Sunday, July 31, 2011

A131896, Nur 'Ain Diyana Ismail, LJ01 EMOSI


                         Assalamualaikum dan salam sejahtera, penulisan jurnal ini merupakan salah satu tugasan yang perlu disempurnakan oleh setiap pelajar yang mengambil kursus ZT2253 iaitu modul pengurusan emosi. Seperti kebanyakan pelajar lain, ini juga merupakan percubaan kali pertama saya untuk menulis sebuah jurnal. Jurnal berfungsi sebagai medium perantara untuk mengekspresi perasaan dan pendapat atau sebagai ringkasan terhadap sesuatu perkara berdasarkan  kefahaman  yang diterjemahkan ke dalam bentuk penulisan . Tajuk jurnal saya ialah pengenalan kepada emosi. Setelah menghadiri kuliah pada 27 Julai 2011 yang lalu, sedikit sebanyak telah membantu saya untuk mendefinisikan dan memahami maksud sebenar emosi.


                         Selama ini, pada pendapat saya emosi hanyalah berkaitan dengan perasaan semata-mata tetapi selepas mendengar kuliah yang telah diberikan, dapat saya fahami bahawa emosi mempunyai maksud yang meluas dan berkait rapat dengan empat elemen  penting iaitu perasaan dan pengalaman, proses kognitif, proses fisiologi dan juga tingkah laku atau refleksi seseorang manusia terhadap sesuatu perkara atau keadaan.


Contohnya, (diolah dari nota kuliah)


  •           Keadaan - Maya terdengar bunyi pelik
  •           Perasaan dan proses kognitif - walaupun merasa takut tetapi perasaan ingin        tahu membuatkan dia berani keluar dari bilik untuk meninjau keadaan.
  •           Proses fisiologi – mula berpeluh dan terasa jantung berdegup dengan pantas.
  •           Refleksi tubuh/tingkah laku – tiba-tiba sesuatu muncul dan membuatkan      maya melompat, setelah diteliti rupanya hanyalah seekor kucing.

                          Ini bermakna, emosi merupakan sesuatu yang abstrak dan juga kompleks berdasarkan pendapat Kleinginna & Kleinginna (1981) tentang emosi, "Emotion is a complex set of interactions among subjective and objective factors, mediated by neural hormonal systems". Berdasarkan pendapat ini, dapat saya fahami bahawa situasi yang memberi kesan terhadap sesuatu perkara seperti refleksi tubuh badan manusia adalah dipengaruhi oleh minda dan tanggapan awal seseorang terhadap perkara yang dialami mereka.


                         Manakala, menurut  Ute Frevert berdasarkan hasil kajiannya, emosi bermaksud perasaan dan ekspresi seseorang dalam usaha mereka untuk meluahkan sesuatu perkara ,"Emotions - feelings and their expressions – are shaped by culture and learnt/acquired in social contexts. What somebody can and may feel (and show) in a given situation, towards certain people or things, depends on social norms and rules."


                          Terdapat pelbagai teori yang dapat menerangkan tentang maksud sebenar emosi. Antaranya, teori Plutchik, teori Tomkin dan teori Izard. Berdasarkan teorinya, emosi terdiri dari emosi asas iaitu ciri-ciri dalaman manusia yang dialami serta diekspresikan dalam bentuk yang seragam di semua bangsa dan budaya ( Kokoszka, 1993) dan kebiasaannya emosi dan perasaan seseorang dapat digambarkan dari riak wajah mereka samada mereka sedang bersedih, gembira, marah ,takut, risau, benci, malu, bersalah dan pelbagai lagi contoh. Emosi juga bersifat adaptif dan merupakan gabungan antara emosi-emosi primari (Rolls, 1990).

                         Manakala, berdasakan teori Plutchik, emosi dapat digambarkan dalam 3 bahasa yang berbeza:

·         Subjective language – bahasa subjektif (cth : gembira)

·         Behavioral language – bahasa tingkahlaku- tindakan susulan (cth : senyum gembira)

·         Functional language – bahasa fungsian (cth: keseronokan)

 

Plutchik juga membezakan emosi kepada tiga dimensi iaitu "intensity, similarity and polarity". "Intensity" merujuk kepada darjah kekuatan emosi, manakala "Similarity" pula merujuk kepada hubungan atau kaitan antara perasaan. "Polarity" merujuk kepada kekutuban atau perbandingan antara perasaan.  Selain itu beliau juga telah mengenalpasti lapan emosi primari yang  digambarkan dalam sebuah roda. Model roda ini dapat menggambarkan gabungan lapan emosi primari ini kepada wujudnya sebuah emosi.

 

                          Teori tomkin pula lebih menjurus kepada riak wajah seseorang. Berdasarkan teorinya, riak wajah amat penting bagi memahami emosi seseorang kerana reaksi seseorang itu lebih menggambarkan perasaan sebenar berbanding kata-kata yang keluar dari mulut mereka. Seperti peribahasa inggeris "actions speak louder than words." Walaubagaimanapun, terdapat pendapat yang mengkritik teori beliau dengan mengatakan bahawa reaksi wajah tidak semestinya tepat dalam mengukur emosi seseorang kerana terdapat segelintir yang lebih suka menyembunyikan perasaan sebenar mereka daripada pandangan umum. Sebagai contohnya, saya sendiri juga sering kali menyembunyikan perasaan sebenar saya, ini bermakna riak wajah yang dipamerkan tidak menggambarkan emosi dalaman saya. Kebiasaannya, perkara ini berlaku bagi mengelakkan penglibatan orang sekeliling terhadap masalah yang dialami kerana tidak semua masalah dapat dikongsi dengan sesiapa sahaja. Teori Izard juga berkait rapat dengan ekspresi wajah seseorang secara semulajadi dalam menggambarkan emosi mereka.

 

                         Dari sudut biologi pula, Plutchik berpendapat bahawa emosi merupakan ekspresi  secara langsung berdasarkan genetik seseorang dan pengalaman yang membantu mereka memperbaikinya. Manakala, teori Izard mengatakan bahawa setiap emosi  akan mempengaruhi bayi terhadap ciri ciri semulajadi dan membantu pembelajaran. Secara semulajadinya, perjalanan dan kehidupan manusia dalam hidup ini sendiri akan menjadi "activators" iaitu situasi yang mengekspresikan emosi seseorang sebagai proses pembelajaran dalam menjadi dewasa dan lebih matang.


                         Berdasarkan semua penerangan ini, dapat dibuktikan bahawa emosi sememangnya merupakan sebuah set yang kompleks yang melibatkan pelbagai kriteria. Untuk lebih mudah memahaminya, kita boleh menggunakan pemerhatian terhadap masyarakat dan keadaan sekeliling. Kita akan dapat melihat bagaimana mereka semua mempamerkan emosi mereka dari riak wajah bahasa mata, bahasa tubuh badan dan pelbagai lagi. Melalui semua pemerhatian ini, kita akan dapat membaca emosi mereka terhadap sesuatu keadaan. Tetapi, tidak bermakna apa yang kita lihat dari segi luaran itu sama dengan apa yang terdapat dan tersembunyi dalam diri mereka.


                         Walaubagaimanapun, emosi haruslah bijak dikawal agar tidak memudaratkan diri sendiri dan menyusahkan orang lain. Terutamanya, bagi mereka yang tidak berapa suka untuk berkongsi masalah yang ditanggung dan sanggup untuk menyiksa diri sendiri. Sepatutnya, orang seperti ini haruslah mendapat sokongan dari orang ramai lebih lebih lagi ibu bapa dan juga rakan rakan kerana mereka adalah orang yang paling terdekat. Jika tidak, terjadilah pelbagai perkara seperti yang selalu kita baca di dada akhbar tentang kes bunuh diri, pembunuhan dan banyak lagi. Ini kemungkinan besar kesan dari emosi yang tidak terkawal  contohnya dendam yang telah lama tersimpan dalam diri seseorang hingga tidak dapat lagi dikawal dan menyebabkan mereka melakukan sesuatu yang di luar dugaan.


                          Oleh itu, amat penting untuk kita memahami tentang emosi dan mempelajari cara-cara untuk menguruskannya agar dapat membantu diri sendiri dan juga orang yang berada di sekeliling kita kerana kita sebagai satu masyarakat mempunyai tanggungjawab untuk mengambil berat tentang keadaan sekeliling dan juga keamanan sejagat. Kita tidak boleh mengamalkan sikap berpeluk tubuh kerana tidak mustahil jika suatu hari nanti kita juga akan ditimpa masalah. Kesimpulannya, pemahaman terhadap emosi memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian bagi mengetahui perasaan orang lain terhadap kita dan belajar untuk mengubah sikap sendiri jika terdapat reaksi dari sekeliling kita yang tidak berapa suka dengan sikap itu. 

