Sunday, September 4, 2011

KUEK YONG LONG A131718
Selamat sejahtera. Ini merupakan tugasan jurnal yang terakhir bagi subjek kod ZZZT2253 yang bertajuk pengurusan emosi. Pada hari 24 Ogos 2011 yang lepas, saya telah menghadiri kuliah kelima untuk kursus ini. Pensyarah kami ialah Dr. Ahmad Zamri Mansor. Kami telah diberikan tugas untuk menghasilkan satu jurnal tentang isi kandungan dalam pembelajaran pengurusan emosi yang telah kami diajari. Kali ini, saya telah diajar dan kali pertama didedahkan tentang "Emosi dan Personality".
Kuliah kali ini adalah berbeza berbanding dengan kuliah-kuliah yang lepas. Kali ini, Dr. Zamri telah mengedarkan tiga tugasan untuk disempurnakan dalam kuliah yang kelima ini. Dr. Zamri tidak memberikan kuliah tentang emosi, malah kami semua dikehendaki membaca slide-slide dan teks tentang teori psikoanalitikal. Pada pukul 2 petang, Dr. Zamri seperti biasa menayangkan klip video kepada kami semua. Klip video kali ini mengandungi teori psikoanalitikal dan kami perlu menghubungkaitkan apa-apa yang kami tahu daripada slide-slide dengan klip video tersebut. Dan, inilah tugasan pertama yang kami perlu siapkan. Selepas itu, kami perlu menjawab soal selidik MBTI iaitu tugasan yang kedua. Pada akhir ujian tersebut, kami telah mengetahui kategori personaliti kami masing-masing. Tugasan yang ketiga ialah menjawab soal selidik Teori Besar Lima (Big Five Theory) dan kami juga dapat mengetahui kategori personaliti pada akhir ujian ini.
Selepas itu, Satu video muzik yang bertajuk "Childhood Experience" telah ditayangkan. Video ini telah mengisahkan pengalaman kehidupan seseorang kanak-kanak yang berfikiran naif dan telah mempunyai emosi yang berbeza semasa kecil dan dewasa. Semasa kecil, kanak-kanak tidak perlu risau terhadap apa-apa masalah yang timbul disebabkan ibu bapa akan membantu mereka untuk menanganinya. Tetapi, apabila mereka dewasa, ibu bapa tidak akan selalu berada di sisi mereka lagi, dan mereka perlu mengatasi segala masalah yang timbul dalam kehidupan mereka. Emosi mereka mestilah akan mempunyai perubahan dan kadang-kala mereka akan berfikiran negatif disebabkan kesusahan kehidupan mereka. Daripada video ini, mesej yang penting adalah menyeru kami agar sentiasa berfikiran positif dan matang semasa menghadapi masalah-masalah kehidupan dan pandai menguruskan emosi sendiri.
Selain itu, kami juga diperkenalkan dua personality iaitu personaliti A dan personaliti B melalui satu klip video yang mengisahkan "Types of Personality". Menurut kilp video ini, saya telah diperkenalkan pelbagai personaliti yang dimiliki oleh setiap manusia. Untuk personaliti A, personaliti ini merupakan jenis yang tidak suka membazirkan masa dan suka menyiapkan kerja-kerja secara merta serta tidak suka melengahkan masa dan tugas. Orang yang berpersonaliti ini akan melakukan kerja yang disuruhkan dengan pantas walaupun masa yang kerja perlu dihantarkan belum sampai. Bagi saya, orang yang berpersonaliti ini hidup seperti robot kerana hidup mereka terlalu teratur dan tidak boleh tahan dengan kebaziran masa. Mereka akan senang marah sekiranya kebaziran masa berlaku dan akan berkelam-kabut sekiranya hidup mereka terganggu. Disebabkan kelemahan ini, biasanya orang ramai akan tidak suka berdekat dengan mereka walaupun hidup mereka amat beratur.
Untuk personaliti B, personaliti ini merupakan jenis yang lebih tenang dan sabar serta dapat menyesuaikan diri sendiri dalam keadaan yang berbeza. Saya merupakan jenis personaliti ini. Sebagai jenis personaliti B ini, saya tidak mudah risau dan tidak akan berfikiran kelam-kabut apabila menghadapi masalah. Saya akan lebih tenang dan berfikir tentang faktor-faktor yang mencetuskan masalah berlaku dan juga cara-cara untuk mengatasinya. Walaupun personaliti B ini tidak mempunyai kehidupan yang teratur, namun saya sebagai jenis ini senang menyesuaikan diri sendiri dan menanti cabaran yang akan datang.
