Friday, August 12, 2011

A131585 Chu Pei Shan__LJ03

Salam Sejahtera. Saya ingin membincangkan perasaan dan pemikiran saya di sini sebagai jurnal ketiga saya selapas menghadiri kelas ZT pada 10 Ogos 2011. Kelas hari tersebut telah dimulakan dengan sebuah video kemuliaan seorang ibu yang tidak jemu mendidik anak- anaknya. Video kedua pula menceritakan bahawa peperangan telah membawa kemusnahan, kematian dan kebantutan perkembagan ekonomi dan sosial dalam sebuah masyarakat. Video-video ini amatlah bermakna kerana ia membolehkan kita memahami latar belakang masyarakat kita dan memahami kemanusiaan yang terdapat dalam masyarakat kita.
           

            Kelas ini diteruskan dengan tajuk 4a iaitu emosi negatif. Contoh untuk emosi negatif adalah seperti takut, malu, sedih, dan marah. Takut merupakan sesuatu perasaan yang muncul apabila kita berdepan sesuatu keadaan yang bahaya dan apabila kita merasai keselamatankita tergugut. Sebagai contoh, apabila kita menghadapi seekor anjing yang garang, kita biasanya akan lari kera takut digigit. Sebenarnya, takut adalah satu mekanisme survival yang berlaku sebagai tindak balas apabila seseorang menghadapi bahaya yang sama selepas dia menghadapinya sebelum itu. Sebgai contoh, segelintir orang akan menghasilkan tindak balas seperti berpeluh-peluh, bergeletar dan tercungap-cungap apabila terlihat serangga tertentu seperti labah-labah. Kebanyakan tindak balas ini dihasilkan adalah kerana seseorang itu pernah digigit atau mempunyai apa-apa memori yang ngeri berkaitan dengan serangga tertentu. Tindak balas takut ini dikenali sebagai entomofobia. Mekanisme ini ada baik dan buruk. Yang baik ialah ia akan menghindari diri kita dari keadaan bahaya dan membolehkan kita selalu dalam keadaan berjaga-jaga. Yang buruk pula ialah kerana ia mungkin akan menyebabkan kita menjadi takut dan tidak berani dalam tempoh yang panjang dan mungkin sehingga sepanjang seumur hidup kita. Terdapat ekspresi tertentu yang dilahirkan pada muka seseorang apabila dia berada dalam keadaan yang takut sebagai contoh, seseorang itu akan membuka mata dengan besar, keningnya akan ke dalam , bibir menjadi ketat dan sebagainya.

            Mengikut Wikipedia, malu didefinasikan sebagai adalah satu perasaan negatif yang timbul dalam diri seseorang akibat daripada kesedaran diri mengenai perlakuan tidak senonoh yang dilakukan oleh dirinya sendiri. Seperti emosi negatif yang lain, malu juga ialah sesuatu emosi yang dilahirkan dengan semula jadi. Setiap orang yang normal mempunyai perasaan malu, namun setiap masyarakat mempunyai pandangan yang berbeza mengenai malu.
 Ini adalah kerana dalam konsep malu dan segan ini sebenarnya terkandung satu sisitem nilai dan kepercayaan sesebuah masyarakat itu. Pada pandangan saya, terdapat pelbagai jenis malu yang boleh dimuncul bila-bila masa dalam kehidupaan kita. Seseorang akan berasa malu apabila harga dirinya tercabar. Sebagai contoh, apabila seseorang diketawa oleh orang lain tentang keburukannya atau kekurangannya, harga dirinya akan tercabar dan seseorang itu akan berasa malu apabila menghadapi orang yang ketawa padanya. Perkara ini amat sensitif terutamanya dalam segenlintir golongan masyarakat seperti orang kurang upaya (OKU), orang miskin dan sebagainya. Selain itu, professional malu juga boleh berlaku apabila golongan yang berkuasa atau berupaya silap atau gagal menjalankan sesuatu tugas atau komitmen. Sebagai contoh, kegagalan kerajaan menjalani sesuatu kempen atau projek. Terdapat juga kes-kes yang melibatkan rasuah pengawai kerajaan dan kes-kes seperti ini memalukan bukan sahaja pengawai yang terlibat tetapi juga seluruh rakyat negara. Dalam Wikipedia, Malu dalam masyarakat Melayu mempunyai 3 lapis pengertian, iaitu: Malu Sebagai Perasaan, Malu Sebagai Tanda Harga Diri dan Malu Sebagai Fungsi Kawalan Sosial.

            Perasaan sedih berlaku dalam keadaan seperti seseorang kehilangan sesuatu yang tersayang seperti kematian kawan, ahli keluarga, haiwan perliharaan dan lain-lain yang bernyawa. Selain itu, kita akan berasa sedih  apabila kehilangan sesuatu benda yang kita sayangi meskipun ia tidak bernyawa sebagai contoh duit, benda-benda berharga dan lain-lain. Pada pandangan saya, setiap orang menyampaikan kesedihan mereka malalui pelbagai cara. Sebagai contoh, kebanyakan orang akan menangis apabila sedih tetapi ada juga orang yang tidak menangis tetapi kita boleh mengetahui perasaan sedih mereka dari ekspresi muka mereka. Mereka akan nampak lebih lesu, senyap, dan tidak bermaya. Ada juga orang yang lebih suka berseorangan apabila sedih dan ada juga yang lebih suka memberitahu orang yang dipecayai seperti kawan atau ahli keluarga yang terdekat. Pada pendapat saya, kanak-kanak mengeluarkan perasaan sedih dengan lebih nyata. Mereka selalunya akan menangis sekuat-kuatnya. Perasaan sedih juga selalu disertakan perasaan yang lain seperti perasaan marah, kecewa, malu dan sebagainya.

            Selain perasaan atau emosi yang digambarkan atas, perasaan marah juga merupakan satu emosi yang selalu dapat dilihat dalam kehidupan seharian. Pada pandangan saya, perasan marah yang muncul dalam seseorang adalah kait rapat dengan perwatakan seseorang. Sebagai contoh, seseorang yang mudah kecil hati selalunya mudah berasa marah berbanding seseorang yang berhati besar yang tidak mudah berasa marah atau dendam. Seseorang yang mudah marah selalunya berserta dengan perasaan benci atau dendam. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Semua ajaran agama pun melarang perasaan marah dilahirkan dalam hati meskipun perasaan marah kadang-kadang susah dikawal. Walaupun kita tidak dapat melarang perasaan marah dilahirkan dalam hati namun kita tidak sepatutnya menyimpan sebarang perasaan marah, benci atau dendam dalam hati. Mengikut kajian saintifik, orang yang pemarah atau suka menyimpan benci dalam hati, jangka hidup mereka lebih pendek.
Bila menghadapi situasi yang menyebabkan anda marah, langkah-langkah berikut boleh dijadikan panduan:

Langkah 1- Mengakui hakikat bahawa anda berada dalam keadaan marah.

Langkah 2- Menilai samada situasi ini sesuai untuk anda meluahkan kemarahan atau tidak.

Langkah 3- Sekiranya anda rasa sesuai untuk meluahkan kemarahan tersebut, nilaikan adakah anda perlu menggunakan pendekatan secara langsung atau tidak langsung.

Langkah 4- Setelah anda bertindak, imbas kembali apa yang telah anda alami dan tindakan anda untuk tujuan membaiki diri.

             Seterusnya, kami juga membelajari tentang "Adaptation Level Theory" yang menyatakan bahawa kita akan membiasakan diri dalam sesuatu keadaan atau persekitaran dan kita akan terus membiasakan diri dalam keadaan tersebut kecuali terdapat apa-apa perubahan yang boleh menimbulkan perhatian kita. Solomon mengeluarkan teori proses berlawanan Solomon. Setiap emosi yang dilahirkan akan menuju ke titi kseimbang secara dalam jangka masa panjang dan pendek. Terdapat dua keadaan yang berlaku, keadaan awal dan keadaan berlawanan. Sebagai contoh, seseorang yang tidak suka melibatkan diri dalam sukan akan suka pada aktiviti sukan lama-kelamaan apabila seseorang itu mendapat cari keseronokannya. Teori Solomon iaitu"Repeating the emotional experience increases the relative strength of the opposing emotion", maksudnya apabila kita sudah menyesuaikan diri dalam satu keadaan, kita akan biasa dengan keadaan tersebut dan tidak lagilah mengelakkannya.

            Pengetahuan emosi dan juga teori tahap adaptasi amatlah berguna kepada saya kerana ini membolehkan saya lebih memahami emosi diri saya dan seterusnya membolehkan saya mengendali emosi saya dengan lebih efektif pada masa depan. 

No comments:

Post a Comment