Sunday, August 28, 2011

Fwd: A132114 HAFIZAH BINTI PUASA LJ05:PERSONALITY TEST...BETUL KAH?



Assalamualaikum w.b.t,,ini adalah jrnal sayer yang ke 5..sayer agak happy hari nie wat jurnal,,sebab sayer wat jurnal kat umah ler,,seronok gila ler..*gila gedik*

Jurnal kali nie xyah dah nak refer2 nota kuliah nu,,jurnal kali nie,,aku nak bagitau sikit tentang result personaliti yang aku dah wat time kuliah lepas,time kuliah hari 2,sebenaqnya xdak kuliah,kami wat test personaliti ja,,best2!!baru aku ada semangat sikit nak p kuliah pengurusan emosi nie,,len kali wat la lgi cam gitu.

Result test yang lalu,,untuk test mbti cognitive style inventory,,aku dapat result seperti berikut:


ENFP-----------------------à THE INSPIRERS!!


     Extraverted iNtuitive Feeling Perceiving
     (Extraverted Intuition with Introverted Feeling)


Aku terkesima sebentar,hahaha,betoi ka test nie?cam pelik ja result dia,,jadi aku pown cek la sama ada bnda nie betoi ke dak..*curious2!*


Menurut sumber dari laman web nie, http://www.personalitypage.com/html/ENFP.html ,,



As an ENFP, your primary mode of living is focused externally, where you take things in primarily via your intuition. Your secondary mode is internal, where you deal with things according to how you feel about them, or how they fit in with your personal value system.

ENFPs are warm, enthusiastic people, typically very bright and full of potential. They live in the world of possibilities, and can become very passionate and excited about things. Their enthusiasm lends them the ability to inspire and motivate others, more so than we see in other types. They can talk their way in or out of anything. They love life, seeing it as a special gift, and strive to make the most out of it.



Okeyh,,dalam english la plak explanation dia,,aku pepagi nie,,otak jammed ckit nak baca english nie,,adoyai..yang aku paham dan aku rasa apa yang aku paham 2 betoi hanyalah line last skali 2..*line yang aku dah highlight ijau 2..


Aku memang suka ngan life aku skang nie,,aku dulu xsuka sgt,,tapi dah mai kearah remaja nie,,aku dah semakin suka,,yalah,,kecik2 mana la boleh pikiaq,,suma mainan nak,,tp xdapat,,itu pasal lah xsuka life aku time 2..haha..budak2!sekarang baru la aku pikiaq yang sepatutnya aku bersyukur gila nagn life aku skang nie,,dah la dari kecik dah dalam agama islam.yang nie paling bersyukur..alhamdulillah lah,,atok aku masok islam dulu,,kalu x habeslah aku,,hehe..dah kat mana hala dah aku xtau..lepas 2,,akunya family lagi satu,,suma gempaq2 dan lawak2 sgt..rumah memang riuh la kalu suma gather..dan lagi satu aku bersyukur gila dengan kehadiran kawan-kawan kesayangan aku nie,,sejak dari skolah lagi,,sampai la skang..aku selalu dapat kawan yang baik2.kawan aku dekat ukm nie lagi lah gempak,,hahaha,,contohnya: abid,piah,wani,ilah,aimi,as.depa nie memang xterkata la,,walaupun kekadang 2 terasa hati ka,,aku mesti kena cepat2 p pebetoi,,kalu x,,rugio la persahabatan aku nie,,dah la susah nak cari kawan lagu nie,,adik aku selau jeles gila nagn kawan2 aku nie,,adik aku mana penah dapat kawan yang baek2 cam depa nie,,kawan adik aku kebanyakkan yang telah di blacklistkan oleh guru disiplin..*tudia aih!..sampaikan hari tu,,adik aku kena panggil jugak kowt naik atas pentas time perhimpunan,sebenaqnya dia xsalah pown..aish!pengaruh kawan.


Dari semua yang aku dah crita nie,,aku memang dok rasa yang life aku nie macam special gift lah sebab aku xminx pown tapi dapat..bersyukur sangat2!

Ok untuk explanation yang ke-2:*disebabkan english aku susah nak paham,,aku translatekan melalui google translate ,haha;;:



ENFPs mempunyai pelbagai kemahiran dan bakat yang luar biasa luas. Mereka yang baik pada perkara yang paling menarik minat mereka. Projek berorientasikan, mereka boleh pergi melalui kerjaya yang berlainan sepanjang hayat mereka. Untuk penonton, ENFP mungkin kelihatan directionless dan tanpa tujuan, tetapi ENFPs sebenarnya agak konsisten, bahawa mereka mempunyai perasaan yang kuat nilai-nilai yang mereka tinggal bersama sepanjang hayat mereka. Semua yang mereka lakukan mestilah sejajar dengan nilai-nilai mereka. ENFP Seseorang perlu berasa bahawa mereka hidup mereka sebagai Self sebenar mereka, berjalan dalam langkah dengan apa yang mereka percaya adalah hak. Mereka melihat makna dalam segala-galanya, dan pada usaha berterusan untuk menyesuaikan diri hidup dan nilai-nilai mereka untuk mencapai ketenangan dalaman. Mereka sentiasa sedar dan agak takut kehilangan sentuhan dengan diri mereka sendiri. Oleh kerana keghairahan emosi biasanya bahagian yang penting dalam kehidupan ENFP, dan kerana mereka memberi tumpuan kepada mengekalkan "berpusat", ENFP yang biasanya individu yang hebat, dengan nilai-nilai yang sangat berkembang.

Listen

Read phonetically

 

*lagi pening aku baca!hahaha


Untuk explanation kali nie,,banyak yang sama ngan aku..haha.contohnya adalah 'mempunyai pelbagai bakat dan kemahiran 2'haha,,aku bukannya nak bangga ka hapa.tapi dah memang betoi la,,nak wat camna lagi,,haha.lagi satu tentang projek berorientasikan 2,,aku asa aku pown ada karakter cam gini.contohnya la,,aku kan dok study medik skang nie,,time study aku xstudy ja,,satgi aku p bkak adobe photoshop dok edit gambaq la,satgi aku p bkak sound editor p potong lagu lah,satgi aku p bakak software piano,blajaq main piano plak,satgi aku p bkak video maker,buat video plak.haish!bnyak gila.aku xleyh la dok wat 1 benda ja..haha,,lepas 2,,nnt dah keja doktor aku cadang nak bukak restoren sendiri.nak beniaga lak.hari tu time pesta buku,aku p cari buku rmasakan,buku jahitan,buku sulaman,buku hantaran,,haha,,aku pown xsangka aku tertarik ngan benda2 cam 2. Yang kawan aku p borong novel x habeh2,,haha..adoyai!time aku wat test kerjaya kat skolah dulu,aku dapat kerjaya chef tau x..haha..dasyat gila.nie mesti aku ikut keturunan bapak aku lah nie,dok wat katering kenduri kawen..haha,,kalu aku xmasok medic nie,aku dah memang amek culinary art..wah~sronok2!


Lagi satu kan, dalam penarangan 2,,*highlight hijau*.haha,aku memang nak tergelak la ngan statement nie,tetiba aku teringat mak aku,mak aku selalu dok cakap aku x tentu hala,,hahaha.mak memang terbaik la mak~

 

 Skip explanation yang pnjang dan xpham kat atas,kita masuk explanation ke 3:haha

An ENFP needs to focus on following through with their projects. This can be a problem area for some of these individuals. Unlike other Extraverted types, ENFPs need time alone to center themselves, and make sure they are moving in a direction which is in sync with their values. ENFPs who remain centered will usually be quite successful at their endeavors. Others may fall into the habit of dropping a project when they become excited about a new possibility, and thus they never achieve the great accomplishments which they are capable of achieving.

Most ENFPs have great people skills. They are genuinely warm and interested in people, and place great importance on their inter-personal relationships. ENFPs almost always have a strong need to be liked. Sometimes, especially at a younger age, an ENFP will tend to be "gushy" and insincere, and generally "overdo" in an effort to win acceptance. However, once an ENFP has learned to balance their need to be true to themselves with their need for acceptance, they excel at bringing out the best in others, and are typically well-liked. They have an exceptional ability to intuitively understand a person after a very short period of time, and use their intuition and flexibility to relate to others on their own level.

*alamak!dah lebih 1000 words weyh!


Ehhhhmmm,untuk statement ijau 2 aku stuju sgt2,,haha,aku kalu wat keja kalu fokus memang fokus abeh,,kalu x fokus memang xfokus abeh!,,susah woo~mai part x fokus memang xjadi reja lah aku.haha,,aku selalunya akan fokus benda yang xdak kaitan nagn medic nie,,2 yang jadi masalah aku skang nie,,abeh sehari suntuk xstudy,dok fokus benda len.hayyoo~

Untuk statement kuning,,aku stuju gak,,aku memang cam 2,aku nnt dok gelabah sorang2 kalu lepas aku wat something yang akan menyebabkan someone xsuka aku.gelabah aku nnt samapi tahap aku pening pala dok pikiaq,haha..terok bebeno!itu pasal lah,kalu aku bad mood,aku xsuka jumpa orang,satgi aku buat depa semua xsuka kat aku,aku kalu bad mood,,teruk ckit perangai,lebih bek aku dok dlam bilik sorang2,dok layan perasaan sampai tidoq,lepas 2 dah ok mood,baru kluaq p sembang ngan kawan.haha,,sebab 2 lah,kadang2 aku kalu bad mood xbanyak cakap,takut satgi aku cakap,perkataan yang menyakitkan hati yang akan kluaq satgi,,uisyh,,teruk2!bek xyah cakap..haha.


Untuk explanation yang ke 4:


Because ENFPs live in the world of exciting possibilities, the details of everyday life are seen as trivial drudgery. They place no importance on detailed, maintenance-type tasks, and will frequently remain oblivous to these types of concerns. When they do have to perform these tasks, they do not enjoy themselves. This is a challenging area of life for most ENFPs, and can be frustrating for ENFP's family members.

An ENFP who has "gone wrong" may be quite manipulative - and very good it. The gift of gab which they are blessed with makes it naturally easy for them to get what they want. Most ENFPs will not abuse their abilities, because that would not jive with their value systems.

ENFPs sometimes make serious errors in judgment. They have an amazing ability to intuitively perceive the truth about a person or situation, but when they apply judgment to their perception, they may jump to the wrong conclusions.

 

Haha,untuk statement ijau 2 memang aku sokong 120%,,aku memang xsuka detail2 nie,,tapi kalu nak jadi doktor berjaya,memang kena suka la dngan detail2 bagai nie,,tapi kalu bukan untuk doktor,aku memang x suka sunggoh la ngan detail nie,,renyah sunggoh!aku memang xsuka wat reja yang kena amek tau tentang detail nie,,tambah 2 lagi adik aku kan amek akaun,,lagi pening la aku dok tengok buku lejar yang penoh ngan benda detail2 tuh,dah la detail dok main ngan duit plak tuh,,lagi serabot aku.aku memang xsuka dok wat pengiraan kalu untuk subjek ms,,renyah la,,dah la banyak data,silap sikit habeh salah semua,kena padam balik,habeh lunyai ketas ms aku.haha.


ENFPs are basically happy people. They may become unhappy when they are confined to strict schedules or mundane tasks. Consequently, ENFPs work best in situations where they have a lot of flexibility, and where they can work with people and ideas. Many go into business for themselves. They have the ability to be quite productive with little supervision, as long as they are excited about what they're doing.


Because they are so alert and sensitive, constantly scanning their environments, ENFPs often suffer from muscle tension. They have a strong need to be independent, and resist being controlled or labelled. They need to maintain control over themselves, but they do not believe in controlling others. Their dislike of dependence and suppression extends to others as well as to themselves.