Selepas ini, Dr. Zamri telah memberikan peluang untuk kami melakukan ujian personaliti Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) agar mengetahui jenis personaliti kami. MBTI ini telah membahagikan personaliti dalam 4 bahagian iaitu "Extraversion or Introversion", "Sensing or Intuition", "Thinking or Feeling" dan "Judging or Perceiving". Saya merupakan individu yang mempunyai ESTP iaitu "Extraversion", "Sensing", "Thinking" dan "Perceiving". Extraversion kerana saya seorang yang aktif dan gemar aktiviti-aktiviti serta suka menerokai dunia yang besar ini. Saya suka menyertai pelbagai aktiviti untuk menimbakan ilmu pengetahuan saya dan mendapat kumpulan kawan yang besar. Sensing kerana saya seorang yang bersedia untuk memperbaik kelemahan dan kesilapan saya. Contohnya, selepas aktiviti, biasanya saya akan mengadakan satu perjumpaan yang tidak formal dan kami akan meluahkan segala termasuklah kelemahan kami semua agar kami sedar akan kelemahan diri sendiri. Saya akan mengambil semua ini sebagai pengajaran dan membaiki diri sendiri. Thinking kerana saya seorang yang berfikiran scara logik sebelum bertindak dan melakukan sebarangan keputusan. Saya merupakan seorang pemain catur, dan saya selalu melatihkan diri saya agar berfikir sebelum bertindak dan membuat keputusan. Dengan ini, saya dapat menghindari diri sendiri daripada membuat kesilapan besar mahupun kecil. Perceiving kerana saya seorang yang lebih suka menjadi flexible. Saya akan selalu memerhatikan sekeliling dengan melalui penglihatan dan pendengaran saya.
Selain MBTI, kami juga diberikan tugas untuk menyiapkan Big Five Theory agar mengetahui personaliti kami. Dalam soal selidik ini, soalan-soalan telah dibahagikan kepada 5 kumpulan berdasarkan lima faktor iaitu "Openness", "Consientiousness", "Extraversion" "Agreeableness" dan "Neuroticism" (OCEAN). Setiap faktor ini mendapat 8 soalan untuk kami jawab supaya kami dapat mengenalpastikan personaliti kami. Dalam 5 faktor ini, saya telah mendapat "Agreeableness". Saya merupakan seorang yang berhati lembut dan mudah menunjukkan hati simpati saya. Contohnya, saya akan berhati lembut apabila kawan saya meminta bantuan daripada saya dan saya akan berusaha untuk mencapaikannya. Selain itu, saya juga mudah bersimpati dan selalu membantu orang yang perlu bantuan seperti saya akan memimpinkan orang buta melintasi jalan raya walaupun kesuntukan masa. Inilah hasil daripada ibu bapa saya yang juga mempunyai sifat seperti saya. Mereka yang bersifat ini telah secara langsungnya mempengaruhi saya. Saya merupakan orang yang sentiasa gembira kerana saya selalu berfikiran optimistik dan selalu bersedia menunggu cabaran. Contohnya, apabila masalah timbul, saya akan berpandangan terbuka dan tenang berfikir serta mengatasinya. Sekiranya kawan saya sedih atau berfikiran pessimistik, saya akan cuba sedaya upaya untuk mempengaruhinya agar berfikiran positive dan menangani masalah tersebut.
Secara tuntas, melalui kuliah ini, saya telah banyak mengetahui personaliti saya. Saya telah lebih berfikiran matang dan tidak berputus asa dengan segala cabaran dan masalah dalam hidup saya. Saya telah memahami bahawa kami merupakan tuan emosi. Kami perlu pandai mengawalkannya dan menguruskannya dengan baik. Sebaliknya, bukan bagi emosi mengawalkan kami. Sekiranya emosi menjadi tuan kami, kami akan melakukan perkara-perkara yang tidak diingini. Dengan ini, saya akan mengekalkan personaliti saya dan selalu mengambil berat tentang emosi saya.
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment