Friday, August 12, 2011
A131715 Phillip Goh Jit Tong LJ03
A130302 Dinie Haiqal Bin Azhar LJ03
A131585 Chu Pei Shan__LJ03
Salam Sejahtera. Saya ingin membincangkan perasaan dan pemikiran saya di sini sebagai jurnal ketiga saya selapas menghadiri kelas ZT pada 10 Ogos 2011. Kelas hari tersebut telah dimulakan dengan sebuah video kemuliaan seorang ibu yang tidak jemu mendidik anak- anaknya. Video kedua pula menceritakan bahawa peperangan telah membawa kemusnahan, kematian dan kebantutan perkembagan ekonomi dan sosial dalam sebuah masyarakat. Video-video ini amatlah bermakna kerana ia membolehkan kita memahami latar belakang masyarakat kita dan memahami kemanusiaan yang terdapat dalam masyarakat kita.
Kelas ini diteruskan dengan tajuk 4a iaitu emosi negatif. Contoh untuk emosi negatif adalah seperti takut, malu, sedih, dan marah. Takut merupakan sesuatu perasaan yang muncul apabila kita berdepan sesuatu keadaan yang bahaya dan apabila kita merasai keselamatankita tergugut. Sebagai contoh, apabila kita menghadapi seekor anjing yang garang, kita biasanya akan lari kera takut digigit. Sebenarnya, takut adalah satu mekanisme survival yang berlaku sebagai tindak balas apabila seseorang menghadapi bahaya yang sama selepas dia menghadapinya sebelum itu. Sebgai contoh, segelintir orang akan menghasilkan tindak balas seperti berpeluh-peluh, bergeletar dan tercungap-cungap apabila terlihat serangga tertentu seperti labah-labah. Kebanyakan tindak balas ini dihasilkan adalah kerana seseorang itu pernah digigit atau mempunyai apa-apa memori yang ngeri berkaitan dengan serangga tertentu. Tindak balas takut ini dikenali sebagai entomofobia. Mekanisme ini ada baik dan buruk. Yang baik ialah ia akan menghindari diri kita dari keadaan bahaya dan membolehkan kita selalu dalam keadaan berjaga-jaga. Yang buruk pula ialah kerana ia mungkin akan menyebabkan kita menjadi takut dan tidak berani dalam tempoh yang panjang dan mungkin sehingga sepanjang seumur hidup kita. Terdapat ekspresi tertentu yang dilahirkan pada muka seseorang apabila dia berada dalam keadaan yang takut sebagai contoh, seseorang itu akan membuka mata dengan besar, keningnya akan ke dalam , bibir menjadi ketat dan sebagainya.
Mengikut Wikipedia, malu didefinasikan sebagai adalah satu perasaan negatif yang timbul dalam diri seseorang akibat daripada kesedaran diri mengenai perlakuan tidak senonoh yang dilakukan oleh dirinya sendiri. Seperti emosi negatif yang lain, malu juga ialah sesuatu emosi yang dilahirkan dengan semula jadi. Setiap orang yang normal mempunyai perasaan malu, namun setiap masyarakat mempunyai pandangan yang berbeza mengenai malu. Ini adalah kerana dalam konsep malu dan segan ini sebenarnya terkandung satu sisitem nilai dan kepercayaan sesebuah masyarakat itu. Pada pandangan saya, terdapat pelbagai jenis malu yang boleh dimuncul bila-bila masa dalam kehidupaan kita. Seseorang akan berasa malu apabila harga dirinya tercabar. Sebagai contoh, apabila seseorang diketawa oleh orang lain tentang keburukannya atau kekurangannya, harga dirinya akan tercabar dan seseorang itu akan berasa malu apabila menghadapi orang yang ketawa padanya. Perkara ini amat sensitif terutamanya dalam segenlintir golongan masyarakat seperti orang kurang upaya (OKU), orang miskin dan sebagainya. Selain itu, professional malu juga boleh berlaku apabila golongan yang berkuasa atau berupaya silap atau gagal menjalankan sesuatu tugas atau komitmen. Sebagai contoh, kegagalan kerajaan menjalani sesuatu kempen atau projek. Terdapat juga kes-kes yang melibatkan rasuah pengawai kerajaan dan kes-kes seperti ini memalukan bukan sahaja pengawai yang terlibat tetapi juga seluruh rakyat negara. Dalam Wikipedia, Malu dalam masyarakat Melayu mempunyai 3 lapis pengertian, iaitu: Malu Sebagai Perasaan, Malu Sebagai Tanda Harga Diri dan Malu Sebagai Fungsi Kawalan Sosial.
