Wednesday, August 24, 2011

A131547 Amy Khoo Mei Yee LJ 05

Salam sejahtera kepada Dr Zamri dan rakan- rakan sekalian yang sedang membaca jurnal saya ini. Jurnal ini merupkan jurnal kelima saya dan terakhir saya pada semester ini. Pada pendapat saya, tugasan dalam jurnal ini telah banyak membantu saya dalam memahami pengajaran Pengurusan Emosi dengan lebih lanjut dan dapat menguasai pengetahuan ni degan lebih baik.


Pada hari 24 Ogos 2011, kuliah pengurusan emosi dijalankan seperti biasa. Pada hari ini, Dr Zamri tidak melangsungkan kuliah seperti biasa, iaitu dengan menggunakan nota nota kuliah yand telah disediakan. Sebaliknya, beliao telah melangsungkan satu psychoanalytic test yang amat menarik minat, supaya kita dapat mengenali personality kita dengan lebih mendalam.


Teori psychoanalytic adalah fisiologi dan kognitif teori berorientasikan menganggap sifat sedar pengalaman emosi. Cara badan kita bertindak mengikut rangsangan dari otak kita, dan emosi merupakan suatu yang akan mempengaruhi analysis otak kita.

Dengan tujuan untuk mengenali personality kita secara lebih mendalam, psychoanalytic test ini telah dilangsungkan. Kita hendaklah mengenali personality kita agar kita dapat lebih mengenali kita diri sendiri. Hal ini akan membantu kita mencapai kemajuan dan success dalam kehidupan kita dengan menggunakan kekuatan yang kita ada, dan mengelakkan kelemahan  dari menghalang kita dalam kehidupan.


Psychoanalytic research ini merupakan hasik kajian daripada Carl Jung, Katharine C. Briggs, and Isabel Briggs Myers. Pada mulanya, carl Jung telah menghuraikan bahawa setiap orang mempunyai bentuk psychologiynya yang tersendiri. Kita akan mengguanakan personality kita yang unik ini untuk menerima informasi, interpret dan bertindak balas. Akan tetapi, semasa kita menerima informasi, kita akan menerima melalui sense kita ataa gerak hati kita, pada masa yang sama, kia akan membuat keputusan melalui objective logic dan subjective. Setiap orang mengaplikasikan keempat-empat fungsi keatas, tetapi dengan tahap yang berbezakan. Hal inilah membentuk personality kita yang unik ini. Akan tetapi, fungsi dominant/utama merupakan fungsi yang paling mempengaruhi kita.


 Dengan huraian ke atas, beliao telah membahagikan personality seseorang kepada 8, iaitu,


  1. Extraverted Sensing (modern types: ESFP, ESTP)
  2. Introverted Sensing (modern types: ISTJ, ISFJ)
  3. Extraverted Intuition (modern types: ENFP, ENTP)
  4. Introverted Intuition (modern types: INFJ, INTJ)
  5. Extraverted Thinking (modern types: ESTJ, ENTJ)
  6. Introverted Thinking (modern types: ISTP, INTP)
  7. Extraverted Feeling (modern types: ESFJ, ENFJ)
  8. Introverted Feeling (modern types: INFP, ISFP)


Kemudian, Katherine Briggs telah melanjutkan kajian Carl Lung dengan lebih melanjut. Akhirnya, anak perempuannya, Isabel Briggs Myers  yang menghasilkan kajian itu. Hasil kajian itu telah mendapati, setiap oranag mempunyai primary mode dalam fungsi fungsi personality yang ke atas., iaitu


1.       Our flow of energy, iaitu sumber kita mendapt informasi kita, sama ada kita mendapat informasi itu secara diri sendiri (Introverted) atau kita mengetahui sesuatu daripada orang lain dan sumber luar (Extraverted)

 

2.       How we take in information, iaitu cara kita mendapat informasi kita. Terdapat dua cara untuk mendapat informasi, sama ada kita bergantung pada lima kuasa badan kita (sense) ataupun kita lebih bergantung pada gerak hati kita(Intituition)

 

3.       How we prefer to make decisions, cara kita membuat keputusan. Adakah kita membuat keputusan berdasarkan bukti-bukti dan skill logic kita (thinking)? Ataupun kita membuat keputusan berdasarkan perasaan keperibadian kita? (Feeling)

 

4.       The basic day-to-day lifestyle that we prefer, iaitu cara kehidupan pilihan kita, sama ada kita hidup dalam perkelilingan yang lebih teratur structured dan organized-(Judging). Ataupun sebaliknya, kita lebih menyukai kehidupan yang mempunyai perubahan dan lebih bebas? (Pereiving)


Bahagian personality yang ke atas menghasilkan 16 personality yang berbeza.


