semasa situasi tersebut berlaku diri seseorang itu akan bernafas dengan lebih laju dan jantungnya berdebar-debar untuk memberi lebih banyak oksigen dan nutrient kepada otak supaya otak boleh berfungsi dengan lebih efisien. Akhirnya, setelah berfikir dengan teliti, dia akan mengambil keputusan untuk menjerit dan melarikan diri atau membuat sesuatu bagi menyelamatkan diri daripada situasi tersebut. Tetapi, emosi bukan sahaja membantu kita menyelamatkan diri semasa berada dalam keadaan bahaya, ia juga memberi motivasi kepada kita supaya kita dapat buat apa yang harus kita buat. Baron dan Logan mengatakan bahawa emosi tidak dapat dipisahkan dengan motivasi.

 

Menurut ajaran Dr. Zamri, terdapat beberapa teori yang berkaitan dengan emosi, iaitu

James-Lange Theory, Cannon-Bard Theory, dan Schachter-Singer Theory. Pertama sekali, teori emosi James- Lange menyatakan bahawa sesuatu keadaan akan menyebabkan reaksi fisiologi dulu dan otak kami akan menganalisis situasi ini. Sebaik selepas analisis terhadap reaksi kita baru boleh dapat mengalami emosi. Kalau reaksi ini tidak memberi apa- apa fikiran, malah kita tidak akan mendapat apa- apa emosi melalui kejadian tersebut.

 

Menurut teori Cannon- Bard, kita mengalami reaksi fisiologik dan emosi pada masa yang sama, tetapu tidak berkaitan dengan peranan yang dimainkan oleh fikiran dan kelakuan. Sebagai contoh, seseorang individu sedang jalan melalui sebatang lorong yang sunyi, tiba- tiba dia terdengar ada bunyi tapak kaki di belakang dia. Dia akan mula untuk mengecut, jantung akan mula berdebar- debar, dan bernafas dengan lebih mendalam. Pada masa yang sama yang semua reaksi fisiologik berlaku, seseorang itu tentu mempunyai emosi ketakutan. 

 

Teori  Schachter-Singer menyatakan bahawa sesuatu kejadian mengakibatkan reaksi fisiologik dulu. Seseorang itu mesti menjelaskan sebab kejadian ini baru dia boleh mendapat dan melabelkan emosi itu. , seseorang individu sedang jalan melalui sebatang lorong yang sunyi, tiba- tiba dia terdengar ada bunyi tapak kaki di belakang dia. Dia akan mula untuk mengecut, jantung akan mula berdebar- debar, dan bernafas dengan lebih mendalam. Selepas mendapati reaksi ini individu itu telah mengetahui bahawa reaksi ini datang daripada keadaan di lorong sunyi itu. Sikap ini membawa risiko malah individu itu berasa takut.

 

Akhir kata, kita mesti mempunyai motivasi dalam kehidupan kita supaya kita dapat mencapai sasaran yang kita hendak capai. Semoga berjaya.

A131655 Cheah Nan Song LJ04


Selamat sejahtera, seperti setiap hari Rabu yang lepas, saya telah menghadiri kuliah ZT Pengurusan Emosi yang diberi Dr Zamri, dan saya juga telah banyak memperoleh pengetahuan tentang topik yang telah dibincang semasa kuliah tersebut. Pertama sekali Dr Zamri telah menerangkan tentang tugasan ZT kedua yang kami perlu buat pada masa akan datang. Kita juga diberi taklimat tentang langkah-langkah menjalankan tugasan 2 seperti  cara yang betul untuk mengisi borang pendaftaran kumpulan, penulisan kertas kerja dan cara pembentangan. Kemudiannya, kami diperkenalkan tentang borang PENGKALAN yang merupakan borang penilaian kumpulan berdasarkan prestasi mereka.
 
Topik yang dibincangkan ialah 'Emosi dan Motivasi'. Secara teorinya, emosi boleh dikategorikan kepada emosi positif dan negatif; emosi neutral adalah tidak wujud sama sekali. Manakala motivasi difikirkan sebagai pendorong tindakan yang directional dan energizing. Emosi merupakan perubahan fisiologikal, penilaian kognitif, perasaan, tingkahlaku untuk bertindak dipengaruhi oleh budaya (emosi yang dianggap positif, negatif; bagaimana luahkan emosi dan sebagainya. Oleh yang demikian, berbanding dengan perasaan, emosi sebenarnya mempunyai makna yang lebih luas. Emosi boleh berfungsi sebagai motivasi kepada tingkah laku dan motif boleh menjadi emosional. Sebagai contoh, cinta akan memotivasikan seseorang untuk mengambil tindakan tertentu, seperti menghantar mesej ringkas, memberi hadiah, menelefon dan sebagainya. Emosi mencetuskan dorongan untuk bertindak.
 
Emosi juga merupakan satu keadaan arousal yang melibatkan perubahan muka dan badan, aktivasi otak, perasaan subjektif dan kecenderungan untuk bertindak, semuanya dibentuk oleh peraturan udaya. Oleh itu, emosi berfungsi sebagai sistem kesesuaian badan kita terhadap keadaan yang berlaku di sekeliling, dan membantu dalam menyampaikan niat kita kepada individu lain. Motivasi ialah di mana kita memilih apa tindakan yang bakal dilakukan (Bickhard, 1997) Motivasi mempunyai faktor-faktor luaran dan dalaman yang membuatkan seseorang melakukan sesuatu. Antara konsep-konsep berkaitan dengan motivasi termasuklah 'drive', iaitu desakan dalaman yang mengaktifkan tingkahlaku untuk melakukan sesuatu. 'Incentif', iaitu matlamat luaran yang 'menolak atau 'menarik' sesuatu kecenderungan untuk bertindak. Konsep-konsep lain termasuklah 'Instinct', iaitu motif adalah semulajadi, 'Arousal', iaitu kita didorong untuk mengekalkan aras kebangkitan yang optimum. Hubungan emosi dan motivasi, emosi mementingkan arousal, manakala motivasi mementingkan tindakan.
 
Selepas itu, kami telah didedahkan kepada Teori FKP, topik yang diajar oleh Dr Zamri seterusnya. Teori yang dimaksudkan ialah teori-teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik. Teori-teori ini menerangkan bagaimana pengalaman itu dialami. Walaupun teori-teori yang dipelajari sebelum ini menerangkan sebahagian besar konsep emosi, namun teori seperti 'Teori Evolusi' tidak menjelaskan beberapa ciri-ciri penting emosi. Antara ciri penting emosi yang tidak diterangkan oleh teori evolusi termasuklah sebab emosi kegembiraan dialami semasa sesuatu situasi dan emosi kesedihan dalam situasi yang berlainan pula, serta implikasinya sekiranya kita mengalami suatu emosi. Teori ini juga tidak membincangkan hubungan atau perkaitan antara emosi dan tingkahlaku. Kelemahan teori-teori ini membawa kepada kewujudan teori-teori yang berkaitan dengan pengalaman emosi, iaitu Teori FKP: teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik.
 
Teori-teori utama dalam pengalamam emosi bersetuju bahawa emosi mempunyai beberapa komponen. Komponen-komponen ini termasuklah perasaan subjektif, penilaian kognitif, rangsangan fisiologi, ekspresi emosi secara motor menerusi pergerakan badan, dan kecenderungan motivasi berdasarkan keperluan untuk bertindak mengikut emosi. Namun demikian, teori-teori ini berbeza dari segi kepentingan relatif setiap komponen serta susunan komponen-komponen ini dalam urutan peristiwa yang membawa kepada suatu respon emosi. Ketiga-tiga teori ini juga mempunya perbezaan dari segi asas fisiologi (teori fisiologi), peranan kognitif dalam emosi (teori kognitif) dan peranan ketidaksedaran (teori psikoanalitik).
 