Perasaan sedih berlaku dalam keadaan seperti seseorang kehilangan sesuatu yang tersayang seperti kematian kawan, ahli keluarga, haiwan perliharaan dan lain-lain yang bernyawa. Selain itu, kita akan berasa sedih apabila kehilangan sesuatu benda yang kita sayangi meskipun ia tidak bernyawa sebagai contoh duit, benda-benda berharga dan lain-lain. Pada pandangan saya, setiap orang menyampaikan kesedihan mereka malalui pelbagai cara. Sebagai contoh, kebanyakan orang akan menangis apabila sedih tetapi ada juga orang yang tidak menangis tetapi kita boleh mengetahui perasaan sedih mereka dari ekspresi muka mereka. Mereka akan nampak lebih lesu, senyap, dan tidak bermaya. Ada juga orang yang lebih suka berseorangan apabila sedih dan ada juga yang lebih suka memberitahu orang yang dipecayai seperti kawan atau ahli keluarga yang terdekat. Pada pendapat saya, kanak-kanak mengeluarkan perasaan sedih dengan lebih nyata. Mereka selalunya akan menangis sekuat-kuatnya. Perasaan sedih juga selalu disertakan perasaan yang lain seperti perasaan marah, kecewa, malu dan sebagainya.
Selain perasaan atau emosi yang digambarkan atas, perasaan marah juga merupakan satu emosi yang selalu dapat dilihat dalam kehidupan seharian. Pada pandangan saya, perasan marah yang muncul dalam seseorang adalah kait rapat dengan perwatakan seseorang. Sebagai contoh, seseorang yang mudah kecil hati selalunya mudah berasa marah berbanding seseorang yang berhati besar yang tidak mudah berasa marah atau dendam. Seseorang yang mudah marah selalunya berserta dengan perasaan benci atau dendam. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Semua ajaran agama pun melarang perasaan marah dilahirkan dalam hati meskipun perasaan marah kadang-kadang susah dikawal. Walaupun kita tidak dapat melarang perasaan marah dilahirkan dalam hati namun kita tidak sepatutnya menyimpan sebarang perasaan marah, benci atau dendam dalam hati. Mengikut kajian saintifik, orang yang pemarah atau suka menyimpan benci dalam hati, jangka hidup mereka lebih pendek. Bila menghadapi situasi yang menyebabkan anda marah, langkah-langkah berikut boleh dijadikan panduan:
Langkah 1- Mengakui hakikat bahawa anda berada dalam keadaan marah.
Langkah 2- Menilai samada situasi ini sesuai untuk anda meluahkan kemarahan atau tidak.
Langkah 3- Sekiranya anda rasa sesuai untuk meluahkan kemarahan tersebut, nilaikan adakah anda perlu menggunakan pendekatan secara langsung atau tidak langsung.
Langkah 4- Setelah anda bertindak, imbas kembali apa yang telah anda alami dan tindakan anda untuk tujuan membaiki diri.
Seterusnya, kami juga membelajari tentang "Adaptation Level Theory" yang menyatakan bahawa kita akan membiasakan diri dalam sesuatu keadaan atau persekitaran dan kita akan terus membiasakan diri dalam keadaan tersebut kecuali terdapat apa-apa perubahan yang boleh menimbulkan perhatian kita. Solomon mengeluarkan teori proses berlawanan Solomon. Setiap emosi yang dilahirkan akan menuju ke titi kseimbang secara dalam jangka masa panjang dan pendek. Terdapat dua keadaan yang berlaku, keadaan awal dan keadaan berlawanan. Sebagai contoh, seseorang yang tidak suka melibatkan diri dalam sukan akan suka pada aktiviti sukan lama-kelamaan apabila seseorang itu mendapat cari keseronokannya. Teori Solomon iaitu"Repeating the emotional experience increases the relative strength of the opposing emotion", maksudnya apabila kita sudah menyesuaikan diri dalam satu keadaan, kita akan biasa dengan keadaan tersebut dan tidak lagilah mengelakkannya.
Pengetahuan emosi dan juga teori tahap adaptasi amatlah berguna kepada saya kerana ini membolehkan saya lebih memahami emosi diri saya dan seterusnya membolehkan saya mengendali emosi saya dengan lebih efektif pada masa depan.
Eng Yii Hern A131737 LJ03
Salam sejahtera. Jurnal ketiga saya ini merupakan ulasan tentang kuliah pengurusan emosi ZT2253 pada 10 Ogos yang lalu. Pertama sekali saya berasa amat bersyukur kerana dapat mempelajari banyak benda baharu dengan menghadiri kuliah pengurusan emosi ini. Sebelum ini, setiap kuliah ZT semata-matanya berteraskan konsep lecture sahaja dan inilah merupakan kali pertama kuliah diselitkan dengan video, kuiz dan pembentangan. Dalam kuliah ini, Dr. Ahmad Zamri Mansor menjelaskan tentang " Emosi Negatif " serta teori " Solomon " Sebelum kuliah dimulakan, doktor telah menunjukkan dua video kepada kami. Video pertama menceritakan kemuliaan seorang ibu yang tidak jemu mendidik anak-anaknya. Video kedua pula menceritakan tentang kesan peperangan. Dalam video tersebut, ramai orang telah mengalami penderitaan akibat peperangan. Pada pendapat saya, peperangan sememangnya bukan cara penyelesaian yang paling efektif apabila sesebuah negara mengalami konflik dengan negara lain. Perundingan haruslah dipentingkan demi mengelakkan pertumpahan darah dalam sesebuah negara.
Selepas itu, doktor memulakan kuliah tentang emosi negatif. Emosi negatif melibatkan takut, malu, sedih dan marah. Ketakutan merupakan sejenis emosi yang berkait rapat dengan keadaan yang berbahaya dan kebimbangan. Namum demikian, ketakutan amat penting kerana ia merupakan respons manusia terhadap rangsangan negatif dalam situati yang bahaya. Sehubungan dengan itu, kita boleh memastikan keselamatan kita tidak diancam dengan adanya ketakutan sebagai mekanisme survival. Emosi ketakutan boleh dihasilkan melalui beberapa perkara. Seseorang akan berasa takut disebabkan pengalaman yang tidak menyenangkan. Sebagai contoh, apabila seseorang pernah digigit oleh anjing, seseorang itu akan berasa takut apabila dia terjumpa anjing. Selain daripada unsur fizikal melalui pengalaman, manusia menghasilkan emosi ketakutan disebabkan unsur abstrak. Misalnya, seseorang akan mempunyai perasaan takut terhadap kehilangan kawalan terhadap sesuatu. Hal ini akan mengakibatkan seseorang itu berasa fobia terhadap ejekan, celaan sosial, kritikan serta penolakan. Walaupun kedua-dua unsur tersebut akan mempunyai hasil yang sama terhadap emosi seseorang, tetapi perasaan takut hasil daripada unsur abstrak memerlukan jangka masa yang panjang untuk pulih.
Di samping itu, perasaan takut boleh dikesan malalui expresi muka seseorang. Apabila seseorang berasa takut, terdapat beberapa perubahan di muka orang tersebut yang akan mencerminkan perasaan takutnya. Antaranya ialah pembesaran pupil yang membolehkan lebih banyak cahaya masuk. Bulu kening seseorang akan bergerak ke bahagian dalam. Selain itu, bibir orang dalam ketakutan akan terhulur mendatar. Perasaan ketakutan sebenarnya mempunyai impak yang besar terhadap manusia. Emosi ini akan membuatkan seseorang memenuhi kehendak orang lain tanpa mengambil berat tentang keinginan diri. Sekiranya perasaan takut mencapai tahap yang maksimum, seseorang itu akan bertindak ganas dan mungkin akan membawa kemudaratan kepad dirinya atau orang lain.
Seterusnya, saya belajar tentang emosi malu. Setahu saya selama ini, perasaan malu lahir secara semula jadi kerana persekitaran yang mengawalnya. Misalnya, seseorang akan berasa malu apabila disoal di depan orang ramai .Perasaan malu boleh dikenali sebagai sesuatu tahap emosi disebabkan perbuatan sosial atau profesional yang tidak mendapat persetujuan. Dalam perasaan malu, ia berkait rapat dengan kehilangan kehormatan dan maruah. Biasanya perasaan malu akan terhasil daripada perbuatan sosial yang tidak boleh diterima. Sebagai contoh, apabila seseorang tersilap pakai kasut, seseorang tersebut akan berasa malu. Perbuatan tersilap pakai kasut tidak salah dari segi moral, tetapi ia tidak boleh diterima dari segi sosial. Selain itu, perasaan malu amat subjektif dan ia berlainan dalam setiap individu.
Emosi malu boleh dibahagikan kepada dua jenis,iaitu personal dan profesional. Perasaan malu jenis personal iaitu jenis individu adalah disebabkan oleh perhatian yang tidak diingini terhadap perkara persendirian ataupun kesalahan peribadi. Misalnya, seseorang akan berasa malu apabila dia didapati membohong. Perasaan malu personal diiringi dengan cirri-ciri seperti tersipu-sipu, berpeluh, tergagap-gagap dan gelisah. Seseorang yang mengalami perasaan malu biasanya akan cuba menyembunyi emosinya dengan senyuman. Malu profesional pula akan dirasai apabila kenyataan yang mengambarkan keyakinan seseorang tidak diambil berat. Perasaan ini biasanya akan dialami di tempat bekerja. Dengan erti kata lain, perasaan malu profesional boleh dikatakan sebagai malu akibat kegagalan menjalankan tugas.
Emosi negatif ketiga merupakan kesedihan. Kesedihan adalah perasaan yang berkait rapat dengan kekurangan dan kehilangan. Apabila kesedihan seseorang mencapai tahap yang tinggi, ia akan menyumbang kepada kemurungan. Seseorang akan berkelakuan senyap, kurang aktif dan mengasingkan diri daripada orang lain ketika berada dalam keadaan sedih. Antara tanda-tanda kesedihan adalah menundukkan kepala, memuncungkan bibir dan kurang aktif. Perasaan ini bertentangan dengan perasaan gembira. Tambahan itu, kesedihan boleh didapati dalam emosi lain seperti sayu, murung, muram dan suram. Kesedihan sebenarnya akan memberi kesan yang negatif terhadap seseorang individu. Menurut Forgas 1992, 1994, individu yang gembira memerlukan masa yang singkat untuk memproseskan maklumat dalam otak berbanding kepada individu dalam keadaan sedih.
Sekiranya seorang individu mempunyai ketidakpuasan hati terhadap sesuatu atau keinginan diri tidak tercapai, emosi marah akan diwujudkan. Ini merupakan satu tindak balas psikofisiologi yang ditunjukkan selepas seorang individu mengalami situasi yang mencabarkan. Misalnya, seseorang akan berasa marah apabila mengalami pengkhianatan, konflik, penghinaan, serta kecuaian. Kemarahan boleh ditunjukkan secara aktif ataupun pasif. Secara aktifnya, seorang individu akan mengeluarkan kata-kata yang kasar atau melakukan serangan fizikal terhadap sasarannya. Seseorang yang menunjukkan kemarahan secara pasif akan berkeadaan senyap dan mengasingkan diri daripada orang lain. Tahap kemarahan biasanya akan ditingkatkan melalui kegusaran yang ditimbulkan oleh sesetengah situasi. Di samping itu, doktor turut menerangkan fisiologi marah. Menurutnya, marah akan mengakibatkan peningkatan tekanan darah, denyutan jantung dan kadar bernafas. Pada pendapat saya, pengawalan kemarahan amat penting kerana ia membolehkan seseorang berfikir secara waras dan tidak akan bertindak berasakan pemikiran yang tidak rasional.
Kuliah pada hari tersebut diteruskan dengan Theori Tahap Adaptasi. Teori ini mengatakan setiap individu mempunyai tahap adaptasi yang tersendiri dan akan memberi tindak balas yang berlainan terhadap persekitaran yang sama. Selain itu, tahap adaptasi akan ditingkatkan apabila seseorang mencapai sesuatu melebihi tahap adaptasinya. Tambahan itu, teori Soloman mengatakan bahawa setiap emosi yang kita alami akan menimbulkan emosi yang lain. Sebagai contoh, tahap ketakutan seseorang akan menurun sekiranya seseorang itu menghadapi cabaran ataupun kesusahan yang sama secara berulangan. Sehubungan dengan itu, seseorang itu dapat mencapai pengawalan emosi yang baik.
Selepas menghadiri kuliah ini, saya telah memahami pelbagai emosi negatif dalam diri manusia termasuklah perasaan takut, malu, sedih dan marah. Selain itu, saya turut mempelajari tentang teori tahap adaptasi. Pada pendapat saya, saya berasa pengurusan emosi amatlah penting bagi setiap individu kerana emosi bersifat negatif akan membawa impak negatif dalam kehidupan seharian kami. Oleh sebab itu, kita haruslah sentiasa bersikap positif dalam menghadapi segala cabaran dan dugaan dalam lumrah hidup.
A126937, Anisah Zahirah
ANISAH ZAHIRAH BT NOR ARIPIN A126937 Assalammualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada Dr.Ahmad Zamri iaitu pensyarah Pengurusan Emosi. Untuk kuliah yang ke-empat ini, Doktor telah menunjukkan sebuah lagu bertajuk "Ummi" atau dikenali sebagai lagu "baby" oleh penyanyi yang terkini dan sensasi pada masa sekarang iaitu Justin Bieber. Saya berasa amat kagum dengan penulis muzik lagu itu kerana saya berasa dia amat kreatif walaupun ada bahagian-bahagian tertentu yang tidak memasuki lagu itu. Doctor telah menyatakan lagu itu berkenaan dengan tajuk kuliah yang ketiga iaitu emosi positif dan saya amat menyetujui dengan doctor bahawa "ummi" atau "mummy" adalah salah satu unsur kebahagiaan yang terpenting dan terbesar dalam hidup kita. Tanpa ibu-ibu dan bapa-bapa, siapalah kita di dunia ini. Merekalah yang mengajar, mendidik, dan menyayangi kita dari kecil hingga sekarang. Tajuk kuliah yang dibentangkan pada minggu ini adalah emosi negatif. Emosi negative seperti takut,malu, sedih dan marah. Pada pendapat saya, emosi-emosi ini bercampur aduk dan mempunyai hubungan kait antara satu sama lain. Contohnya, kita takut sebab kita sedih dan kita sedih kerana kita terlalu memarahi. Takut adalah satu tindak balas emosi kepada bahaya dan dihubung kaitkan dengan keresahan. Takut itu adalah satu mekanisma menyelamatkan diri dan selalunya berlaku secara tindak balas kepada stimulasi negative yang tertentu. contohnya, saya amat tidak menyukai kepada cicak,apabila saya Nampak cicak, saya akan berasa takut dan akan cuba lakukan sedaya upaya untuk menjauhkan diri dari cicak itu seperti melarikan diri Seperti yang saya katakan, emosi takut berhubungkait dengan sesetengah keadaan emosi seperti risau dan keresahan. Takut ini juga mungkin disebabkan oleh kemalangan yang amat traumatic kepada seseorang. Contohnya, sekiranya kita terperangkap didalam tempat yang kecil dan gelap untuk waktu yang lama, kita mungkin akan menghadapi "claustrophobia" iaitu fobia terhadap tempat yang sempit dan gelap. Ketakutan untuk hilang kawalan terhadap satu situasi digelar " fear of ridicule" atau "social censure". Jenis ketakutan ini berbeza daripada ketakutan terhadap ketakutan terhadap benda fizikal. Ketakutan ini boleh memberi impak yang lebih besar dan lama daripada ketakutan terhadap benda fizikal. Impresi muka untuk emosi takut adalah seperti mata menjadi besar, pupil mata akan membesar, bibir atas akan naik, kening mata akan dating bercantum dan mulut tegang melintang. Dalam emosi takut, seseorang itu akan mengalami beberapa peringkat emosi. Manusia senang dipengaruhi dan tergugat dengan emosi takut yang akan menyebabkan mereka (yang berada dalam keadaan takut) akan membuat apa sahaja yang disuruh tanpa kisah terhadap keperluan diri sendiri. Mereka yang berada dalam keadaan takut juga mungkin akan bertindak dengan ganas dan mungkin menyebabkan ia menjadi maut. Ia adalah tindak balas semula jadi mereka yang disebabkan peningkatan hormone adrenalin. Perasaan malu pula adalah ketidaksenangan yang dialami apabila berada dalam keadaan social atau tidak diterima secara professional. Selalunya, maruah diri akan dilibatkan . berapa banyak maruah yang dipertikaikan itu bergantung kepada jenis malu yang dialami oleh seseorang. Terdapat dua jenis malu iaitu peribadi dan professional. Jenis peribadi itu disebabkan oleh perhatian yang tidak diingini seperti hal peribadi atau kesilapan sendiri. Contohnya, tipu helah dikantoikan oleh orang atau kalah teruk didalam sebuah pertandingan. Jenis malu ini selalunya menyebabkan pipi menjadi merah atau dikenali sebagai "blushing" , berpeluh, perasaan gementar dan tergagap-gagap. Kadang kala, seseorang itu mungkin akan senyum atau ketawa kecil untuk menutupi perasaan malu yang dialami oleh mereka. Jenis malu dari segi professional pula adalah yang melibatkan kerja harian atau melibatkan duit yang jumlah yang besar atau malu kerana tidak dapat menjalankan tugas. Sedih pula adalah emosi yang ditunjukkan kerana kekurangan atau kerugian. Sekiranya seseorang mengalami kesedihan yang mendalam, seseorang itu akan mengalami depresi dan mungkin memerlukan bantuan daripada pihak yang professional. Kadang kala, orang yang sedih itu akan mendiamkan diri , kurang keyakinan dan tidak bermaya. Orang itu juga mungkin tidak mahu keluar rumah atau bergaul dengan orang lain. Sekiranya anda Nampak tanda-tanda ini, tolonglah mereka sekiranya boleh. Tanda tanda sedih adalah seperti kepala yang sentiasa ditunduk, fisikal badan yang perlahan dan lemah. Marah pula adalah tindak balas terhadap sakit, stress atau tergugat. Ugutan itu mungkin dibayangkan, betul atau dibincangkan. Kemarahan selalu adalah satu tindak balas terhadap persepsi kepada ugutan yang disebabkan fizikal, ketidakadilan, dimalukan atau ditikam belakang. Perasaan marah yang aktif boleh diluahkan secara bercakap atau menenking atau mengunakan fizikal badan. Perasaan marah yang pasif mungkin akan diluahkan secara merajuk, berdiam diri atau tension. Kemarahan juga boleh disebabkan perasaan meluat terhadap sesuatu benda. Perasaan marah boleh dibesarkan atau akan menjadi lama kerana keputusan kognitif yang dibuat tentang niat seseorang. Marah boleh diredhai dengan unsure kemaafan dan berdoa kepada tuhan dan juga bersabar. Kita boleh bertindak banyak cara terhadap kemarahan. Kita boleh meluahkan kemarahan itu dengan meluahkan secara assertif. Dari segi Islam, kemarahan itu menunjukkan tanda-tanda kemarahan. Kerana kemarahan itu akan menyebabkna kita bertindak tanpa berfikir dan kita akan termakan oleh hasutan-hasutan syaitan. Nabi Muhammad s.a.w berkata bahawa kekuatan itu bukan orang yang mengatasi orang lain dengan kekuatan fizikal tetapi kekuatan itu adalah orang yang boleh mengawal dirinya sendiri dalam keadaan yang marah. Sebelum kuliah ini berakhir, pensyarah telah memberikan kuiz sekali lagi kepada kami semua. Dia menyatakan bahawa kuiz ini mempunyai dua puluh soalan tapi rupanya ada Sembilan belas soalan sahaja. Kumpulan saya mendapat sepuluh soalan yang betul dan Sembilan soalan yang salah. Ini menunjukkan kami perlu berusaha dengan lebih lagi untuk kursus pengurusan emosi ini. Kursus ini tidaklah sebosan mana kerana pensyarah memeriahkan kuliah ini dengan pelbagai video dan kuiz pada setiap kuliah tetapi saya paling tidak suka terhadap pembentangan kerana ia menakutkan kami semua. Dengan itu saya amat berharap pembentangan itu dibatalkan sama sekali. Saya tidak kisah membuat kuiz kerana kuiz boleh mengingatkan kita terhadap beberapa fakta. Secara kesimpulan, pada akhir kuliah ini, saya dapat tahu dengan lebih lanjut lagi tentang perasaan sedih,malu, marah. Ia amat mendalam. Ia bukan sekadar apa yang kita rasa tetapi sudah ada beberapa kajian tentang emosi-emosi marah,sedih, dan malu. |
A131764 Chen Cai Ling LJ03
A131728 Ong Hooi Yee LJ03
Salam sejahtera dan salam satu Malaysia.Kali in merupakan jurnal yang ketiga. Kuliah pada hari rabu (10 ogos 2011) ini merupakan sambungan dari topik minggu lepas iaitu emosi positif dan negative. Dr Zamri telah membuat permulaaan kuliah kali ini dengan cara yang agak berbeza untuk menarik perhatian semua pelajar iaitu dengan menayangkan video sebuah lagu remix Justin Bieber yang sangat terkenal iaitu 'baby' yang telah diubah lirik asalnya kepada lirik yang menghayati jasa ibu. Selain itu,Dr. Zamri juga menayangkan video yang menunjukkan kesan-kesan buruk peperangan. Hatiku pilu melihat rakyat-rakyat Palestin hidup merana. Tujuan video-video tersebut adalah untuk menghubungkaitkan dengan tajuk kuliah iaitu: "Emosi Negatif – Takut, Malu, Sedih dan Marah".
Selepas itu, Dr. Zamri memulakan kuliah yang bertajuk 'Emosi Negatif'. Sebelum saya menerangkan 'Emosi negatif' yang disampaikan oleh Dr Zamri, saya ingin memberi interpretasi saya terhadap emosi negative sebelum saya menghadiri kuliah ini. Pada pendapat saya, emosi negatif merupakan emosi yang tidak digalakkan dan melarang kita daripada mencapai kejayaan. Seseorang yang tidak dapat mengawal emosi sendiri dengan baik akan selalu menyebabkan diri sendiri terjebak dalam emosi negative ini. Dalam kuliah ini, Dr Zamri menerangkan bahawa 'Emosi negatif' terdiri daripada emosi takut, malu, sedih dan marah. Perasaan takut merupakan emosi yang dijanakan apabila kita berada di keadaan yang bahaya dan kerisauan. Sebenarnya, perasaan takut ini merupakan satu mekanisme yang menghasilkan keselamatan hasil daripada rangsangan situasi negatif. Takut juga selalu dihubungkaitkan dengan perasaan yang lain seperti risau atau bimbang,takut yang teramat sangat, khuatir dan lain-lain. Simptom-simptom emosi takut boleh dibahagikan kepada fisiologikal atau somatik. Contohnya, ketegangan otot, jantung berdebar-debar, tekanan darah meningkat, bernafas dengan cepat, mulut kering, berpeluh dan bergetar. Contoh bagi simptom emosional pula merangkumi ketakutan, gelisah, berasa seperti diawasi oleh seseorang.
Perasaan malu selalu dirasai apabila kelakuan kita bertentangan dengan nilai moral yang diterima oleh masyarakat. Perasaan malu ini boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu personal dan professional. Bagi kategori personal, perasaan malu dirasa apabila perhatian orang lain bertumpu kepada hal-hal peribadi seperti kesalahan diri kita dan juga disebabkan tindakan kita seperti berbohong dan sebagainya. Kebanyakan masa, perasaan malu ini akan diikuti dengan tanda-tanda seperti tersipu-sipu, berpeluh, gementar, tergagap dan gelisah. Bagi kategori professional pula, perasaan malu melibatkan urusan yang berkaitan dengan pekerjaan. Sebagai contohnya, seseorang hakim didapati terlibat dalam gejala rasuah. Dr Zamri juga menunjukkan satu gambar apabila seseorang itu berada dalam keaddan malu. Antara tindakan yang akan dilakukan ialah dengan menutup sebahagian daripada muka. Kebanyakan orang juga akan menunjukkan tindakan ini tanpa disedari apabila mereka berada dalam keadaan malu.
Sedih juga turut dikaitkan dengan emosi negatif. Perasaan ini timbul apabila kita mengalami kehilangan sesuatu yang disayangi ataupun sesuatu yang berharga. Perasaan sedih boleh membawa tekanan apabila tidak dikawal dengan baik. Perasaan sedih ini banyak dialami oleh pelajar yang masih menuntut pelajaran dan berusaha untuk mencapai yang terbaik. Situasi ini banyak dilihat pada pelajar perubatan. Apabila pelajar berasa mereka sudah mencuba sedaya upaya dan yakin akan mendapat keputusan yang memuaskan tetapi masih gagal pada akhirnya. Pelajar harus menerima hakikat bahawa kegagalan merupakan lumrah hidup. Tanpa kegagalan, mana dapatnya motivasi ke arah cemerlang. Namun, perasaan sedih ini seringkali tidak dikawal, maka ini akan menyebabkan pelajar mengalami tekanan perasaan atau depression yang akhirnya membawa kepada stress. Stress yang boleh membawa kebaikan iaitu stress positif atau keburukan iaitu stress negative. Stress yang positif selalu mewbawa kesan yang positif manakala stress negatif pula selalunya menyebabkan kesan buruk. Menurut Forgas (1998), kesedihan melambangkan sesuatu situasi sosial yang bahaya dan memerlukan lebih banyak perhatian, serta memerlukan proses informasi yang lebih tepat. Isen (1984) pula menjelaskan kesedihan motivasi yang kesedihannya menyebabkan mereka memerlukan lebih banyak usaha untuk mengubah situasi negatif yang dihadapi. Menurut Halo effect, jika seseorang menunjukkan kesedihannya, orang lain akan menganggapnya sebagai seorang yang lemah dan tidak dapat mengatasi masalah yang dihadapi. Saya juga berpendapat bahawa orang yang selalu menunjukkan kesedihan adalah mereka yang lemah dan tidak dapat mengatasi masalah dengan sebaik-baiknya. Alangkah baiknya kalau mereka yang berada dalam kesedihan berupaya untuk menjadi tabah dan menukarkan kesedihan itu untuk mengatasi cabaran-cabaran yang lain.
Selepas itu, kuliah disambungkan dengan emosi marah. Kemarahan merupakan satu tindakan psikofisiologikal kepada kesakitan yang dianggap sebagai kesengsaraan atau tekanan negatif. Menurut pandangan Islam, kemarahan merupakan satu tanda kelemahan. Nabi Muhammad s.a.w mengatakan bahawa kekuatan itu bukan keupayaan untuk menguasai orang lain, tetapi menguasai emosi sendiri apabila berasa marah. Saya sangat bersetuju dengan kata-kata yang mulia ini. Jadi kita seharusnya mencuba sedaya upaya untuk menguasai emosi kita agar tidak dipengaruhi oleh perkataan atau kelakuan orang lain.
Akhir sekali, tajuk yang disampaikan ialah Teori Solomon. Teori Solomon adalah pengubahsuaian dari Teori Aras Adaptasi. Teori Solomon mengatakan bahawa emosi akan mengimbang ke arah titik neutral bukan sahaja pada jangka panjang, tetapi juga bagi jangka pendek. Proses lawanan yang terdapat dalam Teori Solomon menghuraikan bahawa setiap emosi menyebabkan berlakunya emosi bertentangan. Apabila salah satu emosi sedang dialami, emosi yang bertentangan akan ditekan dan dikurangkan. Teori Solomon mempunyai 2 peringkat. Peringkat pertama ialah secara automatik dan tidak dipelajari, manakala peringkat kedua ialah peringkat lawanan yang melibatkan emosi yang bertentangan dengan peringkat pertama dan ia menjadi lebih kuat dengan pengulangan. kerana membelanjakan wang itu terlalu cepat.
Sebagai intiha, kita seharusnya belajar untuk mengawal emosi khususnya emosi negatif. Kesan-kesan negative akan menimpa apabila emosi ini tidak dikawal dan diuruskan dengan baik. Dengan ini, harapkan semua pelajar dapat mengaplikasikan apa yang telah dipelajari dalam kuliah ini pada masa akan datang. Sekian, terima kasih.