Friday, August 12, 2011

A131855 Koay Mei Jun LJ03

Salam sejahtera. Ini merupakan jurnal ketiga saya dalam kursus ZT2253 selepas menghadiri kelas pengurusan emosi pada 10 Ogos 2011. Dalam kuliah ini, Dr. Ahmad Zamri Mansor menjelaskan tentang tajuk " Emosi Negatif " dan juga membincangkan teori " Solomon ".

Pensyarah memulakan kelas dengan membuat reflektif tentang kelas yang sebelum ini iaitu berkenaan dengan kebahagiaan ( emosi positif ) dengan menayangkan satu lagu video yang menonjolkan perasaan kasih sayang penyanyi kepada ibunya.

Seterusnya, kelas diterusnya dengan kuliah yang bertajuk " emosi negatif ". Emosi negatif sebenarnya menyatakan percubaan dan niat seseorang untuk mengelakkan sesuatu perkara. Dalam kuliah ini, emosi negatif yang pertama sekali dibincangkan ialah takut. Berdasarkan penjelasan pensyarah, takut merupakan salah satu tindak balas emosi kepada perkara bahaya yang akan berlaku. Biasanya, ketakutan berlaku sebagai tindak balas kepada rangsangan negatif yang tertentu. Ketakutan sering dikaitkan dengan beberapa jenis emosi yang termasuk kebimbangan, keganasan dan sebagainya.

Seperti emosi positif juga, emosi negatif dapat diluahkan melalui aksi muka. Aksi-aksi muka yang menunjukkan ketakutan termasuklah perubahan dalam komponen-komponen badan seperti mata, bibir dan juga kening. Semasa seseorang itu berada dalam ketakutan, matanya akan bertambah luas supaya dapat melihat kawasan yang lebih luas untuk menyenangkan seseorang itu cabut lari. Selain itu, bahagian atas bibir akan naik dan bertambah lebar dan kening mata akan menghala ke bahagian dalam muka.

Manusia boleh menjadi seseorang yang amat berlainan disebabkan oleh ketakutan terhadap sesuatu, yang menyebabkan mereka mengikut apa saja keinginan orang lain tanpa mengutamakan kepentingan diri sendiri. Malah, seseorang itu boleh menjadi ganas yang menunjukkan mereka berlainan daripada biasa kerana ini merupakan reaksi spontan yang disebabkan oleh peningkatan paras adrenalin dalam badan dan bukannya berdasarkan keputusan yang fikir secara rasional.

Meskipun ketakutan digambarkan sebagai sesuatu yang negatif, namun ketakutan juga akan memanfaatkan kita. Menurut para penyelidik psikologi dari Universiti Washington di St. Louis yang memaparkan hasil kajian mereka pada risalah universiti tersebut, menyatakan bahawa melalui pemerhatian terhadap sesuatu yang akan menimbulkan perasaan takut akan meningkatkan daya ingatan seseorang.

Menurut Professor Bridgid Finn, PhD, postdoctoral penyelidik psikologi dalam bidang Sastera dan Sains, pembelajaran seseorang akan dipertingkatkan melalui emosi negatif. Hal ini demikian kerana daya ingatan kita merupakan labil dan dinamik. Maka, sesuatu yang ngeri yang dapat menimbulkan ketakutan akan meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam daya ingatan kita. Para penyelidik psikologi di Universiti Washington telah menjalankan kajian dengan menyediakan satu gambar yang menunjukkan seseorang yang menghala pistol ke arah pemerhati dan satu gambar neutral yang menunjukkan kerusi yang biasa. Hasil daripada kajian itu, kebanyakkan responden dapat mengingatkan balik gambar yang menunjukkam seseorang yang menghala pistol ke arah pemerhati berbanding dengan mereka yang dapat mengingatkan balik gambar yang menunjukkan kerusi yang biasa selepas satu jangka masa yang panjang. Hasil kajian telah membuktikan bahawa gambar yang memberi perasaan ketakutan kepada seseorang dapat memberi kesan yang mendalam pada diri seseorang dan secara tidak langsung, teknik ini dapat diaplikasikan dalam pembelajaran kita bagi meningkatkan daya ingatan. Namun, kajian yang lebih mendalam masih sedang dikaji oleh para penyelidik psikologi.

 Selain itu, malu juga merupakan salah satu contoh emosi negatif. Perasaan malu merupakan perasaan negatif yang timbul dalam diri seseorang apabila sedar bahawa diri sendiri melakukan sesuatu yang kurang baik, terutamanya apabila perlakuan itu didedahkan kepada orang lain. Perasaan malu dapat diklasifikasikan kepada dua bentuk, iaitu personal dan professional. Malu yang berbentuk personal merupakan perasaan malu terhadap tindakan diri sendiri. Sebagai contoh, seseorang itu pakai baju secara terbalik dan apabila dia sendiri sedar bahawa kesilapan itu, dia telah diketawa oleh ramai orang. Hal ini menyebabkan perasaan malu yang lahir dari dirinya yang merupakan salah satu contoh malu personal. Perasaan malu secara professional atau official pula merupakan kesilapan pihak kerajaan dalam melakukan sesuatu. Sebagai contoh, seorang di jabatan kerajaan yang makan rasuah telah menyebabkan kemaluan di pihak kerajaan.

Untuk lebih memahami perasaan malu, saya telah melayari internet dan mendapati bahawa malu mempunyai tiga lapis pengertian, iaitu malu sebagai perasaan, malu sebagai tanda harga diri dan juga malu sebagai fungsi kawalan sosial. Malu sebagai perasaan merupakan "rasa malu " seseorang terhadap sesuatu. Dalam istilah-istilah melayu pula, malu sebagai perasaan termasuk "berasa aib", "rasa segan" dan juga "segan silu". Seseorang itu akan menunjukkan perasaan malu terhadap kekurangan yang ada pada diri sendiri apabila dibandingkan dengan orang lain. Malu sebagai tanda harga diri pula dikaitkan dengan maruah, harga diri dan air muka seseorang. Malu dianggap sebagai tanda harga diri apabila seseorang itu dapat merasai maruah dan harga dirinya diancam. Dalam pada itu, kedudukan sosial seseorang itu mungkin terjejas yang mungkin disebabkan oleh perlakuannya sendiri dan juga oleh tekanan sosial. Malu sebagai fungsi kawalan sosial pula mengambarkan malu merupakan satu perasaan negatif yang timbul daripada kesedaran diri seseorang mengenai perlakuan yang tidak senonoh yang menyebabkan seseorang itu elak daripada melakukannya. 

Di samping itu, sedih dan juga marah juga merupakan emosi negatif. Sedih merupakan salah satu emosi apabila kita berdepan dengan situasi yang mengecewakan, dan muncul akibat daripada penderitaan. Biasanya, seseorang itu akan menjadi muram malah menangis disebabkan oleh perasaan sedih. Marah pula merupakan sesuatu perasaan panas hati, berang, gusar dan murka akibat daripada sesuatu yang terjadi di luar dugaan yang tersinggung perasaan seseorang itu. Marah boleh diklasifikasikan kepada dua jenis iaitu aktif dan pasif. Bagi marah yang berjenis aktif, seseorang itu akan meluahkan perasaan marahnya. Sebagai contoh, seseorang itu mengambil keputusan untuk membalas dendam apabila sesuatu yang tidak diinginkan berlaku pada diri yang dilakukan oleh orang lain demi meluahkan perasaan marahnya. Bagi marah yang berjenis pasif pula, contohnya, seseorang itu menyimpan perasaan marah di dalam hati. Cuma mungkin terdapat sedikit perubahan pada dirinya seperti menjadi seorang pendiam. Memandangkan marah itu merupakan emosi yang negatif, oleh itu seseorang patut menangani perasaan marah dengan meluahkannya dengan cara yang baik dan sesuai supaya tidak tersinggung orang lain dan juga tidak menyimpan perasaan negatif dalam hati.

Pensyarah juga mendedahkan kita kepada teori Solomon yang dinamakan Solomon Opponent Process Theory yang dikeluarkan oleh Richard Solomon pada tahun 1980. Berdasarkan teori Solomon, seseorang itu dapat didedahkan ke arah titik neutral bukan sahaja dalam jangka masa panjang tetapi juga dalam jangka masa yang pendek. Teori itu juga menyatakan bahawa setiap emosi menyebabkan emosi yang bertentangan dengannya berlaku berdasarkan dua peringkat di mana peringkat pertama, seseorang itu akan menghadapi emosi sama ada emosi positif atau emosi negatif dan pada peringkat yang kedua, emosi bertentangan dengan emosi di peringkat pertama pula berlaku. Sebagai contoh, seseorang itu akan berasa bosan apabila berhadapan dengan buku teks yang tebal ketika belajar dan akan menghargai segala yang diperlajarinya pada masa depan kerana segala ini dapat diaplikasikan dalam kehidupan harian.

Secara kesimpulannya, selepas menghadiri kuliah pengurusan emosi yang ketiga, saya dapat mendalami pengetahuan saya mengenai emosi negatif dan juga teori-teori yang mengambarkan emosi tertentu selepas mendengar penjelasan pensyarah dan juga atas pembacaan sendiri untuk lebih memahaminya.

 


 

 

No comments:

Post a Comment