Thursday, September 1, 2011

A131512 Chen Ming Jia LJ05

CHEN MING JIA  A131512 LJ05

 

Selamat sejahtera. Pada hari 24 August 2011, saya telah mehadiri kuliah kursus Pengurusan Emosi yang keenam. Kali ini merupakan kali kelima saya menulis jurnal ZT2253 Pengurusan Emosi. Pada hari tersebut, Dr. Zamri telah menyenaraikan tiga tugasan untuk disempurnakan dalam jurnal pembelajaran yang kelima ini. Kami dikehendaki membaca slide dan teks tentang Psychoanalytic Theory, menjawab soal selidik MBTI, menjawab soal selidik Teori Besar Lima (Big Five Theory) dan menbincangkan personaliti masing-masing. Di samping itu, Doktor Zamri juga menayangkan satu klip video pada jam 2pm.

Video yang ditayang oleh Doktor Zamri memberitahu kita bahawa kita haruslah sentiasa berfikiran positif terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekeliling kita seperti dugaan dan juda kesusahan yang dihadapi. Video ini mengisahkan kemurungan dan keperitan watak protagonis dalam ketabahannya melawan kemurungan. Watak tersebut mendapati bahawa semakin hari dia membesar, fikiran dia telah berubah. Semasa waktu kecil, dia mempercayai bahawa rakannya tidak akan mengkhianati dia dalam apa jua keadaan, tetapi apabila dia membesar, dia menyedari bahawa keadaan begini telah berubah. Dia juga mempercayai bahawa  'there will always be a light at the end of tunnel' pada waktu kecil, tetapi, dia menyedari bahawa bukan segala benda ada penyelesaiannya. Kenyataan sekarang telah terbalik dengan apa yang dia fikirkan pada zaman kanak-kanak dan dia berada keseorangan dan kemurungan. namun dia berfikiran positif dan optimistic. Contohnya, dia mencari rakan baru setelah mendapati bahawa rakan lamanya mengkhianatinya, walaupun dia mengetahui bahawa pengemis telah menipunya, dia tetap mendermakan duit dan dia mencari jalan penyelesaian sehingga dapat untuk mengatasi masalah yang dihadapi. Hal ini demikian kerana dia masih mempercayai bahawa harapan sentiasa diberi kepada orang yang bertelah bersiap sedia menghadapi kehidupan seharian. Video ini telah memberi rangsangan kepada saya supaya tabah menghadapi cabaran dan dugaan hidup setiap hari.  Apabila berhadapan dengan masalah-masalah, kita harus berfikiran positif dan tenang untuk cuba menyelesaikannya.

 

Bagi tajuk Psychoanalytic theory yang diusulkan oleh Sigmund Freud, Psychoanalytic theory dapat didefinisikan sebagai personality development which underlie and guide psychoanalytic and psychodynamic psychotherapy. Teori ini telah menekankan kepentingan pengalamn dan peristiwa yang berlaku semasa zaman kanak-kanak dalam mempengaruhi seseorang semasa dia menjadi semakin dewasa. Dalam erti kata lain, pengalaman seseorang itu boleh mempengaruhi perkembangan mental seseorang. Pemikiran seseorang juga akan dijejaskan semasa dia menjadi dewasa.

 

Selepas itu,  Dr. Zamri telah memaparkan sebuah klip video yang berkaitan dengan personaliti type A dan B kepada kami. Menurut video yang ditunjukkan itu, individu yang mempunyai personaliti jenis A mempunyai sifat seperti makan dengan terburu-buru, sentiasa bertindak dengan cepat, tidak sabar melakukan apa-apa perkara, bangun dengan awal, membuat segala perkara dengan secepat mungkin dan tanpa kesilapan. Seseoang itu juga mudah berasa tertekan dan bimbang. Orang yang mempunyai personaliti ini mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mendapat masalah kesihatan seperti penyakit jantung, penyakit darah tinggi dan sebagainya kerana mereka selalu berada dalam keadaan yang risau dan tertekan. Sebaliknya, individu yang mempunyai personaliti jenis B mempunyai perwatakan yang berlainan dengan personaliti jenis A.  Personaliti jenis B adalah seseorang yang sentiasa tenang dan aman. Mereka suka melakukan aktiviti yang tenang, memandu dengan had laju yang ditetapkan dengan mematuhi undang-undang di jalan raya, makan dengan lambat, bersabar dan relax. Mereka hidup dengan lebih gembira dan selesa dan mereka tidak mudah berasa tekanan. Oleh itu, individu jenis ini tidak mudah menhgidapi penyakit-penyakit. Selepas melihat semua perwatakan ini, saya berpendapat bahawa saya sendiri berpesonaliti type A.

Selepas itu, kami telah menjalankan soal selidik MBTI (Myers Briggs Personality Test). Soal selidik tersebut mempunyai lapan kriteria, iaitu "Extraversion (E),  Introversion (I); Sensing (S), iNtuition (N); Thinking (T), Feeling (F); Judging (J), dan Perceiving (P)". Kami dikehendaki untuk memilih empat fungsi daripada lapan fungsi ini mengikut kotak yang tertentu. Lapan fungsi tersebut dipilih mengikut pasangan 'E' dengan 'I', 'S' dengan 'N', 'T' dengan 'F', dan 'J' dengan 'P'. Dalam soal selidik ini, personaliti yang saya dapat adalah ISTJ. MBTi menjelaskan ISTJ seperti berikut: For ISTJs the dominant quality in their lives is an abiding sense of responsibility for doing what needs to be done in the here-and-now. Their realism, organizing abilities, and command of the facts lead to their completing tasks thoroughly and with great attention to detail. Logical pragmatists at heart, ISTJs make decisions based on their experience and with an eye to efficiency in all things. ISTJs are intensely committed to people and to the organizations of which they are a part; they take their work seriously and believe others should do so as well.

 

      Bagi soal selidik yang terakhir iaitu soal selidik Teori Besar Lima( Big Five Theory). Mengikut Teori Besar Lima ini, lima major personaliti itu diringkaskan sebagai 'OCEAN' iaitu Extroversion,  Agreeableness, Conscientiousness, Emotional Stability dan Openness to Experience. Komponen dalam OCEAN ialah Openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness dan neuroticism. Selepas menjawab soalan dalam soal selidik The Big Five, saya dapati personality saya merupakan 'N' iaitu Neuroticism. Saya merupakan seorang yang mempunyai kecenderungan untuk mengalami emosi yang tidak stabil seperti kemarahan, kebimbangan, kemurungan. Saya mudah mengalami emosi sedih, marah dan murung walaupun perkara yang remeh. Secara kesimpulannya, saya merupakan seornag yang sangat beremosi.

 

Sebagai kesimpulan, saya telah lebih mengenalkan diri sendiri dan ini menggambarkan diri saya yang sebenar selepas menjalankan soal selidik ini. Setiap orang mempunyai personaliti masing-masing. Kita haruslah menerima personaliti orang lain dan bertolak ansur dengan setiap orang untuk mengelakkan konflik berlaku atas perkara yang remeh. Saya juga menyedari bahawa saya merupakan seorang yang sangat beremosi dan suka bertindak dengan terburu-buru. Saya akan cuba mengurskan emosi saya dengan lebih baik. Sekian, terim kasih.

 

A131726 Lua Yin San LJ05

A131726 Lua Yin San LJ05
This is the fifth time I write the journal consists of 1000 words in total. To my delight, this is the last one for the subject ZZZT Pengurusan Emosi. The lecture was held on 24.8.2011 and it was simply different from the usual one. We weren't taught like the usual following the lecture notes, however, we were asked by the lecturer, Dr. Zamri to do some tests about our personality and also some videos were shown regarding the personality type A and B. I would explain the outcome of the test in my text below.
 
  The type A and B videos were shown and it was found that type A people are more diligent, stressed and face more pressure from life. They are often looked busy with their work since they hold the responsibility to finish them on time. They are always in a hurry and impatient towards things. Usually, they get up quickly and they have the ability to organize everything and tends to be perfect. In daily life, we can observe that they drive faster and in workplace or in academic prospect, they are more competitive Time awareness is important and they practice the habit to look at the watch more frequently, so that they would not be late for anything. To them, punctuality is vital and a must. Type B people were almost the opposite of the Type A people. They are more relax towards life and often they wait till the last minute to finish their task. They have calm activities throughout the day and when they drive on the road, they would follow the speed limit and drive slowly to ensure the safety of everyone especially the passengers in the car. In terms of personality, they are also easy going and often have a pleasant existence among people. This explains why type B people are more friendly and welcome among people and they tends to have a lot of friends. They do not worry so much in any circumstance and speaks slowly. Type b people are informal, self confident, relaxed, calm and treat things in a more relax way. Type A people on the other hand often show anxiety towards things and according to a study, the risk of have heart diseases and experiencing stress are higher and greater among type A people. From the examples listed above and the distinct characteristics among this 2 type of personality, I feel that I might be intermediate among this 2 types of personality although my friends feel that I am showing the type B characteristics. I would say that I am glad to the result since I am more favored to B than A, thus having less risk of developing a cardiac diseases. This is important not only to health but also to the quality of life I am having.
 
  Next, I would like to discuss about the MBTI survey and the result of it. It is divided to 4 categories with each provided with 2 distinct features. In the end, a result consisting16 types of personalities are formed. I am classified as The Duty Fulfiller with the coding of ISTJ with each of the alphabet representing a category, they are I for introverted, S for sensing, T for thinking, and J for judging. There are lots of qualities and behaviors associated to this type of personality. According to it, ISTJ people focus internally and usually take things via the 5 senses in literal and concrete manner. They deal externally via their rational and logical thinking. This is very true as I often use my senses in a literally way and upon facing problems or conflicts, my rational and logical behavior would appear because I always believe that most of the things can be solved in a satisfactory manner and this requires a lot of acceptable and reasonably thinking skill. I accept facts just like I accept the truth of everything happening around us. This is mostly due to the inability to change or alter the things which is so real and right in front of my eyes, therefore, instead of disbelief written on my face, I choose to accept it. It is also said that I am faithful and loyal. I think this is important not only to me but also everybody since no one wants to be betrayed, let alone being not honest to anybody. There is sometimes where one has to lie, which is so called, a white lies but I still hardly accept it. Perhaps in times, things would change when I can accept people for lying because of their good intentions. It is said that stress is catastrophic to ISTJ and may turn them upside down. In reality, I found that there are lots to learn as I do not handle stress well especially doing last minute work. Therefore, I always do things especially in studies consistently. I would prepare myself well everyday with the work load which I can cope as I cannot afford to wait till the 11th hours. However, there are things that always pop out last minute and mess up the whole things. Therefore, I think the ultimate stress management has to be improved to cope with the emergency. As a whole, I found that it is rather true for me and I would work more to improve my disadvantages.
 
  The last one to be discussed is the big 5 theory, which I have a score of almost all for 14, which the neuroticism score slightly higher. More negative emotions is said to be experience more in me. In my opinion, perhaps this is due to my slightly more worries and considerations in any situation and often these lead to negative approaches of it. This may not be good since it involved some negative opinions towards certain things but I have to say that we cannot think that everything is so positive and bright. To certain extent this is good and luckily my score for this section is not among the high risk group.
 
  In a nutshell, this lecture had let me learned the inner side of me and honestly it is quite true for me. The baby face is for all the gloomy faces, cheers.
 
 
 
 
 
 

A131703 NUR SAADIAH BINTI JOHARI


            Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada Dr.Zamri dan rakan-rakan sekalian.Entri kali ini merupakan jurnal kelima dan juga yang terakhir  bagi  sesi kuliah Pengurusan Emosi kali ini. Dalam kuliah yang terakhir pada 24 Ogos 2011 yang lalu, kuliah yang kami hadiri tidak seperti biasa kerana kami dikehendaki untuk membaca sendiri teori Psikoanalytic dan mengaitkan teori ini dengan video yang dipertontonkan kepada kami di dalam dewan.
            Teori psikoanalitik telah diperkenalkan oleh Sigmund Freud .Melalui teori ini beliau mengaitkan antara peranan minda bawah sedar dalam emosi.Berbeza dengan konsep-konsep teori  sebelum ini; iaitu teori fisiologikal dan teori kognitif, Sigmund Freud menyatakan bahawa kebanyakan pengalaman emosi adalah disebabkan oleh proses-proses bawah sedar yang mana minda bawah sedar menurut teori ini merujuk kepada suatu kawasan personaliti yang mengandungi emosi, motif dan ingatan mengenai pengalaman lalu yang tidak disedari namun mempengaruhi perlakuan seseorang. Melalui teori ini. Freud secara tidak langsung menekankan bagaimana zaman kanak-kanak amat penting dan memberi kesan kepada perkembangan psikologi seseorang. Sebagai orang dewasa, kita mungkin tidak menyedari atau ingat tentang pengalaman zaman kanak-kanak kita, tetapi ia tetap merupakan sumber utama emosi dan motivasi. Freud juga telah membahagikan struktur psikik kepada tiga iaitu Id, Ego dan Superego.Id ialah sumber dorongan dan nafsu yg diwarisi, primitif, mementingkan diri sendiri dan tidak ada pengaruh dunia reality.Ini merupakan elemen psikik pertama yang dominan pada bulan-bulan awal kehidupan bayi dan begitu kuat mempengaruhi tingkah laku pada ketika usia bayi ini.Elemen psikik yang kedua pula ; ego, merujuk kepada rasa tanggungjawab dan pengawalan dorongan dan desakan primitif id agar mengikut kehendak persekitaran .Kehendak mula disesuaikan dengan etika dan kehendak  masyarakat yang realistik. Tidak semua kehendak boleh dilakukan, dan terdapat cara-cara atau peraturan dalam melaksanakan kehendak. Seterusnya, superego merupakan sumber asal suara hati(conscience) iaitu kebolehan membezakan yg baik dgn buruk. Elemen ini muncul apabila kanak-kanak mula mempelajari peraturan yang digunakan ibu bapa untuk menginterpretasi jangkaan masyarakat. Secara evolusi kanak-kanak akhirnya membina set piawai dalamannya sendiri. Freud percaya Id, ego dan superego mempunyai matlamat dan kaedah yg berbeza dan konflik yang timbul antara ketiga-tiga elemen ini akan membawa kepada kecelaruan mental.
 
            Melalui video yang ditayangkan di dewan kuliah tempoh hari, video ini menayangkan satu cerita bagaimana seseorang yang ketika zaman kanak-kanaknya ditanam dengan kepercayaan bahawa semua orang di dunia ini adalah baik-baik belaka dan oleh demikian dia juga perlu menjadi seorang yang baik kepada orang di sekelilingnya, namun  ketika meningkat remaja, dia mendapati bahawa tidak semua sangkaannya sewaktu kanak-kanak adalah sama dengan realiti masyarakat di sekelilingnya.Dia mula mempersoalkan apakah perlunya lagi untuk dia berbuat baik kepada orang sekelilingnya,perlukah dia untuk mempertahankan sahabat yang mengetawakannya di belakang? perlukah lagi dia untuk memberi sedekah kepada peminta sedekah yang sebenarnya merupakan seorang penipu yang menginginkan wang dengan jalan yang mudah? Namun akhirnya, dia mula faham bahawa dia perlu juga untuk berbuat baik meskipun masyarakat di sekililingnya tidak begitu.Kejahatan tidak semestinya perlu dibalas dengan kejahatan juga.Dia juga mula matang dalam menentukan tingkahlaku yang lebih sesuai dalam beradaptasi dengan keadaan sekeliling.
'If my friend betray me -  I'll find the new ones, If the beggar cheat me – I'll still be generous'
            Untuk mengaitkan video ini dengan teori psikoanalytic, saya berpendapat video ini telah menayangkan tentang analogi tiga tahap psikik yang diusul oleh Freud.Tahap pertama ialah sewaktu kanak-kanak tersebut merasakan semua orang baik dan dia juga begitu.Pada pendapat saya ini adalah naluri semulajadi manusia.Tahap kedua ialah sewaktu kanak-kanak tersebut menjangkau usia remaja apabila dia mula menyesuaikan kehendak (semua orang baik dan akan melayannya dengan baik)  dengan etika masyarakat (realitinya ada orang yang baik dan ada yang tidak).Elemen terakhir adalah apabila dia melalui usia dewasa apabila dia sudah tahu membezakan yang baik dan yang buruk dan membina  pendiriannya sendiri (untuk tetap berbuat baik).      
           
Walau bagaimanapun, teori psikoanalitik lebih memberikan fokus kepada emosi negatif, terutamanya kebimbangan dan marah. Kedua-dua emosi tersebut dikatakan berpunca daripada konflik yang berlaku pada tahap bawah sedar.Namun,kesannya akan  dirasai secara sedar dalam bentuk gangguan dan ketidakselasaan. Sebagai contoh, kita tidak mengahadapi sebarang peperiksaan, tiada masalah di tempat kerja dan tiada masalah hubungan dengan orang lain, tetapi kita tetap juga merasa bimbang. Teori Psikoanalitik akan menyatakan bahawa kebimbangan kita itu adalah berpunca dari konflik bawah sedar Ia boleh menyebabkan kita mengalami sesuatu emosi tanpa menyedari dari mana ia datang.
            Selain daripada teori psikoanalytic ini, kami juga telah ditugaskan untuk menulis berkenaan personality kami melalui soal selidik MBTI (Myer-Briggs Type Indicator).Ketika di dewan kuliah kami telah secara ringkas melalui inventori ini.Soal selidik personality seperti ini pada pendapat saya memang popular sejak di peringkat sekolah lagi, cuma mungkin namanya sahaja yang berbeza.Melalui beberapa laman web, saya mendapati bahawa pengasasnya menegaskan bahawa aspek penting inventori ini ialah setiap jenis personality adalah sama-sama bernilai dan setiap dari mereka mempunyai idea yang berbeza yang dapat disumbangkan dalam satu kumpulan .Walaupun cara seseorang dalam menangani masalah adalah berbeza namun adalah tidak semua mustahil semua cara-cara itu berkesan. Perlu juga diingat, inventori ini mengukur preference ( kesukaan) bukannya keupayaan  atau karakter seseorang.Melalui inventori ini, jenis personality yang saya peroleh ialah ISFJ. Secara ringkasnya personality jenis ini amat menghargai suasana harmoni dan kerjasama dan sensitive kepada perasaan orang lain.Selain itu, personality ini juga sering mengumpul maklumat tentang orang di sekelilingnya atau situasi-situasi yang berlaku, lebih-lebih lagi yang melibatkan dirinya.Malahan, kadangkala mereka mampu untuk mengingat riak muka atau dialog seseorang dengan terperinci lebih-lebih lagi yang melibatkan dirinya.Personaliti ini juga seseorang yang menghargai peraturan dan undang-undang.Rata-rata dari mereka berpendapat bahawa peraturan itu ditetapkan kerana ia berfungsi dan berkesan melainkan ada bukti yang menunjukkan sebaliknya.Orang dengan personality ini juga merupakan penghias dalaman yang baik dan tidak suka untuk meluahkan perasaan.Begitulah ringkasan tentang personality jenis ISFJ.Mungkin ada antara penjelasan di atas yang saya miliki namun banyak juga penjelasan tentang personality ini yang tidak saya miliki.
            Untuk tugasan ketiga saya akan menjelaskan pula personality yang saya peroleh melalui soal selidik  'the Big Five Dimensions of Personality' .Teori ini diasaskan dengan kepercayaan bahawa manusia memiliki 5 ciri personality yang utama.Teori ini sebenarnya telah mula berkembang kira-kira selama 50 tahun , bermula dengan kajian yang dilakukan oleh  D. W. Fiske (1949) dan diteruskan oleh pengkaji-pengkaji lain seperti Norman (1967), Smith (1967), Goldberg (1981), dan  McCrae & Costa (1987). Berdasarkan kajian yang dilakukan,ahli-ahli  psikologi percaya bahawa 5 personaliti ini bukan sahaja universal malah dikatakan diwarisi secara biological. Kelima-lima faktor model personality ini mempunyai beberapa definisi secara literature yang membezakan antara kelima-lima personality ini walaupun penjelasan bagi kelima-lima personality ini tidaklah sama antara satu pengkaji dengan pengkaji yang lain.
            Melalui  soal selidik ini, personality  yang saya peroleh adalah neuroticism. Secara umumnya,penjelasan bagi kelima-lima trait personality adalah seperti berikut :
Extraversion: Ini merangkumi karakteristik seperti bersosial, teruja, suka bercakap dan tinggi ekspressi emosi.
Agreeableness: Dimensi personality ini meliputi ciri-ciri seperti  kepercayaan, kebaikan, dan perlakuan-perlakuan  prosocial   lain.
Conscientiousness: ciri biasa dalam dimensi personality ini meliputi tinggi tahap pemikiran, dengan kemahiran mengawal  rangsangan, dan perlakuan yang berdasarkan gol atau sasaran.Sesiapa dengan jenis personality ini yang tinggi  lazimnya lebih terorganisasi dan mempunyai minda yang terperinci.
Neuroticism: Individu  dengan trait ini cenderung untuk  mengalami  emosi yang tidak stabil, beremosi, senang merasa kurang senang dan sedih.
Openness:  Trait ini pula merangkumi  imaginasi dan orang yang tinggi dengan trait personality jenis ini cenderung untuk  mempunyai  minat yang pelbagai.
            Begitulah  serba sedikit tentang apa yang kami peroleh melalui kuliah kali ini. Sebelum mengakhiri  jurnal kali ini , saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan dan Dr.Zamri, sekian.


NUR SAADIAH BINTI JOHARI A 131703

            Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada Dr.Zamri dan rakan-rakan sekalian.Entri kali ini merupakan jurnal kelima dan juga yang terakhir  bagi  sesi kuliah Pengurusan Emosi kali ini. Dalam kuliah yang terakhir pada 24 Ogos 2011 yang lalu, kuliah yang kami hadiri tidak seperti biasa kerana kami dikehendaki untuk membaca sendiri teori Psikoanalytic dan mengaitkan teori ini dengan video yang dipertontonkan kepada kami di dalam dewan.
            Teori psikoanalitik telah diperkenalkan oleh Sigmund Freud .Melalui teori ini beliau mengaitkan antara peranan minda bawah sedar dalam emosi.Berbeza dengan konsep-konsep teori  sebelum ini; iaitu teori fisiologikal dan teori kognitif, Sigmund Freud menyatakan bahawa kebanyakan pengalaman emosi adalah disebabkan oleh proses-proses bawah sedar yang mana minda bawah sedar menurut teori ini merujuk kepada suatu kawasan personaliti yang mengandungi emosi, motif dan ingatan mengenai pengalaman lalu yang tidak disedari namun mempengaruhi perlakuan seseorang. Melalui teori ini. Freud secara tidak langsung menekankan bagaimana zaman kanak-kanak amat penting dan memberi kesan kepada perkembangan psikologi seseorang. Sebagai orang dewasa, kita mungkin tidak menyedari atau ingat tentang pengalaman zaman kanak-kanak kita, tetapi ia tetap merupakan sumber utama emosi dan motivasi. Freud juga telah membahagikan struktur psikik kepada tiga iaitu Id, Ego dan Superego.Id ialah sumber dorongan dan nafsu yg diwarisi, primitif, mementingkan diri sendiri dan tidak ada pengaruh dunia reality.Ini merupakan elemen psikik pertama yang dominan pada bulan-bulan awal kehidupan bayi dan begitu kuat mempengaruhi tingkah laku pada ketika usia bayi ini.Elemen psikik yang kedua pula ; ego, merujuk kepada rasa tanggungjawab dan pengawalan dorongan dan desakan primitif id agar mengikut kehendak persekitaran .Kehendak mula disesuaikan dengan etika dan kehendak  masyarakat yang realistik. Tidak semua kehendak boleh dilakukan, dan terdapat cara-cara atau peraturan dalam melaksanakan kehendak. Seterusnya, superego merupakan sumber asal suara hati(conscience) iaitu kebolehan membezakan yg baik dgn buruk. Elemen ini muncul apabila kanak-kanak mula mempelajari peraturan yang digunakan ibu bapa untuk menginterpretasi jangkaan masyarakat. Secara evolusi kanak-kanak akhirnya membina set piawai dalamannya sendiri. Freud percaya Id, ego dan superego mempunyai matlamat dan kaedah yg berbeza dan konflik yang timbul antara ketiga-tiga elemen ini akan membawa kepada kecelaruan mental.
 
            Melalui video yang ditayangkan di dewan kuliah tempoh hari, video ini menayangkan satu cerita bagaimana seseorang yang ketika zaman kanak-kanaknya ditanam dengan kepercayaan bahawa semua orang di dunia ini adalah baik-baik belaka dan oleh demikian dia juga perlu menjadi seorang yang baik kepada orang di sekelilingnya, namun  ketika meningkat remaja, dia mendapati bahawa tidak semua sangkaannya sewaktu kanak-kanak adalah sama dengan realiti masyarakat di sekelilingnya.Dia mula mempersoalkan apakah perlunya lagi untuk dia berbuat baik kepada orang sekelilingnya,perlukah dia untuk mempertahankan sahabat yang mengetawakannya di belakang? perlukah lagi dia untuk memberi sedekah kepada peminta sedekah yang sebenarnya merupakan seorang penipu yang menginginkan wang dengan jalan yang mudah? Namun akhirnya, dia mula faham bahawa dia perlu juga untuk berbuat baik meskipun masyarakat di sekililingnya tidak begitu.Kejahatan tidak semestinya perlu dibalas dengan kejahatan juga.Dia juga mula matang dalam menentukan tingkahlaku yang lebih sesuai dalam beradaptasi dengan keadaan sekeliling.
'If my friend betray me -  I'll find the new ones, If the beggar cheat me – I'll still be generous'
            Untuk mengaitkan video ini dengan teori psikoanalytic, saya berpendapat video ini telah menayangkan tentang analogi tiga tahap psikik yang diusul oleh Freud.Tahap pertama ialah sewaktu kanak-kanak tersebut merasakan semua orang baik dan dia juga begitu.Pada pendapat saya ini adalah naluri semulajadi manusia.Tahap kedua ialah sewaktu kanak-kanak tersebut menjangkau usia remaja apabila dia mula menyesuaikan kehendak (semua orang baik dan akan melayannya dengan baik)  dengan etika masyarakat (realitinya ada orang yang baik dan ada yang tidak).Elemen terakhir adalah apabila dia melalui usia dewasa apabila dia sudah tahu membezakan yang baik dan yang buruk dan membina  pendiriannya sendiri (untuk tetap berbuat baik).      
           
