Friday, August 12, 2011

Awan yang mendung
Rabu lalu bertanggal  10hb Ogos 2011, seperti hari-hari rabu minggu lalu kuliah zt diadakan lagi. Pada kali ini tajuk kuliah adalah mengenai emosi negatif. Emosi negative contohnya seperti marah , takut, malu, sedih dan takot. Tajuk ini Nampak agak ringan kerana semua orang pernah mengalami perasaan sebegitu rupa. Dr. Azmi ada mengungkapkan, "never trouble troubles till troubles trouble you". Haha sepantas teringat kawan lamaku juga pernah memberikan ayat ini kepadaku pada kad raya empat tahun lalu. Sudah empat tahun sudah berlalu dan hubungan kami terhenti. Entah bagaimana keadaan dia sekarang. Baiklah, ini bukanlah contoh perasaan negatif. Ini adalah contoh perasaan rindu.

Seterusnya Dr. Azmi juga ada menyatakan, "action speaks louder than words". Sangat benar ayat ini. Pada minggu ini, banyak perkara yang berlaku. Perkara-perkara yang tidak terjangkau oleh pemikiranku. Aku rasa sepanjang minggu ini aku berasa seperti seorang yang sangat negative. Seorang yang cepat marah, sedih dan takut. Mungkin Allah ingin aku lebih memahami perasaan ini kerana kuliah zt juga ada mengajarkan perasaan ini. Terpukul dengan kuliah sendiri.
Aku sangat sedih dengan diriku pada minggu ini. Mutabaah tidak terjaga. Mutabaah adalah amalan-amalan sunat seperti mengerjakan solat sunat dhuha, tilawah al-quran, istighfar dan membaca mathurat serta tahajjud. Aku berasakan iman aku sangat lemah. Mungkin kerana itu aku menjadi sangat negatif, iaitu cepat melenting dan marah. Selepas aku sedar bahawasanya aku berada dalam keadaaan marah, aku teringat pesan Rasulullah saw,

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa ada seseorang berkata: Wahai Rasulullah, berilah aku nasihat. Beliau bersabda: "Jangan marah." Lalu orang itu mengulangi beberapa kali, dan beliau bersabda: "Jangan marah." Riwayat Bukhari.
 
 
 Hati aku juga tersentuh tatkala mendengar firman Allah,

"Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu." [Ali 'Imran:159]

Aku terasa sayu dan air mataku perlahan-lahan menitis. Aku telah menzalimi diri aku sendiri. Kerana sikap negatifku, kawanku terasa hati. Sekarang ukhuwah antara aku dan dia tidak sekuat dahulu. Aku terasa ada renggangan antara kami dan aku amat menyesali keadaan itu.
Allahlah yang menjadikan manusia tertawa dan menangis. Dalam firman-Nya,

"Dialah yang menjadikan manusia tertawa dan menangis." (53:43)

Daripada Allahlah semua perasaan datang. Marah juga adalah makhluk Allah. Seperti yang dinyatakan dalam artikel di intermet,
Marah sebahagian daripada makhluk, ia adalah sesuatu yang menyerap di dalam hati, ada yang mahmud (terpuji) ada yang madzmum (tercela); tercela (apabila) bukan pada tempatnya, manakala yang terpuji (apabila digunakan) di sisi agama dan kebenaran.

Ayat ini dipetik oleh Ibnu Manzur.

Tetapi banyak sekali aku menyalahgunakan nikmat perasaan yang diberi itu bukan pada tempatnya. Sesungguhnya manusia itu tidak lari daripada melakukan kesalahan namun aku berasa terlalu menggunung dosa-dosaku terhadap manusia apatah lagi kepada Pencipta-ku.
Sewaktu tepat jam 3.00pm, Dr. Azmi memberi kami ruang untuk berehat seketika sebelum masuk kepada sesi kuiz. Dalam masa rehat yang diberi selama 5 minit itu, Dr. Azmi mengulang tayang video lagu mengenai kekejaman Amerika dan Israel terhadap palestin.
Apa yang aku dapat pelajari adalah kerana perasaan marah dan sedih juga boleh membangkitkan semangat dalam kalangan umat palestin dan umat islam terhadap kekejaman yang ditonjolkan oleh kedua-dua pihak yang zalim itu. Aku juga secara peribadinya berasa sangat marah akan hal tersebut. Kadang-kadang terdetik juga ingin turut serta berperang disana namun walaubagaimanapun itu bukanlah satu tindakan yang bijak.
Hal ini kerana menurut pandangan Prof Yusof Al-Qardawi,

"Islam menyebut jihad melawan kezaliman dan kerosakan di dalam masyarakat mesti lebih didahulukan daripada jihad melawan kekufuran dan musuh di luar Islam"
 
[Dr. Yusuf Qardhawi, Fiqh Jihad, m/s 112 (Mizan)]
 
Semakin hari masalah masyarakat semakin berleluasa. Tidak pernah menunjukkan tanda-tanda ingin surut dari pandagan media. Setiap hari ada saja berita tentang pembuangan bayi, hubungan sejenis, rogol, rompakan dan terlalu banyak lagi untuk dinyatakan. Berita terbaru yang aku dapat daripada laman web sosial adalah seorang pelajar sekolah di tangkap dan dirogol ketika berjalan pulang ke rumah. Perkara itu terjadi pada bulan puasa dan itu benar-benar memalukan umat islam umumnya. Keprihatinan dan sikap sopan santun meluntur dalam kalangan masyarakat. Masalah umat bertimbun-timbun. Aku berasa sedih dan terasa bagai disapa apabila membaca firman Allah,

"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka)? Dan janganlah mereka (menjadi) seperti orang-orang yang telah menerima Kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras, dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik." [QS Al-Hadid, 57:16]

Bilakah lagi umat islam akan bersatu hati. Aku tahu aku tidak boleh hanya pandai bertanya dan termenung dengan persoalan yang aku ungkap sendiri. Sesuatu harus dilakukan. Pembaikan perlu berkekalan.
Tiba-tiba aku mendengar Dr. Azmi akan memulakan sesi kuiz. Aku meninggalkan sebentar pemikiran tadi. Kelihatan temanku sudah bersiap sedia menulis nama pada kertas yang bakal dihantar akhir sesi nanti.
aku agak bimbang kerana aku tidak sempat membaca nota-nota pada kuliah lepas lantaran peperiksaan akhir modul. Namun walaubagaimanapun, markah yang diperolehi tidaklah teruk sangat. Terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan pada minggu lalu dan emosiku bekerja dengan sangat keras. Dan kelemahanku adalah aku tidak mampu mempertahankan kestabilannya.

Pada hari itu tiada sesi pembentangan di depan. Aku berasa sangat gembira dengan keadaan itu kerana aku mengimpikan kuliah yang ringan dan tidak membebankan fikiran sehingga memelukan otakku untuk bekerja keras merumuskan pembelajaran dalam masa 2 jam.
Pada hari itu aku belajar mengenai teori asas adaptasi. Ini merupakan tajuk ke-5 kuliah kami. Teori adaptasi menceritakan mengenai tindakbalas terhadap stimulasi berdasarkan aras adaptasi. Hal ini merupakan penilaian kognitif terhadap sesuatu peristiwa. Contohnya, sewaktu aku mula-mula pindah ke bilik baru, kipas bilikku berbunyi dengan agak kuat sehingga dapat mengganggu tumpuanku. Tetapi disebabkan aku menghadapinya setiap hari, maka kini aku tidak mengendahkan lagi bunyi tersebut bak kata pepatah "alah bias tegal biasa". Otakku sudah mula dapat memberikan perhatian kerana sudah biasa dengan keadaan bising seperti itu.
Manakala Solomon mengeluarkan teori proses berlawanan Solomon. Teori ini menyatakan bahawa emosi bergerak ke arah titik neutral dalam jangka masa panjang dan juga pendek. Contohnya, setelah mendapat keputusan peperiksaan Ali berasa sangat gembira tetapi di sebalik kegembiraan itu terpalit rasa sedih yang mencengkam kerana terpaksa berpisah jauh dengan ibu bapanya untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Aku harap dengan penulisan ini, aku dapat menghadapi hari-hari yang mendung dengan lebih bijak.
 
 
 
 
A good head and a good heart are always a formidable combination.

No comments:

Post a Comment