A131598 GHANESHINEE SATHIYASEELAN LJ01
PENGURUSAN EMOSI

Selamat sejahtera.

Pada 27 julai yang lalu merupakan kuliah ZT 2253 yang pertama, sebagai permula
Dr. Zambri telah menayangkan satu tayangan yang bertajuk talented story of
korean. Saya terasa tersentuh dengan tayangan tersebut, ia menceritakan kisah
seorang korean yang tidak mempunyai keluarga dan membesar dalam situasi yang
tidak meyenangkan. Walaupun begitu , beliau mempunyai satu keinginan yang amat
besar iaitu untuk menjadi seorang "oprah singer". Disebabkan usaha beliau
akhirnya beliau dapat mencapai impian atau cita-cita beliau dengan menyertai
satu pertandingan. Dalam video itu juga saya dapat mempelajari emosi yang
ditunjukan oleh semua orang. Contohnya , para juri telah menangis setelah
mendengar cara penyayian beliau.

Sekarang saya akan berkongsi pendapat dan pemahaman saya tentang kuliah hari
itu.Terdapat dua tajuk kuliah yang dibincangkan antarannya pengenalan kepada
kursus pengurusan emosi dan stuktur dan ekspresi emosi. Dalam kuliah yang
pertama saya telah membelajari definisi emosi, cara-cara mengukur emosi ,
struktur dan ekspresi, dan pengalaman emosi. Menurut kajian Kleinginna &
Kleinginna 1981 menyatakan bahawa emosi adalah satu interaklsi yang kompleks
antara faktor subjektif dan faktor objekltif. Terdapat beberapa kumpulan iaitu
perasaan, tingkahlaku ,perubahan fisiologi dan proses kognitif. Selain daripada
itu terdapat beberapa cara untuk mengukur emosi antaranya ialah temu-ramah, soal

selidik dan banyak lagi.

Struktur dan ekspresi boleh dibahagikan kepada Darwins teori , Tomkin teori ,
Izard teori , Learning teori dan Plutchik teori. Seterusnya untuk pengalaman
emosi juga boleh dibahagikan kepada beberapa antaranya physiological theory ,
phsioanalytic theory dan cognitive theory. Ia menyatakan bahawa emosi adalah
salah satu perasaan yang berlaku secara semula jadi dan ia dibuktikan dengan dua

kajian iaitu biological theory dan learning theory.

Selepas kuliah saya telah melayari internet untuk mendapatkan info-info yang
berkaitan dengan kursus pengurusan emosi ini. Sekarang saya akan mengonsikan
info-info tersebut. Info pertama yang saya dapati adalah dari Himpunan
Risalah.Perasaan dan emosi seperti tangisan, sedih, takut dan gelak ketawa
mencorakkan warna kehidupan, membentuk sikap dan personaliti serta
menggerakkan arah kehidupan seseorang manusia. Perkataan emosi ini berasal
daripada perkataan Greek "emovere" yang membawa maksud "untuk keluar". Maka
untuk itu, emosi akan ditonjolkan keluar sebagai satu bentuk bagi memenuhi
kepuasan seseorang.Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu keadaan yang dialami
oleh seseorang manusia yang melibatkan beberapa perubahan proses fisiologi,
diri dan psikologi. Perubahan ini melibatkan satu set tindak balas automatik,
viseral iaitu meluap-luap dan komunikasi emosi seperti ekspresi muka,
perkataan, isyarat dan tingkah laku lain yang dipaparkan oleh seseorang itu.
Manusia yang normal dilihat sebagai individu manusia yang mengalami situasiyang

pelbagai dan berkehendakkan reaksi bagi melahirkan emosi yang juga
berbeza.1Antara aspek kecerdasan emosi yang semakin sukar dilihat dalam
kehidupan manusia kini adalah seperti berikut:-

* Empati iaitu memahami orang lain secara mendalam
* Mengungkapkan dan memahami perasaan
* Mengendalikan amarah
* Kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
* Kemampuan untuk menyesuaikan diri
* Disukai oleh orang lain
* Kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang
berada di sekeliling

* Semangat setiakawan
* Keramahan
* Sikap hormat-menghormati

Kecerdasan emosi bermula sejak kecil dan dengan itu, ibu bapa memiliki peranan

terpenting dalam membina kecerdasan emosi anak-anak. Mereka harus mengajar,
mendidik serta membimbing anak-anak tentang kecerdasan emosi dengan memberikan

contoh teladan yang baik. Bagi membolehkan anak-anak memiliki kecerdasan emosi

yang tinggi, ibu bapa seharusnya mengajar dan menerapkan dalam diri anak-anak
beberapa aspek seperti berikut:-

* Membina hubungan persahabatan yang baik dan harmonis
* Bekerja dalam kumpulan secara harmonis
* Berbicara dan mendengarkan secara efektif
* Mencapai prestasi yang lebih tinggi sesuai dengan aturan yang ada (jujur)
* Mengatasi masalah dengan teman yang nakal
* Berempati antara satu sama lain
* Kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara peribadi
ketekunan
* Mengatasi konflik
* Membangkitkan rasa humor atau jenaka
* Memotivasikan diri apabila menghadapi saat-saat yang sulit dan genting
* Menghadapi situasi yang sulit dengan percaya kepada diri sendiri
* Menjalin
keakrabanSumber:http://hafizfirdaus.com/ebook/HimpunanRisalah/risalah06.html

Selain daripada itu, info yang seterusnya ialah dari wikipedia.Emosi adalah
perasaan intens yang ditujukan kepada seseorang atau sesuatu. Emosi adalah
reaksi terhadap seseorang atau kejadian. Emosi dapat ditunjukkan kerika merasa
senang mengenai sesuatu, marah kepada seseorang, ataupun takut terhadap
sesuatu.Terdapat aspek emosi yang fundamental yang harus dipertimbangkan,
diantaranya:


Biologi emosiSemua emosi berasal dari sistem limbik otak yang kira-kira
berukuran sebesar sebuah kacang walnut dan terletak di batang otak Orang-orang
cenderung merasa bahagia ketika sistem limbik mereka secara relatif tidak aktif.

Sistem limbik orang tidaklah sama. Sistem limbik yang lebih aktif terdapat pada
orang-orang yang depresi, khususnya ketika mereka memperoleh informasi negatif.


IntensitasSetiap orang memberikan respon yang berbeda-beda terhadap rangsangan
pemicu emosi yang sama. Dalam sejumlah kasus, keperibadian menjadi penyebab
perbedaan tersebut. Pada saat lain, perbedaan tersebut timbul sebagai hasil
dari persyaratan-persyaratan pekerjaan.


Frekuesi dan durasiSuksesnya pemenuhan tuntutan emosional seorang karyawan dari
suatu pekerjaan tidak hanya bergantung pada emosi-emosi yang harus ditampilkan
dan intensitasnya tetapi juga pada seberapa sering dan lamanya mereka berusaha
menampilkannya.


Rasionalitas dan emosiEmosi adalah penting terhadap pemikiran rasional karena
emosi memberikan informasi penting mengenai pemahaman terhadap dunia
sekitar.Dalam suatu organisasi, kunci pengambilan keputusan yang baik adalah
menerapkan pemikiran dan perasaan dalam suatu keputusan


Fungsi emosiDalam "The Expression of the Emotions in Man and Animals", Charles
Darwin menyatakan bahwa emosi berkembang seiring waktu untuk membantu manusia
memecahkan masalah. Emosi sangat berguna karena memotivasi orang untuk terlibat
dalam tindakan penting agar data bertahan hidup –tindakan-tindakan seperti
mengumpulkan makanan, mencari tempat berlindung, memilih pasangan, menjaga diri

terhadap pemangsa, dan memprediksi perilaku. Emosi sangat berpengaruh terhadap
tingkah laku manusia.

Sebagai kesimpulannya saya telah memahami maksud emosi dan kepentingan emosi
dalam hidup seseorang manusia. Lebih-lebih lagi, kami sebagai pelajar tahun dua
perubatan, kami amat memerlukannya semasa waktu pembelajaran dan selepas kami
menjadi seorang doktor, kami harus berhadapan dengan individu yang berpenyakit
dan keluarganya. Mereka akan mempunyai pelbagai jenis emosi seperti sedih, sakit
, risau , kedukaan dan banyak lagi dan harus menjaga emosi mereka semasa dan
selepas merawat penyakit itu. Saya harap agar kami dapat banyak informasi yang
berkaitan dengan emosi dan juga berguna untuk masa depan kami dalam
kuliah-kuliah yang seterusnya. Saya juga berharap dalam kuliah yang seterusnya,
Dr akan mengajar atau mengongsikan cara-cara untuk mengawal emosi semasa dan
selepas belajar atau berkerja sebab pengajaran ini banyak membantu kami pada
masa hadapan kami.

Sekian terima kasih.

Jurnal 1

EMOSI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN

A132110

Mohd Shahrul Faiz Bin Roslee

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pensyarah subjek ZT2253 Pengurusan Emosi, Dr. Zamri serta rakan-rakan seperjuangan sekalian. Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan sekalung tahniah dan terima kasih kepada Dr. Zamri kerana memberi peluang kepada kami, pelajar perubatan Tahun 2 untuk mempelajari subjek Pengurusan Emosi ini. Pada pendapat saya, subjek ini amat perlu diperkenalkan dan dipelajari oleh mahasiswa terutamanya mahasiswa perubatan kerana kelak kami akan menjadi seorang doktor pada masa kelak. Perjalanan yang kami akan tempuhi sepanjang tempoh pengajian kami amatlah mencabar dan kami haruslah menguruskan dan mengawal emosi dengan baik dan berkesan supaya ia tidak menjejaskan prestasi pembelajaran kami. Di samping itu, kelas Pengurusan Emosi ini juga akan membantu kami menjadi insan yang lebih matang serta pandai mengawal emosi ketika situasi yang kritikal pada masa kelak. Penulisan entri jurnal untuk subjek Pengurusan Emosi ini amatlah bersesuaian dengan kami sebagai mahasiswa kerana sedikit sebanyak penulisan jurnal ini boleh dijadikan refleksi diri tentang pengisian kuliah yang telah diajarkan kepada kami. Di samping itu, penulisan entri jurnal ini juga membantu kami mengulang kaji segala ilmu yang telah kami pelajari semasa kuliah. Pada mulanya saya beranggapan subjek ini tidak sepenting subjek-subjek lain, tetapi setelah menghadiri kuliah pada hari Rabu yang lepas, saya sedar bahawa subjek ini amat penting dan harus juga diutamakan seperti subjek-subjek yang lain.

Pada hari Rabu yang lepas, kuliah Pengurusan Emosi oleh Dr. Zamri telah dimulakan dengan tayangan video yang bertajuk "Emotional Theory of Talented Korean". Video tersebut memaparkan tentang seorang lelaki yang dikenali sebagai Sung-bong. Berdasarkan video tersebut diceritakan bahawa beliau dapat mengawal emosi dengan baik dan berkesan, malahan bukan emosi dirinya sahaja bahkan juga emosi orang di sekelilingnya, termasuklah para juri serta para penonton. Pada mulanya beliau berasa amat gementar dan kurang berkeyakinan bahawa pesermbahannya akan mendapat sambutan hangat daripada para penonton dan para juri. Sebaik sahaja beliau berada di atas pentas, Beliau berjaya memukau para penonton dengan nyanyian yang merdu sekali. Beliau telah berjaya menenangkan emosinya dan menghiraukan perasaan simpati orang lain terhadap pengalaman hidupnya yang susah serta menumpukan sepenuh perhatian terhadap nyanyiannya itu. Pada pendapat saya, sikap sebegini amatlah wajar kerana walau dalam apa-apa situasi pun, kita haruslah mengawal emosi dengan baik dan haruslah tenang serta jangan membuat sesuatu mengikut emosi sahaja.

Selepas sesi video tersebut, kuliah diteruskan dengan pengenalan definisi 'Emosi'. Daripada pembelajaran tersebut, emosi dan perasaan mempunyai banyak perbezaan dari pelbagai aspek. Menurut Kleinginna (1981), emosi merupakan interaksi di antara pegangan seseorang berdasarkan pengalaman yang dialami dengan faktor atau keadaan yang boleh mengubah sesuatu keadaan. Terdapat empat komponen penting dalam emosi iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi dan tingkahlaku berkaitan pembentukan emosi. Empat komponen ini memang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita dan kita seharusnya wajar mengawal komponen tersebut dengan baik agar setiap tingkahlaku kita bersesuaian dengan keadaan. Contoh yang paling mudah ialah ketika disoal secara spontan di dalam dewan kuliah. Perasaan gementar dan berdebar-debar akan timbul apabila disoal secara spontan (perasaan). Saya akan cuba memikir dan mengingat kembali pengajaran yang diperoleh daripada kuliah itu (proses kognitif). Jantung berdegup laju serta tekanan darah naik seketika akibat cuba mengimbas kembali ingatan (perubahan fisiologi). Akhir sekali, saya menulis jawapan seringkas dan padat yang mungkin dan menjawab soalan yang ditanya oleh pensyarah (tingkahlaku).

Berdasarkan Lang et al (1992), emosi ialah motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional. Hal ini ditekan sekali lagi apabila Baron dan Logan (1993) mengata bahawa emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Pada pendapat saya, saya sangat bersetuju dengan pernyataan ini kerana ia memang berlaku dalam kehidupan seharian kita. Contoh mudah yang boleh diambil ialah sedih apabila mendapat keputusan yang tidak memuaskan dalam peperiksaan. Perasaan sedih ini yang melahirkan semangat serta motivasi kepada diri sendiri untuk lebih terus berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat keputusan yang lebih baik dari sebelumnya. Walaupun begitu, dalam sesuatu keadaan sahaja emosi boleh menjadi pendorong (motivator) dan bukan semua pendorong(motivator) berasaskan kepada emosi. Emosi boleh dibahagi kepada dua struktur asas, yang pertama adalah secara lisan dimana seseorang itu menceritakan perasaan yang dialaminya dengan sendiri. Kedua adalah melalui pengkajian secara terus dengan membuat penilaian dengan menggunakan ukuran fisiologi. Beberapa teori seperti Teori Darwin, Plutchik, Tomkin dan Izard juga telah menjelaskan struktur dan eksperasi emosi. Di samping itu, Teori Fisiologi, Teori Kognitif dan Teori Fisioanalisis pula menjelaskan perbezaan ekspresi emosi.

Secara perinci, Teori Darwin telah menyatakan bahawa emosi terdiri daripada emosi asas (primary emotion). Emosi asas  ini merupakan ciri-ciri dalaman manusia yang dialami serta dieksperasikan dalam bentuk yang sama dalam semua bangsa dan budaya (Kokoszka, 1993). Dalam bukunya, "The Expression of the Emotions in Man and Animals", beliau mengata bahawa eksperasi wajah melambangkan emosi kerana eksperasi wajah paling mudah dikenal pasti. Satu bukti yang menarik telah mengukuhkan penyataan ini, 16 soalan tentang emosi diedarkan kepada 36 bangsa yang berbeza dan didapati jawapan adalah sama. Banyak teori seperti Teori Robert Plutchik, Silvan Tomkins, Caroll Izard dan Paul Ekman juga menyatakan emosi asas menghasilkan emosi-emosi yang lain. Emosi asas adalah emosi yang bersifat penyesuaian. Kesemua emosi yang wujud adalah gabungan antara emosi-emosi asas (Rolls, 1990). Plutchik pula menyatakan 3 teori bagi emosi asas. Pertama merupakan bahasa emosi, kedua reaksi adaptif asas dan ketiga adalah demensi asas. Bahasa emosi pula boleh dipaparkan dalam 3 bahasa yang berbeza iaitu bahasa subjektif, bahasa tingkah laku dan bahasa fungsian. Bahasa subjektif merupakan bahasa lazim bagi emosi seperti sedih, gembira dan takut. Bahasa tingkahlaku pula merujuk kepada apakah tindakan susulan dari emosi yang telah diransang seperti menangis dan menutup muka dengan tapak tangan disebabkan oleh perasaan sedih. Bahasa fungsian pula merujuk kepada bagaimana emosi itu berperanan kepada individu. Di dalam reaksi adaptif asas pula terdapat 8 reaksi iaitu takut, meluat, marah, terperanjat, gembira, sedih, terima dan rasa ingin tahu. Manakala terdapat 3 demensi penting di dalam demensi emosi iaitu keamatan, kesamaan dan kepolaran. Keamatan merujuk kepada darjah kekuatan emosi seperti dari terperanjat kepada takut. Kesamaan merujuk kepada hubungan atau perkaitan seperti marah dan sedih lebih dekat berbanding dengan marah dan gembira. Kepolaran pula merujuk kepada kekutuban seperti gembira lawannya sedih.

Kesimpulannya, emosi adalah salah satu elemen penting dalam hidup kita. Kita haruslah mengawal emosi dengan baik dan berkesan serta menitikberatkan keseimbangan emosi dan serta menjadikan emosi sebagai suatu motivasi kepada diri kita untuk berubah menjadi yang lebih baik pada masa akan datang. Saya berharap agar setiap ilmu yang dipelajari mengenai pengurusan emosi ini dapat dipraktikkan kelak. Sekian, terima kasih.

 

FW: A132058 Nurul Dayana Binti Azmi LJ01 Wear Your Heart On Your Sleeve.




From: nuruldayana_91@hotmail.com
To: ayahlong_azm@gmail.com; ayahlong_azm.jurnal-emosi@blogger.com; tugasan2253@gmail.com
Subject: A132058 Nurul Dayana Binti Azmi LJ01 Wear Your Heart On Your Sleeve.
Date: Sun, 31 Jul 2011 05:44:03 +0800


A132058 Nurul Dayana Binti Azmi LJ01 Wear Your Heart On Your Sleeve.


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada hari Rabu yang lepas iaitu bersamaan dengan 27/7/2011, saya telah menghadiri kuliah ZT2253 Pengurusan Emosi yang dibentangkan oleh Dr. Ahmad Zamri Mansor. Tajuk yang dikemukakan oleh Dr. ialah berkenaan dengan struktur dan ekspresi emosi. Banyak perkara baru yang telah saya pelajari sepanjang kuliah tersebut dilangsungkan.

 

 

       Saya difahamkan bahawa emosi merupakan sesuatu perasaan yang sering diekspresikan oleh seseorang melalui ekspresi muka, percakapan serta perbuatannya dan ia tiada kaitan dengan jenis kaum mahupun bangsa seseorang itu. Oleh itu, emosi yang diluahkan oleh seseorang individu didapati sama sahaja dengan orang yang berbangsa lain daripadanya. Emosi juga melambangkan ekspesi terhadap seseorang atau terhadap sesuatu situasi.

 

 

Struktur dan ekspresi emosi boleh dikategorikan berdasarkan dua buah teori utama iaitu "Biological theories" dan "Learning theories". "Biological theories" yang juga dikenali sebagai emosi primari disokong oleh tiga buah teori seperti "Plutchik's primary emotion theory", "Tomkin's Facial Feedback Theory" dan "Izzard's innate facial expression". Sebelum itu izinkan saya untuk memetik ungkapan daripada Kokoszha, 1993. Beliau telah menyatakan bahawa emosi primari membawa maksud ciri-ciri dalaman yang terdapat pada seseorang dan diluahkan dalam bentuk yang seragam di kalangan apa jua bangsa serta budaya. 

 

 

Di bawah "Plutchik's primary emotion theory" terdapat tiga perkara yang telah dibincangkan. Tiga perkara tersebut ialah "language of emotion", "basic adaptive reactions" dan "dimensions of emotion". Emosi boleh diterangkan dalam tiga bahasa yang berbeza tetapi saling berkaitrapat antara satu sama lain. Pertama, bahasa subjektif merupakan bahasa yang sering digunakan untuk menyatakan sesuatu emosi. Contohnya ialah perasaan gembira, sedih dan takut. Seterusnya ialah bahasa tingkahlaku yang merupakan reaksi atau tindakan yang diambil setelah emosi itu diluahkan. Sebagai contoh, kita sering melompat kegembiraan apabila mendapat GPA 4.0 dalam peperiksaan akhir semester dan perasaan sedih selalu dikaitrapat dengan mengalir airmata. Akhir sakali ialah bahasa fungsian yang menerangkan peranan emosi tersebut kepada seseorang individu seperti dalam keadaan di mana kita memberanikan diri untuk memberi ucapan di hadapan khalayak ramai sebagai usaha untuk meningkatkan keyakinan diri.

 

 

Menurut Plutchik, emosi mempunyai lapan tindakan balas penyesuaian yang terdiri daripada perasaan takut, meluat, marah, terperanjat, gembira, sedih, terima dan rasa ingin tahu. Di samping itu, Plutchik turut menerangkan tentang dimensi emosi yang merangkumi darjah kekuatan emosi seperti perasaan sedih yang tertukar kepada marah, persamaan emosi seperti persaman di antara meluat dan marah, dan kekutuban emosi contohnya, emosi yang berlawanan bagi benci ialah suka.

 

 

"Tomkin's Facial Feedback Theory" menyatakan bahawa emosi adalah hasil daripada ekspresi muka seseorang. Sebagai contoh, senyuman itu boleh membuatkan kita berasa gembira dan bukan sebaliknya. Dua buah kajian telah pun dilakukan untuk menyokong teori tersebut. Hasil daripada kajian pertama yang dijalankan oleh Ursula Hess dengan rakan-rakan sekerjanya, mereka mendapati bahawa maklum balas yang disebabkan oleh perubahan dalam ekspresi muka akan memudahkan pengalaman sesuatu emosi. Kajian lain yang dijalankan oleh Zajonc dengan rakan-rakan sekerjanya pula menyatakan apabila otot muka berubah, ia akan menghasilkan emosi yang tertentu. Hipotesis yang dikeluarkan oleh beliau ialah perubahan pada otot muka boleh mendorong atau mengurang pengaliran darah dan seterusnya boleh merangsangkan pemanasan atau penyejukan pada otak. Sekiranya penyejukan pada otak berlaku, maka ia akan menghasilkan perasaan yang menyenangkan manakala pemanasan pada otak boleh melahirkan perasaan benci dan tidak sabar. Walaubagaimanapun, teori ini mempunyai beberapa kelemahan kerana senyuman tidak semestinya membawa maksud seseorang itu bergembira. Ada kalanya, kita masih boleh gelak dan ketawa walaupun ikutkan hati, kita berasa sedih dan kecewa.

 

 

          Melalui pencarian maklumat dari beberapa laman web, saya telah menjalankan sedikit penyelidikan ke atas seorang ahli psikologi yang bernama Carroll Izzard. Setelah mengkaji ekspresi emosi di kalangan bayi, beliau telah mengemukakan "Izzard's innate facial expression" yang jelas menyatakan bahawa ekspresi muka dan percepsi terhadap ekspresi tersebut adalah semula jadi. Antara kajian-kajian yang menyokong ideologi beliau ialah kajian "born to smile" yang dijalankan oleh Izzard dan kajian mengenai silang budaya yang dilakukan oleh Ekman. Berdasarkan kajian "born to smile", luahan emosi telah pun wujud sejak lahir lagi. Bayi yang berusia tiga atau empat bulan boleh mengekspresikan kemarahan dan kejutan. Pada usia lima atau enam bulan pula, mereka boleh mununjukkan perasaan malu dan takut, manakala perasaan puas hati pada usia satu tahun dan perasaan bersalah pada usia dua tahun. Dalam kajian Ekman yang membabitkan negara Amerika Syarikat, Brazil, Chile, Argentina, Jepun, Borneo dan New Guinea, ekspresi emosi adalah bukan sekadar semula jadi tetapi ia boleh diubahsuai oleh pengalaman budaya.

 

 

          Berdasarkan teori pembelajaran dan pengalaman, peranan pembelajaran dan pengalaman boleh dilihat dari pandangan biologi atau pandangan teori pembelajaran. Pandangan biologi menyatakan bahawa pembelajaran hanya berperanan kecil dalam pembentukan emosi. Menurut kata Plutchik, pembelajaran mempengaruhi kekerapan emosi yang berbagai untuk diluahkan. Izard pula menerangkan emosi adalah semula jadi yang telah wujud lama sejak beberapa bulan pertama bermulanya kehidupan dan pembelajaran memainkan peranan yang membawa kepada timbulnya emosi. Beliau juga menjelaskan bahawa setiap manusia dilahirkan dengan kemarahan tetapi mereka akan mengetahui cara untuk mengekspresikannya dengan cara masing-masing. Contohnya, Ali seringkali melakukan vandalisme apabila dia dalam kemarahan manakala Abu akan berkongsi perasaan dengan kawan rapatnya untuk menenangkan pemikiran setiap kali dia berasa marah.

 

 

          Dari pandangan teori pembelajaran, kesemua jenis emosi adalah hasil daripada apa yang kita telah pelajari atau pengalaman. Kajian Miller telah membuktikan teori tersebut. Kajiannya dilakukan ke atas beberapa ekor tikus dengan menggunakan kejutan elektrik untuk mendorong perasaan ketakutan. Hasilnya, tikus-tikus tersebut menunjukan rasa takut yang tidak wujud sebelum ini.  Kajian Albert juga menerangkan manusia memperoleh perasaan takut melalui proses pembelajaran.

 

 

          Akhir kata, emosi merupakan sesuatu perasaan dan pemikiran pada seseorang individu yang mendorong kepada tindakan yang akan diambil olehnya. Oleh yang demikian, saya sedar bahawa pentingnya mengawal emosi dalam apa jua keadaan. Sekadar kecerdasan intelektual (IQ) yang tinggi tetapi kecerdasan emosional (EQ) rendah, kita tidak akan mendapat keseimbangan diri dan sukar untuk mendapatkan kebahagiaan hidup. Sesuatu emosi yang kita alami adalah sama dengan apa yang dialami oleh orang lain tetapi perbezaannya hanya pada reaksi dan tindakan yang kita lakukan terhadap emosi tersebut. 



