Friday, August 26, 2011

A131640 Anis Ayuni Abdul Ghaffar LJ05- Personaliti??

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada pensyarah dan juga rakan-rakan saya yang lain. Pada hari ini, kuliah Pengurusan Emosi tetap berjalan seperti biasa, cuma hari ini kami tidak mendengar kuliah yang diberikan oleh pensyarah. Hari ini kami diberi peluang untuk lebih mengenali personaliti diri sendiri. Kami telah diberi task dan soalan untuk dijawab bagi mengetahui kami tergolong dalam kategori personality yang mana.
 
            Sebelum saya berbincang dengan lebih lanjut tentang aktiviti yang berlangsung sewaktu kuliah, saya ingin menceritakan sedikit berkenaan emosi dan personality. Personality boleh ditakrifkan sebagai gabungan ciri-ciri psikologi yang kita gunakan untuk mengelaskan & menggambarkan seseorang dari segi ciri-ciri seperti tenang, pasif, kuat, agresif, dan lain-lain. Untuk mengetahui personality seseorang selalunya menggunakan Myers-Briggs Type Indicator. Instrumen ini yang paling banyak digunakan untuk menilai personaliti di dunia. Individu dikelaskan sebagai extroverted atau pendiam (E atau I), sensing atau intuitif (S atau N), pemikiran atau perasaan (T atau F), dan penghakiman atau perceiving (J atau P).
 
            Orang yang extrovert lebih mesra, pandai bergaul, dan tegas manakala yang introverts lebih pemalu dan pendiam. Untuk sensing vs intuitive, orang yang sensing lebih praktikal dan lebih suka memberi tumpuan yang terpeinci. Jenis yang intuitive bergantung kepada proses yang bukan realiti dan melihat gambaran yang lebih besar. Sekarang mengenai thinking vs feeling, jenis yang thinking lebih suka menggunakan akal dan logik untuk menangani masalah manakala jenis yang feeling bergantung kepada mereka nilai-nilai emosi dan peribadi. Akhir sekali ialah judging vs perceiving. Jenis yang judging mahu mengawal dan lebih menyukai dunia mereka tersusun dan berstruktur manakala jenis yang perceiving lebih fleksibel dan spontan.
 
            Selain daripada menggunakan Myers-Briggs Type Indicator, cara lain yang boleh digunakan ialah The Big Five Model. Terdapat lime komponen di dalam instrument ini, iaitu:
·                     Extroversion
·                     Agreeableness
·                     sifat berhati-hati
·                     Kestabilan emosi
·                     Sikap keterbukaan hasil daripada pengalaman
 
Untuk extroversion, instrument ini akan menilai tahap keselesaan dalam sesuatu hubungan. Agreeableness pula merujuk kepada kecenderungan individu untuk  menangguhkan sesuatu kerja kepada orang lain. Concientiousness adalah satu rujukan kebolehpercayaan kepada seseorang. Komponen yang keempat iaitu emotional stability melihat keupayaan seseorang untuk menghadapi tekanan dalam kehidupan. Akhir sekali ialah openness to experience. Komponen ini menangani keluasan tarikan seseorang individu dan kepesonaan dengan sesuatu yang baru.
 
      Selesai ringkasan mengenai emosi dan personality. Sekarang saya ingin menulis tentang apa yang saya buat dan pelajari di dalam kuliah pada hari ini. Hari ini kami telah ditayangkan dengan sebuah video yang mempunyai banyak pengajarannya kepada saya dan juga rakan-rakan yang lain. Kata-kata yang tedapat dalam video tersebut yang menarik perhatian saya. Ianya seperti berikut:

a long time ago,when I was a child,
 I believed that my life was great and nothing that could ever go wrong
After i grow up, I start to think differently,
I started to realize that not everyone you meet will want to be your friend,
And that not every dark tunnel has a light at the end,
I realized that the terrible predators your parents tell you about aren't just stories to make themselves look mean,
And that you can't just trust anyone,
Am I fighting for friends who laugh at me when I turn away?
Am I giving money to a beggar and not seeing that they're not using it for good?
 
Di dalam lirik ini, saya dapat mengetahui pengajarannya. Tidak semua benda yang kita ingin terjadi akan terjadi. Dan kita perlu hidup di dalam dunia yang fana ini dengan penuh berhati-hati kerana bukan semua orang yang kita jumpa dan kenali boleh dipercayai. Manusia yang hidup di dunia ini ada juga yang suka mengkhianati orang lain.
Sewaktu saya masih kanak-kanak saya tidak dapat merasakan hidup saya ini bermasalah. Hidup saya indah dan penuh dengan keceriaan. Setelah saya membesar, baru saya dapat mengetahuidunia ini tidak seindah yang disangka. Lirik yang seterusnya juga menarik minat saya.
 
Even if those friends betray me, I'll find new ones.
Even if the beggars cheat me, I'll keep being generous.
Even the light I see isn't the sun ,I'll keep looking for it until I can warm mmy frozen heart in it's warmth.
And I've waited THIS long for this girl, why stop now?
 
Melalui lirik ini, saya dapat sesuatu makna yang mendalam. Setiap musibah yang berlaku tetap ada jalan penyelesaiannya. Dan kita perlulah sentiasa berpandangan positif terhadap sesuatu yang belaku di dalam hidup kita.
 
            Sekarang saya ingin bercerita pula tentang personality saya yang dapat saya ketahui melalui apa yang pensyarah saya tunjukkan di dalam kuliah. Terdapat dua jenis personality dalam dunia ini, iaitu pesonaliti A atau B? sebelum saya menceritakan mengenai personality saya, saya ingin menunjukkan ciri-ciri antara 2 personaliti ini.
 
Personality A:
·        Eats quickly
·        Gets up early
·        Is always in a hurry
·        Impatient
·        Organized
·        Perfectionist
·        Frequently checks the clock
·        Drives faster than normal and more impatiently
·        Competitive
 
Pesonaliti B:
·        Has calm activities
·        Drives at speed limit or less
·        Easy going
·        Eats slowly
·        Patient
·        Does not rush or worry
·        Speaks slowly
·        Relaxed
·        Has a pleasant existence
 
Yang mana satukah personality diri saya? Saya lebih kepada personality jenis B. kebanyakkan karakter yang ditulis di atas terdapat dalam diri saya. Saya susah bimbang walaupun kerja saya masih banyak yang belum siap. Tetapi saya akan berusaha menyiapkannya dalam waktu yang ditetapkan. Saya juga susah untuk mengalami perasaan stress walaupun peperiksaan semakin menjelang. Saya juga tidak mudah marah walaupun ada orang menyakitkan hati saya. Saya lebih memendam perasaan.
 
   Saya agak gembira apabila video ini mengatakan orang yang mempunyai personality B lebih tenang dan sabar. Walaupun kami mempunyai motivasi yang sama dengan orang yang berpersonaliti A, orang yang berpersonaliti B mencapai impian mereka dengan lebih tenang dan kurang stress. Dengan kata-kata seperti ini, saya lebih tenang kerana mempunyai personality jenis B. Berbeza dengan orang yang berpersonaliti A, mereka lebih cenderung untuk menghidap masalah jantung kerana terlampau stress untuk mencapai impian mereka.
 
Memandangkan ini jurnal terakhir saya dalam semester ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pensyarah dan rakan-rakan saya yang banyak membantu saya sepanjang penulisan jurnal ini. Akhir sekali, terima kasih dan wassalam.

No comments:

Post a Comment