Monday, August 8, 2011
A131230 Mohamed Ismail Dimensi Emosi
A131585 Chu Pei Shan LJ02
Salam sejahtera. Dalam kuliah kedua, saya telah mempelajari teori ' Izard's Innate Facial Expression' dalam menerangkan struktur dan ekspresi emosi. Carroll Ellis Izard merupakan seorang pakar psikologi Amerika yang terkenal dengan teorinya Differential Emotion Theory (DET) dan Maximally Discriminative Affect Coding System (MAX). Secara keseluruhannya, Carroll Ellis Izard telah menyatakan bahawa emosi dan ekspresi adalah semula jadi, pembelajaran dan usaha tidak dapat membawa kesan yang besar kepadanya. Ini bermaksud kita tidak dapat mengawal emosi kita dan seterusnya kesan emosi terhadap ekspresi kita. Terdapat dua bukti terhadap teori berikut iaitu Newborn's 'born-to-smile' studies dan Cross-cultural studies. Dalam Nerborn's 'born-to-smile' studies, beliau telah membuktikan bahawa bayi mengeluarkan ekspresinya sejak lahir, mengeluarkan emosi marah dan terkejut apabila umur 3 atau 4 bulan, rasa malu dan rasa ketakutan apabila umur 5 atau 6 bulan, merasa kepuashatian sejak umur satu dan rasa bersalah sejak tahun dua. Walaubagaimanapun, teori ini mendapat kritik dari sebahagian pihak kerana manusia meskipun tidak mampu meguasai perasaan atau emosi mereka namun mereka masih mampu meguasai ekspresi pada muka mereka. Kebolehan ini bukan sahaja terdapat dalam orang dewasa tetapi juga terdapat dalam kanak-kanak. Sebagai contoh, kanak-kanak atau bayi yang senyum tidak semestinya mereka dalah gembira. Pada pendapat saya, saya amat bersetuju dengan kritik ini kerana dalam kehidupan seharian, manusia selalu cuba menyembunyikan emosi sebenar mereka dan seterusnya menyembunyikan ekspresi mereka daripada diketahui oleh orang lain. Mereka berbuat demikian mungkin adalah dalam keadaan yang terpaksa ataupun mereka ingin memdapatkan sesuatu kebaikan sebaliknya. Sebagai contoh, apabila kita dimarahi oleh seseorang seperti ibu-bapa, majikan kita, kita akan cuba menyembunyikan ekspresi sedih dan ketidakpuashatian kita untuk tidak menyinggung perasaan mereka. Dalam teori Cross-cultural studies, Ekman telah mengadakan banyak perbelajaran di Borneo dan New Guinea. Scherer dan Walbott juga mengadakan perbelajaran mereka di antara 37 negara. Perbelajaran-perbelajaran tersebut telah membukatikan bahawa emosi dan ekspresi bukan sahaja disebabkan oleh faktor semula-jadi tetapi juga boleh dijejaskan oleh faktor pengalaman budaya yang dialami. Paul Ekman (1994) menyokong kesejagatan mimik muka dengan emosi. Computerized analysis of facial photos (Pilowsky & Katsikitis, 1994) digunakan dalam kajian-kajian dan kajian-kajian tersebut telah membuktikan bahawa wajah gembira (95-100%) lebih dominan dikenalpasti dari wajah takut (54-85%), cross culturally. Scherer & Wallbott (1994) meneliti kajian-kajian meliputi 37 negara dan 5 benua dan mendapati bahawa konsep kesejagatan emosi wajah adalah mantap dan stabil.
Terdapat teori yang lain dimana ia mengatakan bahawa emosi merupakan hasil daripada pembelajaran dan pengalaman seseorang. Antaranya ialah "Learning Theory Views of Experience". Berdasarkan kajian ini, Izard menyatakan bahawa emosi adalah sesuatu yang dipelajari dalam kehidupan manusia. Teori ini disokong dengan kajian oleh Miller, "Miller Study" dimana beliau cuba membuktikan bahawa ketakutan tidak wujud melalui asas biologi. Dalam kaedah pengalaman melalui pandangan biologi, pembelajaran memainkan peranan yang minima dalam emosi iaitu teori Izard, emosi adalah berlainan dari individu ke individu yang lain. Hal ini disebabkan oleh aktivator yang berbeza bagi individu yang berbeza. Sebenarnya emosi itu bergantung pada seseorang individu itu dan proses kognitif akan berlaku dengan berbeza untuk setiap individu yang berlainan. Manakala bagi pengalaman dari pandangan pembelajaran pula, kaedah ini sangat ini amat berbeza dengan kaedah yang pertama itu di mana, pembelajaraan merupakan kunci kepada emosi seseorang individu. Tetapi, ini tidak bermakna manusia tidak mempunyai sifat takut semula jadi kerana berdasarkan fakta lain manusia juga lebih bersedia dalam berhadapan sifat takut terhadap sesuatu perkara. Pengalaman seseorang itu akan mempengaruhi emosi seseorang itu.
Dalam tajuk "Emosi Positi dan Negatif", kami telah membelajari tentang erti "kebahagian". Kami juga belajar tentang faktor-faktor yang dapat membawakan atau menjejaskan kebahagian dalam hidup kita. Menurut Wikipedia, kebahagiaan ialah suatu keadaan perasaan aman damai serta gembira. Dengan kata yang lain, kebahagiaan melebihi hanya perasaan kegembiraan. Umumnya, kegembiraan amat berkait dengan sesuatu kejadian atau pencapaian yang khusus, sedangkan kebahagiaan berkait dengan keadaan yang lebih umum seperti kesenangan hidup atau kehidupan berumah tangga. Menurut definasi daripada Aristotle, kebahagian adalah kejayaan dalam mengejar kegembiraan. Plato pula menyatakan bahawa kemulian dalam hidup merupakan salah satu faktor yang membolehkan kita mendapat kebahagiaan. Menurut Epicurean, kebahagiaan boleh didapati dengan memaksimumkan kegembiraan dan dalam masa yang sama, meminimakan kesedihan atau kesengsaraan. Mills pula berpendapat bahawa kebahagiaan didapati hanya dengan kita mengamalkan sikap rasional dalam kehidupan seharian. Secara kesimpulannya, tahap kegembiran dan kebahagiaan yang dapat seseorang rasai adalah berdasarkan kepuashatian atau kebolehan seseorang mengawal keinginan mereka. Sebagai contoh, seseorang yang mempunyai kepuashatian yang tinggi akan membolehkan mereka mendapat kebahagiaan dan kegembiraan lebih mudah ; seseorang yang selalu tidak puas hati dengan apa yang mereka memiliki atau mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik mendapat kabahagiaan dan kegembiraan lebih mudah. Namun, pada pendapat saya, perkara ini adalah amatlah subjektif kerana keinginan berbeza-beza dari satu sama lain. Sebagai contoh, seseorang yang selalu menghadapi kehidupan yang kacau-bilau seperti peperangan, bencana alam dan lain-lain berasa bahawa kehidupan yang aman adalah satu kebahagian yang besar. Namun, kepada seseorang yang hidup aman-damai tanpa mengalami sebarang kehidupan yang hura-hara akan berpendapat pula bahawa kehidupan dengan kekayaan dan kemewahan adalah kebahagiaan yang terbesar kepada manusia. Kebahagiaan mempunyai dua komponen iaitu afektif jangka masa panjang ( long term effective states) dan afektif jangka masa singkat (short term affective states). Kebahagiaan yang sebenar mestilah mengandungi kedua-dua komponen ini.
Terdapat pelbagai faktor yang boleh membawa kebahagiaan ke dalam kehidupan kita. Sebagai contoh, seseorang yang berumah tangga adalah lebih berasa bahagia berbanding dengan seseorang yang bujang tidak mengira sama ada lelaki atau wanita. Pada pendapat saya, seseorang yang berumah tangga akan mempunyai sikap lebih bertanggungjawab berbanding dengan seseorang yang bujang. Oleh itu, seseorang tersebut akan lebih berhati-hati sebelum membuat sesuatu keputusan dan lebih berdisiplin, bersungguh-sungguh dalam melakuakan sesuatu perkara. Oleh itu, mereka mudah mendapat kegembiraan dan kebahagiaan. Selain itu, apabila sesorang mempunyai teman hidup, hubungan yang erat dengan teman atau mempunyai anak, mereka tidak mudah berasa sunyi dan apabila menghadapi masalah, mereka pun mempunyai seseorang yang boleh mendengar suara hati mereka. Selain itu, kepercayaan atau agama juga berkait rapat dengan kebahagiaan dalam hidup. Ini adalah kerana sesuatu agama akan mengajar penganutnya untuk mengejar kehidupan yang lebih mulia seperti menghindari diri daripada dadah, selalu mengamalkan sikap serderhana dan rasional dalam hidup dan nilai lain-lain. Selain daraipada faktor tersebut, faktor kesihatan, persahabatan, kerja, dan rekreasi juga mampu menjejaskan kebahagiaan hidup.
Kesimpulannya, setiap manusia mempunyai hak mengejar kebahagiaan tanpa mengira kaum, bangsa, agama, umur, kewarganegaraan, tahap kekayaan dan tahap pengetahuan. Oleh itu, kita haruslah berusaha mengejar kebahagiaan dalam seumur hidup kita.
Chiew Wern Way A131656 LJ02
Salam sejahtera, jurnal ini merupakan serba sikit pengalaman dan pengenalan saya kepada kuliah ketiga pada tiga ogos yang lalu. Dalam kuliah ketiga, banyak yang telah saya pelajari dan antara teori yang dipelajari ialah "Izard's innate facial expression". Teori ini menjelaskan bahawa emosi seseorang adalah hasil semula jadi manakala pengalam merupakan proses pembelajaran sahaja. Teori ini dapat dibuktikan dengan bayi. Bayi telah dilahirkan dengan emosi sendiri, ini dapat ditunjukkan melalui senyuman mereka untuk meluahkan perasaan. Senyuman adalah hasil emosi bayi tersebut secara semula jadi tanpa diajari. Terdapat juga pihak yang tidak berpuas hati dengan penjelasan tersebut, menyatakan bahawa senyuman tersebut tidak dapat membuktikan bayi tersebut benar-benar gembira dan hanya merupakan alat komunikasi antara bayi dan ibu bapa mereka. Dalam pandangan saya, saya berasa senyuman dalam bayi dapat menunjukkan bayi tersebut gembira. Ini dapat ditunjukkan dalam orang dewasa juga kerana semasa seseorang berasa amat selesa, ekspresi muka seseorang dapat menunjukkan dia amat selesa. Senyuman merupakan salah satu ekspresi muka yang amat dikenali semasa seseorang berasa selesa atau gembira. Bayi juga tidak perlu belajar untuk senyum kerana ini dapat dijelaskan sebagai reaksi dalam sesuatu stimulasi. Manakala, orang dewasa dapat mengawal perasaan dan ekspresi muka mereka selepas pengalaman mereka dalam hidup.
Selain itu, dalam teori Izard terdapat juga teori ekspresi muka yang menggambarkan emosi seseorang dalam stimulasi atau keadaan tertentu. Emosi seperti gembira, sedih, gementar dan marah dapat digambarkan melalui ekspresi muka. Dalam teori emosi, emosi terdapat asal-usul tersendirinya. Sebagai contoh, seseorang yang takut kepada sesuatu haiwan, benda atau ketinggian. Kesemua ini dapat menyumbang kepada terbentuknya perasaan takut dalam seseorang secara tidak langsung. Kesemua faktor yang menyebabkan perasaan takut tersebut dihasilkan oleh sesuatu pengalaman terdahulu dan perasaan yang sama akan kembali jika situasi yang sama berlaku. Ini juga dikenali sebagai phobia. Dalam pengalaman saya, saya amat phobia terhadap ketinggian. Ini disebabkan oleh kejadian semasa saya seorang budak. Pada masa tersebut, saya sedang memanjat tangga ke atas pokok dan terjatuh dari tangga. Saya tercedera tangan dan kaki kiri saya dan terlantar di hospital selama satu minggu. Sejak kejadian tersebut, saya telah takut akan ketinggian dan akan cuba mengelak daripada memandang dari tempat yang tinggi ke bawah.