Saya mempunyai seorang rakan sekolah menengah yang bernama LKH. Beliau seorang yang sangat bijak dan saya amat mengkaguminya. Beliau juga mendapat anugerah pelajar terbaik di seluruh sekolah berturut-turut selama lima tahun dan mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM. Namun setelah memohon untuk mendapatkan tempat di IPTA, kolej matrikulasi dan memohon untuk memperolehi biasiswa, beliau tidak mendapat sebarang tawaran dari mana-mana pihak. Sejak itu, LKH berasa sangat kecewa kerana merasakan beliau berhak mendapat lebih daripada itu memandangkan beliau berjaya memperolehi 12 A1. Ahli keluarga dan rakan-rakannya mencadangkan agar LKH menyambung pelajarannya ke tingkatan enam dan memberi peluang kepada dirinya sekali lagi. Walaubagaimanapun, kekecewaan beliau tidak berakhir dari situ. Beliau sering melarikan diri dari rumah dan tidak menghadirkan diri ke sekolah. Selepas keputusan STPM diumumkan, beliau membuat keputusan untuk mengulangi peperiksaan tersebut. Pengajaran yang boleh diambil ialah kita seharusnya tabah menghadapai cabaran sebagai seorang mahasiswa/mahasiswi melalui pengawalan emosi dengan baik. Sekiranya emosi kita terkawal, nescaya kita boleh mengubahkan sesuatu yang buruk kepada sesuatu yang positif dan berfaedah.

 

"There is no accidents… there is only some purposes that we have not understood." - Deepak Chopra

 

Sekian, terima kasih.

A130302 Dinie Haiqal Bin Azhar EMOsi

 A130302 Dinie Haiqal Bin Azhar LJ101 EMOsi
Assalamualaikum dan salam sejahtera,salam perpaduan dan salam 1Malaysia saya ucapkan kepada sesiapa sahaja yang sudi meluangkan masa membaca jurnal saya yang tidak seberapa ini. Jurnal ini merupakan yang pertama bagi saya dan mungkin yang paling panjang pernah saya tulis. Sebelum saya memulakan jurnal saya,ingin saya meluahkan SEDIKIT emosi saya kepada yang membaca, hal ini demikian kerana jurnal panjang 1000 patah perkataan ini amat membebankan memandangkan kami pelajar perubatan bukan lah sasterawan negara dan kami juga banyak tugasan lain untuk diselesaikan. Oleh itu, saya dengan ini akan mencuba sedaya upaya saya untuk mencapai 1000 patah perkataan,tepat 1000 patah perkataan.
Pada 27 Julai 2011 bertempat di Dewan Kuliah 1 Kampus Cawangan Kualan Lumpur UKM,kuliah pertama bagi pengurusan emosi kami diadakan di mana ianya merangkumi 2 tajuk iaitu Pengenalan Kursus Pengurusan Emosi dan tajuk kedua ialah Struktur dan Ekspresi Emosi. Berdasarkan kedua-dua kuliah ini,akhirnya saya mengetahui apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan perkataan EMOSI.
Antara informasi yang saya dapat tentang emosi  adalah seperti yang berikut:

1)Menurut Kleinginna dan Kleingiann  (1981), EMOSI adalah interaksi atau hubungan antara subjek dan faktor-faktor yang dikawal oleh sisten sarah serta sistem hormon kita. Antara komponen emosi adalah perasaan,proses kognitif,perubahan fisiologi dan tingkah laku.
            Saya amat bertuju dengan semua komponen emosi berikut yang telah dinyatakan oleh Kleinginna dan Kleinginna kerana semua itu kita sebagai manusia normal selalu mengalaminya. Sebagai contoh, sekiranya seorang jejaka yang pemalu terserempak dengan si gadis yang diminati,semestinya si jejaka akan mentafsirkan bahawa dia berada dalam situasi di mana dia perlu mengawal ke"macho"an dirinya. Akan tetapi, perubahan yang tidak dapat die kawal adalah perubahan fisiologi di mana saluran darah di muka jejaka tersebut akan membesar dan hal ini akan membuatkan pipi serta muka jejaka tersebut kelihatan kemerah-merahan. Tersipu-sipu malu jejaka tersebut,ini pula yang ditasir oleh si gadis.(Ini adalah pengalaman diri sendiri serta majoriti lelaki yang NORMAL sahaja)

2)Menurut Darwin's Basic Theory of Emotion pula, emosi terdiri daripada emosi asas. Emosi primari ini adalah ciri-ciri dalaman manusia yang dialami serta diekspresikan dalam bentuk yang seragam di semua bangsa dan budaya.
Apa yang saya dapat dari teori ini adalah emosi kita akan diekspresikan oleh ekspresi wajah kita, hal ini juga disebut dalam buku "The Expression of the Emotions in Man and Animals". Sudah tentu saya tidak membeli mahupun membaca buku ini kerana saya tiada masa untuk semua itu. Ekspresi wajah melambangkan emosi kita adalah benar di mana apabila kita malu seperti yang saya sudah ceritakan di atas perihal si jejaka malu dan si gadis cantik. Selain itu, sekiranya seseorang itu berada dalam ketakutan, wajahnya akan berubah menjadi lebih pucat dan kerisauan dan ketakutan jelas terpancar di wajahnya.

3)Menurut Teori Tomkin, emosi kita dapat dipengaruhi oleh tingkah laku kita. Selain itu, emosi bukanlah satu-satunya sebab kita melakukan sesuatu tingkah laku atau tindakan.
            Contoh yang senang untuk membuktikan Teori Tomkin ini,pernahkan anda melihat rakan-rakan anda yang baru ditinggalkan oleh kekasih pujaan hati tetapi masih mampu tersenyum dan gelak bersama rakan-rakan yang lain? Pada pendapat saya, kita manusia berupaya mengawal emosi kita. Sekiranya kita berasa sedih, kita berkemampuan untuk menyingkirkan kesedihan yang dirasa bahkan melahirkan rasa gembira dalam diri. Selain itu,dengan gelak ketawa dan menjadi gembira adalah satu-satunya cara untuk tidak bersedih.
            Akan tetapi selepas beberapa kali saya membaca Teori Tomkin di atas, semakin tidak faham saya dibuatnya.

4)Teori Tomkin's Facial Feedback menceritakan bahawa ekspresi muka dapat memaparkan emosi individu tersebut.
            Seperti contoh-contoh yang sudah diberikan di atas,saya sekali lagi bersetuju dengan teori tersebut. Orang gembira akan senyum dan ketawa,orang yang sedih akan muram dan menangis.Akan tetapi,harus diingat bahawa manusia berupaya menyembunyikan perasaan sendiri dan mengekspresikan wajah muka yang mengelirukan di mana mereka yang dalam kesedihan yang keterlaluan tidak menangis malahan mampu tersenyum. Mungkin faktor kekuatan mental menjadi aspek penting dalam hal ini.
 Izard's Innate facial expression teori pula menyatakan bahawa  emosi manusia sebagai sesuatu yang lahir dengan semula jadi dan  pengalaman emosi tidak dapat dipelajari sama sekali.

5)Teori Plutchik mempunyai 3 komponen iaitu bahasa emosi atau language of emotion,asas reaksi penyesuaian atau basic adaptive reactions dan dimensi emosi atau dimension of emotion.
            Komponen bahasa emosi boleh digambarkan ke dalam 3 bahasa yang berlainan iaitu bahasa tingkahlaku, bahasa fungsian dan bahasa subjektif. Contoh yang cukup mudah ialah apabila saya berasa marah(bahasa subjektif), saya akan menumbuk dinding serta memainkan lagu Rock dengan volume yang amat kuat (bahasa tingkah laku) di mana semua ini menunjukkan bahawa saya telah ditipu oleh seorang penjual jersi di internet(bahasa fungsian).
            Asas reaksi penyesuaian pula adalah prototaip untuk semua emosi seperti gembira,sedih,marah,bosan dan sebagainya.
            Selain itu,komponen ketiga iaitu dimensi emosi dapat dikategorikan kepada 3 kumpulan iaitu persamaan,keamatan dan sifat berlawanan.

6)Menurut Baron & Logan (1993), "emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi" dan menurut Lang et al pula, "emosi boleh menjadi motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional".
            Dari aspek pemaham saya yang tidak seberapa ini setelah sakit kepala membuat jurnal ini,saya faham bahawa perasaan kasih dan sayang kepada seseorang akan mengubah kita menjadi lebih penyayang, lebih bersifat lemah lembut, serta menjadi seorang lelaki yang lucu. Kasih dan sayang juga menyebabkan kamu sanggup membuat apa sahaj untuk menyelamatkan nyawa orang yang kamu sayang seperti apa yang dipaparkan dalam cerita "Transformers: Dark Of The Moon" di mana Sam si watak utama sanggup meredah runtuhan-runtuhan bandar yang penuh dengan Decepticon jahat semata-mata untuk menyelamatkan kekasih pujaan hati,si Carley Spencer.
            Saya rasa sudah panjang saya berceloteh dan setalh beberapa kali menguap saya rase sampai sini sahaja coretan saya buat kali ini. Pada pendapat saya,adalah cukup penting untuk kita mengawal emosi masing-masing, dan jangan biarkan diri anda yang dikawal oleh emosi. Pelbagaikan emosi yang anda ada supaya anda tidaklah dikenali sebagai Si Pemarah,atau Si Emo. Akan tetapi janganlah pula anda mengosongkan diri anda dari apa-apa emosi kerana anda hanya akan menjadi seorang manusia tanpa roh,tanpa jiwa. Oleh itu,renung-renungkanlah dan "buanglah yang keruh,ambillah yang jernih".Sekian sahaja dari saya,terima kasih dan Assalamualaikum.

A 129883 Khazila Binti Khalid LJ01 Emosi Dan Kehidupan

Emosi Dan kehidupan
            Jurnal pertama saya bagi kursus ZT2253 Pengurusan emosi  adalah merangkumi dua kuliah yang telah disampaikan oleh Doktor Zamri pada hari ini (Rabu, 27 Julai 2011) iaitu pengenalan untuk tajuk pertama dan struktur dan ekpresi emosi bagi tajuk kedua. 
             Kuliah yang diadakan pada hari ini sedikit sebanyak dapat menambah dan  meningkatkan pemahaman saya mengenai emosi termasuklah definisi emosi, komponen emosi, jenis-jenis emosi, cara mengukur tahap emosi, hubungkait antara emosi dengan fisiologi, psikologi dan persekitaran. Bagi kuliah kedua, saya mengetahui dan memahami tentang struktur dan ekspresi emosi, teori-teori mengenai emosi, dan dimensi emosi.
            Menurut Kleinginna & Kleinginna (1981), emosi adalah merupakan set kompleks antara hubungan dalam kalangan subjektif dan objektif faktor, sistem hormon menjadi pengantaraan yang mana boleh mempengaruhi kepercayaan seseorang berdasarkan fakta sebenar serta fakta dan keadaan yang boleh mempengaruhi sesuatu keputusan. Ini membawa kepada pengalaman yang efektif, menjana proses kognitif di mana menyebabkan seseorang yang dilabel sebagai penakut mencari punca ketakutan itu dan cuba mengatasinya, pengawalan fisiologi bagi sesuatu keadaan yang boleh menyebabkan peningkatan kadar pernafasan dan akhirnya mempengaruhi kelakuan seseorang. Pada pendapat saya, emosi merupakan suatu perasaan yang kuat seperti gembira, marah, takut, sedih, cemburu atau gangguan pada perasaan. Emosi merupakan salah satu cara manusia mempamerkan perasaan mereka yang mana mungkin dipengaruhi oleh psikologi atau persekitaran mereka. Apabila kita mempamerkan emosi, kita akan mendapat suatu kepuasan dan kelegaan lebih-lebih lagi apabila emosi itu mengganggu jiwa dan pemikiran kita. Bagi saya, emosi selalunya dipengaruhi oleh persekitaran dan psikologi kita. Contohnya, saya berasa tidak selesa dan marah apabila bilik saya tidak bersih yang seterusnya menyebabkan saya tidak dapat memberi tumpuan kepada pembelajaran saya dan akhirnya boleh menyebabkan saya berasa tertekan. Emosi juga mempengaruhi pemikiran saya. Berdasarkan pengalaman yang saya lalui, saya mendapati apabila saya berasa gembira, sedih atau tertekan, ianya memberi kesan kepada pemikiran atau psikologi saya. Apabila saya gembira, saya dapat berfikiran positif dan menyelesaikan sesuatu masalah dengan lebih efektif tetapi apabila saya berasa sedih atau tertekan, saya akan lebih berfikiran negatif dan mengambil jalan mudah untuk menyelesaikan sesuatu masalah tanpa memikirkan kesan dan akibat atas keputusan yang saya ambil. Saya juga percaya, emosi dapat mempengaruhi faktor fisiologi. Sebagai contoh, saya mudah berasa tertekan dan mudah diserang penyakit apabila saya berasa sedih atau murung. Dari segi perubatan, terbukti seseorang yang selalu gembira menjalani kehidupan yang lebih baik dan bebas daripada penyakit berbanding seseorang yang selalu tertekan dan berada dalam kemurungan. Mereka ini mudah mendapat penyakit seperti sakit, jantung, darah tinggi dan tekanan perasaan. Dari segi kelakuan dan penyesuaian fisiologi dalam sesuatu keadaan, contoh yang dapat saya berikan ialah apabila saya berasa takut, saya akan peka dengan keadaan sekeliling seperti bunyi, keadaan rumah sama ada berkunci atau tidak dan saya akan sentiasa berjaga-jaga serta berwaspada dengan keadaan sekeliling. Dari segi fisiologi, muka saya akan menjadi pucat, berpeluh dan bernafas dengan pantas.
            Emosi juga mempunyai hubung kait dengan motivasi. Dengan kata lain, emosi merupakan cara kita memotivasikan diri kita seperti yang disampaikan semasa kuliah tadi iaitu emosi juga tidak dapat dipisahkan dari motivasi (Baron & Logan, 1993) dan emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku dan motif boleh menjadi emosional (Lang et al, 1992). Sebagai contoh apabila kita geram atau marah dengan seseorang, kita akan mempamerkan emosi itu melalui ekpresi muka atau intonasi semasa kita berkomunikasi dengan orang itu. Bagi saya pula, saya tidak menyatakan perasaan tidak puas hati atau marah secara langsung tetapi lebih kepada kelakuan saya seperti tidak berbual dengan orang itu atau membuat kerja sendiri tanpa menghiraukan dia. Dengan cara ini saya boleh cuba mengawal emosi saya terlebih dahulu sebelum berbincang bagi menyelesaikan perselisihan yang telah berlaku. Sekiranya saya terus terang menyatakan rasa tidak puas hati saya ketika saya geram atau marah, saya risau tiada jalan penyelesaian yang mana seterusnya menyebabkan hubungan antara saya dengan orang itu menjadi lebih teruk dan mungkin boleh menyebabkan pergaduhan yang lebih besar di mana boleh melibatkan kawan-kawan yang lain dan seteruskan mengganggu tumpuan dan fokus kami dalam pelajaran. Dari segi motivasi, apabila saya berasa tertekan lebih-lebih lagi semasa peperiksaan semakin hampir, tekanan itu memotivasikan saya dan menggalakan saya untuk tekun mengulangkaji pelajaran. Walaupun tekanan merupakan sesuatu yang negatif apabila berlebihan tetapi bagi saya tanpa tekanan seseorang itu akan berasa terlalu selesa dan tidak dapat menyelesaikan sesuatu tugasan dengan lebih berkesan dan tepat pada waktunya.
            Emosi mempengaruhi hubungan kita dengan seseorang. Contohnya, apabila kita sayang atau cintakan seseorang, kita akan cuba rapat dengan orang itu atau cuba membuatkan dia gembira. Contoh yang mudah yang boleh saya berikan ialah hubungan saya dan keluarga saya. Saya sayangkan ibu bapa saya dan tidak mahu mereka sedih atau menhampakan perasaan mereka. Cara saya menggembirakan mereka ialah dengan berlajar bersungguh-sungguh dengan harapan mendapat keputusan yang cemerlang dan berjaya dalam bidang yang diceburi dan seterusnya dapat membantu meringankan beban mereka apabila saya bekerja nanti dan inilah cara saya untuk membalas jasa mereka.
            Perkara baru yang saya belajar dari kuliah pertama ialah cara mengukur emosi seseorang iaitu melalui soal jawab, membuat ujian pada sistem badan mereka bagi mengetahui keadaan mereka dan mengukur psikologi mereka. Ini juga merupakan cara di mana kita dapat mengenalpasti seseorang itu berkata benar atau tidak.
            Bagi kuliah kedua, saya dapat memahami mengenai struktur dan ekpresi emosi. 'Primary emotion' atau dasar atau emosi utama merupakan emosi asas yang mana merupakan sifat semulajadi manusia. Secara kasar terdapat dua teori iaitu evolusi atau  teori biologi dan teori pembelajaran. Teori asas Darwin (Darwin's basic theory of evolution) merupakan teori dimana mengatakan asal usul manusia adalah daripada beruk (ape). Setelah melalui beberapa evolusi, akhirnya terjadilah bentuk badan manusia sepertimana yang ada sekarang. Walaubagaimnapun, tidak semua pihak menyokong teori ini. Bagi pendapat saya secara peribadi, saya juga tidak menyokong teori ini kerana Darwin merupakan seorang pelayar yang suka mengembara dan dia bukan lah seorang saintis dan mungkin juga tidak membuat kajian terperinci mengenai teori ini. Pendapat saya ini mungkin dipengaruhi oleh kepercayaan saya atau agama. Dalam al-Quran sendiri tidak dinyatakan mengenai teori ini yang menyatakan manusia berasal daripada beruk bahkan Allah mencipta manusia sebaik-baik kejadian di mana mempunyai akal untuk berfikir. Tetapi dari segi emosi, Darwin menyatakan dalam bukunya, "The Expression of the Emotions in Man and Animals", ekspresi wajah melambangkan emosi (sebab muka adalah yang senang dilihat, bukannya organ lain). Beliau telah menanyakan16 soalan tentang emosi kepada 36 bangsa berbeza dan didapati jawapan adalah sama.          
Sistem saraf dan struktur neural mampu menjadi pengantaraan kepada beberapa jenis emosi. Bagi spesifik emosi utama, terdapat beberapa teori lain iaitu Woodworth (in 1938) menyatakan struktur sistem untuk emosi, Schlosberg (in 1952) selanjutkan bahagikan emosi kepada 3 dimensi struktur emosi iaitu menyenangkan atau perasaan kurang menyenangkan, tumpuan atau diketepikan, tidur, perhatian atau tumpuan. Plutchik (1962) menghasilkan model yang lebih lengkap. Emosi primari ini adalah ciri-ciri dalaman manusia yang dialami serta diekspresikan dalam bentuk yang seragam di semua bangsa dan budaya (Kokoszka, 1993). Kebanyakan teorists i.e.Robert Plutchik, Silvan Tomkins, Caroll Izard and Paul Ekman – emosi primari menerbitkan emosi-emosi lain. Emosi primari bersifat adaptif. Kesemua emosi yang wujud adalah kombinasi gabungan antara emosi-emosi primari (Rolls, 1990). Apa yang dapat saya simpulkan disini berdasarkan pemahaman saya ialah, emosi primari merupakan tunjang atau asas kepada terbentuknya emosi-emosi lain dan juga merupakan emosi adaptif. Ini bermaksud emosi primari boleh berubah-ubah bergantung kepada persekitaran ataupun hubungan dengan seseorang. Sebagai contoh, saya benci atau kurang senang akan seseorang itu pada mulanya, tetapi disebabkan faktor persekitaran seperti terpaksa bekerjasama dengan orang itu untuk menyiapkan sesuatu tugasan ataupun mungkin kerana sikapnya yang terlalu memberi perhatian atau ambil berat kepada saya, menyebabkan perasaan benci kepada seseorang itu hilang dan beralih kepada sayang. Ini menunjukkan kita cuba menyesesuaikan emosi kita dengan keadaan dan persekitaran.
            Berdasarkan Plutchik's language of emotion, emosi boleh digambarkan dalam 3 bahasa yang berbeza iaitu subjective language – bahasa subjektif, behavioral language – bahasa tingkahlaku, functional language – bahasa fungsian. Takut(bahasa subjektif) boleh menyebabkan kelakuan membebaskan diri (bahasa tingkahlaku) dan membawa kepada melindungi (bahasa fungsian). Sebagai contoh, saya risau dengan peperiksaan yang bakal saya hadapi. Oleh itu, saya akan cuba bersedia dan buang rasa risau itu yang seterusnya meyebabkan saya tekun belajar.
Lapan reaksi penyesuaian daripada reaksi asas oleh Plutchik iaitu takut, meluat, marah, terperanjat, gembira, sedih,  terima dan rasa ingin tahu. Menurut Plutchik, emosi boleh jadi pelbagai berdasarkan tiga dimensi penting iaitu kekuatan yang mana merujuk kepada darjah kekuatan emosi (i.e. dari bahagia kepada gembira), persamaan iaitu merujuk kepada hubungan/perkaitan (i.e takut dan sedih lebih dekat berbanding takut dan gembira)
 dan kekutuban merujuk kepada kekutuban (i.e. benci lawannya suka). Pelbagai teori lagi yang menambah pengetahuan saya mengenai emosi seperti ekspresi muka semulajadi oleh Izard yang mana menyatakan ekspresi muka sangat dipengaruhi oleh emosi seseorang. Contohnya, apabila seseorang gembira, dia akan senyum atau ketawa, apabila marah akan membulatkan mata, apabila risau atau tertekan akan mengerutkan dahi dan apabila sedih akan menangis.
Dari segi biologi, emosi mempengaruhi hidup seseorang termasuklah tumbesaran bayi. Emosi mempengaruhi persekitaran dan pembelajaran bagi seorang bayi yang mana akhirnya faktor-faktor ini menjadi tabiat atau kelakuannya senpanjang tumbesarannya. Perbezaan pendapat juga merupakan salah satu faktor biologi. Sebagai contoh, kawan saya meminati subjek berkaitan ubat, farmakologi tetapi saya tidak meminati subjek itu. Jadi, apabila kuliah mengenai farmakologi saya akan berasa bosan dan tidak memberi sepenuh perhatian dan mungkin tertidur tetapi kawan saya dapat memberi sepenuh perhatian sepanjang kuliah tanpa hilang fokus. Jika doktor yang menyampaikan kuliah itu dengan baik sekalipun, saya akan mengangggap sebaliknya kerana saya telah tetapkan dalam minda saya yang saya tidak suka akan subjek itu.
            Secara keseluruhannya, apa yang dapat saya simpulkan ialah emosi memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita kerana emosi boleh mempengaruhi pemikiran kita, persekitaran, perhubungan kita, fisiologi dan kesihatan tubuh badan kita termasuklah fizikal dan mental.
.
 
 
 
 
 
           
 



A131836 Ammar Azhar Bin Izham LJ01 Beremosi Sebentar


 
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Kelas pada 27 Julai 2011 lepas merupakan kuliah pertama saya untuk kursus Pengurusan Emosi  ZZZT 2253. Kami telah diberi tugas untuk menyiapkan sebuah jurnal pembelajaran bagi berkongsi pendapat mengenai proses pembelajaran yang telah kami lalui dan ini merupakan jurnal pertama saya. Intipati jurnal pertama saya ini, saya ingin berkongsi dua perkara yang saya dapat melalui pengalaman kuliah yang pertama bagi kursus Pengurusan Emosi ini. Pertama saya akan menceritakan apa yang saya fahami mengenai emosi sebelum menghadiri kelas Pengurusan Emosi ini. Kedua, saya akan berkongsi pemahaman saya terhadap apa yang telah disampaikan oleh pensyarah kita, Dr Zamri dan seterusnya menghubungkaitkan dengan pengalaman kehidupan seharian saya.
 
Ketika menghadiri kelas tersebut, pada mulanya saya merasakan pelik dan mempersoalkan mengapa emosi dijadikan salah satu kursus yang perlu diambil oleh setiap pelajar university kerana kita semua sudah sedia maklum dengan keadaan emosi masing-masing dan bagaimana kita mengekspresikan emosi itu. Dalam liku-liku kehidupan, kita sendiri telah mengalami pelbagai ekspresi emosi seperti sedih, gembira, kecewa, marah dan lain-lain lagi. Setiap daripada kita mempunyai gaya dan cara sendiri dalam menguruskan emosi tersebut. Sebagai contoh, ada yang mudah tersinggung dan cepat marah disebabkan perkara yang remeh temeh dan kecil. Selain itu, ada juga yang sentiasa mengalami kemurungan dan kesedihan apabila rakan-rakan sendiri kurang memberi perhatian yang secukupnya. Kesimpulannya, pada pendapat saya, sejumlah besar daripada kita tidak tahu menguruskan emosi mereka dengan baik dan menyebabkan pelbagai masalah.
 
Namun begitu, setelah menghadiri kuliah pertama saya bagi kursus Pengurusan Emosi ini, saya telah dijelaskan dengan baik sekali oleh Dr. Zamri mengenai definisi sebenar emosi, bagaimana kita mengukur emosi dan pelbagai maklumat terperinci berkaitan emosi manusia. Oleh itu, jelaslah kursus pengurusan emosi ini bukan sekadar kursus yang diwujudkan bagi memenuhi jam kredit pelajar, malahan sangat membantu para pelajar dalam mengenali dan memahami emosi seterusnya melatih pelajar untuk menguruskan emosi masing-masing dengan baik dalam kehidupan seharian.
 
Seterusnya, saya akan menceritakan dengan lebih terperinci mengenai pemahaman dan pengalaman saya terhadap kuliah kursus Pengurusan Emosi yang pertama oleh Dr. Zamri. Pada mulanya kuliah, saya berasa sangat mengantuk dan kurang bertenaga kerana kurang minat terhadap kursus ini dan ditambah pula dengan suasana pembelajaran pada waktu petang yang kurang bersesuaian. Namun begitu, Dr. Zamri telah mengambil langkah bijak dengan memaparkan satu sedutan video klip dari Korea's Got Talent. Oleh itu, saya berasa tertarik dan mula berminat untuk mengikuti kuliah ini. Sedutan video klip itu memaparkan bakat nyanyian seorang remaja Korea, Sung-bong yang berumur 22 tahun. Dia telah mengalami kesusahan hidup yang teramat sejak dia kecil lagi di mana dia telah ditinggalkan di rumah anak-anak yatim oleh keluarganya sejak dia berumur 3 tahun. Pada usia 5 tahun, dia lari daripada rumah tersebut kerana tidak tahan dengan deraan dan layanan tidak baik yang diberikan di sana. Sejak daripada itu, dia hidup keseorangan di kaki lima dan mencari nafkah dengan menjual air minuman untuk tempoh 10 tahun. Bagi saya, itu merupakan tempoh yang agak lama untuk seorang budak kecil belajar untuk hidup berdikari dan saya sendiri mengakui tidak mampu untuk hidup tanpa bantuan orang lain pada usia itu. Namun begitu, Sung-bong sangat tabah dan tidak pernah berputus asa dalam kehidupannya. Dia berlatih menyanyi tanpa bantuan orang lain dan akhirnya bakatnya terserlah. Ramai yang memuji dan kagum dengan bakat nyanyian Sung-bong berdasarkan pengalaman hidupnya yang begitu sukar.
 
Melalui paparan video klip itu, apa yang saya dapat pelajari, keperitan hidup kita tidak semestinya menghancurkan harapan kita untuk berjaya. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan dan apa yang kita sedang gigih usahakan pada masa sekarang, sentiasa memberikan ganjaran pada masa hadapan. Selepas itu, saya berasa segar dan bersemangat untuk mengikuti kuliah berikutan motivasi yang saya dapat melalui paparan video klip ini.
 
Setelah itu, Dr. Zamri memulakan sesi kuliahnya melalui penyampaian slides mengenai emosi. Pada permulaannya, saya telah didedahkan dengan definisi emosi menurut Kleinginna & Kleinginna (1981) iaitu emosi merupakan "interaksi yang kompleks antara faktor subjektif dan objektif, dimediasi oleh sistem hormon saraf". Dalam definisi ini, faktor subjektif ialah sesuatu yang dipengaruhi oleh kepercayaan pada diri sendiri berdasarkan fakta yang benar manakal faktor objektif pula bermaksud fakta dan situasi yang akan mempengaruhi sesuatu keputusan itu. Emosi juga dapat memberi pengalaman afektif, menghasilkan proses kognitif (pemikiran), menghidupkan penyesuaian secara fisiologi dan mengarah kepada sesuatu tingkahlaku. Afektif merujuk kepada perasaan sepeti  sedih, gembira,marah, kecewa, takut dan sebagainya. Elemen kedua ialah kognitif (pemikiran), ini adalah satu gambaran emosi yang bergantung pada penilaian terhadap sesuatu perkara dan premikiran kita. Proses kognitif ini dilihat berbeza  dan berbagai mengikut setiap individu. Melalui pemikiran yang berbeza ini, hasilnya  tindakan bagi setiap individu tersebut jelas berbeza. Kemudian menghidupkan penyesuaian secara  fisiologi, ini merupakan aksi badan terhadap emosi kita dan secara tidak langsung menyebabkan perubahan aktiviti saraf dan hormon seseorang. Sebagai contoh, kita akan berpeluh ketika menyaksikan cerita-cerita seram  disebabkan perasaan cemas dan suspens pada ketika itu . Akhir sekali  adalah tingkah laku berkenaan, di mana kita akan mengambil sesuatu tindakan yang bergantung pada emosi kita serta pemikiran kita. Hasilnya ini akan membawa kepada kesan-kesan yang positif mahupun negatif terhadap kita dan orang di sekeliling kita.
 
Seterusnya, saya akan menghubungkaitkan teori Kleinginna & Kleinginna dalam kronologi kehidupan seharian saya bagi menjelaskan pemahaman saya terhadap definisi emosi ini. Contoh yang terbaik sekali ketika saya ingin menelefon pejabat fakulti bagi mengetahui keputusan peperiksaan akhir semester saya pada tahun pertama. Sebelum menelefon pihak pejabat, saya berasa sangat berdebar, takut dan murung kerana memikirkan keputusan peperiksaan (elemen afektif). Hal ini kerana, saya dapat merasakan saya tidak lulus dan gagal menyambung pengajian ke tahun dua bersama rakan-rakan yang lain (elemen kognitif). Saya memberanikan juga diri ini untuk menelefon pejabat dan bertanyakan keputusan. Ketika menunggu kerani pejabat untuk menyampaikan keputusan kepada saya, saya dapat rasakan jantung saya berdegup dengan kencang, gemuruh dan saya berpeluh-peluh (elemen fisiologi). Setelah keputusan saya dibacakan, alhamdulillah saya berjaya lulus dan saya menjerit kegembiraan (elemen tindakan). Begitulah salah satu detik kehidupan yang menggambarkan saya dengan penuh emosi kegembiraan.
 
Selain itu, saya juga turut didedahkan mengenai hubungan antara emosi dan motivasi. Menurut Baron & Logan (1993), emosi dapat memberi motivasi kepada  tingkah laku dan motif boleh menjadi emosional menurut(Lang et al, 1992). Teori ini juga pada pendapat saya adalah hampir tepat kerana dengan emosi, ia boleh memberi motivasi kepada seseorang.
 
Melalui kuliah ini juga Dr. Zamri turut menerangkan bahawa emosi boleh diukur. Emosi boleh diukur melalui temu bual dan soal selidik. Oleh itu, tindak balas fisiologi boleh juga digunakan sebagai salah satu medium untuk mengukur emosi. Contohnya, tekanan darah, kadar pernafasan dan kadar dengupan jantung. Melalui kaedah ini, kita dapat mengetahui tahap emosi seseorang yang mempengaruhi tahap kesihatannya.
 
Tambahan pula, Dr. Zamri juga memaparkan slides yang menjelaskan terdapat pelbagai teori berkenaan struktur dan ekspresi emosi antaranya ialah Teori Evolusi Darwin, Teori Plutchik, Teori Tomkin`s facial feedback dan Teori Izard's universal facial ekspresion. Teori Evolusi Darwin yang menjelaskan emosi primari adalah adaptif selari dengan perkembangan. Selain itu, emosi juga boleh digambarkan melalui ekspresi wajah seseorang. Sebagai contoh, seseorang yang tengah bingung dan tidak faham dengan apa yang mereka pelajari dapat dilihat pada ekspresi muka mereka yang kerut.
 
Teori Plutchik pula menjelaskan emosi terdiri daripada 3 bahasa yang berlainanan. Bahasa subjektif merujuk kepada bahasa biasa untuk emosi,seperti takut , sedih, gembira, marah, kecewa dan sebagainya. Bagi bahasa tingkah laku pula ia merujuk kepada tindakan susulan apabila sesuatu emosi itu dirangsang seperti menjerit apabila marah atau menangis  apabila sedih. Manakala bahasa fungsian pula merujuk fungsi emosi kepada seseorang contohnya gembira menunjukkan kebahagiaan dan marah menunjukkan kebencian.
 
Teori seterusnya ialah Teori Tomkin`s facial feedback yang menjelaskan hubungan antara perbuatan dengan emosi. Emosi itu membawa tindakan seseorang. Sebagai contoh, kita menangis apabila sedih atau sedih itu menyebabkan kita menangis. Contoh yang lain ialah kita melompat kegembiraan apabila kita gembira. Akhir sekali, Teori Izard's universal facial ekspresion yang menjelaskan bahawa seseorang itu akan memberikan reaksi yang semulajadi kepada emosi dan wajah pula akan memberikan reaksi semulajadi mengikut emosi kita. Semua ini merupakan apa yang telah saya pelajari melalui kuliah kursus Pengurusan Emosi yang pertama dan diharapkan saya serta rakan-rakan yang lain dapat mempratikkannya dalam kehidupan kami sebagai seorang pelajar perubatan.