Friday, September 2, 2011

A132014, SYAFIQAH BINTI ABDUL RAZAK, JL05 " kenali personaliti"

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Memandangkan ini merupakan jurnal terakhir yang kami harus siapkan jadi saya akan menggunakan bahasa yang tidak formal . syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah kurnia serta inayahnya dapat juga aku menyiapkan jurnal yang terakhir ini. Dan…rasa-rasanya aku diantara orang-orang yang terakhir kot yang menghantar tugasan ni. Bukannya takmau hantaq tapi memang takdak mood giler nak buat. Hehe..=P..ni pon dah masuk qaya yang keempat baqu la terhegeh-hegeh nak bukak laptop. Taktau la nak kata macammana tapi memang malaih la..senang nak habaq penyigan gila asyik makan ,tidoq makan, tidoq ..tu ja qeja yang aku dok buat masa cuti nie.hehe..lagi satu mintak maaf la eh kalau Dr Zamri tak faham apa yang aku tulis nie..pasai aku ada usha-usha 2-3 oqang kawan aku yang buat tak formal gak. So, aku pon qasa nak buat cam depa. Baqu menaikkan skit aku punya semangat nak mengarang nie.=P
            Kuliah minggu ni xmeriah macam kuliah-kuliah yang sebelumnya sebab kebanyakkan daripada kawan-kawan aku terlibat dengan raptai untuk penutup ihyak. Bila Dr zamri cakap minggu ni sepatutnya xdak kuliah  dan  beliau cuma nak bagi beberapa tugasan, memang secara jujurnya hati aku ni qasa syok gila arr…al-maklumlah cuti dah nak dekat..asyik dok pikiaq nak balik qumah je la..qasa macam malas dah la nak pikiaq2 hal kat ukm ni.lantak la apa nak jadi pon. Asalkan aku nak balik qumah cepat-cepat. Bunyi macam aku ni pentingkan diri sendiri kan?? Haha..apa2 je la..asalkan aku tahu apa yang aku buat.
            Tapi jangan xtau aku buat jugak ek tugasan-tugasan yang Dr bagi. Aku ni xlah malas sangat macam yang hampa semua qasa..haha..untuk tugasan yang pertama aku  kena tengok video ni. Secara kesimpulannya video ini menceritakan tentang gelojak perasaan  seorang insan yang percaya bahawa  semasa kecil,hidupnya sangat bahagia  dan xmungkin ada perkara buruk yang akan berlaku. Dia juga percaya bahawa seburuk mana pun perkara yang berlaku pasti akan ada jalan penyelesaian dan harapan. Namun, apabila dia meningkat dewasa, dia mula menyedari bahawa tak  semua orang yang dijumpa mahu menjadi rakannya..malah, dia mula pasrah dan menerima hakikat bahawa tidak semua perkara buruk yang terjadi ada penyelesaiannya. Aku sangat bersetuju dengan dia nie. Contohnya, masa aku kecik-kecik dulu  aku selalu  qasa hidup  ni bahagia sangat…xyah pikiaq pasal masalah duit, exam, nak masak ka, gaduh ngan kawan-kawan ka..takdak langsung. Aku pon takpernah terpikiaq yang aku akan sambung belajaq sampai bertaun-taun. Yang aku tau masa tu hanyalah main dengan kawan-kawan,, takdak la gaduh-gaduh ni. Semua baik-baik ja. Aku tak sedaq yang dunia ni penuh dengan pancaroba dan  dugaan sampai la aku meningkat dewasa. Masa tu baqula aku  sedaq bahawa  sebenaqnya banyak yang aku belum faham masa aku kecik. Bila pikiaq-pikiaq blik qasa macam sedih la jugak pasal aku tak menghayati betoi-betoi waktu kegemilangan  dan detik-detik kecerian aku bersama dengan kawan-kawan dulu. Huhu…tapi, aku  sedaq bahawa semua yang terjadi dalam hidup kita ni ada hikmahnya, sebagai seorang hamba yang lemah  aku hanya mampu berusaha setakat kudrat yang ada dan selebihnya hanya berserah kepada DIA yang berkuasa. Bagi tajuk Psychoanalytic theory yang diusulkan oleh Sigmund Freud, Psychoanalytic theory dapat didefinisikan sebagai personality development which underlie and guide psychoanalytic and psychodynamic psychotherapy. Teori ini telah menekankan kepentingan pengalamn dan peristiwa yang berlaku semasa zaman kanak-kanak dalam  mempengaruhi seseorang semasa dia menjadi semakin dewasa. Dalam erti kata lain, pengalaman seseorang itu boleh mempengaruhi perkembangan mental seseorang. Pemikiran seseorang juga akan dijejaskan semasa dia menjadi dewasa.
            Klip video yang kedua pula ialah  mengenai personality type A dan type  B. mengikut video ini orang yang  berpersonaliti type A  lebih bersikap terburu-buru,  dan tak sabaq dalam melakukan sesuatu perkara, mudah berasa bimbang, cepat menyelesaikan sesuatu perkara dan lebih mudah mendapat penyakit jantung, darah tinggi dan masalah kesihatan yang lain. Berbanding dengan orang yang berperwatakan type B yang sentiasa tenang dalam melakukan sesuatu perkara, hidup dalam keadaan yang gembira dan selesa serta tidak mudah mendapat masalah kesihatan. Setelah diamat-amatikan aku  rasa personaliti aku  typeA +B kot sebab ada yang ada kat type A, ada yang ada kat type B. aspek yang paling aku setuju  mengenai diri aku dalam type A  ialah  tentang perasaan yang mudah bimbang. Yang ni memang aku tak nafikan sebab disebabkan perkara yang kecik pon aku akan start qasa risau. Walaupun kadang-kadang tu bukannya salah aku pon =P..Berikut merupakan penerangan yang lebih jelas berkaitan dengan  personality type A dan type B.
About Type A and Type B Personality
According to scientific literature, Type A behavior is characterized by an intense and sustained drive to achieve goals and an eagerness to compete. Personalities categorized as Type A tend to have a persistent desire for external recognition and advancement. They are involved in various functions that bring about time restrictions. Such personalities have a tendency to speed up mental and physical tasks with extraordinary mental and physical alertness. These characteristics make for super-achievers and high-powered people.
Type A individuals can get a lot done and have the potential to really move ahead in the world. But there is a high price to pay. Certain components of such a personality can inhibit happiness and even threaten health. For example, the goals that Type A folks set are often poorly defined and therefore hard to achieve—a perfect recipe for misery.
Type A is also characterized by a general discontentedness and the impulse to be overly critical and demanding, even contemptuous of imperfection, in the self and others. This focus on negative aspects and the accompanying bursts of hostility and impatience result in guilt, remorse and anxiety.
Type A personalities are motivated by external sources (instead of by inner motivation), such as material reward and appreciation from others. Type A folks experience a constant sense of opposition, wariness, and apprehension–they are always ready for battle. And anyone can imagine how this constant (and very exhausting) existence would deplete reserves of contentment and happiness and disrupt personal equilibrium.
Although the literature is somewhat inconsistent because of problems with the conceptualization and definition of Type A behavior pattern, it has been linked to higher risks of cardiovascular diseases. The risks seemed to be reduced with intervention aimed at reducing Type A behavior. Indeed, those with a high Type A score would be happier and healthier if they were to file down the jagged edges of their personality. By learning how to control the negative behavior patterns while preserving their drive, Type A people can be successful without sacrificing their emotional well-being. Type B behavior is usually defined as the absence of Type A behavior. Type B personalities are relaxed and have a laid-back attitude and posture. They are friendly, accepting, patient, at ease, and generally content. They are at peace with themselves and others. They show a general sense of harmony with people, events, and life circumstances. They tend to be trusting. They focus on the positive aspects of things, people and events. Type B folks are self-encouraging, have inner motivation, are stable and have a pleasant mood. They are interested in others and accept trivial mistakes. They have an accepting attitude about trivial mistakes and a problem-solving attitude about major mistakes. They are flexible and good team members. The Type B person is able to lead and be led.
 
 Video seterusnya adalah video berkaitan dengan ujian MBTI. Melalui ujian ini, kami telah diarahkan untuk menjawab soal selidik untuk menentukan jenis personaliti masing-masing. Menerusi ujian ini, aku mendapati, aku merupakan golongan ISTP dimana aku merupakan seorang yang pemalu, lebih suka berfikir secara mendalam , lebih suka menggunakan logik akal dalam penyelesaian masalah dan seorang yang fleksible dan spontan..
            Dan video terakhir pula berkaitan dengan Big Five Theory atau teori Besar Lima, di mana terdapat lima ciri dalam teori ini iaitu extroversion, iaitu personaliti yang menggambarkan seseorang itu sebagai seseorang yang sangat suka bergaul, sangat energetik apabila bergaul dalam komuniti serta seorang pencetus. Ciri kedua pula ialah aggreableness dimana golongan ini lebih bersifat berperikemanusiaan dan sangat mementingkan hubungan dengan orang sekeliling. Mereka ini bersifat baik hati dan suka mengalah. Ciri ketiga dalam teori Besar Lima ini ialah consciectiousness di mana golongan ini merupakan golongan yang sangat berdisiplin dan mereka lebih gemar merancang aktiviti terlebih dahulu berbanding dengan melakukan perkara-perkara spontan. Ciri seterusnya ialah emotion stability atau kestabilan emosi dimana golongan ini merupakan golongan yang suka berfikiran negatif. Mereka lebih suka menganggap sesuatu keadaan sebagai keadaan yang mengancam mereka, menyebabkan mereka lebih terdedah kepada stress. Dan ciri kelima ialah openness to experience. Golongan ini merupakan golongan yang berseni. Mereka sangat menghargai karya-karya sastera dan seni. Mereka ini sangat sensitif dengan perubahan perasaan mereka.
            Secara kesimpulannya, selepas menonton video ini aku dapat menyimpulkan bahawa aku ni jenis orang yang suka berfikiran negatif ataupun bolehla dikatakan mempunyai ciri-ciri emotion stability.. haha..aku pon tak tau kenapa tapi qasa-qasanya memang macam tu la.aku memamg tak suka dengan ciri-ciri macam ni sebab kadang-kadang cepat sangat buat kita down dan stress. Apa-apa pon memang banyak la yang aku pelajari minggu ni, terima kasih kepada Dr zamri kerana memperkenalkan tugasan jurnal kepada kami semua. Sesungguhnya segala jerih payahmu amat kami hargai =)
 

No comments:

Post a Comment