Dengan bahagian yang ke atas, saya telah mendapati bahawa saya merupakan ENTJ. Mengikut Keputusan kajian ini, yang saya fahami adalah saya merupakan serorang yang lebih mengutamakan logic dan rational. Saya memang berpotensi dalam menjadi ketua disebabkan saya dapat menyelesaikan masalah dengan lebih effective. Selain itu, saya juga tidak boleh bertolak ansur dengan sesutua yang todak mengikiut kehendak saya, saya bukan seseorang yang sabar tetapi sebaliknya, saya akan geram mudah dengan sesuatu perkara atau orang yang bukan kehendak hati saya. Akan tetapi, saya suka berinteraksi dengan orang lain dan dapat berbuat demikian dengan mudah


Kekuatan seseorang ENTJ ialah

  • Genuinely interested in people's ideas and thoughts
  • Enthusiastic and energetic
  • Take their commitments very seriously
  • Fair-minded and interested in doing the Right Thing
  • Very good with money
  • Extremely direct and straightforward
  • Verbally fluent
  • Enhance and encourage knowledge and self-growth in all aspects of life
  • Able to leave relationships without looking back
  • Able to turn conflict situations into positive lessons
  • Able to take constructive criticism well
  • Extremely high standards and expectations (both a strength and a weakness)
  • Usually have strong affections and sentimental streaks
  • Able to dole out disciplin

Kelemahan seseorang ENTJ ialah

  • Their enthusiasm for verbal debates can make them appear argumentative
  • Tendency to be challenging and confrontational
  • Tend to get involved in "win-lose" conversations
  • Tendency to have difficulty listening to others
  • Tendency to be critical of opinions and attitudes which don't match their own
  • Extremely high standards and expectations (both a strength and a weakness)
  • Not naturally in tune with people's feelings and reactions
  • May have difficulty expressing love and affection, sometimes seeming awkward or inappropriate
  • Can be overpowering and intimidating to others
  • Tendency to want to always be in charge, rather than sharing responsibilities
  • Can be very harsh and intolerant about messiness or inefficiency
  • Tendency to be controlling
  • May be slow to give praise or to realize another's need for praise
  • If unhappy or underdeveloped, they may be very impersonal, dictatorial, or abrasive
  • Tendency to make hasty decisions
  • Make explode with terrible tempers when under extreme stress


Pada pendapat saya, test ini agak tepat. Hal ini kemudian kerana dalam kehidupan saya yang sebenar, saya memang merupakan seorang yang kurang sabar dan agak controlling. Saya tidak boleh bertolak ansur dengan sesuatu yang bukan kehendak hati saya berlaku. Saya hanya mahu perkara berlaku kehendak saya sahaja.  Oleh itu, jika saya menghadapi takanan, saya akan melepaskan geram kepada orang orang sekeliling saya. Sikap ini haruslah saya mengubahkan kerana saya, sebagai seorang pelajar perubatan tidak patut bersikap macam ini. Hal ini kerana pada masa yang akan dating, jika pesakit saya tidak bertindak mengikut arahan saya, adakah saya boleh marahi dia dengan mengikut perasaan saya? Memanglah tidak. Oleh itu, saya akan mencuba sedaya upaya untuk mengubahkan sikap ini agar sikap saya yang ini tidak menjadi penghalang dalam kejayaan kita, iaitu menjadi seorang doctor yang berguna.


Secara izharnya, personality amat penting untuk seseorang. Kita hendaklah memahami kekuatan dan kelemahan dalam diri kita agar kita dapat mencapai kejayaan yang maxsima dalam kehidupan kita dan pada masa yang sama, kita dapat mengurangkan kesalahan yang berlaku. Hal ini akan memastikan kejayaan hidup kita yang lebih cemerlang.

Dengan ini, saya amatlah berterima kasih kepada Dr Zamri yang memperkenalkan kita psychoanalytic test yang amat berguna ini supaya kita dapat memaami kita dengan lebih lanjut.


Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment