Friday, September 2, 2011

A131757 LJ05

Selamat Sejahtera.Pada permulaan kuliah ini, Dr. Zamri telah menetapkan beberapa tugasan yang perlu dilakukan oleh para pelajar bagi mencatat dalam jurnal masing-masing. Pertama sekali, Dr. Zamri memberi arahan kepada kami untuk membaca slide dan teks tentang teori psikoanalitik. Selepas itu, kami perlu mendengar dan menonton klip video serta menghubungkan mesej yang terdapat dalam video tersebut dengan teori yang telah dibaca. Bagi tugasan yang seterusnya, kami perlu menjawab soal selidik MBTI, dimana kami akan dapat mengetahui tentang kategori personaliti kami dan seterusnya kami perlu membincangkan perihal personaliti kami berdasarkan jawapan yang telah didapati melalui hasil ujian MBTI tersebut. Tugasan yang terakhir bagi minggu ini ialah, kami perlu menjawab soalan soal selidik Big Five Theory dan membincangkan keputusannya dalam jurnal kami.
    Menurut apa yang saya telah baca, 'Psychoanalytic Theory' atau dalam Bahasa Melayu dipanggil Teori Psikoanalitik sebenarnya tergolong di bawah Teori FKP iaitu Teori-Teori Fisiologikal, Kognitif dan Psikoanalitik.Sigmund Freud telah membuat hypothesis bahawa pengalaman emosi merupakan proses bersifat tanpa kesedaran. Dalam teori ini, emosi, motivasi dan juga memori yang lepas dapat mempengaruhi sikap dan tindakan kami secara tidak disedari, lebih banyak bertumpu kepada pengalaman semasa kanak-kanak. Tambahan pula, sifat ketidaksedaran ini boleh dikatakan sebagai sumber emosi dan motivasi yang amat kuat dan selalunya menekankan emosi negatif. Sebagai contoh, apabila kami melakukan kesilapan waktu kecil dan dimarahi atau dipukul oleh ibu bapa, emosi pada ketika itu,ketakutan dan kebimbangan amat sukar kami lupakan. Maka, tanpa disedari, pengalaman tersebut telah meninggalkan impak kepada pemikiran kami dan seterusnya mempengaruhi tindak balas dan tindakan kami. Misalnya, kami akan lebih berhati-hati semasa menangani perkara yang sama bagi mengelakkan kemarahan ibubapa. Dalam klip video yang ditayangkan oleh Dr Zamri, pencerita meluahkan isi hatinya bahawa dia sentiasa berfikiran secara positif bahawa dunia ini penuh dengan kesempurnaan. Dengan ini, dia tidak mencurigai sesiapa dan mempercayai semua perkara dapat diselesaikan dengan sempurna. Pada pendapat saya, hal ini disebabkan pencerita belum melalui dan mentafsir pengalaman hidup yang sebenar. Apabila pencerita semakin membesar, dia telah memahami hakikat bahawa kehidupan ini penuh dengan ketidakadilan,kesusahan dan ketipuan selepas dia mengalami semua ini. Dia menunjukkan kekecewaannya dengan menyatakan bahawa bukan semua orang boleh dipercayai malah mungkin mengkianati kami. Selain itu, dia juga mengetahui bahawa bukan semua orang akan bertindak mengikut kehendaknya. Semua emosi ini dilahirkan hasil daripada pengalaman dan memori yang lepas, lebih-lebih lagi pengalaman yang perit dan menyedihkan, seperti fakta yang dikatakan dalam Teori Psikoanalitik. Namun, pencerita masih memilih untuk mempercayai dunia ini masih terdapat keindahannya; dia mempercayai bahawa dalam akhir terowong masih terdapat sinar cahaya yang sedang menantikannya;dia berputus untuk mempercayai bahawa semua masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Saya berpendapat bahawa pendirian yang tetap yang dipaparkan dalam diri pencerita disebabkan sikap-sikap positifnya yang mendorongnya untuk tabah menghadapi cabaran dan pada masa yang sama, pengalaman serta memori pencerita yang menganggap dunia ini adalah sempurna telah mempengaruhi pemikirannya tanpa disedari.
    Video kedua yang ditayangkan menunjukkan dua jenis personaliti yang utama. Individu yang mempunyai personaliti jenis A merupakan seseorang yang bersikap agresif, suka bertanding dan bercita tinggi. Individu ini amat mementingkan masa dan justeru kurang sabar. Mereka sentiasa melakukan kerja dan bertindak dengan cepat kerana mereka mementingkan kesempurnaan kerja. Semasa menonton babak ini, otak saya terlintas kawan saya yang memang bersikap sedemikian. Pada pendapat saya, individu ini amat efisien dalam menangani perkara mereka. Namun, mereka terlalu peka dalam mengejar impian mereka sehingga mengabaikan perkara di sekeliling mereka. Dalam proses ini, mereka telah hilang sikap-sikap positif dan menjadi tertekan. Sebaliknya, individu mempunyai personaliti jenis B lebih bersikap sabar, relax dan melakukan kerja dengan perlahan mengikut suka hati sendiri. Saya mendapati sikap saya lebih dekat dengan personaliti jenis B. Namun, kadang-kala, saya juga akan memaksa sendiri untuk menyelesaikan kerja dengan cepat dan akan berasa tertekan apabila kerja tidak dapat diselesaikan dalam tempoh yang saya tetapkan. Masalah ialah saya tidak dapat mendisiplinkan sendiri untuk menggunakan ISFJ, individu ini bersifat baik hati dan amat sensitif terhadap perasaan orang lain. Jadi, mereka sentiasa menunjukkan ketimbangrasaan mereka terhadap orang lain. Saya bersetuju dengan penyataan bahawa sensitif terhadap perasaan orang lain. Mungkin disebabkan horoskop saya, saya amat masa dengan sepenuhnnya.
    Seterusnya, kami telah menjawab soalselidik MBTI (Myers Briggs Personality Test). Personality test ini adalah hasil kajian oleh Carl Jung, Katherine C. Briggs, dan Isabel Briggs Myers. Terdapat enam belas personaliti yang digunakan untuk membuat soalselidik ini. Saya mendapat ISFJ-nurturer dalam ujian ini. Dalam keterangan mementingkan perasaan dalaman dan juga suka memerhatikan serta mentafsir perasaan dan pemikiran orang lain. Malah gerak hati saya selalunya tepat. Seterusnya, kadang-kala saya akan cuba untuk memenuhi keperluan kawan-kawan mengikut pemerhatian saya. Dalam keterangan juga mengatakan bahawa individu ISFJ menitikberatkan keselamatan, baik hati dan menghormati undang-undang. Mereka kurang kemungkinan untuk mencuba cara yang baru kecuali ditunjukkan cara yang konkrit. Sifat ini boleh dikatakan selaras dengan sikap saya kerana saya seorang yang lebih suka memilih sistem yang selamat dan tidak berisiko tinggi agar mengelakkan kesalahan yang mungkin tertimbul. Jadi, saya selalu memilih cara yang paling terjamin apabila menyelesaikan masalah. Ini menyebabkan saya selalu kurang yakin untuk mencuba benda yang baru. Seperti yang dinyatakan, saya juga belajar dengan lebih berkesan melalui praktikal daripada membaca secara teori. Teori yang difahami melalui buku kurang saya mengaplikasikan dalam kehidupan. Sebaliknya, selepas saya melakukan sesuatu perkara dan mengalami proses itu, saya lebih mudah mendapat konsep tersebut. Saya amat kagum dan terperanjat kerana ujian ini sememangnya memberi keterangan yang tidak kurang tepatnya tentang personaliti saya. ISFJs juga mempunyai potensi sebagai 'decorators' kerana mereka sensitif dan mempunyai 'sense of space, function, and aesthetic appeal'. Saya tidak berani untuk mangatakan bahawa saya seorang 'decorator' yang berpotensi. Namun, apa yang saya ingin berkongsi ialah saya suka corak atau image bersifat seni dan juga suka melukis serta 'design' benda mengikut perasaan sendiri. Saya amat suka hati semasa melihat hasil kerja saya cantik dan selalunya memberi perhatian terhadap design daripada sumber-sumber lain tidak kira dalam bidang pakaian, hiasan rumah,kad dan sebagainya. Yang paling dapat menggambarkan personaliti saya ialah ISFJs lebih suka menyembunyikan isi hati dan masalah. Kebanyakan masa saya menikmati menyendiri dan berfikir seorang diri. Apabila orang lain meminta bantuan, saya juga berasa malu untuk menolak permintaan mereka. Dalam hal ini, saya berpendapat saya perlu bertindak secara asertif tanpa mengabaikan kepentingan diri dan pada masa yang sama, tidak menimbulkan salah faham.
    Seterusnya, dalam video yang ketiga kami telah dihidangkan dengan video yang berkisarkan mengenai Big Five Model,iaitu yang mengandungi extroversion,agreeableness,openness,conscientiousness dan juga emotional stability. Bagi openness, seseorang yang suka mencabar, sentiasa suka mencuba benda yang baru biasanya mempunyai pelbagai pengalaman. Bagi conscientiousness, individu mempunyai disiplin yang tinggi, selalu merancang sebelum bertindak dan penuh dedikasi semasa melakukan kerja. Individu yang bersifat extraversion sentiasa penuh dengan tenaga dan mempunyai emosi yang positif. Indivivu yang bersifat agreeableness lebih kepada bertimbang rasa dan dapat bekerjasama dengan orang lain dengan gembira. Sikap saya lebih sepadan dengan 'neuroticism' kerana kadang-kala saya mudah mengalami emosi yang pasif terutama menghadapi sesuatu yang tidak memenuhi permintaan atau halangan. Saya memahami ini merupakan sikap yang kurang sempurna kerana ia mampu mempengaruhi pemikiran dan keputusan saya apabila saya beremosi negatif. Jadi, saya akan mencuba untuk mengawal perubahan emosi saya dan berfikiran lebih positif.
    Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment