Salam Satu Malaysia. Kini tibalah jurnal terakhir pembelajaran saya buat kursus Pengurusan Emosi ZT2253. Dalam jurnal yang lepas, saya telah berkongsi tentang definisi emosi. Menurut ahli falsafah emosi merupakan nada yang efektif dalam bentuk positif ataupun negatif, dan ia tidak akan bersifat neutral. Emosi manusia mengandungi empat componen iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi dan tingkah laku yang berkaitan. Pada hari itu, Dr Zamri mengatakan tiada kuliah yang akan diberikan tetapi Dr Zamri memberikan kami aktiviti pembelajaran yang lain serta memberikan 3 tugasan yang perlu dilakukan untuk jurnal kali ini.
Untuk tugasan 1, kami ditayangkan dengan sebuah video. Video tersebut menceritakan kisah kihidupan seseorang. Sewaktu kecil, dia beranggapan bahawa kehidupan hanya penuh dengan keindahan dan tiada sebarang kesusahan mahupun cabaran yang harus ditempuhi. Namun demikian, selepas dia menjadi seorang dewasa, dia mula memahami reality sebenar kehidupan. Misalnya, dia mengetahui bahawa setiap individu adalah berbeza dari segi pemikiran dan personaliti melalui pengalamannya. Di samping itu, dia mendapati bukan semua orang akan bertindak berdasarkan kehendaknya. Dia turut mempelajari bukan semua orang boleh dipercayai dan merasai penderitaan apabila ditinggalkan, diabaikan, ditipu dan juga dipermainkan. Dia juga belajar bahawa setiap perkara tidak semestinya mempunyai pengakhiran yang baik. Namun demikian, dia tetap cekal dan tabah dalam mengharungi liku-liku kehidupan.
Menurut Sigmund Freud, psikoanalisis merupakan psikologi ketidak-sedaran, perhatian-perhatiannya tertuju ke arah bidang-bidang motivasi, emosi, konflik, simpton-simpton neurotik, mimpi-mimpi, memori pada masa silam dan sifat-sifat karakter. Selain, beliau juga mengatakan bahawa tingkah laku diketahui sering ditentukan oleh faktor-faktor tak sadar. Selain itu, perkembangan pada masa kanak-kanak memiliki pengaruh yang kuat terhadap keperibadian pada zaman dewasa. Bedasarkan pemahaman saya, Teori Psychoanalytic mengatakan kita akan mengguanakan personality kita yang unik ini untuk menerima informasi, interpret dan bertindak balas. Akan tetapi, semasa kita menerima informasi, kita akan menerima melalui sense kita atas gerak hati kita, pada masa yang sama, kia akan membuat keputusan melalui objective logic dan subjective. Setiap orang mengaplikasikan keempat-empat fungsi keatas, tetapi dengan tahap yang berbezakan. Hal ini menyebabkan kelahiran personality setiap individu yang unik.
Dalam tugasan 2, kami telah menjawab soal selidik berkaitan dengan MBTI. Melalui soal selidik ini, hasil saya ialah ESFP iaitu extraversion, sensing, feeling dan perception. Carl Justav Jung mengatakan,
"extraverts are oriented primarily toward the outer world, hence they tend to focus their perception and judgment on people and objects, while sensing is when one rely primarily upon the process of sensing which reports observable facts or happenings through one or more of the five senses. Other than that, for feeling, a person may rely primarily on feelings to decide primarily on the basis of personal or social values. Perception is when a person who prefers perception has reported a preference for using a perceptive process for dealing with the outer world''
Berikut merupakan penerangan personaliti individu dengan ESFP:
ESFP's dominant quality in their lives is their enthusiastic attention to the outer world of hands-on and real-life experiences. ESFPs are excited by continuous involvement in new activities, experiences and new relationships. They also have a deep concern for people, interest in serving others and they show their caring in warm and pragmatic gestures of helping. Other than that they are people oriented and fun-loving, they make things more fun for other by their enjoyment. ESFPs are typically energetic and adaptable realists, who prefer to experience and accept life rather than to judge or organize it. They also have well developed common sense and practical ability. They dislike theory and impersonal analysis.
untuk tugasan 3, kami dihendaki menjawab soal selidik berkaitan dengan big five theory. Kami ditanya tentang soalan yang berkaitan dengan konsep teori yang terdiri daripada 5 perkara iaitu:
· Openness - People who like to learn new things and enjoy new experiences usually score high in
openness. Openness includes traits like being insightful and imaginative and having a
wide variety of interests.
· Conscientiousness - People that have a high degree of conscientiousness are reliable and prompt.
Traits include being organized, methodic, and thorough.
· Extraversion - Extraverts get their energy from interacting with others, while introverts get their
energy from within themselves. Extraversion includes the traits of energetic,
talkative, and assertive.
· Agreeableness - These individuals are friendly, cooperative, and compassionate. People with low
agreeableness may be more distant. Traits include being kind, affectionate, and
sympathetic.
· Neuroticism - Neuroticism is also sometimes called Emotional Stability. This dimension relates to
one's emotional stability and degree of negative emotions. People that score high on
neuroticism often experience emotional instability and negative emotions. Traits
include being moody and tense.
Hasil yang saya dapat daripada soal selidik tersebut adalah Agreeableness.
Agreeableness is a tendency to be compassionate and cooperative towards others. They concern for social harmony. Agreeable individuals value getting along with others. They are generally considerate, friendly, generous, helpful, and willing to compromise their interests with others. Agreeable people also have an optimistic view of human nature. They believe people are basically honest, decent, and trustworthy.
Hasil soal selidik ini sememangnya mengambarkan personaliti saya. Sebagai contoh, saya inginkan suasana yang harmoni dalam sesebuah hubungan tidak kira keluarga mahupun persahabatan.Selain itu,saya akan mengelakkan diri daripada konflik yang boleh mencacatkan hubungan tersebut. Saya turut menghargai waktu yang diluangkan bersama-sama dengan orang lain.Misalnya, saya amat terharu apabila seorang sahabat saya sudi meluangkan masanya untuk mengajar saya apabila say tidak memahami sesetengah subjek sebelum peperiksaan.
Konklusinya, personaliti setiap individu adalah berbeza. Oleh itu, kita harus menerima semua orang dan jangan marah, sedih atau tidak puas hati terhadap seseorang apabila dia tidak bertindak berdasarkan kehendak kita.Di samping itu, saya berasa kita harus berasa bersyukur dan menerima personality kita sendir. Dengan ini, kita boleh mempergunakan kelebihan personaliti kita demi menjadi seorang insan yang berguna dalam masyarakat. Sekian terima kasih.
No comments:
Post a Comment