Monday, August 8, 2011

A131230 Mohamed Ismail Dimensi Emosi

Semasa kuliah pengurusan emosi yang ke 3 pada 3 Ogos 2011 yang lalu, saya telah didedahkan dengan pengajaran struktur dan ekspresi emosi. Saya dapati banyak teori yang menerangkan tentang emosi. Teori ini dikembangkan lagi oleh generasi yang seterusnya dan kebanyakan teori teori ini saling melengkapi antara satu dengan yang lain. Ini secara tidak langsung membuktikan pelajaran emosi dan juga perkembangannya telah diberi perhatiaan oleh ramai saintis terutamanya di Eropah. Namun, di sini saya lebih berminat untuk menjelaskan tentang idea Plutchik mengenai emosi.
Ilmu baru yang menarik perhatian saya mengenai Plutchik ini adalah mengenai dimensi emosi. Menurutnya, dimensi emosi terbahagi kepada tiga iaitu intensiti, keserupaan dan polariti. Intensiti ini pengertiannya dari segi bahasa ialah kekuatan ekspresi emosi yang tergambar pada seseorang. Lebih mudah sekiranya saya menjelaskan tentang intensiti emosi ini dalam bentuk pengalaman. Ketika sebelum menduduki peperiksaan contohnya, dimensi intensiti sangat mudah diaplikasikan. Saya teringat ketika sebelum peperiksaan, ramai rakan rakan sekuliah saya menunjukkan emosi takut. Tetapi apa yang membezakan mereka adalah intensiti ketakutan mereka. Sebahagiaan takut cukup sekadar cakap, sebahagian yang lain takut sampai mengalami penyakit tidak boleh tidur, sebahagian lagi takut sehingga marah marah. Apabila saya menganalisis pengalaman yang saya perhatikan ini melalui teori Plutchik, hipotesis yang saya boleh buat adalah semakin nyata dan jelas emosi yang diungkapkan oleh seseorang itu semakin kuatlah peringkat intensitinya. Apa yang saya maksudkan dengan nyata dan jelas di sini adalah pengaruh tingkah laku akibat tekanan emosi yang dialami. Dalam hal ini, mereka yang berasa takut sebelum peperiksaan cukup sebagai kata kata sahaja menunjukan intensiti emosi yang sangat lemah. Kelemahan intensiti inilah yang menimbulkan konfrontasi yang menentang teori Plutchik ini dan juga sebahagian teori emosi yang lain. Sebab itu mereka yang menentang bolehlah mempersoalkan persoalan sebagai contoh "senyum tidak semestinya menunjukan seseorang itu gembira". Ya, ini kerana intensitinya bersifat lemah dan dikuatkan pada emosi asas lain yang lebih tinggi intensitinya. Bagi mereka yang berasa takut sebelum peperiksaan sehingga tingkah lakunya juga dikuasai oleh emosi yang menghantui, maka peringkat intensitinya sangat kuat sehingga mampu mengetepikan kebarangkalian emosi lain yang menyerupai sifat takut ini.
Berkenaan dengan dimensi keserupaan, dari segi bahasa ia bermaksud hubungan antara dua atau lebih emosi yang dekat dekat sifatnya. Melalui kuliah Dr Zamri, contoh untuk penjelasan dimensi keserupaan ini adalah takut dan sedih lebih dekat berbanding takut dan gembira. Menurut Rolls (1990), kesemua emosi yang wujud adalah kombinasi gabungan antara emosi emosi primari. Ini bermakna persamaan atau kerserupaan dua atau lebih emosi ini adalah dikelaskan melalui emosi emosi primari atau asas. Hipotesis yang boleh dibuat ialah semakin banyak persamaan emosi primari, maka semakin dekatlah persamaan dua atau lebih kombinasi emosi. Sebagai contoh, emosi takut dan sedih ini mempunyai banyak persamaan dari segi emosi primarinya iaitu menangis, mengigil, ekspresi wajah yang susah dan suara yang bergetar getar. Sebagai tambahan, menurut kuliah mengenai komponen emosi iaitu pada kuliah yang kedua, ini adalah komponen emosi yang bersifat fisiologi. Maka apabila digabungkan emosi primari ini bersama sama dengan emosi primari yang berbeza, masing masing akan membentuk satu kombinasi emosi yang berbeza iaitu takut dan sedih. Inferens yang boleh dibuat ialah perbezaan kombinasi emosi adalah disebabkan oleh perbezaan emosi primari.
Dimensi yang terakhir ialah polariti. Merujuk kepada nota kuliah struktur dan ekspresi emosi, ia merujuk kepada kekutuban emosi. Dimensi ini agak sukar sedikit untuk difahami, maka saya melakukan initiatif sendiri untuk mencari rujukan lebih mudah dan padat mengenai dimensi polariti ini. Menurut ajaran Hermetic kuno yang dinyatakan dalam The Kybalion, Undang-undang Kekutuban adalah salah satu daripada Tujuh Undang-Undang Universal. Ia juga dikenali sebagai Undang-undang Berlawanan dan menegaskan bahawa "segala galanya adalah dua, segala galanya tiang; semua yang mempunyai pasangan yang bertentangan adalah sama dalam alam semula jadi, tetapi berbeza dalam peringkat". Dalam erti kata lain, perkara perkara yang muncul yang akan bertentangan pada hakikatnya adalah dua ekstrim perkara yang sama. Sebagai contoh haba panas dan haba sejuk pelbagai peringkat dari apa yang kita panggil suhu. Menurutnya lagi, walaupun mereka kelihatan bertentangan, kita tidak boleh memberitahu di mana permulaan dan penghujung bagi haba panas dan sejuk tanpa menggunakan kaedah lain sebagai kayu pengukur. Oleh yang demikian, begitu juga untuk semua emosi. Kebahagiaan dan kesedihan adalah perkara yang sama berbeza-beza darjah. Seperti kasih sayang dan kebencian, keyakinan dan rasa tidak selamat, tenang dan kerengsaan, keberanian dan pengecut, baik dan buruk, positif dan negatif. Pilih emosi mana mana saja kita akan dapati bahawa apa yang kita miliki sehingga kini dipercayai akan bertentangan.  Sebenarnya emosi yang sama dengan muka yang berbeza. Ini adalah asas kepada emosi pemahaman. Maka perbezaan utama dimensi ini dengan dimensi intensiti adalah dari segi kutubnya. Dimensi polariti pada kutub yang berbeza dan dimensi intensiti pada kutub yang sama. Dimensi polariti juga hanya menerangkan sifat lawan bagi sesuatu emosi, padahal dimensi intensiti menerangkan dengan lebih tepat mengenai tahap kekuatan sesuatu sifat emosi.
Apa yang paling ketara saya dengar pada kuliah pengurusan emosi yang ketiga ini ialah tentang kebahagiaan. Penyentuhan tentang kebahagiaan ini semakin rancak apabila persoalan daripada seorang sahabat muslimah yang tertanya tanya perihal adakah suasana yang menjadikan seseorang itu bahagia atau seseorang itu yang menjadikan suasana yang bahagia. Seperti yang saya jelaskan dalam jurnal saya yang bertajuk Komponen Emosi, emosi berkembang sesuai dengan peringkat kematangan seseorang. Maka dengan itu saya tidak menafikan minat terhadap kekeluargaan semakin memuncak di sekitar umur dua puluhan. Manakala kebahagian adalah komponen primari bagi sesebuah keluarga sesuai untuk memenuhi keinginan semula jadi. Sebelum saya menyentuh hal ini, lebih tepat sekiranya saya terangkan dahulu kesimpulan pengajaran Bahasa Plutchik. Melalui kuliah pada minggu lepas, Bahasa Plutchik emosi menjelaskan bahawa terdapat tiga jenis bahasa emosi iaitu bahasa subjektif, bahasa tingkah laku dan bahasa fungsian. Sekiranya saya mengaplikasikan ilmu ini untuk menghuraikan tentang kebahagiaan ini, apa apa yang tergambar melalui tingkah laku seseorang sama ada melalui penceritaan ataupun pemerhatian akan lahirlah bahasa subjektif dan tingkah laku. Sebagai contoh, sekiranya seseorang itu senyum, ketawa, melompat lompat dan apa apa emosi atau tingkah laku yang merujuk kepada keriangan akan dihuraikan sebagai gembira. Kegembiraan ini bersifat menyeluruh melingkungi emosi emosi asas dan ini apabila ditafsir menurut bahasa fungsian, kegembiraan yang digambarkan adalah berfungsi sebagai imej kebahagiaan seseorang. Sekiranya dianalisikan penjelasan yang bersumberkan teori Plutchik ini, seseorang yang gembira menjadikan suasana kelihatan bahagia. Sekiranya berhenti penjelasan di sini, maka apakah yang menjadikan seseorang itu gembira sekiranya bukan disebabkan oleh orang lain. Sesungguhnya persekitaran bermaksud suasana atau kondisi yang terkandung benda benda yang hidup dan yang tidak hidup dan berinteraksi bersama. Pembelajaran tentang persekitaran serta isi kandungannya adalah diistilahkan dalam ilmu biologi sebagai ekologi. Justeru, bagaimana boleh manusia sebagai benda hidup tidak dikira sebagai komponen utama persekitaran. Maka dengan itu seseorang yang bahagia boleh menjadikan orang lain bahagia dan yang dibahagiakan itu boleh menjadikan orang yang seterusnya bahagia. Ini samalah maksudnya dengan kebahagiaan sesuatu suasana boleh menjadikan suasana yang lain bahagia. Kesimpulannya suasana atau seseorang yang bahagia, kedua duanya mempunyai struktur yang sama kerana ia merupakan medium interaksi di dalam persekitaran. Bezanya cumalah subjek yang dipilih iaitu sama ada isi kandungan persekitaran atau apa yang mengandunginya.
                Kesimpulannya, kuliah kali ini menerangkan tentang dimensi emosi sebagai sebahagian daripada struktur yang membentuk emosi. Objektif dimensi ini adalah untuk menunjukkan wujudnya persamaan antara emosi yang diistilahkan sebagai dimensi keserupaan; emosi yang sama tetapi bebeza tahap dan kutub dan diistilahkan sebagai dimensi polariti; dan juga peringkat emosi pada kutub yang sama serta dimuatkan sebagai dimensi intensiti. 

A131585 Chu Pei Shan LJ02

Salam sejahtera. Dalam kuliah kedua, saya telah mempelajari teori ' Izard's Innate Facial Expression' dalam menerangkan struktur dan ekspresi emosi. Carroll Ellis Izard merupakan seorang pakar psikologi Amerika yang terkenal dengan teorinya Differential Emotion Theory (DET) dan Maximally Discriminative Affect Coding System (MAX). Secara keseluruhannya, Carroll Ellis Izard telah menyatakan bahawa emosi dan ekspresi adalah semula jadi, pembelajaran dan usaha tidak dapat membawa kesan yang besar kepadanya. Ini bermaksud kita tidak dapat mengawal emosi kita dan seterusnya kesan emosi terhadap ekspresi kita. Terdapat dua bukti terhadap teori berikut iaitu Newborn's 'born-to-smile' studies dan Cross-cultural studies. Dalam Nerborn's 'born-to-smile' studies, beliau telah membuktikan bahawa bayi mengeluarkan ekspresinya sejak lahir, mengeluarkan emosi marah dan terkejut apabila umur 3 atau 4 bulan, rasa malu dan rasa ketakutan apabila umur 5 atau 6 bulan, merasa kepuashatian sejak umur satu dan rasa bersalah sejak tahun dua. Walaubagaimanapun, teori ini mendapat kritik dari sebahagian pihak kerana manusia meskipun tidak mampu meguasai perasaan atau emosi mereka namun mereka masih mampu meguasai ekspresi pada muka mereka. Kebolehan ini bukan sahaja terdapat dalam orang dewasa tetapi juga terdapat dalam kanak-kanak. Sebagai contoh, kanak-kanak atau bayi yang senyum tidak semestinya mereka dalah gembira. Pada pendapat saya, saya amat bersetuju dengan kritik ini kerana dalam kehidupan seharian, manusia selalu cuba menyembunyikan emosi sebenar mereka dan seterusnya menyembunyikan ekspresi mereka daripada diketahui oleh orang lain. Mereka berbuat demikian mungkin adalah dalam keadaan yang terpaksa ataupun mereka ingin memdapatkan sesuatu kebaikan sebaliknya. Sebagai contoh, apabila kita dimarahi oleh seseorang seperti ibu-bapa, majikan kita, kita akan cuba menyembunyikan ekspresi sedih dan ketidakpuashatian kita untuk tidak menyinggung perasaan mereka. Dalam teori Cross-cultural studies, Ekman telah mengadakan banyak perbelajaran di Borneo dan New Guinea. Scherer dan Walbott juga mengadakan perbelajaran mereka di antara 37 negara. Perbelajaran-perbelajaran tersebut telah membukatikan bahawa emosi dan ekspresi bukan sahaja disebabkan oleh faktor semula-jadi tetapi juga boleh dijejaskan oleh faktor pengalaman budaya yang dialami. Paul Ekman (1994) menyokong kesejagatan mimik muka dengan emosi. Computerized analysis of facial photos (Pilowsky & Katsikitis, 1994) digunakan dalam kajian-kajian dan kajian-kajian tersebut telah membuktikan bahawa wajah gembira (95-100%) lebih dominan dikenalpasti dari wajah takut (54-85%), cross culturally. Scherer & Wallbott (1994) meneliti kajian-kajian meliputi 37 negara dan 5 benua dan mendapati bahawa konsep kesejagatan emosi wajah adalah mantap dan stabil.

        Terdapat teori yang lain dimana ia mengatakan bahawa emosi merupakan hasil daripada pembelajaran dan pengalaman seseorang. Antaranya ialah "Learning Theory Views of Experience". Berdasarkan kajian ini, Izard menyatakan bahawa emosi adalah sesuatu yang dipelajari dalam kehidupan manusia. Teori ini disokong dengan kajian oleh Miller, "Miller Study" dimana beliau cuba membuktikan bahawa ketakutan tidak wujud melalui asas biologi. Dalam kaedah pengalaman melalui pandangan biologi, pembelajaran memainkan peranan yang minima dalam emosi iaitu teori  Izard, emosi adalah berlainan dari individu ke individu yang lain. Hal ini disebabkan oleh  aktivator yang berbeza bagi individu yang berbeza. Sebenarnya emosi itu bergantung pada seseorang  individu itu dan proses kognitif akan berlaku dengan berbeza untuk setiap individu yang berlainan. Manakala bagi pengalaman dari pandangan pembelajaran pula, kaedah ini sangat ini amat berbeza dengan kaedah yang pertama itu di mana, pembelajaraan merupakan kunci kepada emosi seseorang individu. Tetapi, ini tidak bermakna manusia tidak mempunyai sifat takut semula jadi kerana berdasarkan fakta lain manusia juga lebih bersedia dalam berhadapan sifat takut terhadap sesuatu perkara. Pengalaman seseorang itu akan mempengaruhi emosi seseorang itu.

       Dalam tajuk "Emosi Positi dan Negatif", kami telah membelajari tentang erti "kebahagian". Kami juga belajar tentang faktor-faktor yang dapat membawakan atau menjejaskan kebahagian dalam hidup kita. Menurut Wikipedia, kebahagiaan ialah suatu keadaan perasaan aman damai serta gembira. Dengan kata yang lain, kebahagiaan melebihi hanya perasaan kegembiraan. Umumnya, kegembiraan amat berkait dengan sesuatu kejadian atau pencapaian yang khusus, sedangkan kebahagiaan berkait dengan keadaan yang lebih umum seperti kesenangan hidup atau kehidupan berumah tangga. Menurut definasi daripada Aristotle, kebahagian adalah kejayaan dalam mengejar kegembiraan. Plato pula menyatakan bahawa kemulian dalam hidup merupakan salah satu faktor yang membolehkan kita mendapat kebahagiaan. Menurut Epicurean, kebahagiaan boleh didapati dengan memaksimumkan kegembiraan dan dalam masa yang sama, meminimakan kesedihan atau kesengsaraan. Mills pula berpendapat bahawa kebahagiaan didapati hanya dengan kita mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian. Secara kesimpulannya, tahap kegembiran dan kebahagiaan yang dapat seseorang rasai adalah berdasarkan kepuashatian atau kebolehan seseorang mengawal keinginan mereka. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai kepuashatian yang tinggi akan membolehkan mereka mendapat kebahagiaan dan kegembiraan lebih mudah ; seseorang yang selalu tidak puas hati dengan apa yang mereka memiliki atau mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik mendapat kabahagiaan dan kegembiraan lebih mudah. Namun, pada pendapat saya, perkara ini adalah amatlah subjektif kerana keinginan berbeza-beza dari satu sama lain. Sebagai contoh, seseorang yang selalu menghadapi kehidupan yang kacau-bilau seperti peperangan, bencana alam dan lain-lain berasa bahawa kehidupan yang aman adalah satu kebahagian yang besar. Namun, kepada seseorang yang hidup aman-damai tanpa mengalami sebarang kehidupan yang hura-hara akan berpendapat pula bahawa kehidupan dengan kekayaan dan kemewahan adalah kebahagiaan yang terbesar kepada manusia. Kebahagiaan mempunyai dua komponen iaitu afektif jangka masa panjang ( long term effective states) dan afektif jangka masa singkat (short term affective states). Kebahagiaan yang sebenar mestilah mengandungi kedua-dua komponen ini.

          Terdapat pelbagai faktor yang boleh membawa kebahagiaan ke dalam kehidupan kita. Sebagai contoh, seseorang yang berumah tangga adalah lebih berasa bahagia berbanding dengan seseorang yang bujang tidak mengira sama ada lelaki atau wanita. Pada pendapat saya, seseorang yang berumah tangga akan mempunyai sikap lebih bertanggungjawab berbanding dengan seseorang yang bujang. Oleh itu, seseorang tersebut akan lebih berhati-hati sebelum membuat sesuatu keputusan dan lebih berdisiplin, bersungguh-sungguh dalam melakuakan sesuatu perkara. Oleh itu, mereka mudah mendapat kegembiraan dan kebahagiaan. Selain itu, apabila sesorang mempunyai teman hidup, hubungan yang erat dengan teman atau mempunyai anak, mereka tidak mudah berasa sunyi dan apabila menghadapi masalah, mereka pun mempunyai seseorang yang boleh mendengar suara hati mereka. Selain itu, kepercayaan atau agama juga berkait rapat dengan kebahagiaan dalam hidup. Ini adalah kerana sesuatu agama akan mengajar penganutnya untuk mengejar kehidupan yang lebih mulia seperti menghindari diri daripada dadah, selalu mengamalkan sikap serderhana dan rasional dalam hidup dan nilai lain-lain. Selain daraipada faktor tersebut, faktor kesihatan, persahabatan, kerja, dan rekreasi juga mampu menjejaskan kebahagiaan hidup.

 

            Kesimpulannya, setiap manusia mempunyai hak mengejar kebahagiaan tanpa mengira kaum, bangsa, agama, umur, kewarganegaraan, tahap kekayaan dan tahap pengetahuan. Oleh itu, kita haruslah berusaha mengejar kebahagiaan dalam seumur hidup kita.

Chiew Wern Way A131656 LJ02

            Salam sejahtera, jurnal ini merupakan serba sikit pengalaman dan pengenalan saya kepada kuliah ketiga pada tiga ogos yang lalu. Dalam kuliah ketiga, banyak yang telah saya pelajari dan antara teori yang dipelajari ialah "Izard's innate facial expression". Teori ini menjelaskan bahawa emosi seseorang adalah hasil semula jadi manakala pengalam merupakan proses pembelajaran sahaja. Teori ini dapat dibuktikan dengan bayi. Bayi telah dilahirkan dengan emosi sendiri, ini dapat ditunjukkan melalui senyuman mereka untuk meluahkan perasaan. Senyuman adalah hasil emosi bayi tersebut secara semula jadi tanpa diajari. Terdapat juga pihak yang tidak berpuas hati dengan penjelasan tersebut, menyatakan bahawa senyuman tersebut tidak dapat membuktikan bayi tersebut benar-benar gembira dan hanya merupakan alat komunikasi antara bayi dan ibu bapa mereka. Dalam pandangan saya, saya berasa senyuman dalam bayi dapat menunjukkan bayi tersebut gembira. Ini dapat ditunjukkan dalam orang dewasa juga kerana semasa seseorang berasa amat selesa, ekspresi muka seseorang dapat menunjukkan dia amat selesa. Senyuman merupakan salah satu ekspresi muka yang amat dikenali semasa seseorang berasa selesa atau gembira. Bayi juga tidak perlu belajar untuk senyum kerana ini dapat dijelaskan sebagai reaksi dalam sesuatu stimulasi. Manakala, orang dewasa dapat mengawal perasaan dan ekspresi muka mereka selepas pengalaman mereka dalam hidup.

 

            Selain itu, dalam teori Izard terdapat juga teori ekspresi muka yang menggambarkan emosi seseorang dalam stimulasi atau keadaan tertentu. Emosi seperti gembira, sedih, gementar dan marah dapat digambarkan melalui ekspresi muka. Dalam teori emosi, emosi terdapat asal-usul tersendirinya. Sebagai contoh, seseorang yang takut kepada sesuatu haiwan, benda atau ketinggian. Kesemua ini dapat menyumbang kepada terbentuknya perasaan takut dalam seseorang secara tidak langsung. Kesemua faktor yang menyebabkan perasaan takut tersebut dihasilkan oleh sesuatu pengalaman terdahulu dan perasaan yang sama akan kembali jika situasi yang sama berlaku. Ini juga dikenali sebagai phobia. Dalam pengalaman saya, saya amat phobia terhadap ketinggian. Ini disebabkan oleh kejadian semasa saya seorang budak. Pada masa tersebut, saya sedang memanjat tangga ke atas pokok dan terjatuh dari tangga. Saya tercedera tangan dan kaki kiri saya dan terlantar di hospital selama satu minggu. Sejak kejadian tersebut, saya telah takut akan ketinggian dan akan cuba mengelak daripada memandang dari tempat yang tinggi ke bawah.


           Tambahan pula, terdapat juga teori yang menyatakan bahawa emosi merupakan hasil daripada pengalaman dan pembelajaran seseorang. Sebagai contoh iaitu " Learning & Experience Theories". Terdapat dua cara yang berbeza iaitu pengalaman melalui pandangan biologi dan pengalaman dari pandangan pembelajaran. Dalam pengalaman melalui pandangan biologi, pembelajaran hanya merangkumi sesuatu yang minima dalam emosi, iaitu teori Izard, emosi berlainan dari satu individu kepada satu individu yang lain. Ini adalah disebabkan oleh perangsang yang berbeza bagi setiap individu. Contohnya, terdapat individu yang takut akan serangga manakala terdapat yang takut akan ketinggian. Walau bagaimanapun, terdapat juga individu yang takut akan serangga dan takut akan ketinggian pada waktu yang sama. Di sebaliknya, pengalaman dari pandangan pembelajaran pula amat menekankan kepada pengalaman dan pembelajaran seseorang. Sebenarnya, pengalaman setiap individu amat berbeza dan bergantung kepada proses kognitif yang berlaku kepada setiap individu yang berlainan. Sebagai contoh, dalam pengalaman saya yang telah saya ceritakan tadi. Pengalaman dan pembelajaran saya akan mempengaruhi tindakan saya pada masa akan datang. Saya mungkin tidak berani untuk memanjat tangga lagi atau akan berasa gementar semasa memanjat tangga. Dalam contoh lain, seseorang yang mempunyai pengalaman lemas mungkin akan phobia akan air dan mungkin tidak akan cuba untuk berenang lagi.


            Dalam kuliah tersebut, kuiz juga telah dijalankan. Saya berasa kuiz ini membolehkan kami lebih memahami bahan yang diajar pensyarah dan juga meningkatkan pemahaman kami dalam topik tersebut. Kuiz ini secara tidak langsung juga mendorong kami untuk menumpukan perhatian semasa kuliah. Kuiz tersebut merangkumi soalan yang menunjukkan ekspresi muka yang berlainan yang amat menarik serta soalan-soalan yang dikeluarkan daripada kuliah sebelum ini. Kumpulan saya dapat menjawab 15 daripada 20 soalan yang telah diberi dan saya berasa saya perlu menggunakan lebih banyak masa untuk memahami tentang kuliah sebelum ini.


             Seterusnya, kuliah diteruskan dengan tajuk Emosi Positif yang merangkumi emosi gembira, kasih dan bahagia. Kebahagian dapat dijelaskan dengan perasaan keseronokan, kepuasan dan keamanan. Pelbagai teori mengenai topik ini telah dipaparkan oleh Aristotle dan Plato yang menjelaskan maksud sebenar kebahagiaan. Dalam setiap individu, tanpa mengira bangsa dan agama, seseorang akan senyum semasa gembira. Untuk mendalami teori ini, banyak penyelidikan telah dijalankan untuk mengkaji hubungan antara kegembiraan dan manusia. Contoh penyelidikan yang dilakukan adalah penyelidikan  "cross-culture studies" dan "Asian cultures" yang dilakukan adalah untuk  menunjukkan statistik bahawa mana orang yang paling gembira di dunia berada. Hasil daripada kajian tersebut, keputusan menunjukkan mereka yang paling gembira berasal dari Amerika Utara, Europe dan Australia.


            Selain daripada itu, kajian tersebut juga menunjukkan bahawa individu yang dapat menyesuaikan diri dengan efektif kepada persekitaran yang baru atau kepada situasi yang berbeza merupakan individu yang lebih bahagia dan gembira berbanding kepada mereka yang sebaliknya. Perkara ini juga telah dipamerkan oleh rakan saya semasa saya belajar di matrikulasi. Pada masa tersebut, saya terdapat tiga rakan sebilik dan satu bilik. Disebabkan kami mempunyai latar belakang yang berbeza, cara hidup kita juga tidak sekata. Antara satu rakan sebilik saya yang berasal dari sekolah berasrama penuh. Dia amat berpuas hati dengan bilik serta persekitaran bilik kita. Oleh itu, dia dapat menyesuaikan diri dengan amat baik serta hidup dengan gembira. Manakala terdapat satu rakan sebilik yang asal dari keluarga yang berkemampuan. Dia selalu menegur betapa susah kehidupannya di matrikulasi kepada keluarganya melalui telefon serta tidak dapat bergaul baik dengan rakan lain. Dia juga tidak pernah ingin menyesuaikan diri kepada keadaannya sekarang dan akhirnya hidup tanpa kebahagiaan.


             Di samping itu, menurut Kozma kegembiraan mempunyai dua komponen iaitu "long term affective states" dan "short term affective states". Maksud "long term affective states" ialah latar belakang diri seseorang dalam sesatu jangka masa yang penjang akan menyebabkan seseorang itu mempunyai emosi yang stabil. Manakala untuk "short term affective states", maksudnya adalah kegembiraan berdasarkan pengalamaan yang telah dialami dalam kehidupan. Sebagai contoh, perkara yang dapat menyebabkan saya gembira ialah semasa saya berjaya mendapat tempat di Universiti Kebangsaaan Malaysia untuk kursus perubatan.


             Selain itu, teori yang diajar ialah teori "Tomkin's Facial Feedback". Dalam teori ini, Tomkin menerangkan "what cause what" yang bermaksud sesuatu yang akan menyebabkan kepada sesuatu yang lain. Sebagai contoh, apabila seseorang berasa takut atau semasa seseorang berasa sedih, apakah yang merangsang mereka mempunyai emosi tersebut. Terdapat banyak persoalan yang timbul daripada "Tomkin's Facial Feedback" dan antara satu persoalan yang timbul daripada teori ini ialah teori yang menyatakan bahawa ekspresi muka hanya merupakan alat sahaja dan langsung tidak mengambarkan emosi sebenar diri seseorang. Seseorang dapat mengubah ekspresi muka dan berpura-pura sesuatu emosi atau perasan. Berdasarkan pengalaman saya, terdapat individu yang amat ketara berpura-pura dengan perasaan mereka. Saya terdapat seorang rakan yang amat terkenal dikenali sebagai pelakon. Gelaran yang dia mendapat adalah kerana dia amat suka berpura-pura. Dalam mata pensyarah, dia merupakan seorang yang amat bersungguh-sungguh untuk belajar dan sering bertanya soalan semasa kuliah. Tetapi, apabila berada di bilik dia tidak pernah ingin belajar dan selalu bergaduh dengan rakan yang lain.


            Kesimpulannya, saya amat bersyukur dapat belajar tentang emosi positif dan saya akan cuba mengaplikasikan dalam kehidupan seharian saya.

ANIS MOHD YATIM,A131325,LJ02,POSITIF EMOSI


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Jurnal pada minggu ini diteruskan lagi untuk kali keduanya. Alhamdullilah, pertama sekali saya tertarik dengan  teknik pengajaran yang dilaksanakan sewaktu kuliah yang ketiga oleh Dr Zamri pada hari Rabu bersamaan 3/8/2011. Dua kuiz yang dilakukan pada hari tersebut yang mengandungi sebanyak dua puluh soalan sedikit sebanyak membantu saya mengulangkaji topik  yang telah diajar pada minggu  yang sebelumnya. Antara kuiz yang dijalankan ialah  kami ditayangkan dengan klip-klip yang mempunyai pelbagai jenis mimik muka, dan kemudiannya kami perlu memastikan sama ada mimik muka itu menggambarkan emosi marah, sedih, gembira dan sebagainya. Agak sukar bagi saya untumengenal pasti beberapa jenis mimik muka kerana terdapat beberapa klip yang tidak dapat dipastikan sama ada riak wajahnya marah atau sedih. Tapi apabila diperhatikan betul betul saya dapat mengenal pasti dengan baik dan semua jawapan yang saya berikan bertepatan dengan jawapan yang diberikan. Selain itu, penglibatan sewaktu menjawab kuiz tersebut telah membantu saya untuk memberi perhatian dalam kuliah  dan menghilangkan daripada rasa mengantuk sewaktu di dalam kuliah.
            Sebelum kuiz diadakan  Dr Zamri telah menyambung kembali kuliah pengurusan emosi tajuk ke 2 yang  mana berkait dengan konsep 'Izard's Innate Facial Expression' dan 'Learning & Experience Theories'. Selepas itu,diteruskan dengan kuliah yang ketiga yang berkisar tentang Teori Izard yang mengaitkan ekspresi muka dengan emosi manusia secara langsung. Melalui catatan saya seperti di dalam jurnal sebelum ini, Izard's Innate Facial Expression telah melakukan dua jenis kajian seperti 'born to smile studies' dan  kajian silang budaya. Melalui "born to smile studies"  kritikan mengatakan emosi adalah suatu yang semulajadi (innate) , contohnya  melalui bukti senyuman bayi apabila mereka boleh tersenyum walaupun mereka baru lahir ke dunia. Emosi dipelajari secara tidak langsung  apabila kita membesar. Perasaan marah dan terperanjat wujud ketika usia 3-4 bulan, malu dan takut pada usia 5-6 bulan, ekspresi kepuasan pada usia 1 tahun dan perasaan bersalah pada usia 2 tahun. Sebelum ini, saya tidak pernah tahu mengenai emosi yang muncul dengan peningkatan usia bayi. Walau bagaimanapun, terdapat kritikan bahawa senyuman bayi tidak melambangkan bayi itu gembira, tetapi senyuman bayi merupakan satu alat komunikasi. Manakala kajian silang budaya telah dilakukan oleh Paul Ekman. Namun, terdapat juga kritikan bagi kajian ini di mana kritikan menyatakan bahawa kajian ini bertumpu kepada masyarakat yang terpelajar. Oleh sebab itu, Ekman telah menjalankan kajian yang sama bagi penduduk Borneo dan Papua New Guinea. Diakhirnya, beliau mengkonklusikan bahawa ekspressi emosi tidak bersifat semulajadi keseluruhannya. Ia melalui proses modifikasi oleh pengalaman budaya.
            Teori Izard mempunyai dua sudut pandangan iaitu dari segi biologi dan dari segi pembelajaran. Berkenaan teori ini melalui pandangan biologikal, pembelajaran memainkan peranan yang kecil dalam emosi. Plutchik menyatakan emosi merupakan ekspresi genetik seseorang secara langsung dan dimodifikasi oleh pembelajaran. Izard pula menyatakan emosi muncul pada bulan-bulan pertama kelahiran untuk mempengaruhi tingkah laku bayi tersebut. Emosi timbul melalui rangsangan yang berbeza dalm individu yang berbeza. Sebagai contoh, perasaan takut. Antara perkara takut yang saya pernah alami ialah apabila saya telah tersesat dalam hutan bersama-sama rakan-rakan yang lain,tetapi kami masih lagi berjaya mencari jalan keluar dari hutan tersebut. Matsumoto telah membuat kajian eksperasi dan keamatan emosi di Caucasian, Afrika Amerika, Asia dan Hispanics dan telah mendapati bahawa asas emosi adalah sama tetapi eksperasi yang dilakukan adalah berlainan. Emosi seperti takut adalah disebabkan oleh pengaktif (activators) yang berlainan di dalam setiap individu, sebagai contoh; hantu, anjing, ketinggian dan juga lipas. Dari segi pembelajaran dan pengalaman pula, teori mengatakan semua emosi adalah dipelajari. Masih mengambil perasaan takut sebagai contoh, saya sangat takut melihat binatang yang berkulit licin dan lembik seperti lintah, belut, pacat dan cacing, saya berasa sangat geli dan sampai membuatkan saya nak muntah.
            Kuliah kedua pula berkisar tentang emosi positif. Dalam tajuk ini, Dr. Zamri telah memberi penekanan mengenai kebahagiaan, kasih sayang dan kegembiraan. Mengikut pembacaan saya kebahagiaan ialah suatu keadaan perasaan aman damai serta gembira. Dengan kata yang lain, kebahagiaan melebihi hanya perasaan kegembiraan. Umumnya, kegembiraan amat berkait dengan sesuatu kejadian atau pencapaian yang khusus, sedangkan kebahagiaan berkait dengan keadaan yang lebih umum seperti kesenangan hidup atau kehidupan berumah tangga. Bagaimanapun, kedua-dua perasaan ini adalah amat berkait dan juga amat subjektif. Kebahagiaan seseorang tidak dapat diukur atau digambarkan, dan berubah-ubah mengikut peredaran masa dan tempat. Orang yang kelihatan bahagia tidak semestinya bahagia, dan orang yang kelihatan tidak bahagia tidak semestinya tidak bahagia. Cuma orang itu sendiri yang tahu (iaitu berasa) sama ada dia bahagia atau tidak. Pengertian kebahagiaan berbeza-beza antara seorang dengan seora Ada yang berasa bahagia kalau dia  mendapat makanan, pakaian dan kediaman yang paling sederhana, terelak daripada penyakit, kelaparan, dan perang. Sebaliknya, ada orang berasa tidak bahagia meskipun hidupnya dalam keadaan yang aman, mewah, sihat, dan senang-lenang. Ada orang berasa tidak bahagia sekalipun, walaupun dia mempunyai kuasa, status, dan kekayaan.
 Happiness ini terdapat banyak "philosophy". Ini merangkumi Aristotle, Plato, Epicurean dan Mills. Kita sebagai manusia akan senyum atau bergelak ketawa sekiranya kita berasa gembira. Terdapat beberapa penyelidikan seperti 'cross cultural studies' dan 'asian cultures'. Penyelidikan ini menunjukkan orang yang paling gembira tinggal di Amerika Utara, Australia dan Europe. Kaedah penyelidikan menunjukkan bahawa orang yang senang menyesuaikan diri terhadap sesuatu situasi adalah orang yang lebih gembira dan bahagia. Menurut kozma, gembira mempunyai 2 komponen iaitu "long term affective states" dan "short term affective states".  "Long term affective states" mempunyai latar belakang diri yang sentiasa mempunyai emosi yang agak stabil dari bulan ke bulan atau dari tahun ke tahun manakala "short term affective states" menunjukkan kegembiraan berdasarkan peristiwa terbaru yang berlaku dalam hidup seperti mendapat anak baru atau Berjaya dalam sesuatu peperiksaan. Dengan itu, untuk kita benar-benar gembira, "long term happiness harus bergabung dengan "short term happiness".Selain itu,senyuman juga merupakan salah satu komponen bagi emosi positif. Senyuman merupakan satu alat komunikasi. Apabila kita berjumpa dengan seseorang, jika kita tiada kesempatan untuk menegurnya kerana kesuntukan masa atau segan kerana dia mungkin orang kita tidak kenali, senyum sudah mencukupi sebagai isyarat kita menghormati kehadiran dia di sisi hidup kita.
Di dalam kuliah tersebut , Dr. Ramzi ada menyatakan Costa Rica merupakan negara yang paling gembira. Negara asia merupakan negara yang mempunyai kadar orang gembira yang rendah. Mungkin kerana orang asia suka bersedih dan mempunyai konflik di dalam diri. Sebenarnya semua orang juga tidak boleh lari daripada konflik yang membelenggu. Manusia di Costa Rica juga pasti mempunyai masalah yang sama namun walaubagaimanapun yang membezakan kita semua adalah bagaimana cara kita menhadapi masalah tersebut. Kasih sayang juga adalah salah satu daripada 3 emosi positif yang diperkatakan dalam tajuk ini.Ia adalah perasaan yang lebih daripada suka.Ia adalah suatu perasaan suka yang kuat diiring dengan 3 kualiti iaitu: perasaan seperti terikat,perasaan ambil berat serta kepercayaan.2 orang yang mempunyai perasaan kasih sayang akan ditarik antara satu sama lain oleh tarikan ini. Sebagai contoh yang jelas dapat kita lihat adalah sesebuah pasangan kekasih ataupun suami isteri yang sangat bahagia kerana mereka dilengkapi dengan tiga kualiti kasih sayang ini. Faktor ini tidak mengira agama dan budaya yang berbeza.Tetapi,untuk menghasilkan tarikan ini,terdapat 3 keperluan yang perlu ada iaitu,  seseorang untuk memulakan perhubungan ini,dalam jarak yang dekat mempunyai kemahiran social yang sesuai untuk meneruskan hubungan ini.Tarikan ini + 3 keperluan boleh dicapai melalui proses 'social penetration'.Ini pula dibahagi kepada dua panjang dan lebar.Lebar adalah sebenarnya jarak tempat tinggal antara mereka berdua serta orang lain yang terlibat dalam hubungan mereka.Panjang pula adalah tahap di mana mereka kenal antara satu sama lain dan berkongsi perasaan masing-masing.  
              Akhir sekali, saya telah mempelajari banyak pengajaran. Pada mulanya, saya amat cenderung terhadap kursus ini. Saya selalu berfikir mengapa saya perlu ambil kursus ini dan apa yang boleh saya dapat daripada kursus ini. Selepas hanya dua kuliah dalam pengurusan emosi ini, saya berasa banyak yang saya tidak tahu dalam tajuk emosi ini. Saya amat terkejut terhadap betapa banyaknya penyelidikan, teori terhadap subjek emosi ini. Saya amat menyukai kuliah gembira, bahagia dan kasih ini kerana bagi saya, gembira, bahagia dan kasih sayang amat penting dalam hidup saya dan bagi hidup orang lain.
           
 

A131551 Kek Xin Yi J02- Emosi Posive dan Kebahagian

Kek Xin Yi (A131551) J02- emosi positif dan kebahagian

Selamat sejahtera. Ini merupakan jurnal kedua saya dalam kursus ZT2253,  pengurusan emosi. Pada 3 Ogos 2011, saya telah didedahkan kepada kuliah pengurusan emosi yang disampaikan oleh DR Ahmad Zamri Mansor.  Beberapa teori yang menarik telah disampaikan dalam kuliah ini yang membantu saya lebih memahami subjek pengurusan emosi ini. Hari ini, saya dikejutkan lagi dengan pengetahuan emosi kerana saya tidak sangka emosi itu boleh dilihat dan dikaji daripada banyak aspek yang berbeza. Perasaan ingin tahu muncul dalam diri saya kerana saya ingin tahu berapa banyak teori banyak yang boleh dikait dengan emosi. Tajuk utama kami pada hari tersebut ialah emosi dan kebahagian.

Semasa kuliah pengurusan emosi, Dr Azman telah menerangkan mengenai Izarrd's innate Facial Expreesion. Teori ini mengatakan bahawa kita semua dilahirkan dengan emosi dan pembelajaran hanya yang sedikit memberi impak kepada pengalaman emosi. Hal ini dapat dibuktikan apabila bayi yang dilahir boleh bersemyum tanpa diajar. Bayi akan senyum tanpa diajar. Namum begintu, ada yang berpendapat bahawa senyuman tersebut merupakan alat komunikasi mereka dengan ibubapa mereka. Pada pandangan saya, emosi adalah sesuatu yang dilahir secara semula jadi dan pembelajaran serta pengalaman dapat menyumbang kepada perubahan emosi tersebut.

Di samping itu, saya juga tertarik dengan kajian ' cross-culture' yang dijalankan kerana kajian membuktikan bahawa konsep kesejagatan emosi wajah adalah mantap dan stabil. Kajian menunjukan emosi adalah kosisten dan sekata bagi merentas budaya dan corak tindak balas seseorang adalah sama. Yang menjadi berbezaan ialah bagaimana emosi itu dialami dan dikawal. Hal ini kerana setiap orang mengawal emosi dengan cara yang berbeza. Oleh itu, saya berpendapatan bahawa pengurusan emosi yang baik adalah penting untuk memaparkan emosi yang bersesuaian dengan situasi dan perasaan individu tersebut. Walaubagaimanapun, emosi yang dilahir semulajadi ini boleh dipengaruh oleh kebudayaan yang berbeza. Oleh itu, saya dapat melihat berbeza-beza perasaan yang dipaparkan dengan cara yang sedikit berbezaan di kalangan golongan yang berbeza agama dan kebudayaan. Sebagai contoh, ada yang lebih gemar menyampaikan perasaan sedihnya daripada menunjukkan perasaan mereka kerana meraka takut mereka akan dianggap sebagai orang yang tidak kuat semangat dan lemah jika mereka menunjukkan perasaan sedih itu.

Selain itu, kami juga diperkenalkan dengan teori " Learning and Experience". Terdapat 2 cara yang berbeza iaitu pengalaman melalui sudut pandangan biologi dan pengalaman dari sudut pandangan pembelajaran. Dalam kaedah pengalaman melalui sudut pandangan biologi, pembelajaran tidak menyumbang secara banyak. Hal ini disebabkan perkara yang sama ditafsir secara berbeza bagi individu yang berbeza. Hal ini demikian kerana proses kognitif adalah berbeza untuk setiap individu. Contohnya, sesetengah individu yang fobia terhadap ketinggian. Sebaliknya, bagi pengalaman dari sudut pandangan pembelajaran, pembelajaran memainkan peranan yang penting kepada emosi. Sebagai contoh, seseorang yang pernah dipatuk ular mungkin dia akan takut kepada ular.  Ini telah membuktikan bahawa pengalaman itu dapat mempengaruhi emosi seseorang itu.

Seterusnya, beberapa gambar ekspresi muka telah ditayangkan dan kuiz meneka ekspresi muka diadakan. Kami semua dikehendaki untuk meneka perasaan melalui expresi muka mereka. Soalan itu adalah mudah bagi saya kerana secara tidak langsung dan tanpa disedari, saya telah  menjalankan kuiz yang sama setiap hari. Kami sering meneka perasaan seseorang itu dengan hanya melihat kepada espresi seseorang kerana ini adalah jalan yang paling mudah dan cepat untuk mengenali seseorang. Langkah ini memberi maklumat yang paling asas mengenai diri seseorang itu.

 Dalam kuliah ini, Dr Ahmad Zamri telah memberi kami  beberapa soalan kuiz untuk menguji tahap pemahanan kami kepada konsep-konsep yang telah diajar di kuliah. Akibatnya, saya terperanjat dengan soalan-soalan yang dikemukakan kerana banyak yang tidak dapat dijawab dengan baik. Walaupun saya rasa bahawa saya telah faham apa yang telah diajar, namum aplikasi pengetahuan tersebut dalam kuiz-kuiz adalah tidak mudah. Ini menunjukan bahawa saya perlu membaca lebih banyak lagi mengenai tajuk-tajuk yang diajarkan itu.

Selain itu, kuliah kali ini banyak menekankan menceritakan emosi positif seperti gembira, bahagia dan kasih sayang. Banyak teori telah dikemukakan untuk cuba mentaksirkan makna kebahagian. Antara Aristotle yang mengatakan bahawa kebahgian merupakan hasil kepada pencarian kea rah keseronokan dan Plato yang mengtakan bahwa kebahagian yang dating daripada kehidupan yang mulia. Menurut kajian, tahap kegembiraan Asia adalah lebih rendah berbanding dengan yang lain. Individu yang menetap di Amerika, Australia dan Eropah adalah orang yang paling bahagia. Menurut sumber Argyle, perkara yang paling menyumbang kepada kebahagian adalah jatuh cinta yang diikuti dengan balik pulih daripada penyakit yang serius.

Saya amat setuju dengan kenyataan: orang yang dapat sesuaikan diri adalah lebih bahagia. Hal ini demikian kerana saya percayai seseorang itu dapat menguasai dan mengawal perasaan gembiranya dengan menyesuaikan diri dalam keadaan yang sedia ada. Jika seseorang itu, dapat mengawal perasaan gembira dan bahagianya, dia akan gembira sepanjang masa tidak kira mana dia pergi. Tambahan pula, orang yang pandai menyesuaikan diri, lebih pandai mengatasi masalah, jika masalah berkurangan, tahap kebahagian seseorang itu akan meningkat. Saya yakin bahawa jika seseorang itu bersyukur terhadap apa yang telah dimiliki, dia akan berasa amat bahagia walaupun apa yang dimiliki itu adalah sedikit. Jangan mudah cemburu dan dengki kepada apa yang dimiliki oleh orang lain sebaliknya, kami perlu berterima kasih kerana dapat hidup dan wujud dalam dunia ini. Ini adalah memandai untuk saya untuk saya berasa bahagia. Sebab utama perasaan tidak puas hati atau berasa tidak gembira adalah kerana seseorang itu akan ingin memiliki apa yang tidak ada padanya.

Perasaan gembira boleh dikekalkan untuk masa yang panjang ataupun hanya dapat dirasai dapat untuk masa yang pendek menjadi persoalan saya dalam kuliah ini. Sesetengah perkara yang gembira boleh menyebabkan saya untuk gembira selama seminggu tetapi sesetangah perkara, saya hanya dapat merasai kegembiraan untuk 5 minit. Selepas memperlajari tentang "long term affective state" dan "short term effective state" barulah saya faham tentang konsep tersebut. Ini telah memberi banyak faedah kepada saya.

Secara kesimpulannya, saya telah mendapat banyak manfaat daripada kursus ini kerana kursus ini membangkitkan keingin-tahuan saya tentang emosi positif dan kebahagian. Oleh itu, saya berhasrat untuk menimba pengetahuan yang lebih mendalam lagi mengenai topic ini. Jika kami dapat mengawal emosi kami dengan baik, secara tidak langsungnya akan mengeratkan hubungan kami dengan orang lain. Emosi positif penting dalam memelihara sifat yang baik seseorang. Kami perlu menuahkan perasaan dan fikiran kami dan  mengurusnya dengan baik dan bukan membiarkan emosi menguruskan saya agar tidak mendatangkan sebarang keburukan yang tidak diingini.