ENFPs are charming, ingenuous, risk-taking, sensitive, people-oriented individuals with capabilities ranging across a broad spectrum. They have many gifts which they will use to fulfill themselves and those near them, if they are able to remain centered and master the ability of following through.


Untuk statement ijau 2,aku asa aku memang slalu dok happy n kalu ada benda yang xselesai memang x happy la jadinya,.aku ingat statement nie untuk semua personality pown ada gak la,haha,memang la semua orang akan jadi x happy kalu keja bertimbun.xtau la kalu ada personality yang akan happy kalu keja dia bertimbun.hahaha.nak kawan ngan orang yang ada personality cam nie lah,nak bagi keja aku sikit,kan dia suka bnyak keja bertimbun.haha.amek kau!


Untuk statement kuning 2,aku stuju sesangat lah 2,memang kena  ngan aku la.hahaha.aku nie memang orang yang akan wat bersunggoh-sunggoh satu benda 2 kalu aku dah minat.sebab 2 lah aku x bimbang dengan medic nie,,haha,sebab aku minat,*bajet gila,lagi satu,selain medic nie,aku suka ngan benda2 yang ada kaitan ngan komputer2 nie,,last sem kan ada english task yang last 2 kan,yang kena wat radio show 2,,huish!task nie la yang paling aku suka,aku la yang wat sound effect utk radio show nie,,memang bermati-matian la aku wat,,aku punya idea abeh orang len nya group copy..depa nak gak,,haha.tapi group depa xleyh ,menandingi group aku lah sebab benda nie kena amek masa yang lama.sangat lama wo~membazir masa tambah2 lagi time 2 modul tulang2 ngan muscle 2..lagi xdak masa la nak wat task english.tapi 2 untuk orag len lah,,haha,aku x,,aku dah minat benda nie,,berhari-hari aku dok wat bagi perfect,download 2 download nie,nak bagi nmpak gempak..last skali memang mendapat pujian terbaik lah dari teacher,,puas hati aku.,,haha,dia kata dia xsangka budak medic boleyh buat cam nie,,haha!lepas 2,dia kata dia nak dengaq lagi radio show kami,,haha,dia kata kami nie dah selalu  p wat radio show kat mana-mana ka?hahaha.!.


Untuk statement pink tuh,risk-taking,,haha,aku xtau la.kiranya aku nie suka buat benda yang akan membahayakan aku la..mak aku selalu kata aku nie suka dok cari masalah,..dulu kat skolah,,tengah-tengah malam kot,kat toilet,,aku ada lah dengaq bunyi air shower x tutup,,aku pown p la tengok,,pintu tutup,,aku tolak la pintu bilik mandi 2,,nak tengok ada apa,,haha,,aku crita la kat mak aku tentang benda nie,mak aku marah aku habis-habisan lah,mak aku kata buat lah ada hantu ka dalam toilet 2,,jenoh aku..mak aku kata,kalu mak aku yang dengaq shower terbukak,mesti mak aku lari masuk bilik dah,,hahaha,,tapi nak wat camna,,aku xtau la,aku kalu dengaq bunyi shower mesti aku akan p tengok sapa yang dok mandi memalam buta nie..slalu sangat dah aku buat reja cam nie,,kalu tempat gelap contohnya bilik kosong ka,aku mesti akan tengok bilik  2,nak memuaskan hati aku,nanti kalu xtengok mesti aku ingat ada benda2 menakutkan,baik aku tengok.hahaha..

Hahaha,,dah 2000 patah perktaan la weyh,,tengok!dah terlebih fokus n terlebih suka buat jurnal.sebab tulah jadi cam gini. Yang untuk big five theory aku x crita lah dalm jurnal nie,satgi mencecah 3000 words lak..oklah!setakat ini sahaja ...assalamualaikum!..chow~

 


No comments:

Post a Comment