Ahli-ahli teori yang berorientasikan fisiologi menekankan bahawa emosi adalah hasil utama otak dan sistem saraf. Asal usul teori-teori ini adalah pemerhatian terhadap reaksi fiologikal seseorang individu terhadap rangsangan. Pendekatan utama dalam teori ini termasuklah teori James Lang (James Lang Theory), teori Cannon-Bard (Cannon-Bard theory) dan teori psikobiologikal (Psychobiological Theory). Teori James Lang merupakan teori psikologi pengalaman emosi yang tertua yang dirumuskan oleh William James pada tahun 1884. Teori ini mendapat sokongan pada daripada Carl Lange pada tahun 1887. Teori ini dinamakan teori James-Lang atas sumbangan William James dan Carl Lange. Hipotesis yang dikemukan dalam teori ini ialah reaksi fisiologikal terhadap sesuatu rangsangan menjana emosi. Menurut teori ini, emosi merupakan persepsi diri terhadap perubahan fisiologi yang berlaku di dalam badan. Misalnya, apabila saya dikejutkan oleh seseorang, jantung saya akan berdebar-debar dan badan saya berpeluh. Seterusnya, saya akan berasa takut.
 
Walau bagaimanapun, teori James-Lange telah dicabar dan ditolak oleh  ahli psikologi Walter Cannon dan Philip Bard. Beliau mengatakan bahawa sistem organ manusia yang merangsang respons emosi bertindak lambat terhadap rangsangan. Reaksi emosi mengikuti rangsangan dengan cepat.  Kemudian pada tahun 1920,  teori Cannon-Bard theory of emotion yang menyatakan bahawa perubahan fisiologi adalah disebabkan oleh pengaruh emosi telah diformulasikan. Teori Cannon-Bard mencadangkan bahawa rangsangan dalaman dan luaran akan dihantar ke otak kita dan sensasi emosi tertentu akan dihasilkan. Suatu rangsangan akan menyebabkan tindak balas badan dan sensasi emosi.
 
Teori psikobiologikal pula diasaskan oleh Jack Panksepp. Beliau mencadangkan 4 emosi asas, iaitu ketakutan, kemarahan, panik dan juga harapan. Interaksi antara keempat-empat emosi tersebut akan menghasilkan emosi yang lain. Beliau juga telah mengenal pasti system emosi asas berdasarkan struktur yang terkandung dalam limbic system.
 
Untuk teori kognitif pula, ada ahli teori moden mencadangkan bahawa pemikiran dan proses kognitif juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan emosi. Antara teori yang dicadangkan adalah Schachter's Cognitive Labeling Theory dan Misattribution. Schachter's Cognitive Labeling Theory menyatakan bahawa persepsi terhadap situasi rangsangan akan membawakan kita melabelkan emosi. Namun begitu, teori tersebut telah mendapat beberapa kritikan. Contohnya, tindakan melabelkan emosi biasanya berdasarkan pengalaman lepas dan juga ingatan, bukan hanya faktor situasi semasa sahaja. Oleh sebab Schachter mencadangkan bahawa sesuatu emosi yang dialami oleh seseorang adalah disebabkan proses label, oleh itu adalah kemungkinan besar bahawa arousal daripada punca emosional (contohnya, ketakutan) boleh membawa kepada punca yang bukan emosional (contohnya, dadah).
 
Teori-teori fisiologi dan teori-teori kognitif yang dikemukan oleh ahli-ahli teori yang berorientasikan fisiologi dan kognitif memberi tanggapan bahawa emosi itu adalah suatu proses manusia sedar. Namun demikian, teori-teori ini mendapat tentangan hebat dari Sigmund Freud. Beliau membuat anggapan bahawa pengalaman emosi adalah satu proses yang berlaku tanpa manusia menyedarinya. Beliau berpendapat bahawa emosi, motif dan ingatan lama yang manusia tidak sedar wujud boleh mempengaruhi tingkah laku manusia. Kebanyakan pengalaman emosi semasa zaman kanak-kanak adalah secara tidak sedar. Pengalaman secara tidak sedar ini merupakan punca utama emosi dan motivasi. Penekanan teori ini adalah kepada emosi-emosi negatif terutamanya emosi bimbang dan marah. Manusia mempunyai emosi bimbang dan marah kerana berlakunya konfilk di paras tidak sedar diri. Contohnya, seseorang individu mungkin akan rasa bimbang dan marah tanpa sebab yang tertentu.
 
Selain menyampaikan kuliah, Dr Zamri juga telah menayangkan sebuah musik video yang bertajuk 'Balik Asal'. Daripada video tersebut saya telah memperoleh pengajaran bahawa dalam kehidupan seharian kita, cabaran adalah tidak dapat dielakkan. Mungkin ada orang yang banyak menghadapi kesusahan dan ada pula sebaliknya. Walau bagaimanapun, yang paling penting sekali adalah kita mesti sedar bahawa cabaran dan kesusahan merupakan peluang untuk kita belajar mengamalkan sikap ketabahan dan tidak berputus asa dalam usaha mengatasi kesusahan dan mencapai kejayaan. Saya amat berterima kasih kepada Dr Zamri kerana beliau bukan sahaja memenuhi amanah sebagai pensyarah kuliah kami tetapi juga berusaha membimbing kami dalam perkara yang bukan akademik seperti kesedaran tentang nilai-nilai murni dan sebagainya.
 
Pada kesimpulannya, dari kuliah tersebut saya telah banyak memperoleh pengetahuan. Saya berpendapat bahawa kita perlu pandai mengawal emosi dengan menjadikan emosi sebagai pendorong positif yang akan membawakan motivasi positif kepada kami.
 


Selamat sejahtera, seperti setiap hari Rabu yang lepas, saya telah menghadiri kuliah ZT Pengurusan Emosi yang diberi Dr Zamri, dan saya juga telah banyak memperoleh pengetahuan tentang topik yang telah dibincang semasa kuliah tersebut. Pertama sekali Dr Zamri telah menerangkan tentang tugasan ZT kedua yang kami perlu buat pada masa akan datang. Kita juga diberi taklimat tentang langkah-langkah menjalankan tugasan 2 seperti  cara yang betul untuk mengisi borang pendaftaran kumpulan, penulisan kertas kerja dan cara pembentangan. Kemudiannya, kami diperkenalkan tentang borang PENGKALAN yang merupakan borang penilaian kumpulan berdasarkan prestasi mereka.
 
Topik yang dibincangkan ialah 'Emosi dan Motivasi'. Secara teorinya, emosi boleh dikategorikan kepada emosi positif dan negatif; emosi neutral adalah tidak wujud sama sekali. Manakala motivasi difikirkan sebagai pendorong tindakan yang directional dan energizing. Emosi merupakan perubahan fisiologikal, penilaian kognitif, perasaan, tingkahlaku untuk bertindak dipengaruhi oleh budaya (emosi yang dianggap positif, negatif; bagaimana luahkan emosi dan sebagainya. Oleh yang demikian, berbanding dengan perasaan, emosi sebenarnya mempunyai makna yang lebih luas. Emosi boleh berfungsi sebagai motivasi kepada tingkah laku dan motif boleh menjadi emosional. Sebagai contoh, cinta akan memotivasikan seseorang untuk mengambil tindakan tertentu, seperti menghantar mesej ringkas, memberi hadiah, menelefon dan sebagainya. Emosi mencetuskan dorongan untuk bertindak.
 
Emosi juga merupakan satu keadaan arousal yang melibatkan perubahan muka dan badan, aktivasi otak, perasaan subjektif dan kecenderungan untuk bertindak, semuanya dibentuk oleh peraturan udaya. Oleh itu, emosi berfungsi sebagai sistem kesesuaian badan kita terhadap keadaan yang berlaku di sekeliling, dan membantu dalam menyampaikan niat kita kepada individu lain. Motivasi ialah di mana kita memilih apa tindakan yang bakal dilakukan (Bickhard, 1997) Motivasi mempunyai faktor-faktor luaran dan dalaman yang membuatkan seseorang melakukan sesuatu. Antara konsep-konsep berkaitan dengan motivasi termasuklah 'drive', iaitu desakan dalaman yang mengaktifkan tingkahlaku untuk melakukan sesuatu. 'Incentif', iaitu matlamat luaran yang 'menolak atau 'menarik' sesuatu kecenderungan untuk bertindak. Konsep-konsep lain termasuklah 'Instinct', iaitu motif adalah semulajadi, 'Arousal', iaitu kita didorong untuk mengekalkan aras kebangkitan yang optimum. Hubungan emosi dan motivasi, emosi mementingkan arousal, manakala motivasi mementingkan tindakan.
 
Selepas itu, kami telah didedahkan kepada Teori FKP, topik yang diajar oleh Dr Zamri seterusnya. Teori yang dimaksudkan ialah teori-teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik. Teori-teori ini menerangkan bagaimana pengalaman itu dialami. Walaupun teori-teori yang dipelajari sebelum ini menerangkan sebahagian besar konsep emosi, namun teori seperti 'Teori Evolusi' tidak menjelaskan beberapa ciri-ciri penting emosi. Antara ciri penting emosi yang tidak diterangkan oleh teori evolusi termasuklah sebab emosi kegembiraan dialami semasa sesuatu situasi dan emosi kesedihan dalam situasi yang berlainan pula, serta implikasinya sekiranya kita mengalami suatu emosi. Teori ini juga tidak membincangkan hubungan atau perkaitan antara emosi dan tingkahlaku. Kelemahan teori-teori ini membawa kepada kewujudan teori-teori yang berkaitan dengan pengalaman emosi, iaitu Teori FKP: teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik.
 
Teori-teori utama dalam pengalamam emosi bersetuju bahawa emosi mempunyai beberapa komponen. Komponen-komponen ini termasuklah perasaan subjektif, penilaian kognitif, rangsangan fisiologi, ekspresi emosi secara motor menerusi pergerakan badan, dan kecenderungan motivasi berdasarkan keperluan untuk bertindak mengikut emosi. Namun demikian, teori-teori ini berbeza dari segi kepentingan relatif setiap komponen serta susunan komponen-komponen ini dalam urutan peristiwa yang membawa kepada suatu respon emosi. Ketiga-tiga teori ini juga mempunya perbezaan dari segi asas fisiologi (teori fisiologi), peranan kognitif dalam emosi (teori kognitif) dan peranan ketidaksedaran (teori psikoanalitik).
 
Ahli-ahli teori yang berorientasikan fisiologi menekankan bahawa emosi adalah hasil utama otak dan sistem saraf. Asal usul teori-teori ini adalah pemerhatian terhadap reaksi fiologikal seseorang individu terhadap rangsangan. Pendekatan utama dalam teori ini termasuklah teori James Lang (James Lang Theory), teori Cannon-Bard (Cannon-Bard theory) dan teori psikobiologikal (Psychobiological Theory). Teori James Lang merupakan teori psikologi pengalaman emosi yang tertua yang dirumuskan oleh William James pada tahun 1884. Teori ini mendapat sokongan pada daripada Carl Lange pada tahun 1887. Teori ini dinamakan teori James-Lang atas sumbangan William James dan Carl Lange. Hipotesis yang dikemukan dalam teori ini ialah reaksi fisiologikal terhadap sesuatu rangsangan menjana emosi. Menurut teori ini, emosi merupakan persepsi diri terhadap perubahan fisiologi yang berlaku di dalam badan. Misalnya, apabila saya dikejutkan oleh seseorang, jantung saya akan berdebar-debar dan badan saya berpeluh. Seterusnya, saya akan berasa takut.
 
Walau bagaimanapun, teori James-Lange telah dicabar dan ditolak oleh  ahli psikologi Walter Cannon dan Philip Bard. Beliau mengatakan bahawa sistem organ manusia yang merangsang respons emosi bertindak lambat terhadap rangsangan. Reaksi emosi mengikuti rangsangan dengan cepat.  Kemudian pada tahun 1920,  teori Cannon-Bard theory of emotion yang menyatakan bahawa perubahan fisiologi adalah disebabkan oleh pengaruh emosi telah diformulasikan. Teori Cannon-Bard mencadangkan bahawa rangsangan dalaman dan luaran akan dihantar ke otak kita dan sensasi emosi tertentu akan dihasilkan. Suatu rangsangan akan menyebabkan tindak balas badan dan sensasi emosi.
 
Teori psikobiologikal pula diasaskan oleh Jack Panksepp. Beliau mencadangkan 4 emosi asas, iaitu ketakutan, kemarahan, panik dan juga harapan. Interaksi antara keempat-empat emosi tersebut akan menghasilkan emosi yang lain. Beliau juga telah mengenal pasti system emosi asas berdasarkan struktur yang terkandung dalam limbic system.
 
Untuk teori kognitif pula, ada ahli teori moden mencadangkan bahawa pemikiran dan proses kognitif juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan emosi. Antara teori yang dicadangkan adalah Schachter's Cognitive Labeling Theory dan Misattribution. Schachter's Cognitive Labeling Theory menyatakan bahawa persepsi terhadap situasi rangsangan akan membawakan kita melabelkan emosi. Namun begitu, teori tersebut telah mendapat beberapa kritikan. Contohnya, tindakan melabelkan emosi biasanya berdasarkan pengalaman lepas dan juga ingatan, bukan hanya faktor situasi semasa sahaja. Oleh sebab Schachter mencadangkan bahawa sesuatu emosi yang dialami oleh seseorang adalah disebabkan proses label, oleh itu adalah kemungkinan besar bahawa arousal daripada punca emosional (contohnya, ketakutan) boleh membawa kepada punca yang bukan emosional (contohnya, dadah).
 
Teori-teori fisiologi dan teori-teori kognitif yang dikemukan oleh ahli-ahli teori yang berorientasikan fisiologi dan kognitif memberi tanggapan bahawa emosi itu adalah suatu proses manusia sedar. Namun demikian, teori-teori ini mendapat tentangan hebat dari Sigmund Freud. Beliau membuat anggapan bahawa pengalaman emosi adalah satu proses yang berlaku tanpa manusia menyedarinya. Beliau berpendapat bahawa emosi, motif dan ingatan lama yang manusia tidak sedar wujud boleh mempengaruhi tingkah laku manusia. Kebanyakan pengalaman emosi semasa zaman kanak-kanak adalah secara tidak sedar. Pengalaman secara tidak sedar ini merupakan punca utama emosi dan motivasi. Penekanan teori ini adalah kepada emosi-emosi negatif terutamanya emosi bimbang dan marah. Manusia mempunyai emosi bimbang dan marah kerana berlakunya konfilk di paras tidak sedar diri. Contohnya, seseorang individu mungkin akan rasa bimbang dan marah tanpa sebab yang tertentu.
 
Selain menyampaikan kuliah, Dr Zamri juga telah menayangkan sebuah musik video yang bertajuk 'Balik Asal'. Daripada video tersebut saya telah memperoleh pengajaran bahawa dalam kehidupan seharian kita, cabaran adalah tidak dapat dielakkan. Mungkin ada orang yang banyak menghadapi kesusahan dan ada pula sebaliknya. Walau bagaimanapun, yang paling penting sekali adalah kita mesti sedar bahawa cabaran dan kesusahan merupakan peluang untuk kita belajar mengamalkan sikap ketabahan dan tidak berputus asa dalam usaha mengatasi kesusahan dan mencapai kejayaan. Saya amat berterima kasih kepada Dr Zamri kerana beliau bukan sahaja memenuhi amanah sebagai pensyarah kuliah kami tetapi juga berusaha membimbing kami dalam perkara yang bukan akademik seperti kesedaran tentang nilai-nilai murni dan sebagainya.
 
Pada kesimpulannya, dari kuliah tersebut saya telah banyak memperoleh pengetahuan. Saya berpendapat bahawa kita perlu pandai mengawal emosi dengan menjadikan emosi sebagai pendorong positif yang akan membawakan motivasi positif kepada kami.