Saturday, September 3, 2011

ZT Jurnal

TAN JU ANN  A131545


       Selamat sejahtera. Ini merupakan jurnal kelima dan jurnal terakhir unuk kursus pengurusan emosi. Sebelum itu, saya berasa menulis jurnal adalah sesuatu yang membebankan, selepas beberapa jurnal yang telah ditulis oleh saya, saya berasa menulis jurnal adalah sesuatu yang baik untuk meringkaskan topic – topic yang diajar di kuliah. Saya telah menghadiri kuliah pada hari Rabu yang lepas, iaitu 24 Ogos 2011. Dr Zambri telah modify kuliah. Kuliah pada hari tersebut tidak mempunyai sesi pembelajaran dan kita telah menonton sebuah video klip dan kaitkan video tersebut dengan teori psychoanalutic. Selepas itu, kami berpeluang untuk membuat kuiz yang bermakna, melalui kuiz tersebut, kita mengetahui kategori – kategori personality sendiri.

         Teori psychoanalytic dicipta oleh Sigmund Freud. Beliau telah membuat hypothesis iaitu emosi erupakan sebahagian besar hasil daripada proses – proses tanpa sedar. Apabila kita berada dalam keadaan tidak sedar, emosi , motif , ingatan yang telah berlaku semasa kita tidak terjaga , tetapi ia akan menjejaskan tingkah laku kita. Mengikut beliau, kebanyakan pengalaman semasa kanak – kanak merupakan tidak sedar. Ketidaksedaran itu merupakan perangsang kepada emosi dan motivasi. Teori ini menekankan emosi negative seperti perasaan marah dan perasaan bimbang. Konflik yang berlaku semasa ketidaksedaran akan menghasilkan perasaan bimbang. Keadaan ini kerap berlaku pada wanita. Perasaan wanita susah dikawal dan kadang – kala mereka akan berasa bimbang dan marah secara tidak sedar diri, ini kebanyakkan disebabkan oleh hormone.

       Selepas itu, sebuah video tajuk ' childhood experience' telah ditayang. Dalam video tersebut, kita dapat melihat perubahan seseorang dalam proses menjadi dewasa, kita dapat melihat bagaimana seseorang menjadi tabah dalam masalah yang ditimbul dan bagaimana seseorang mengubah pandangan terhadap kehidupan selepas menghadapi segala masalah yang dihadapinya.  Video tersebut cerita tentang kehidupan seorang lelaki sejak kecil. Masa zaman kanak – kanak , lelaki tersebut merupakan seorang budak yang naïf,  dia hidup dalam dunia yang sempurna. Keadaan ini adalah biasa untuk semua kanak – kanak sebab semua masalah yang timbul akan diatasi oleh ibu bapa. Tetapi, masa budak lelaki dewasa, dia dapat melihat kecacatan dunia ini. Dunia lelaki itu telah berubah kepada semakin rumit, semakin banyak masalah yang dihadapi olehnya. Dia terpaksa hidup dalam betray dan depression. Dia mempunyai perassan seseorang dan tidak difahami oleh orang lain. Segala masalah yang timbul menyebabkan dia berasa sendiri adalah seseorang yang tidak berguna.  Walaubagai manpun, dia tidak berputus asa, dia percaya kepada diri sendiri dan menghadapi masalah dengan tabah.  Berdasar kepada teori psychoanalytic,saya bersetuju bahawa pengalaman kanak – kanak amat menjejas pandangan dan attitude seseorang apabila dewasa.

       Kami juga berpeluang untuk mengenali Type A dan Type B personality melalui video seterusnya. Melalui video tersebut , saya mengetahui bahawa orang yang mempunyai Type A personality merupakan orang yang membuat sesuatu dengan tergesa – gesa dan selalu mengejar masa. Seseorang yang mempunyai Type A personality tidak mengizin sedikit kesalahan pun dan dia merupakan seoang perfectionalist. Type B personality merupakan seseorang yang tidak mengejar masa dan bersantai. Type B personality melakukan kerja dengan perlahan dan tenang. Selepas menonton video tersebut, saya realize bahawa saya merupakan Type A personality. Saya selalu membuat kerja dengan tergesa – gesa . Saya tidak mengizinkan membazir masa. Disebabkan itu, saya melakukan aktiviti harian dengan cepat seperti makan, jalan , mandi, membuat kerja rumah. Saya realize bahawa saya perlu embuat perubahan supaya mengabungkan ciri – cirri type A dan Type B personality. Ini disebabkan Type A personality selalu menyebabkan seseorang itu berada dalam keadaan stress. Apabila saya ingin membuat sesuatu dengan cepat, saya selalu mengabaikan details dan tidak teliti dalam menyiapkan tugasan. Selain itu, Type A personality akan mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidapi hypertension dan sakit jantung.

       Selepas itu, kita berpeluang untuk melakukan soal selidik untuk determine personality sendiri. Saya berasa soal kajian tersebut agak accurate dan menarik. Soal kajian pertema ialah MBTI Cognitive style inventory , personality seseorang boleh dinilai mengikuti  Extraversion or introversion, sensing or intuition , thinking or feeling, dan judging or perceiving. Personality saya merupakan Extroversion, intuition, feeling dan judging . Akhir soal kajian tersebut, saya mengetahui saya merupakan personality ENFJ, iaitu The Givers. Based on definition , ENFJs the dominant quality of their lives is an active and intense caring about people and a strong desire to being harmony into relationship. ENFJs are openly expressive and empathetic people who bring an aura of warmth to all that they do. Intuitio orients their feeling to new and to the possible. Thus, ENFJs often enjoy working to manifest a humanitarian vision or helping others to develop their potential. ENFJs naturally and conscientiously move into action to care for others , to organize the world around them and get the things done. Saya berasa kajian ini sangat accurate. Saya merupakan seorang yang active. Saya enjoy dalam keadaan riuh- rendah dan banyak bercampur dengan orang. Selain itu, sayan amat suka membantu rakan – rakan yang menghadapi masalah, saya akan kaunselling mereka dan menyelesaikan masalah bersama – sama. Saya kurang pasti bahawa sikap tersebut merupakan sikap positif atau negative, tetapi sayan amat enjoy dengan sikap tersebut.

        Kajian kedua merupakan ' The big five personality '. Terdapat 5 faktor yang menilai personality seseorang dalam The Big Five personality, iaitu openness , conscientiousness , extraversion, agreeableness dan neuroticism . Openess merupakan seseorang yang mempunyai imaginasi yang aktif, menekankan kepada perasaan dalaman dan rasa ingin tahu yan kuat . Conscientiousness merupakan seseorang yang menpunyai cirri teliti, berjati – hati dalam melakukan sesuatu. Extraversioness merupakan cirri orang yang suka bergaul dengan orang lain, seseorang yang suka perkara yang seronok . Agreeableness merupakan cirri yang senag bersetuju dengan orang lain , bersikap tolak – ansur dengan orang lain. Neuroticism merupakan ciri kemarahan dan tertekan. Dalam akhir kajian, saya merupakan seseorang yang extraversion. Mengikut kajian, Saya merupakan seseorang yang beremosi positif dan suka bergaul dan enjoy dengan teman orang lain. Saya amat bersetuju dengan kajian ini, saya amat suka bergaul dan social dengan orang. Saya mempunyai enthusiasm dan selalu bertenaga untuk bergaul . Selain itu, saya juga merupakan seseorang dan paling banyak ecakap dalam kumpulan. Walaubagaimanapun, orang yang suka bergaul jaga mempunyai keburukkan, dia akan offend people easily.

 

      Sebagai konklusi, kajian MBTI dan The Big Five Theory membolehkan saya lebih fham terhadap personality saya. Saya akan cuba mengubahsuaikan personality tersebut dan menukar keburukan kepada sesuatu yang baik.

 

No comments:

Post a Comment