Tuesday, August 9, 2011
LJ02: jurnal keduaku : A 131587. AHMAD FAKHZAN ALIAS
A131655 Cheah Nan Song LJ03
If you're not the one then why does my hand fit yours this way?
If you are not mine then why does your heart return my call
If you are not mine would I have the strength to stand at all
If I don't need you then why am I crying on my bed?
If I don't need you then why does your name resound in my head?
If you're not for me then why does this distance maim my life?
If you're not for me then why do I dream of you as my wife?
I'll never know whatthe future brings
But I know you're here with me now
We'll make it through
And I hope you are the one I share my life with
I don't want to run away but I can't take it, I don't understand
If I'm not made for you then why does my heart tell me that I am?
Is there any way that I can stay in your arms?
And I breathe you into my heart and pray for the strength to stand today
'Cause I love you, whether it's wrong or right
And though I can't be with you tonight
You know my heart is by your side
A131591 CHAN YING XIN LJ02
Salam sejahtera saya ucapkan di sini. Ulasan ini merupakan ulasan kedua berkaitan kuliah Pengurusan Emosi ZZZT2253 pada 3 Ogos 2011, hari Rabu yang lepas. Kuliah ini telah meliputi teory Izard's Innate Facial Expression dan Emosi Positif. Sebelum saya mula saya ingin meminta maaf kerana menghantar jurnal ini lewat iaitu hanya selepas peperiksaan.
Hari ini kami telah dikenalkan dengan teori Izard sebagai permulaan. Menurutnya, ekspresi muka dan juga persepsi ekspresi semua ini adalah terdapat secara semula jadi dalam individu, iaitu tidak boleh diperoleh dengan melalui pengajaran dan pembelajaran. Teori ini telah disokong dengan pelbagai kajian, termasuk kajian ';born to smile' dan juga kajian 'cross cultural'.
Kajian 'born to smile' merupakan kajian terhadap bayi yang baru dilahirkan. Apabila bayi dilahirkan, mereka telah mempunyai ekspresi emosi. Mereka boleh berasa marah dan surprise pada umur 3-4 bulan, kemaluan dan ketakutan pada 5-6 bulan. Ekspresi mereka telah dipenuhi pada umur satu tahun dan mereka mula berasa serba salah pada umur dua tahun. Semua bukti ini boleh dikatakan bahawa bayi sudah mempunyai ekspresi emosi sejak lahir. Tetapi teori ini juga menghadapi kritik, iaitu bahawa bayi bukan semestinya gembira walaupun mereka sedang senyum.
Satu lagi kajian yang menyokong teori Izard merupakan kajian 'cross cultural'. Kajian Ekman telah dijalankan di US, Brazil, Chile, Japan dan Argentine. Subjek telah diberi gambar yang berbeza dan dikehendaki untuk mengenal pasti emosi-emosi yang dipaparkan dalam gambar. Dalam lima budaya yang berbeza ini telah mendapat keputusan yang tinggi kesetujuan, iaitu biasanya orang setuju akan sesuatu emosi akan memaparkan ekspresi yang spesifikasi. Ini menunjukkan ekspresi emosi boleh menyampaikan mesej kepada orang lain. Ekman telah menjalankan lebih kajian di tempat yang berbeza, iaitu di Borneo dan New Guinea, dan keputusan adalah positif. Scherer dan Walbott telah menguji balik kajian pada tahun 1994, terhadap 37 negara dan 5 kontinen. Mereka telah membuat kesimpulan bahawa keputusan bagi kajian ini adalah konsisten dan respons reaksi adalah stabil. Yang berbeza adalah bagaimana emosi dikawal dan dialami, bukan bagaimana emosi itu dilahirkan. Paul Ekamn (1994) telah mneyokong kesejagatan mimic muka dengan emosi. Computerized analysis of facial photos (Pilowsky & Katsikitis, 1994) telah digunakan dalam kajian-kajian Ekman di Borneo & New Guinea pada 1971. Wajah gembira lebih dominan dikenalpasti dari wajah taku, iaitu terdapat sebanyak 95 hingga 100% wajah gembira boleh dikenalpasti, tetapi hanya 54-85% wajah takut boleh dikenali.
Selepas diperkenalkan dengan pelbagai teori-teori yang berkaitan dengan emosi, kami telah datang kepada sesuatu teori yang berkaitan degan kesemua ini, iaitu teori pembelajaran dan pengalaman. Pandangan pengalaman dalam segi biologi boleh dikatakan bahawa pembelajaran membawa peranan yang kecil dalam emosi. Menurut Plutchik, emosi itulah ekspresi direk yang merupakan kelakuan yang berpotensi sejak dari genetic manusia lagi, pembelajaran hanya satu proses yang boleh mengubah suaikannya. Matsumoto telah membuat kajian tentang ekspresi dan intensity emosi di Caucasian, African America, Asian dan Hepanics, dan mendapati bahawa emosi basic adalah sama antara satu sama lain, hanya ada perbezaan yang halus dalam emosi-emosi ini.
Menurut kata Izard pula, setiap emosi yang berbeza boleh menjejaskan bayi terhadap sesuatu perwatakan sekeliling dan melajukan pembelajaran. Emosi bayi boleh dibezakan melalui pembelajran dan pengalaman. Walau bagaimanapun, kognitif proses itu berbeza dari seseorang dengan orang yang lain. Dalam kajian Miller, ketakutan itu emosi yang tiada basis. Kajiannya dengan tikus yang dikenakan aliran elektrik, keputusan menunjukkan ketakutan itu boleh dipelajari. Tetapi manusia adalah individu yang lebih bersedia untuk menerima emosi ketakutan daripada sepsis yang lain.
Dalam kuliah ini, kami juga diperkenalkan dengan pelbagai emosi-emosi positif. Kegembiraan itu merupakan emosi yang boleh dikumpulankan dengan perasaan kepuasan, kebanggaan. Ini menunjukkan kepentingan kegembiraan terhadap semua manusia di seluruh dunia ini. Beberapa sasterawan telah memberikan pendapat mereka. Menurut Aristotle, kegembiraan itulah kejayaan menuju kepuasan. Epicurean pula menunjukkan bahawa kegembiraan merupakan memaksimasikan kegembiraan dan miminimumkan kesedihan atau kepahitan. Plato berpendapat bahawa kegembiraan itu ialah pencapaian kehidupan yang baik. Mills pula a berkata itulah kesederhanaan dalam segala kelakuan yang manusia lakukan.
Beberapa kajian yang berkaitan dengan kegembiraan. Cross cultural studies telah menunjukkan kegembiraan berbeza dari Negara ke Negara. Asian cultures report pula menunjukkan kegembiraan individu yang lebih rendah berbanding dengan kontinen yang lain. Orang yang paling gembira di dunia ini merupakan orang di north America, Australia dan Europe. Kajian ini dijalankan oleh Arygle pada 1987.
Bagaimanakah kami boleh dapat tahu tahap kegembiraan kami? Menurut kajian Rim 1993, orang yang lebih menyesuaikan diri selalunya lebih gembira. Mereka yang keluar dengan strategi penyesuaian yang lebih efektif ini akan berasa lebih gembira. Terdapat dua factor yang boleh menjejaskan kegembiraan seseorang, iaitu long term effective states and short term effective states. Dalam kategori long term, emosi yang berturut-turut dari bulan ke bulan atau tahun ke tahun adalah lebih stabil. Dalam short term, factor ini berdasarkan peristiwa yang berlaku pada masa yang dekat, contohnya mendapat cahaya mata, ataupun gagal dalam peperiksaan. Dengan ini kami boleh membuat kesimpulan bahawa kegembiraan itu hasil tambahan long term dan short term affective states.
Menurut Freud, hubungan kami dengan ibu bapa pada masa kecil sangat penting sebagai factor pengenalpasti dalam penyesuaian pada masa depan dan juga tahap kegembiraan. Terdapat pelabagai aktiviti dalam kehiduoan yang bersifat positif menurut Arygle. Antaranya termasuklah lulus dalam peperiksaan, pergi makan anign, berkelah, dipromot dalam kerjaya, mendapat kerja baru, sembuh daripada penyakit serius dan sebagainya. Kami juga dapat tahu bahawa kegembiraan dan perkahwinan adalah berkait rapat. Menurut Vanossen 1981, lelaki dan juga perempuan telah mendapat kegembiraan daripada perkahwinan mereka. Kajiann juga menunjukkan orang yang telah berkahwin lebih gembira daripada mereka yang masih bujang. Melihat kajian Veroff 1981, mereka yang divorce juga terdapat sebanyak 18.5% lelaki dan 15.5% perempuan yang mengatakan mereka adalah gembira walaupun mereka telah divorce. 35% lelaki yang kahwin dan 41.5% perempuan yang telah kahwin mengatakan mereka adalah gembira. Ini menunjukkan perkahwinan membawa kegembiraan.
Terdapat juga factor lain yang menyebabkan seseorang itu gembira. Antaranya termasuklah kesihatan, persahabatan, kerja, rekreasi, agama dan lain-lain lagi. Kajian menunjukkan mereka yang mempunyai sesuatu agama lebih mudah mencapai kegembiraan dan kurang stress berbanding dengan mereka yang tiada sebarang agama. Buktinya ialah kajian oleh Gallup, mereka yang kuat imam adalah dua kali ganda peluang untuk menjadi sangat gembira. Bukti yang kedua ialah analisis yang meliputi lebih daripada 200 kajian, iaitu berkaitan dengan mereka yang kuat agama mempunyai kemungkinan yang lebih rendah dalam melibatkan diri dalam salah guna dadah atau depression.
Selepas kuliah ini, saya telah diperkenalkan dengan pelbagai teori dan juga emosi positif yang belum saya dapat eksplore sebelum ini. Saya telah belajar banyak dalam kuliah ini dan saya telah mendapat lebih banyak pengetahuan tentang bagaimana untuk mengubah suai emosi saya.
A131591 CHAN YING XIN LJ02
Salam sejahtera saya ucapkan di sini. Ulasan ini merupakan ulasan kedua berkaitan kuliah Pengurusan Emosi ZZZT2253 pada 3 Ogos 2011, hari Rabu yang lepas. Kuliah ini telah meliputi teory Izard's Innate Facial Expression dan Emosi Positif. Sebelum saya mula saya ingin meminta maaf kerana menghantar jurnal ini lewat iaitu hanya selepas peperiksaan.
Hari ini kami telah dikenalkan dengan teori Izard sebagai permulaan. Menurutnya, ekspresi muka dan juga persepsi ekspresi semua ini adalah terdapat secara semula jadi dalam individu, iaitu tidak boleh diperoleh dengan melalui pengajaran dan pembelajaran. Teori ini telah disokong dengan pelbagai kajian, termasuk kajian ';born to smile' dan juga kajian 'cross cultural'.
Kajian 'born to smile' merupakan kajian terhadap bayi yang baru dilahirkan. Apabila bayi dilahirkan, mereka telah mempunyai ekspresi emosi. Mereka boleh berasa marah dan surprise pada umur 3-4 bulan, kemaluan dan ketakutan pada 5-6 bulan. Ekspresi mereka telah dipenuhi pada umur satu tahun dan mereka mula berasa serba salah pada umur dua tahun. Semua bukti ini boleh dikatakan bahawa bayi sudah mempunyai ekspresi emosi sejak lahir. Tetapi teori ini juga menghadapi kritik, iaitu bahawa bayi bukan semestinya gembira walaupun mereka sedang senyum.
Satu lagi kajian yang menyokong teori Izard merupakan kajian 'cross cultural'. Kajian Ekman telah dijalankan di US, Brazil, Chile, Japan dan Argentine. Subjek telah diberi gambar yang berbeza dan dikehendaki untuk mengenal pasti emosi-emosi yang dipaparkan dalam gambar. Dalam lima budaya yang berbeza ini telah mendapat keputusan yang tinggi kesetujuan, iaitu biasanya orang setuju akan sesuatu emosi akan memaparkan ekspresi yang spesifikasi. Ini menunjukkan ekspresi emosi boleh menyampaikan mesej kepada orang lain. Ekman telah menjalankan lebih kajian di tempat yang berbeza, iaitu di Borneo dan New Guinea, dan keputusan adalah positif. Scherer dan Walbott telah menguji balik kajian pada tahun 1994, terhadap 37 negara dan 5 kontinen. Mereka telah membuat kesimpulan bahawa keputusan bagi kajian ini adalah konsisten dan respons reaksi adalah stabil. Yang berbeza adalah bagaimana emosi dikawal dan dialami, bukan bagaimana emosi itu dilahirkan. Paul Ekamn (1994) telah mneyokong kesejagatan mimic muka dengan emosi. Computerized analysis of facial photos (Pilowsky & Katsikitis, 1994) telah digunakan dalam kajian-kajian Ekman di Borneo & New Guinea pada 1971. Wajah gembira lebih dominan dikenalpasti dari wajah taku, iaitu terdapat sebanyak 95 hingga 100% wajah gembira boleh dikenalpasti, tetapi hanya 54-85% wajah takut boleh dikenali.
Selepas diperkenalkan dengan pelbagai teori-teori yang berkaitan dengan emosi, kami telah datang kepada sesuatu teori yang berkaitan degan kesemua ini, iaitu teori pembelajaran dan pengalaman. Pandangan pengalaman dalam segi biologi boleh dikatakan bahawa pembelajaran membawa peranan yang kecil dalam emosi. Menurut Plutchik, emosi itulah ekspresi direk yang merupakan kelakuan yang berpotensi sejak dari genetic manusia lagi, pembelajaran hanya satu proses yang boleh mengubah suaikannya. Matsumoto telah membuat kajian tentang ekspresi dan intensity emosi di Caucasian, African America, Asian dan Hepanics, dan mendapati bahawa emosi basic adalah sama antara satu sama lain, hanya ada perbezaan yang halus dalam emosi-emosi ini.
Menurut kata Izard pula, setiap emosi yang berbeza boleh menjejaskan bayi terhadap sesuatu perwatakan sekeliling dan melajukan pembelajaran. Emosi bayi boleh dibezakan melalui pembelajran dan pengalaman. Walau bagaimanapun, kognitif proses itu berbeza dari seseorang dengan orang yang lain. Dalam kajian Miller, ketakutan itu emosi yang tiada basis. Kajiannya dengan tikus yang dikenakan aliran elektrik, keputusan menunjukkan ketakutan itu boleh dipelajari. Tetapi manusia adalah individu yang lebih bersedia untuk menerima emosi ketakutan daripada sepsis yang lain.
Dalam kuliah ini, kami juga diperkenalkan dengan pelbagai emosi-emosi positif. Kegembiraan itu merupakan emosi yang boleh dikumpulankan dengan perasaan kepuasan, kebanggaan. Ini menunjukkan kepentingan kegembiraan terhadap semua manusia di seluruh dunia ini. Beberapa sasterawan telah memberikan pendapat mereka. Menurut Aristotle, kegembiraan itulah kejayaan menuju kepuasan. Epicurean pula menunjukkan bahawa kegembiraan merupakan memaksimasikan kegembiraan dan miminimumkan kesedihan atau kepahitan. Plato berpendapat bahawa kegembiraan itu ialah pencapaian kehidupan yang baik. Mills pula a berkata itulah kesederhanaan dalam segala kelakuan yang manusia lakukan.
Beberapa kajian yang berkaitan dengan kegembiraan. Cross cultural studies telah menunjukkan kegembiraan berbeza dari Negara ke Negara. Asian cultures report pula menunjukkan kegembiraan individu yang lebih rendah berbanding dengan kontinen yang lain. Orang yang paling gembira di dunia ini merupakan orang di north America, Australia dan Europe. Kajian ini dijalankan oleh Arygle pada 1987.
Bagaimanakah kami boleh dapat tahu tahap kegembiraan kami? Menurut kajian Rim 1993, orang yang lebih menyesuaikan diri selalunya lebih gembira. Mereka yang keluar dengan strategi penyesuaian yang lebih efektif ini akan berasa lebih gembira. Terdapat dua factor yang boleh menjejaskan kegembiraan seseorang, iaitu long term effective states and short term effective states. Dalam kategori long term, emosi yang berturut-turut dari bulan ke bulan atau tahun ke tahun adalah lebih stabil. Dalam short term, factor ini berdasarkan peristiwa yang berlaku pada masa yang dekat, contohnya mendapat cahaya mata, ataupun gagal dalam peperiksaan. Dengan ini kami boleh membuat kesimpulan bahawa kegembiraan itu hasil tambahan long term dan short term affective states.
Menurut Freud, hubungan kami dengan ibu bapa pada masa kecil sangat penting sebagai factor pengenalpasti dalam penyesuaian pada masa depan dan juga tahap kegembiraan. Terdapat pelabagai aktiviti dalam kehiduoan yang bersifat positif menurut Arygle. Antaranya termasuklah lulus dalam peperiksaan, pergi makan anign, berkelah, dipromot dalam kerjaya, mendapat kerja baru, sembuh daripada penyakit serius dan sebagainya. Kami juga dapat tahu bahawa kegembiraan dan perkahwinan adalah berkait rapat. Menurut Vanossen 1981, lelaki dan juga perempuan telah mendapat kegembiraan daripada perkahwinan mereka. Kajiann juga menunjukkan orang yang telah berkahwin lebih gembira daripada mereka yang masih bujang. Melihat kajian Veroff 1981, mereka yang divorce juga terdapat sebanyak 18.5% lelaki dan 15.5% perempuan yang mengatakan mereka adalah gembira walaupun mereka telah divorce. 35% lelaki yang kahwin dan 41.5% perempuan yang telah kahwin mengatakan mereka adalah gembira. Ini menunjukkan perkahwinan membawa kegembiraan.
Terdapat juga factor lain yang menyebabkan seseorang itu gembira. Antaranya termasuklah kesihatan, persahabatan, kerja, rekreasi, agama dan lain-lain lagi. Kajian menunjukkan mereka yang mempunyai sesuatu agama lebih mudah mencapai kegembiraan dan kurang stress berbanding dengan mereka yang tiada sebarang agama. Buktinya ialah kajian oleh Gallup, mereka yang kuat imam adalah dua kali ganda peluang untuk menjadi sangat gembira. Bukti yang kedua ialah analisis yang meliputi lebih daripada 200 kajian, iaitu berkaitan dengan mereka yang kuat agama mempunyai kemungkinan yang lebih rendah dalam melibatkan diri dalam salah guna dadah atau depression.
Selepas kuliah ini, saya telah diperkenalkan dengan pelbagai teori dan juga emosi positif yang belum saya dapat eksplore sebelum ini. Saya telah belajar banyak dalam kuliah ini dan saya telah mendapat lebih banyak pengetahuan tentang bagaimana untuk mengubah suai emosi saya.
A131527 Gan Chen Ling LJ02 Kebahagiaan
Selamat sejahtera, jurnal ini merupakan jurnal kedua saya tentang apa yang diajari dalam kuliah Penguruasan Emosi ZZZT2253 pada 3 Ogos 2011. Kuliah ini telah dibahagikan kepada tiga sesi. Sesi pertama adalah kuliah tentang 'Izard's Innate Facial Expression', sesi kedua merupakan sesi kuiz and sesi ketiga merupakan kuliah tentang emosi positif. Kuliah ZZZT2253 pada hari Rabu yang lepas diakhiri dengan sesi pembentangan pelajar tentang pendapat mereka terhadap kuliah hari ini. Jadi, dalam jurnal ini saya akan membincangkan pendapat saya tentang 'Izard's Innate Facial Expression' dan apa yang telah saya pelajari dalam kuliah ini. Dalam teori ini, Izard telah membuktikan bahawa mekanisme neural untuk ekspresi wajah dan persepsi ungkapan terhadap emosi merupakan sesuatu yang semula jadi. Emosi sendirinya juag merupakan sesuatu yang semula jadi dan pembelajaran juga akan meniggalkan impact kecil terhadap pengalaman emosi kita. Pendapat Izard ini dapat dibuktikan melalui dua kajian yang telah dijalankan, iaitu, "cross-cultural studies" dan "newborn's 'born to smile' studies".
Dalam kajian 'born to smile' studies, ungkapan emosi dikesan ketika lahir, ungkapan emosi kemarahan dan kejutan diekpresskan ketika 3 atau 4 bulan usia, malu dan takut ketika 5 atau 6 bulan, ungkapan kandungan kepuasaan manakala diekspresskan ketika 1 tahun dan rasa bersalah pada awal tahun dua. Tetapi, senyuman bayi tidak bermakna dia gembira! Hal ini adalah kerana bayi ini kurang pengalaman hidup. Tidak bersalah jika saya berpendapat bahawa bayi itu sendiri pun tidak tahu apa makna sebenarnya bersenyum. Bayi itu bersenyum mungkin hanya merupakan satu refleksi daripada mekanisme neuralnya. Selain daripada itu, kita ataupun boleh mengambil contah daripada kehidupan dewasa kita sendiri. Kadang kala, kita bersenyum bukan kerana kita gembira tapi tujuan kita bersenyum ini adalah untuk menyimpan perasaan kita daripada orang lain supaya orang lain tidak tahu bahawa kita tidak bergembira. Hal ini adalah kerana tidak mahu mempengaruhi perasaan orang lain dan membebankan mereka.
Manakala dalam kajian "cross-cultural studies", Ekman telah melakukan kajiannya di Amerika Syarikat, Brazil, Chile, Argentina dan Jepun dengan menunjukkan beberapa gambar kepada orang awam dan bertanya mereka bahawa gambar ini menunjukkan apa emosi. Keputusan daripada kajian Ekman ini adalah bahawa pendapat terhadap emosi ini adalah sama daripada 5 negara yang berbeza yang mempunyai 5 budaya yang berbeza. Jadi, daripada keputusan kajian ini, Ekman membuat kesimpulan bahawa ungkapan emosi tidak sepenuhnya semula jadi tapi, ia telah diubah suai oleh pengalaman budaya. Paul Ekman menyokong kesejagatan mimic muka dengan emosi. Contohnya, oleh kebanyakkan orang mengekspresskan perasaan gembira mereka dengan cara yang sama iaitu bersenyum atau melompat dengan keriangan, ataupun wajah gembira merupakan ungkapan emosi yang paling biasa dilihat dan dikenali, jadi, wajah gembira lebih dikenalpasti dari wajah takut. Scherer dan Wallbott meneliti kajian-kajian meliputi 37 negara dan 5 benua dan mendapati bahawa konsep kesejagatan emosi wajah adalah mantap dan stabil. Yang berbaza adalah bagaimana emosi itu dialami dan dikawal, bukan pada bagaimana emosi itu dizahirkan.
Selain daripada Teori Izard, menurut teori "Learning and experience", emosi juga merupakan satu hasil daripada pengalaman daripada pandangan biologi dan pengalaman melalui pandangan pembelajaran. Melalui pendapat Izard, setiap emosi sensitizes bayi itu kepada ciri-ciri tertentu dalam persekitaran kita dan memudahkan dan membantu pembelajaran bayi itu. Emosi ini adalah untuk mempengaruhi tingkah laku bayi ini. Tetapi, dengan pengalaman hidup kita dan pengalaman melalui pandangan pembelajaran, emosi semula jadi yang diungkapkan oleh bayi ini telah menjadi satu personaliti. Manakala, melalui pengalaman daripada pandangan biologi, emosi dicungkilkan oleh aktivators yang berbeza pada individu yang berlainan. Contohnya, sesetengah orang yang takut terhadap anjing akan mengungkapkan emosi takut tetapi juga ada sesetengah orang yang suka anjing akan mengungkapkan emosi gembira semasa bertemu dengan anjing.
Semasa sesi ketiga kuliah ini, kami telah diajar apa itu emosi positif. Sebelum kuliah ini, pendapat saya terhadap emosi positif adalah emosi yang akan memberi kesan yang baik terhadap badan kita, kehidupan kita dan pergaulan kita contohnya sentiasa bergembira dan bersenyum. Tetapi selepas menghadiri kuliah ini, pengetahuan saya terhadap emosi positif telah bertambah banyak. Contoh emosi positif adalah gembira, bahagia dan kasih. Kegembiraan merupakan satu keadaan emosi yang dicirikan oleh perasaan keseronokan dan kepuasaan. Menurut pandangan Aristotle, Aristotle berpendapat bahawa kegembiraan merupakan kejayaan mengejar kesenangan. Menurut pandangan Plato, Plato berpendapat bahawa sumber kegembiraan didapat daripada kehidupan yang baik. Manakala Epicurean berpendapat bahawa kegembiraan diperolehi dengan memaksimumkan keseronokan dan mengurangkan kesakitan. Mills berpendapat bahawa kegembiraan adalah kesesuaian semua tingkah laku kita. Bagaimana dengan anda? Pada pendapat saya, perkara yang akan menyebabkam saya gembira amat mudah. Perkara yang paling penting ialah kita perlu berpuas hati dengan apa yang kita ada. Kita tidak boleh tamak dan jangan meletakkan harapan kita terlalu tinggi terhadap seseorang. Dengan ini, kita akan dapat bergembira melalui setiap hari. Kalau saya dapat memperoleh keputusan yang baik dalam peperiksaan, semua ahli keluarga saya sihat dan bergembira, saya juga akan bergembira.
Rin telah menyatakan bahawa orang yang dapat menyelaraskan dirinya dengan kesekitaran akan lebih gembira dan orang yang bergembira dapat menyelaraskan diri mereka dengan lebih baik. Selain itu, orang yang mempunyai tahap penyesuaian yang lebih tinggi akan dapat menghadapi semua masalah dengan lebih baik. Mereka yang dapat membangunkan strategi-strategi yang lebih berkesan cenderung untuk menjadikan mereka lebih gembira. Dalam Kozma et al 1992, dicatatkan bahawa gembira terdiri daripada 2 komponen iaitu faktor afektif berjangka panjang dan faktor afektif berjangka pendek. Faktor afektif berjangka panjang merupakan kumulatif emosi kita sejak dari kecil manakala faktor afektif berjangka pendek merupakan peristiwa terkini dalam kehidupan. Contoh-contoh peristiwa dalam kehidupan yang dalam menjadikan kita bergembira adalah jatuh cinta, sembuh daripada sakit, bercuti, berkahwin, kelahiran anak dan dinaikkan pangkat dalam kerja. Kajian telah membuktikan bahawa orang yang telah berkahwin lebih gembira daripada orang yang berseorangan dan belum berkahwin. Di samping itu, kajian telah menunjukkan bahawa orang yang beragama lebih gembira dan kurang tekanan. Pada pendapat saya, orang yang beragama lebih gembira adalah kerana mereka yakin dan percaya bahawa Tuhan mempunyai pelan-pelan yang terbaik untuk kita dan Tuhan akan sentiasa membantu kita semasa kita mengalami kesusahan. Selain daripada gembira dan bahagia, kasih sayang juga merupakan satu emosi positif. Kasih sayang terdiri daripada 3 faktor iaitu komitmen, keintiman dan keghairahan. Kasih sayang mampu membawa kegembiraan dan kedua-dua kegembiraan dan kasih sayang pula membawa kepada kebahagiaan seseorang.
Kesimpulannya, terdapat banyak faktor yang akan menyebabkan kita gembira dan mempengaruhi perasaan kita. Saya juga menyedari kepentingan untuk kita berpuas hati dengan apa yang kita ada untuk bergembira dan kebahagiaan dan emosi positif merupakan sesuatu yang parasaan yang amat berharga dan perlu kita hargai. Jadi, mula pada hari ini, saya akan gembira melalui setiap hari dan mengamalkan emosi positif jika boleh. =)