Wednesday, August 17, 2011

A131547 Amy Khoo Mei Yee LJ04 Emosi Dan Motivasi

Selamat sejahtera saya ucapkan kepada Dr zamri dan rakan-rakan sekalian yang sudi meluangkan masa untuk membaca jurnal saya ini.

 

Hari ini, 17 Ogos 2011, merupakan kuliah Pengurusan Emosi yang kelima dalam semester ini. Tajuk kuliah pada hari ini ialah Emosi dan Motivasi. Dalam kuliah ini, Dr zamri juga mengulaskan sedikit sebanyak tentang Teori-teori Fisiologikal, Kognitif dan Psikoanalitik. Kuliah ini memerlukan kita fahami kuliah-kuliah sebelum itu sebagai asas untuk kuliah ini, kita pertu tahu tentang apa itu emosi, dan dapat membezakan emosi-emosi positif dan negative.

Istilah emosi mengikut Daniel Goleman (1995), seorang pakar kecerdasa emotional, emosi sebagai satu pegolakan, fikiran, perasaan, nafsu, setiap keadaan mental yang meluap-luap. Secara lanjutnya, emosi merujuk kepada suaty fikiran dan perasaan yang kahs, suatu keadaan yang biologis dan psikologis, dan serangkaian kecenderungan untuk bertindak. Emosi dapat dibahagikan kepada dua, iaitu emosi positif dan emosi negative, seprti yang dipelajari minggu lepas. Untuk motivasi pulak, Mengikut JP Chaplin, motivasi dapat didefinisikan sebagai suatu variabel perantara yang digunakan untuk menerangkan faktor-faktor dalam diri membangkitkan,  individu, yang dapat mempertahankan dan menyalurkan tingkah laku ke arah suatu tujuan tertentu. Motivasi berhubungan dengan yang berada di dalam diri (dorongan) manusia.

Terdapat empat komponen dalam emosi, iaitu, perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi, dan tingkah laku berkaitan. Oleh itu, Mengikut (Baron & Logan, 1993), emosi tidak dapat dipisahkan dari motivasi. Hal ini sedemikain kerana emosi seseorang akan menentukan tingkah lakunya, sama ada baik atau buruk. PErkataan yang dihuraikan tadi telah dapat dibuktikan dalam Lang et al, 1992 yang mengatakan emosi sebagai motivasi kepada tingkahlaku & motif boleh menjadi emosional. Motivasi dapat dibahagikan kepada dua, pendorong dan bukan pendorong. Contohnya, jika saya gagal dalam peperiksaan, saya akan merasa sedih dan kecewa. Kesedihan dan kekecewaan itulah yang akan mendorong saya untuk elajar dengan lebih bersungguh-sungguh. Motivasi yang saya mengalami, ialah pendorong. Untuk motivasi bukan pendorong, saya akan berputus asa dan tidak belajar lagi slepas gagal dalam peperiksaan atas kesedihan dan kekecewaaan yang berlebihan.

 

Mengikut James Lange theory, autonomic system kita akan member respond kepada perbuatan kita (Psychological behaviour). Dalam teori ini, autonomic system kita rangsang emosi, kemudian emosi inilah yang merangsang perbuatan, berlaku secara satu demi satu. Event ==> arousal ==> interpretation ==> emotion. Contohnya, saya  nampak seekor beruang yang amat besar dalam hutan, otot (muscle) saya tense, kemudian kadar degupan jantung menigkat, oleh itu saya takut. Teori ini berbeza dari Cannon's challenge, autonomic system kita merangsangkan emosi dan perbuatan (psychological changes) dalam masa yang sama. Event ==> Simultaneous arousal and emotion. Contohnya, saya Nampak seekor beruang yang amat besar, saya takut, pada masa yang sama,  otot saya tense untuk menyediakan saya larikan diri dari beruang yang menakutkan itu. Terdapat satu teori lagi, iaitu, Two factor theory of emotion yang berkaitan emosi dan motivasi. Teor ini menghuraikan tentang otak kita akan mengintepretkan emosi dan motivasi kita, iaitu, Event ==> arousal ==> reasoning ==> emotion. Kita akan membuat keputusan dan bertindak secara munasabah untuk apa yang sedang berlaku.

 

Mengikut Bickhard 1997, motivasi merupakan pilihan dan ramalan Sesutu perbuatan yang berkemungkinan berlaku.. Motivasi tidak dapat dilihat bahkan adakalanya tidak dapat disadari. Motivasi yang sama dapat tampil dalam bentuk tingkah laku yang berbeda..Motivasi yang berbeda bisa saja tampil dalam bentuk tingkah laku yang sama.Sebuah tingkah laku bisa dilandasi oleh beberapa motivasi sekaligus. Terdapat beberapa teori dan komponen dalam konsep motivasi ini, iaitu motivasi, drive dan insentif. Motivasi boleh merupakan faktor luar atau faktor dalam seseorang yang mengubah perlakuan seseorang. Drive merupakan komponen luar yanag membawa kepada reaksi yang paling bagus yan bersesuaian, untuk restore heamostasis. Insentif merupakan komponens yang akan mendorong kita ke suatu perbuatan yang berkemungkinan, sama ada baik atau buruk.

 

Teori yang lain yang berkaitan dengan motivasi ialah Instinct, arousal, humanistic theory, dan unconscious motivation. Homeostasis merujuk pada ketahanan atau mekanisme pengaturan lingkungan keseimbangan dinamis dalam (badan organisme) yang konstan. Homeostasis merupakan salah satu konsep yang paling penting dalam biologi Bidang fisiologi dapat mengklasifkasikan mekanisme homeostasis pengaturan dalam organisme. Umpan balik homeostasis terjadi pada setiap organisme. Dalam konteks incentive pula, insentif akan mepengaruhi suatu keputusan seseorang. Insentif seperti duit, hadiah, reputasi akan membawa seseorang membuat keputusan yang membolehkan dia akan mendapat kesemua insentif itu. Contohnya, kanak-kanak akan belajar secara bersungguh-sungguh untuk mendapat hadiah daripda ibu bapanya. Jadi, insentif- hadiah sudah menjadi motivasi kepada kanak kanak itu untuk belajar. Dalam instinct pula, instinct merupakan sesuata yang berlaku secara semula jadi, tanpa kita sedari. Sebagai contoh, kita tidur karana keletihan, burung membuat sarang tanpa diajari. Kesemua ini berlaku secara semula jadi. Aurosol pulak, ia merupakan sesuatu physiological respond yang membolehkan kita sedar kepada apa yang sedang berlaku, agar kita dapay betindak dengan lebih munasabah dan untuk kebaikan kita. Sifat ingin tahu termasuklah dalam konteks ini juga, kerana sifat ini akan membolehkan kita mengetahui apa yang sedang berlaku secara lebih mendalami, menyedari Sesutu perubahan dan pembaharuan.

 

Humanistik adalah aliran dalam psikologi yang muncul tahun 1950an sebagai reaksi terhadap behaviorismedan psikolonisme. Aliran ini secara eksplisit memberikan perhatian pada dimensi manusia dari psikologi dan konteks manusia dalam pengembangan teori psikologis. Permasalah ini dirangkum dalam lima postulat Psikologi Humanistik dari James Bugental (1964), sebagai berikut: Manusia tidak bisa direduksi menjadi komponen-komponen., Manusia memiliki konteks yang unik di dalam dirinya, Kesadaran manusia menyertakan kesadaran akan diri dalam konteks orang lain., Manusia mempunyai pilihan-pilihan dan tanggung jawab. Manusia bersifat intensional, mereka mencari makna, nilai, dan memiliki kreativitas Secara konkusinya, emotisi lebih mementingkan arosal manakala motivasi lebih menutamakan perbuatan. Kebiasaannya, emosi akan mempengaruhi perbutan, sama ada baik atau buruk.

 

Secara izharnya, selepas kuliah ini, saya telah dapat megetahui bahawa Sesuatu emosi akan mempengaruhi perbuatan kita dan memberi motivasi kepada kita. Motivasi bukan sentiasanya menjai pendorong kepada kami. Oleh itu, untuk mencapai secara lebih gemilang, saya seharusnya mempunyai ikap yang baik dan betul untuk menhadapi emosi saya. Biarkan emosi saya menjadi pendorong saya untuk mencapai kejayaan yang lebih dalam kehidupan dan bukanya sebaliknya.

 

Sekian, terima kasih. 

No comments:

Post a Comment