Tambahan pula, terdapat juga teori yang menyatakan bahawa emosi merupakan hasil daripada pengalaman dan pembelajaran seseorang. Sebagai contoh iaitu " Learning & Experience Theories". Terdapat dua cara yang berbeza iaitu pengalaman melalui pandangan biologi dan pengalaman dari pandangan pembelajaran. Dalam pengalaman melalui pandangan biologi, pembelajaran hanya merangkumi sesuatu yang minima dalam emosi, iaitu teori Izard, emosi berlainan dari satu individu kepada satu individu yang lain. Ini adalah disebabkan oleh perangsang yang berbeza bagi setiap individu. Contohnya, terdapat individu yang takut akan serangga manakala terdapat yang takut akan ketinggian. Walau bagaimanapun, terdapat juga individu yang takut akan serangga dan takut akan ketinggian pada waktu yang sama. Di sebaliknya, pengalaman dari pandangan pembelajaran pula amat menekankan kepada pengalaman dan pembelajaran seseorang. Sebenarnya, pengalaman setiap individu amat berbeza dan bergantung kepada proses kognitif yang berlaku kepada setiap individu yang berlainan. Sebagai contoh, dalam pengalaman saya yang telah saya ceritakan tadi. Pengalaman dan pembelajaran saya akan mempengaruhi tindakan saya pada masa akan datang. Saya mungkin tidak berani untuk memanjat tangga lagi atau akan berasa gementar semasa memanjat tangga. Dalam contoh lain, seseorang yang mempunyai pengalaman lemas mungkin akan phobia akan air dan mungkin tidak akan cuba untuk berenang lagi.
Dalam kuliah tersebut, kuiz juga telah dijalankan. Saya berasa kuiz ini membolehkan kami lebih memahami bahan yang diajar pensyarah dan juga meningkatkan pemahaman kami dalam topik tersebut. Kuiz ini secara tidak langsung juga mendorong kami untuk menumpukan perhatian semasa kuliah. Kuiz tersebut merangkumi soalan yang menunjukkan ekspresi muka yang berlainan yang amat menarik serta soalan-soalan yang dikeluarkan daripada kuliah sebelum ini. Kumpulan saya dapat menjawab 15 daripada 20 soalan yang telah diberi dan saya berasa saya perlu menggunakan lebih banyak masa untuk memahami tentang kuliah sebelum ini.
Seterusnya, kuliah diteruskan dengan tajuk Emosi Positif yang merangkumi emosi gembira, kasih dan bahagia. Kebahagian dapat dijelaskan dengan perasaan keseronokan, kepuasan dan keamanan. Pelbagai teori mengenai topik ini telah dipaparkan oleh Aristotle dan Plato yang menjelaskan maksud sebenar kebahagiaan. Dalam setiap individu, tanpa mengira bangsa dan agama, seseorang akan senyum semasa gembira. Untuk mendalami teori ini, banyak penyelidikan telah dijalankan untuk mengkaji hubungan antara kegembiraan dan manusia. Contoh penyelidikan yang dilakukan adalah penyelidikan "cross-culture studies" dan "Asian cultures" yang dilakukan adalah untuk menunjukkan statistik bahawa mana orang yang paling gembira di dunia berada. Hasil daripada kajian tersebut, keputusan menunjukkan mereka yang paling gembira berasal dari Amerika Utara, Europe dan Australia.
Selain daripada itu, kajian tersebut juga menunjukkan bahawa individu yang dapat menyesuaikan diri dengan efektif kepada persekitaran yang baru atau kepada situasi yang berbeza merupakan individu yang lebih bahagia dan gembira berbanding kepada mereka yang sebaliknya. Perkara ini juga telah dipamerkan oleh rakan saya semasa saya belajar di matrikulasi. Pada masa tersebut, saya terdapat tiga rakan sebilik dan satu bilik. Disebabkan kami mempunyai latar belakang yang berbeza, cara hidup kita juga tidak sekata. Antara satu rakan sebilik saya yang berasal dari sekolah berasrama penuh. Dia amat berpuas hati dengan bilik serta persekitaran bilik kita. Oleh itu, dia dapat menyesuaikan diri dengan amat baik serta hidup dengan gembira. Manakala terdapat satu rakan sebilik yang asal dari keluarga yang berkemampuan. Dia selalu menegur betapa susah kehidupannya di matrikulasi kepada keluarganya melalui telefon serta tidak dapat bergaul baik dengan rakan lain. Dia juga tidak pernah ingin menyesuaikan diri kepada keadaannya sekarang dan akhirnya hidup tanpa kebahagiaan.
Di samping itu, menurut Kozma kegembiraan mempunyai dua komponen iaitu "long term affective states" dan "short term affective states". Maksud "long term affective states" ialah latar belakang diri seseorang dalam sesatu jangka masa yang penjang akan menyebabkan seseorang itu mempunyai emosi yang stabil. Manakala untuk "short term affective states", maksudnya adalah kegembiraan berdasarkan pengalamaan yang telah dialami dalam kehidupan. Sebagai contoh, perkara yang dapat menyebabkan saya gembira ialah semasa saya berjaya mendapat tempat di Universiti Kebangsaaan Malaysia untuk kursus perubatan.
Selain itu, teori yang diajar ialah teori "Tomkin's Facial Feedback". Dalam teori ini, Tomkin menerangkan "what cause what" yang bermaksud sesuatu yang akan menyebabkan kepada sesuatu yang lain. Sebagai contoh, apabila seseorang berasa takut atau semasa seseorang berasa sedih, apakah yang merangsang mereka mempunyai emosi tersebut. Terdapat banyak persoalan yang timbul daripada "Tomkin's Facial Feedback" dan antara satu persoalan yang timbul daripada teori ini ialah teori yang menyatakan bahawa ekspresi muka hanya merupakan alat sahaja dan langsung tidak mengambarkan emosi sebenar diri seseorang. Seseorang dapat mengubah ekspresi muka dan berpura-pura sesuatu emosi atau perasan. Berdasarkan pengalaman saya, terdapat individu yang amat ketara berpura-pura dengan perasaan mereka. Saya terdapat seorang rakan yang amat terkenal dikenali sebagai pelakon. Gelaran yang dia mendapat adalah kerana dia amat suka berpura-pura. Dalam mata pensyarah, dia merupakan seorang yang amat bersungguh-sungguh untuk belajar dan sering bertanya soalan semasa kuliah. Tetapi, apabila berada di bilik dia tidak pernah ingin belajar dan selalu bergaduh dengan rakan yang lain.
Kesimpulannya, saya amat bersyukur dapat belajar tentang emosi positif dan saya akan cuba mengaplikasikan dalam kehidupan seharian saya.
ANIS MOHD YATIM,A131325,LJ02,POSITIF EMOSI
A131551 Kek Xin Yi J02- Emosi Posive dan Kebahagian
Kek Xin Yi (A131551) J02- emosi positif dan kebahagian
Selamat sejahtera. Ini merupakan jurnal kedua saya dalam kursus ZT2253, pengurusan emosi. Pada 3 Ogos 2011, saya telah didedahkan kepada kuliah pengurusan emosi yang disampaikan oleh DR Ahmad Zamri Mansor. Beberapa teori yang menarik telah disampaikan dalam kuliah ini yang membantu saya lebih memahami subjek pengurusan emosi ini. Hari ini, saya dikejutkan lagi dengan pengetahuan emosi kerana saya tidak sangka emosi itu boleh dilihat dan dikaji daripada banyak aspek yang berbeza. Perasaan ingin tahu muncul dalam diri saya kerana saya ingin tahu berapa banyak teori banyak yang boleh dikait dengan emosi. Tajuk utama kami pada hari tersebut ialah emosi dan kebahagian.
Semasa kuliah pengurusan emosi, Dr Azman telah menerangkan mengenai Izarrd's innate Facial Expreesion. Teori ini mengatakan bahawa kita semua dilahirkan dengan emosi dan pembelajaran hanya yang sedikit memberi impak kepada pengalaman emosi. Hal ini dapat dibuktikan apabila bayi yang dilahir boleh bersemyum tanpa diajar. Bayi akan senyum tanpa diajar. Namum begintu, ada yang berpendapat bahawa senyuman tersebut merupakan alat komunikasi mereka dengan ibubapa mereka. Pada pandangan saya, emosi adalah sesuatu yang dilahir secara semula jadi dan pembelajaran serta pengalaman dapat menyumbang kepada perubahan emosi tersebut.
Di samping itu, saya juga tertarik dengan kajian ' cross-culture' yang dijalankan kerana kajian membuktikan bahawa konsep kesejagatan emosi wajah adalah mantap dan stabil. Kajian menunjukan emosi adalah kosisten dan sekata bagi merentas budaya dan corak tindak balas seseorang adalah sama. Yang menjadi berbezaan ialah bagaimana emosi itu dialami dan dikawal. Hal ini kerana setiap orang mengawal emosi dengan cara yang berbeza. Oleh itu, saya berpendapatan bahawa pengurusan emosi yang baik adalah penting untuk memaparkan emosi yang bersesuaian dengan situasi dan perasaan individu tersebut. Walaubagaimanapun, emosi yang dilahir semulajadi ini boleh dipengaruh oleh kebudayaan yang berbeza. Oleh itu, saya dapat melihat berbeza-beza perasaan yang dipaparkan dengan cara yang sedikit berbezaan di kalangan golongan yang berbeza agama dan kebudayaan. Sebagai contoh, ada yang lebih gemar menyampaikan perasaan sedihnya daripada menunjukkan perasaan mereka kerana meraka takut mereka akan dianggap sebagai orang yang tidak kuat semangat dan lemah jika mereka menunjukkan perasaan sedih itu.
Selain itu, kami juga diperkenalkan dengan teori " Learning and Experience". Terdapat 2 cara yang berbeza iaitu pengalaman melalui sudut pandangan biologi dan pengalaman dari sudut pandangan pembelajaran. Dalam kaedah pengalaman melalui sudut pandangan biologi, pembelajaran tidak menyumbang secara banyak. Hal ini disebabkan perkara yang sama ditafsir secara berbeza bagi individu yang berbeza. Hal ini demikian kerana proses kognitif adalah berbeza untuk setiap individu. Contohnya, sesetengah individu yang fobia terhadap ketinggian. Sebaliknya, bagi pengalaman dari sudut pandangan pembelajaran, pembelajaran memainkan peranan yang penting kepada emosi. Sebagai contoh, seseorang yang pernah dipatuk ular mungkin dia akan takut kepada ular. Ini telah membuktikan bahawa pengalaman itu dapat mempengaruhi emosi seseorang itu.
Seterusnya, beberapa gambar ekspresi muka telah ditayangkan dan kuiz meneka ekspresi muka diadakan. Kami semua dikehendaki untuk meneka perasaan melalui expresi muka mereka. Soalan itu adalah mudah bagi saya kerana secara tidak langsung dan tanpa disedari, saya telah menjalankan kuiz yang sama setiap hari. Kami sering meneka perasaan seseorang itu dengan hanya melihat kepada espresi seseorang kerana ini adalah jalan yang paling mudah dan cepat untuk mengenali seseorang. Langkah ini memberi maklumat yang paling asas mengenai diri seseorang itu.
Dalam kuliah ini, Dr Ahmad Zamri telah memberi kami beberapa soalan kuiz untuk menguji tahap pemahanan kami kepada konsep-konsep yang telah diajar di kuliah. Akibatnya, saya terperanjat dengan soalan-soalan yang dikemukakan kerana banyak yang tidak dapat dijawab dengan baik. Walaupun saya rasa bahawa saya telah faham apa yang telah diajar, namum aplikasi pengetahuan tersebut dalam kuiz-kuiz adalah tidak mudah. Ini menunjukan bahawa saya perlu membaca lebih banyak lagi mengenai tajuk-tajuk yang diajarkan itu.
Selain itu, kuliah kali ini banyak menekankan menceritakan emosi positif seperti gembira, bahagia dan kasih sayang. Banyak teori telah dikemukakan untuk cuba mentaksirkan makna kebahagian. Antara Aristotle yang mengatakan bahawa kebahgian merupakan hasil kepada pencarian kea rah keseronokan dan Plato yang mengtakan bahwa kebahagian yang dating daripada kehidupan yang mulia. Menurut kajian, tahap kegembiraan Asia adalah lebih rendah berbanding dengan yang lain. Individu yang menetap di Amerika, Australia dan Eropah adalah orang yang paling bahagia. Menurut sumber Argyle, perkara yang paling menyumbang kepada kebahagian adalah jatuh cinta yang diikuti dengan balik pulih daripada penyakit yang serius.
Saya amat setuju dengan kenyataan: orang yang dapat sesuaikan diri adalah lebih bahagia. Hal ini demikian kerana saya percayai seseorang itu dapat menguasai dan mengawal perasaan gembiranya dengan menyesuaikan diri dalam keadaan yang sedia ada. Jika seseorang itu, dapat mengawal perasaan gembira dan bahagianya, dia akan gembira sepanjang masa tidak kira mana dia pergi. Tambahan pula, orang yang pandai menyesuaikan diri, lebih pandai mengatasi masalah, jika masalah berkurangan, tahap kebahagian seseorang itu akan meningkat. Saya yakin bahawa jika seseorang itu bersyukur terhadap apa yang telah dimiliki, dia akan berasa amat bahagia walaupun apa yang dimiliki itu adalah sedikit. Jangan mudah cemburu dan dengki kepada apa yang dimiliki oleh orang lain sebaliknya, kami perlu berterima kasih kerana dapat hidup dan wujud dalam dunia ini. Ini adalah memandai untuk saya untuk saya berasa bahagia. Sebab utama perasaan tidak puas hati atau berasa tidak gembira adalah kerana seseorang itu akan ingin memiliki apa yang tidak ada padanya.
Perasaan gembira boleh dikekalkan untuk masa yang panjang ataupun hanya dapat dirasai dapat untuk masa yang pendek menjadi persoalan saya dalam kuliah ini. Sesetengah perkara yang gembira boleh menyebabkan saya untuk gembira selama seminggu tetapi sesetangah perkara, saya hanya dapat merasai kegembiraan untuk 5 minit. Selepas memperlajari tentang "long term affective state" dan "short term effective state" barulah saya faham tentang konsep tersebut. Ini telah memberi banyak faedah kepada saya.
Secara kesimpulannya, saya telah mendapat banyak manfaat daripada kursus ini kerana kursus ini membangkitkan keingin-tahuan saya tentang emosi positif dan kebahagian. Oleh itu, saya berhasrat untuk menimba pengetahuan yang lebih mendalam lagi mengenai topic ini. Jika kami dapat mengawal emosi kami dengan baik, secara tidak langsungnya akan mengeratkan hubungan kami dengan orang lain. Emosi positif penting dalam memelihara sifat yang baik seseorang. Kami perlu menuahkan perasaan dan fikiran kami dan mengurusnya dengan baik dan bukan membiarkan emosi menguruskan saya agar tidak mendatangkan sebarang keburukan yang tidak diingini.