Walau bagaimanapun, teori psikoanalitik lebih memberikan fokus kepada emosi negatif, terutamanya kebimbangan dan marah. Kedua-dua emosi tersebut dikatakan berpunca daripada konflik yang berlaku pada tahap bawah sedar.Namun,kesannya akan  dirasai secara sedar dalam bentuk gangguan dan ketidakselasaan. Sebagai contoh, kita tidak mengahadapi sebarang peperiksaan, tiada masalah di tempat kerja dan tiada masalah hubungan dengan orang lain, tetapi kita tetap juga merasa bimbang. Teori Psikoanalitik akan menyatakan bahawa kebimbangan kita itu adalah berpunca dari konflik bawah sedar Ia boleh menyebabkan kita mengalami sesuatu emosi tanpa menyedari dari mana ia datang.
            Selain daripada teori psikoanalytic ini, kami juga telah ditugaskan untuk menulis berkenaan personality kami melalui soal selidik MBTI (Myer-Briggs Type Indicator).Ketika di dewan kuliah kami telah secara ringkas melalui inventori ini.Soal selidik personality seperti ini pada pendapat saya memang popular sejak di peringkat sekolah lagi, cuma mungkin namanya sahaja yang berbeza.Melalui beberapa laman web, saya mendapati bahawa pengasasnya menegaskan bahawa aspek penting inventori ini ialah setiap jenis personality adalah sama-sama bernilai dan setiap dari mereka mempunyai idea yang berbeza yang dapat disumbangkan dalam satu kumpulan .Walaupun cara seseorang dalam menangani masalah adalah berbeza namun adalah tidak semua mustahil semua cara-cara itu berkesan. Perlu juga diingat, inventori ini mengukur preference ( kesukaan) bukannya keupayaan  atau karakter seseorang.Melalui inventori ini, jenis personality yang saya peroleh ialah ISFJ. Secara ringkasnya personality jenis ini amat menghargai suasana harmoni dan kerjasama dan sensitive kepada perasaan orang lain.Selain itu, personality ini juga sering mengumpul maklumat tentang orang di sekelilingnya atau situasi-situasi yang berlaku, lebih-lebih lagi yang melibatkan dirinya.Malahan, kadangkala mereka mampu untuk mengingat riak muka atau dialog seseorang dengan terperinci lebih-lebih lagi yang melibatkan dirinya.Personaliti ini juga seseorang yang menghargai peraturan dan undang-undang.Rata-rata dari mereka berpendapat bahawa peraturan itu ditetapkan kerana ia berfungsi dan berkesan melainkan ada bukti yang menunjukkan sebaliknya.Orang dengan personality ini juga merupakan penghias dalaman yang baik dan tidak suka untuk meluahkan perasaan.Begitulah ringkasan tentang personality jenis ISFJ.Mungkin ada antara penjelasan di atas yang saya miliki namun banyak juga penjelasan tentang personality ini yang tidak saya miliki.
            Untuk tugasan ketiga saya akan menjelaskan pula personality yang saya peroleh melalui soal selidik  'the Big Five Dimensions of Personality' .Teori ini diasaskan dengan kepercayaan bahawa manusia memiliki 5 ciri personality yang utama.Teori ini sebenarnya telah mula berkembang kira-kira selama 50 tahun , bermula dengan kajian yang dilakukan oleh  D. W. Fiske (1949) dan diteruskan oleh pengkaji-pengkaji lain seperti Norman (1967), Smith (1967), Goldberg (1981), dan  McCrae & Costa (1987). Berdasarkan kajian yang dilakukan,ahli-ahli  psikologi percaya bahawa 5 personaliti ini bukan sahaja universal malah dikatakan diwarisi secara biological. Kelima-lima faktor model personality ini mempunyai beberapa definisi secara literature yang membezakan antara kelima-lima personality ini walaupun penjelasan bagi kelima-lima personality ini tidaklah sama antara satu pengkaji dengan pengkaji yang lain.
            Melalui  soal selidik ini, personality  yang saya peroleh adalah neuroticism. Secara umumnya,penjelasan bagi kelima-lima trait personality adalah seperti berikut :
Extraversion: Ini merangkumi karakteristik seperti bersosial, teruja, suka bercakap dan tinggi ekspressi emosi.
Agreeableness: Dimensi personality ini meliputi ciri-ciri seperti  kepercayaan, kebaikan, dan perlakuan-perlakuan  prosocial   lain.
Conscientiousness: ciri biasa dalam dimensi personality ini meliputi tinggi tahap pemikiran, dengan kemahiran mengawal  rangsangan, dan perlakuan yang berdasarkan gol atau sasaran.Sesiapa dengan jenis personality ini yang tinggi  lazimnya lebih terorganisasi dan mempunyai minda yang terperinci.
Neuroticism: Individu  dengan trait ini cenderung untuk  mengalami  emosi yang tidak stabil, beremosi, senang merasa kurang senang dan sedih.
Openness:  Trait ini pula merangkumi  imaginasi dan orang yang tinggi dengan trait personality jenis ini cenderung untuk  mempunyai  minat yang pelbagai.
            Begitulah  serba sedikit tentang apa yang kami peroleh melalui kuliah kali ini. Sebelum mengakhiri  jurnal kali ini , saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan dan Dr.Zamri, sekian.

A131874 Chow Yong Sheng LJ05 Personality

Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada semua. Jurnal kali ini merupakan jurnal yang terakhir saya tulis bagi Kursus Pengurusan Emosi. Terima kasih saya ucapkan kerana dapat sekali lagi ataupun buat pertama kalinya kepada Dr. Zamri dan rakan-rakan sekalian kerana sudi meluangkan masa untuk membaca jurnal saya yang terakhir ini. Topik utama dalam kuliah tersebut ialah emosi dan personality.Untuk kuliah pengurusan emosi  (ZT2253) pada hari ini, iaitu 24 Ogos 2011, kami telah diberi 3 tugasan penting untuk dimasukkan ke dalam lerning jurnal kami. Tugasan pertama adalah baca slide dan teks tentang teori psikoanalitikal dan mengaitkan teori tersebut dengan apa-apa yang terkandung dalam video yang ditayangi oleh Dr Zamri pada pukul 2 petang. Tugasan kedua pula adalah kami perlu menjawab soal selidik MBTI dan mengetahui kategori personaliti sendiri masing-masing di akhir soal jawab tersebut. Bagi tugasan yang terakhir pula adalah kami juga perlu menjawab soal selidik Teori Besar Lima (Big Five Theory) dan mengetahui kategori personaliti sendiri masing-masing di akhir soal selidik tersebut.

Kuliah pada hari itu tidak bermula dengan pemberian kuliah daripada Dr. Zamri dan sebaliknya bermula dengan membaca sliad tentang Teori Psikoanalitikal. Orang yang pertama membentangkan teori psikoanalitikal adalah Sigmund Freud. Teori Psikoanalitikal ini adalah mengenai takrif dan dinamik pembangunan sahsiah yang menjadi asas dan panduan psikoterapi, psikoanalitikal dan psikodinamik. Terdapat banyak pengubahsuaian telah dilakukan dengan teori psikoanalitikal ini sejak kerja. Menurut Sigmund Freud, pengalaman emosi adalah satu proses yang berlaku tanpa kesedaran kita diri sendiri. Kepentingan pengalaman dan peristiwa yang berlaku semasa kanak-kanak dalam mempengaruhi kehidupan seseorang pada masa akan dating merupakan apa yang ditekankan dalam teori ini. Dalam erti kata lain, pengalaman seseorang semasa kecil lagi akan dapat mempegaruhi perkembagan mental dan menjejaskan cara pemikirannya seseorang setelah menjadi dewasa.

Dalam kuliah tersebut, terdapat satu klip video yang bertajuk 'Childhood Experience' telah ditayangkan dan video tersebut berkaitan dengan teori psikoanalitikal. Video ini mengisahkan seseorang kanak-kanak yang mempunyai pemikiran yang naif tentang kehidupan. Menurut video tersebut, pencerita berasa bahawa setiap masalah atau kesukaran yang dialami dalam kehidupan akan adanya cara untuk mengatasinya. Perkara ini amat biasa bagi kebanyakan kanak-kanak termasuklah saya. Hal ini adalah kerana semasa kecil, kami akan berasa bahawa segala masalah yang timbul dalam kehidupan akan diatasi oleh ibu bapa dan tidak perlulah kami risau tentangnya. Namun, keadaan tersebut tidak akan berterus lama kerana ketika kami menjadi dewasa, masalah-masalah akan menjadi lebih rumit dan kami kena mengatasinya secara diri sendiri. Di saat ini, kita mula dibebani dengan masalah.  Keadaan tersebut akan mempengaruhi pemikiran dan personaliti seseorang secara negative. Pada pendapat saya, video tersebut akan dapat membangkitkan semangat seseorang yang berada dalam keadaan gelap dan kesusahan kerana video tersebut amat bermakna. Selain itu, ia juga akan menenangkan minda seseorang itu dengan iringan muzik latar belakang yang ringan itu. Saya sangat terharu dengan perkataan beliau kerana saya juga yakin bahawa seseorang individu harus terus melakukan jasa yang baik kepada orang lain dan masyarakat ini walaupun berada dalam keadaan yang tidak senang. Selepas menonton klip video tersebut, saya berpendapat bahawa perlulah kami sentiasa berfikir dengan positif dan matang walaupun kami berada dalam kesusahan atau sedang menghadapi segala cabaran dan dugaan dalam kehidupan.

Di samping  itu, kami telah ditayangkan dengan klip video kedua yang berkisah tentang 'Personality Types'. Video tersebut menyatakan bahawa setiap individu memiliki personaliti yang pelbagai ragam. Melalui video tersebut, saya telah mempelajari dua jenis personaliti iaitu personaliti A dan juga personaliti B. Saya mengetahui bahawa orang yang mempunyai personality jenis A tidak suka membuang masa dan sentiasa tergesa-gesa dalam melakukan segala perkara dalam kehidupan mereka. Mereka akan melaksanakan segala aktiviti harian mereka secara tanpa membuang masa. Namun, pada pendapat saya, saya berasa bahawa orang yang mempunyai jenis personaliti A adalah orang yang kurang sabar dan sentiasa mengejar masa dalam kehidupan mereka. Kehidupan yang sedemikian akan mendatangkan banyak masalah secara tidak langsung. Hal ini adalah kerana mereka yang sentiasa sibuk untuk melaksanakan tugasan mereka dan akan mengabaikan kesihatan mereka. Keadaan tersebut akan menyebabkan banyak masalah kesihatan badan mereka. Selain daripada kesihatan, mereka juga akan menyumbang masalah tekanan dan itulah akan menjejaskan pemikiran mereka. Individu yang mempunyai personaliti jenis B adalah bertentangan dengan personaliti yang telah dibincangkan sebelum ini. Orang yang mempunyai personaliti B sentiasa membuat sesuatu dengan perlahan dan tidak mengejar masa. Mereka lebih bersikap santai dan sabar menunggu. Berdasarkan sifat-sifat yang dinyatakan atas, saya mempunyai personality jenis B. Saya lebih bersabar semasa melaksanakan sesuatu perkara dan tidak melaksanakannya dengan tergesa-gesa. Saya lebih bersikap santai kerana saya berfikir bahawa kehidupan harus dijalankan secara relaks demi kesihatan diri dan perbuatan mengejar masa hanya akan membuatkan kita cenderung mengabaikan orang sekeliling kita.

 Kuliah diteruskan lagi dengan ujian personaliti Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) bagi mengetahui jenis personaliti kami. Menerusi ujian ini, kami telah diarahkan untuk menjawab soal selidik untuk menentukan jenis personaliti diri masing-masing. Penilaian tersebut adalah berdasarkan beberapa kriteria, iaitu:

·         Extraversion or Introversion (E or I)

·         Sensing or intuition  (S or N)

·         Thinking or feeling  (T or F)

·         Judging or perceiving. (J or P)

Hasil soal selidik personaliti MBTI saya ialah ESTP iaitu extraversion, sensing, thinking, dan juga perceiving.Saya adalah extraversion (E) kerana saya adalah seorang yang bertenaga, pandai bersosial atau bergaul dengan orang ramai dan bukan seorang yang pemalu, pendiam dan sukar untuk bermesra dengan seseorang. Selain itu, saya juga adalah Sensing (S) kerana saya suka mengetahui ilmu yang saya pelajari dengan lebih mendalam sehingga tiada persoalan yang boleh dikemukan lagi. Saya juga bersedia belajar dari pengalaman dan melihatnya sebagai satu pengajaran untuk  memajukan diri sendiri. Bagi kategori seterusnya ialah Thinking or feeling (T or F). Bagi saya pula adalah Thinking (T) kerana saya sentiasa berfikir sesuatu dengan menggunakan logic akan dan sebab musabab untuk menyelesaikan masalah dan bukan bergantung kepada emosi diri sendiri. Akhirnya, saya juga adalah adalah perceiving (P) dan bukannya judging (J) kerana saya merupakan jenis orang yang lebih fleksibel dan spontan. Saya juga bagus dalam membuat perancangan dan membuat perancangan dengan teliti sebelum mula bertindak. Saya juga hanya dapat  menumpukan sepenuh perhatian saya terhadap satu-satu tugasan pada satu masa sahaja supaya dapat menyiapkan sesuatu tugasan yang diamanahkan kepada saya itu dengan sempurna.

 Melalui kuliah, kami turut didedahkan kepada The Big Five Theory yang membahagikan personaliti kepada extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism dan openness. Setelah membuat soal selidik tersebut, saya mendapat tahu bahawa saya memiliki sifat Agreeableness. Hal ini adalah kerana saya lebih mudah berkerjasama dengan orang lain dan berdedikasi yang tinggi.

Kesimpulannya, terdapat banyak perkara yang telah saya pelajari dalam kuliah minggu ini dan saya telah tahu tentang kategori personaliti saya.

Sekian, terima kasih. 

A131642 Lau Wei Keat LJ05 Personaliti Diri

Salam sejahtera kepada rakan-rakan sekursus dan Prof. Dr. Ahmad Zambri. Jurnal ini merupakan ulasan kelima saya untuk kuliah kursus ZZZT2253 Pengurusan Emosi yang bertarikh 24 Ogos 2011. Kuliah ini merupakan kuliah keenam kursus ini dan kuliah ini berlainan dengan kuliah-kuliah yang sebelumnya. Kami tidak diberikan penjelasan terhadap topik spesifik yang berkaitan dengan emosi dalam kuliah ini sebaliknya kuliah ini lebih fokus kepada aplikasi konsep yang dipelajari sebelum ini. Kami diberikan pengenalan ringkas mengenai teori psikoanalitik dan ditugaskan untuk mengaitakan teori tersebut dengan video yang ditayangkan. Selain itu, kami juga diminta untuk mengambil dua jenis ujian personaliti dan seterusnya mengulas keputusan ujian personaliti tersebut dalam jurnal ini.


Tayangan video pada kali ini menfokuskan pada perjalanan kehidupan seseorang manusia dari kecil sehingga dewasa. Music latar belakang video menggambarkan emosi yang dialami oleh individu tersebut apabila dia masih kecil dan sewaktu dia dewasa. Video tersebut menunjukkan pelbagai emosi positif dan negatif seperti gembira dan kecewa. Emosi yang dialaminya merupakan lumrah kehidupan yang akan dilalui oleh setiap individu yang hidup.


Sesi kuliah ini seterusnya diteruskan dengan perbincangan ringkas mengenai teori psikoanalitik. Banyak ahli teori yang berorientasikan fisiologi dan kognitif menganggap bahawa pengalaman emosi merupakan suatu proses yang disedari oleh manusia. Namun demikian, Sigmund Freud, seorang ahli teori tidak bersetuju bahawa emosi merupakan suatu proses yang sedar. Beliau memberi pendapatnya bahawa pengalaman emosi lazimnya tidak disedari oleh individu yang mengalami emosi tersebut. Kami biasanya tidak menyedari bahawa emosi, motivasi dan ingatan lama yang wujud dalam diri kami memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi tingkah laku dan sikap kami.  Kebanyakan pengalaman semasa kanak-kanak adalah secara tidak sedar. Kanak-kanak biasanya tidak mengambil tahu banyak mengenai pengalaman emosinya. Proses yang tidak sedar ini menjadi satu penjana emosi dan motivasi yang kuat. Penekanan teori ini adalah kepada emosi-emosi yang tidak baik dengan penekanan terhadap emosi marah dan bimbang. Kedua-dua emosi ini berlaku kerana berlakunya konflik di paras tidak sedar dalam seseorang individu. Misalnya, saya mungkin akan berasa cemas, bimbang dan marah tanpa sebab-sebab yang kukuh.


Kuliah diteruskan dengan tayangan video yang berkaitan dengan personaliti manusia. Secara amnya, personaliti manusia bolehlah digolongkan kepada dua kumpulan besar, iaitu personaliti jenis A (type A personality) dan personaliti jenis B (type B personality). Menurut pembacaan, penggolongan personaliti manusia kepada jenis A dan B diperkenalkan oleh dua orang pakar perubatan dalam bidang jantung dan saluran darah, iaitu Meyer Freidman dan RH Rosenman. Cara golongan ini diwujudkan semasa kajian kedua-dua doktor pakar ini untuk menyelidik kaitan personaliti manusia dengan penyakit koronari.

Personaliti jenis A dan B mempunyai perbezaan sikap dan tingkah laku yang amat ketara. Individu yang berpesonaliti jenis B bersikap tenang dan tidak mudah panik. Mereka menikmati tahap kepuasan hidup yang lebih tinggi kerana mereka mempunyai tahap kesabaran yang tinggi dan kemahiran menguasai dan mengadaptasi terhadap sesuatu situasi. Jiwa mereka yang lebih tenang membolehkan mereka rehat atau duduk untuk jangka masa yang lama tanpa perlunya mejalankan apa-apa jenis aktiviti. Individu yang memiliki personaliti ini juga tidak mudah tertekan walaupun dia menghadapi apa-apa jua masalah. Sebaliknya, individu yang berpersonaliti jenis A lebih cenderung untuk bimbang dengan status dan pencapaian hidup mereka. Ketidaksabaran dan kecenderungan untuk marah dan berasa tertekan juga merupakan antara ciri-ciri penting personaliti jenis A. Terdapat juga personaliti jenis AB untuk mereka yang bersikap sederhana di antara personaliti jenis A dan jenis B.


Seterusnya, kami telah didedahkan dengan dua jenis ujian personaliti, iaitu Ujian Personaliti Lima Besar (Big Five Personality Test) dan ujian personaliti MBTI (MBTI Personality Test). Ujian Personaliti Lima Besar memerlukan kami menjawab beberapa soalan atau kenyataan dalam 5 seksyen dengan menggunakan skala 0 hingga 3 sebagai rujukan. Nombor 0 pada skala tersebut bermaksud langsung tidak setuju manakala nombor 3  membawa maksud sangat bersetuju dengan kenyataan tersebut. Nombor yang digunakan untuk setiap soalan dalam setiap seksyen seterusnya ditambahkan dan seksyen yang mempunyai jumlah yang paling tinggi akan menunjukkan personaliti diri. Ujian ini membahagikan personaliti manusia kepada 5 jenis, iaitu keterbukaaan (openness), berwaspada (conscientiousness), "extraversion" dan sifat mudah bersetuju (agreeableness) serta "neuroticism". Setelah mengambil bahagian dalam ujian personaliti, saya mendapati bahawa saya merupakan individu yang tergolong dalam kumpulan "neuroticism". "Neuroticism" bermaksud ketidakstabilan  emosi. Dengan perkataan lain, orang yang bersifat neuroticism senang mengalami perubahan emosi yang sangat ketara. Mereka berkecenderungan untuk mengalami emosi yang negatif seperti kemarahan, kebimbangan dan kemurungan. Selain itu, mereka juga sangat reaktif secara emosi dan mudah beri laluan kepada tekanan hidup. Situasi yang normal biasanya diintrepretasikan oleh golongan ini sebagai satu ancaman dan kekecewaan yang timbul daripada kegagalan yang kecil dilihat sebagai suatu kesukaran yang tidak dapat diatasi. Reaksi-reaksi emosi yang negatif ini biasanya berkekalan untuk jangka masa yang agak panjang berbanding individu yang bersifat lain. Hal ini menjadikan mereka selalu dalam mood yang kurang baik. Secara amnya, golongan ini senang dipengaruhi oleh emosi mereka dan pengaruh ini menjejaskan kebolehan dan keupayaan mereka untuk berfikir dan beranalisa secara jelas, membuat keputusan yang baik dan menghadapi tekanan hidup yang dialami secara efektif and berkesan. Walaupun keputusan ujian personaliti ini agak mengejutkan saya, saya tidak boleh menafikan keputusan ujian ini sepenuhnya. Sebagai contoh, saya merupakan seorang yang mudah dipengaruhi oleh tekanan hidup kerana kewujudan tekanan hidup menjejaskan pemikiran saya dan saya akan menyalahi diri dalam apa-apa jua tindakan saya sehingga saya tidak berasa tertekan lagi.


Ujian personaliti kedua yang diambil oleh kami adalah ujian MBTI. MBTI merupakan singkatan kepada "Myer's Briggs Type Indicator". Ujian ini mengketogorikan personaliti manusia kepada 16 jenis yang merupakan gabungan 4 jenis sifat daripada 4 kumpulan yang mempunyai 2 sifat am manusia. 8 jenis sifat yang dimaksukan termasuklah sifat extraverted (E) and introverted (I), sifat sensing (S) atau intuitive (N), sifat thinking (T)atau feeling (F), serta sifat judging (J) atau perceiving (P). Dlam ujian ini, kami diberikan beberapa kenyataan yang menerangkan setiap sifat tersebut dan diminta untuk memilih sifat yang paling sesuai dengan diri sendiri daripada setiap kumpulan itu. Menerusi ujian ini, didapati saya merupakan seorang pelaku (the doers) yang memiliki gabungan sifat ESTP. Seseorang yang memiliki personaliti ESTP mempunyai kualiti dominan dalam hidupnya, iaitu semangat dan perhatian kepada dunia luar yang penuh dengan pengalaman praktikal (hands-on) dan kehidupan yang sebenar. Orang yang berpesonaliti sebagai pelaku dirangsang oleh penglibatan berterusan dalam aktiviti baru dan pencarian cabaran baru.


Akhir kata, ujian-ujian personaliti ini memberi peluang kepada saya untuk mengenali diri saya dengan lebih mendalam.


Sekian.

A131861 MOHAMAD FAEZ BIN IBRAHIM LJ05- KENALI PERSONALITI DIRI

     Assalamuailakum dan salam aidilfitri,
 
     Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah kurniaNYA dapat diri ini diberi peluang untuk merasai nikmat bulan Ramadhan yang telah berlalu serta kesempatan untuk aku menulis jurnal ini dalam kesibukan orang lain membuat persiapan raya. Kuliah keenam bersama Dr Zamri pada 24 Ogos lepas tidak aku berkesempatan untuk aku mengikutinya kerana sibuk membuat persiapan untuk majlis penutup Ihya Ramadhan yang akan diadakan pada tarikh yang sama. Ribuan terima kasih kepada Dr Zamri kerana memahami tugas sebahagian daripada kami. Walaupun kami tidak menghadiri kuliah lepas tetapi tanggungjawab untuk menyiapkan jurnal terakhir ini tidak pernah aku lupakan. Untuk jurnal yang terakhir ini kami diminta menulis tentang personaliti. Menurut rakan-rakan saya yang mengikuti kuliah pada hari tersebut tiga tugasan diberikan tetapi dalam keadaan yang cukup santai dan menyeronokkan. Rasa rugi pula rasanya tidak mengikuti kuliah pada hari tersebut.  Tiga tugasan tersebut adalah seperti berikut:
tugasan 1 : baca slide dan teks tentang Psychoanalytic Theory. Dengar dan tonton klip video pertama  dan kaitkan dengan teori tersebut.
  tugasan 2: jawab soalselidik MBTI. Kemudian bincang personaliti yang diperolehi waktu soalselidik MBTI dalam jurnal kelima.
 tugasan 3: jawab soalselidik Teori Besar 5, sama seperti tugasan 2, bincangkan personaliti yang  diperolehi dalam jurnal kelima.
    Sebelum bercerita dengan lebih lanjut lebih elok saya mendefinasikan personaliti itu sendiri iaitu gabungan beberapa ciri psikologi yang digunakan untuk mengkategorikan atau menerangkan tentang seseorang dalam bentuk tindakan, rasa atau seseorang itu berfikir.  Disebabkan gabungan inilah kita dapat melihat emosi seseorang itu disampaikan dalam keadaan yang berlainan antara seseorang individu walaupun mereka berdepan dengan situasi yang serupa.
     Seterusnya saya ingin menerangkan tentang Myers-Briggs Type Indicator iaitu salah satu penanda aras yang selalu digunakan dalam ujian personality. Seseorang individu boleh dikategorikan sebagai  extroverted or introverted (E or I), sensing or intuitive (S or N), thinking or feeling (T or F), and judging or perceiving (J or P). Untuk kategori pertama iaitu (E or I), E ialah untuk seseorang yang bertenaga, pandai bersosial atau bergaul dengan orang ramai berlawanan pula dengan I iaitu seorang yang pemalu, pendiam dan sukar untuk bermesra dengan seseorang. Untuk kategori ini aku rasa aku termasuk dalam kategori I. Itu aku tidak dapat nafikan kerana aku memang sukar untuk bermesra dengan orang yang aku baru kenali seperti pernah aku ceritakan dalam jurnal aku yang ketiga sebelum ini. Untuk kategori (S or N) pula, S ialah seseorang yang praktikal dan suka untuk mengetahui sesuatu itu dengan lebih mendalam walhal untuk kategori N pula ialah seseorang yang berharap kepada proses dalan keadaan tidak sedar dan juga melihat sesuatu perkara itu dengan gambaran yang cukup besar atau dengan kata mudah seseorang yang mempunyai impian yang besar terhadap sesuatu tindakan yang dilakukannya. Untuk ini, aku mengkategorikan diri aku dalam kategori S kerana aku suka mengetahui ilmu yang aku pelajari dengan lebih mendalam sehingga tiada persoalan yang boleh dikemukan lagi. Sampai begitu sekali aku ingin mengetahui sesuatu perkara. Aku juga mengakui yang aku seorang yang praktikal. Aku tahu ramai yang akan mengatakan bahawa seseorang yang praktikal adalah disebabkan mereka kurang kreatif tetapi tidak bagi aku kerana seseorang yang praktikal adalah seseorang yang ingin melakukan sesuatu itu dengan mudah tetapi ketelitian tetap diambil kira.
          Kategori seterusnya dalam Myers-Briggs Type Indicator ialah ( T or F ). T ialah jenis individu yang akan menggunakan logic akal dan sebab musabab untuk selesaikan masalah. Manakala F ialah individu yang akan bergantung kepada nilai peribadi dan emosi dalam menyelesaikan masalah. Untuk kategori ini aku tidak pasti aku dalam kumpulan yang mana satu kerana aku rasa aku dalam kedua-dua kategori tersebut bergantung pada masa dan keadaan. Sukar untuk aku jelaskan disini. Untuk kategori yang terakhir iaitu judging or perceiving (J or P), J ialah individu yang suka mengawal dan suka sesuatu berada dalam keadaan yang tersusun dan berstruktur manakala P pula jenis individu yang fleksibal dan melakukan kerja sesuatu kerja secara spontan. Untuk ini aku akui aku berada dalam kumpulan P kerana dengan ini aku dapat melakukan kerja secara tenang dan hasilnya lebih baik bagi aku. Aku dapat melakukan sebarang kerja tanpa sebaang tekanan.
     Seterusnya perkara yang aku rasa menarik untuk aku huraikan ialah The Big-Five Model ( 5 model utama) iaitu:
·        Extroversion    - tahap keselesaan seseorang terhadap sesuatu hubungan
·        Agreeableness     - refers to an individual's propensity to defer to others 
·        Conscientiousness     - mengukur tahap kepercayaan
·        Emotional Stability     - tahap kebolehan seseorang untuk menahan tekanan terhadap mereka    
·        Openness to Experience     - addresses an individual's range of interests and fascination with novelty
       Berdasarkan model ini, soalan telah dibagikan kepada lima bahagian di mana bagi setiap bahagian soalan telah dipecahkan lagi kepada soalan yang lebih kecil. Setiap mereka yang mengambil ujian ini hendaklah memberikan markah kepada soalan yang dijawab contohnya
    0 = tidak setuju atau tidak pasti
    1 = Setuju sedikit
    2 = Sederhana setuju
    3 = Sangat setuju
      Akhir sekali kita akan mengira jumlah markah yang terkumpul untuk mengetahui apa jenis personaliti kita semua.
          Kenali personaliti diri sendiri amat penting untuk kita bergembira dalam apa jua yang kita lakukan dan juga untuk berjaya dalam karier kita pilih nanti. Hal ini kerana kita mengetahui bidang apa yang sesuai dengan kita berdasarkan potensi diri kita sendiri. Dewasa ini, semakin banyak kursus motivasi tentang personaliti diri diadakan kerana banyaknya permintaan dalam kalangan masyarakat Malaysia. Tokoh yang popular dalam menyampaikan kursus motivasi ini adalah Dr Azizan Osman, yang iklannya sering disiarkan di media massa. Untuk jawapan yang lebih konsisten, elok rasanya ujian ini dilakukan sebanyak dua kali. Perlu diingat tujuan ujian ini adalah untuk mencari identiti anda semua bukan untuk mencari kelemahan diri. Jadi apabla menjawab soalan biarlah seikhlas hati.
          Di akhir kesempatan ini ingin sekali saya menyusun sepuluh jari memohon kemaafan andai ada yang terguris hati dengan penulisan saya ini. Saya akui penulisan saya ini ada kena mengena dengan seseorang yang masih hidup ataupun sudah meninggal dunia tetapi anggaplah ia sebagai sebuah kisah teladan untuk kita semua. Bukan niat untuk memburukkan sesiapa, kerana kebanyakkan penulisan saya ini adalah mengenai diri saya sendiri. Akhir kata, ingin saya akhiri penulisan saya ini dengan dua rangkap pantun,
       Bila bertemu rindu menghalang,
  Bertemu denganmu di waktu malam,
      Ramadhan berlalu syawal menjelang,
  Harap di ampun dosa nan silam.  
 
Di waktu malam berjumpa si dia,
   Berjumpa si dia di pasar raya,
Ketupat rendang juadah tersedia,
   Harap bergembira di hari raya.
 
Sekian