Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada semua. Pada kali ini, saya ingin menulis tentang apa yang saya belajar pada hari rabu yang lepas. Pada waktu tersebut, saya telah belajar dua tajuk daripada pensyarah saya ajarkan. Tajuk pertama ialah teori-teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalitik (FKP) manakala tajuk kedua ialah emosi dan motivasi.
Bagi teori FKP, pertama sekali saya ingin menulis tentang pengalaman emosi. Kebanyakan teori bersetuju bahawa emosi mempunyai beberapa komponen iaitu perasaan subjektif, kognitif penilaian, peningkatan fisiologi, pergerakan badan dan
kecenderungan motivasi (perlu bertindak atas dasar emosi). Teori ini, bagaimanapun berbeza mengikut kepentingan relatif pelbagai komponen dan perintah di mana komponen ini muncul dalam urutan peristiwa yang termasuk tindak balas emosi. Teori ini juga berbeza berdasarkan kepada tiga penekanan iaitu asas fisiologi (teori fisiologi), peranan kognisi (teori kognitif) dan peranan tidak sedar (teori psikoanalitik).
kecenderungan motivasi (perlu bertindak atas dasar emosi). Teori ini, bagaimanapun berbeza mengikut kepentingan relatif pelbagai komponen dan perintah di mana komponen ini muncul dalam urutan peristiwa yang termasuk tindak balas emosi. Teori ini juga berbeza berdasarkan kepada tiga penekanan iaitu asas fisiologi (teori fisiologi), peranan kognisi (teori kognitif) dan peranan tidak sedar (teori psikoanalitik).
Mengenai teori fisiologikal, ahli-ahli teori berorientasikan fisiologi menekankan bahawa emosi pada dasarnya merupakan suatu produk otak dan sistem saraf. Tindak balas fisiologi asal terhadap rangsangan. Pendekatan utama termasuklah teori-teori yang berikut: James-Lang, Cannon-Bard dan teori psychobiological.
Teori James-lang membuat satu hipotesis iaitu reaksi fisiologi untuk mencetuskan rangsangan emosi. Persepsi perubahan pada badan adalah emosi. Teori Cannon-Bard pula mengkritik teori James-Lang dengan mengatakan 6 perkara berikut:
- Sistem organ yang mencetuskan tindak balas emosi bertindak balas amat perlahan terhadap rangsangan
- Tindak balas emosi sentiasa cepat mengikut rangsangan
- Jawapan fisiologi datang terlampau lambat untuk menyebabkan tindak balas emosi.
- Jantung dan perut tidak dapat menghasilkan pelbagai emosi.
- Kadar jantung, tekanan darah dan fungsi pencernaan tidak mampu menunujukkan emosi dialami.
- Manusia dengan sistem saraf yang tidak normal masih dapat merasakan emosi.
Cannon dan Phillip Bard menyampaikan teori Cannon-Bard. Mereka mencadangkan beberapa perkara iaitu rangsangan dalaman atau luaran membawa impuls deria yang dihantar ke korteks otak dan sensasi emosi dihasilkan. Sesuatu rangsangan secara serentak menyebabkan tindak balas badan dan sensasi emosi. Selain itu, terdapat premis yang mengatakan seseorang bertindak balas kepada rangsangan tertentu dan pengalaman emosi yang sama pada masa yang sama. Oleh itu, jika seseorang itu takut pada ketinggian dan berjalan di atas satu bangunan pencakar langit, mereka mungkin mengalami emosi ketakutan. Selepas itu, persepsi emosi ini (takut) mempengaruhi tindak balas kepada rangsangan (ketinggian). Seseorang mampu untuk bertindak balas terhadap rangsangan hanya selepas mengalami emosi yang berkaitan. Saya ingin memberi satu lagi contoh, jika seseorang ternampak labah-labah, dia akan mula berasa takut dan pada waktu yang sama, dia akan berpeluh.
Bukan itu sahaja, terdapat juga teori psikobiologikal. Teori ini dibangunkan oleh Jack Panksepp (1982, 1992). Emosi asas yang berkaitan dengan litar saraf yang khusus. Beliau mencadangkan 4 emosi asas (ketakutan, kemarahan, panik dan jangkaan), setiap yang berkaitan dengan sistem perintah di dalam otak. Empat emosi ini berinteraksi untuk menghasilkan emosi yang lain. Panksepp juga mencadangkan bahawa neurochemicals tertentu boleh dikaitkan dengan sistem arahan kepada pelbagai emosi. Sebagai contoh, dopamine adalah yang berkaitan dengan system jangkaan manakala acetylcholine dengan sistem kemarahan. Terdapat beberapa kritikan terhadap PBT. Magda Arnold (1960) menimbulkan persoalan bagi lokasi khusus kepada litar emosi. James Averill (1982) - litar "hard-wired" mungkin tidak fleksibel untuk menjadi asas neurologi bagi emosi.
Selain itu, terdapat juga teori kognitif. Teori kognitif ini dibina pada teori fisiologi, beberapa ahli-ahli teori moden mencadangkan bahawa kognisi atau pemikiran mempunyai peranan utama dalam menjana dan membimbing emosi. Teori yang dicadangkan ialah Schachter's Cognitive Labeling Theory, Misattribution, transfer of excitation dan Cognitive appraisal theories.
Bagi Schachter's Cognitive Labeling Theory, Schachter menerima JLT tetapi memperkenalkan pelabelan kognitif (perwakilan tindak balas fisiologi). Tafsiran tindak balas fisiologi berdasarkan isyarat keadaan dan pengalaman yang lalu. Persepsi mengenai situasi rangsangan membawa kepada peningkatan label untuk mewakili beberapa emosi tertentu. Terdapat juga kritikan yang menolak teori ini. Anggapan bahawa peningkatan am menyumbang dengan sama kepada semua emosi.Peningkatan seperti jantung berdebar-debar, lebih ditafsirkan dari segi yang negative bukannya emosi positif. CLT seolah-olah berlaku dalam situasi novel yang melibatkan peningkatan sederhana. Pelabelan emosi selalunya berdasarkan pengalaman lalu dan ingatan, bukan factor situasi secara serta-merta sahaja. Andaian bahawa semua emosi melibatkan proses neurochemical perantara yang sama telah terbukti tidak betul.
Untuk Misattribution pula, orang sering menggunakan emosi untuk tujuan yang salah. Manakala transfer of excitation bermaksud bagaimana pengujaan dari satu sumber boleh dipindahkan kepada yang lain. Berkenaan cognitive appraisal theories, proses pemikiran utama yang bertanggungjawab untuk mencetuskan kedua-dua tindak balas emosi dan tingkah laku. Tindak balas emosi dan tingkah laku direka untuk menghadapi keadaan emosi.
Untuk tajuk saya yang kedua iaitu emosi dan motivasi, kita perlu memahami hubungan antara emosi dan motivasi. Emosi ditakrifkan oleh nada berkesan.Sama ada secara positif atau negatif, tidak pernah neutral manakala motivasi pula umumnya dianggap sebagai kajian aspek berarah dan tenaga tingkah laku. Emosi ialah satu peningkatan yang melibatkan perubahan muka dan badan, pengaktifan otak, penilaian kognitif, perasaan subjektif, dan kecenderungan ke arah indakan, semua dibentuk oleh kaedah-kaedah budaya.
Emosi bertindak sebagai tindak balas penyesuaian badan kita kepada peristiwa yang berlaku dalam persekitaran dan mereka membantu dalam menyampaikan niat kita kepada orang lain. Bersedia untuk tindakan, membangkitkan kita untuk bergerak,mengambil tindakan, dan menghadapi tindakan tersebut. Motivasi adalah aspek pemilihan proses (Bickhard 1997). Motivasi adalah jangkaan apa yang mungkin berlaku. Oleh itu, motivasi adalah apa yang membuat seorang melakukan satu perkara dan bukannya yang lain- proses pemilihan kursus untuk aktiviti yang lebih lanjut, dan aktiviti interaktif yang lanjut (Mook, 1996). Terdapat teori dalam motivasi,
- Naluri-motif yang semula jadi
- Arousal-seseorang didorong untuk mengekalkan tahap peningkatan optimum
- Humanistik teori-hierarki keperluan
- Motivasi tidak sedar.
Hab sistem pemacu pusat banyak terletak di hipotalamus.
Bagi insentif pula, insentif ialah mana-mana faktor (kewangan atau bukan kewangan) yang menyediakan motif untuk sesuatu tindakan, atau tuduhan sebagai sebab untuk lebih memilih satu pilihan untuk alternatif. Dan terdpat tiga jenis iaitu, kewangan, moral dan paksaan. Naluri pula tidak boleh dipelajari, mewarisi corak tindakan yang tetap jawapan atau tindak balas kepada jenis tertentu rangsangan.
sebagai contoh: pertempuran haiwan, haiwan tingkah laku masa berkasih-kasihan, fungsi melarikan diri, dan membina sarang. Arousal adalah keadaan fisiologi dan psikologi yang terjaga. Orang-orang bermotivasi untuk mengekalkan tahap optimum arousal tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Motif rasa ingin tahu membantu kita memahami persekitaran. Abraham Maslow mencadangkan bahawa motif dibahagikan kepada beberapa tahap dari keperluan asas untuk hidup dengan keperluan psikologi dan keprluan diri. Dan inilah teori humanistic.
sebagai contoh: pertempuran haiwan, haiwan tingkah laku masa berkasih-kasihan, fungsi melarikan diri, dan membina sarang. Arousal adalah keadaan fisiologi dan psikologi yang terjaga. Orang-orang bermotivasi untuk mengekalkan tahap optimum arousal tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Motif rasa ingin tahu membantu kita memahami persekitaran. Abraham Maslow mencadangkan bahawa motif dibahagikan kepada beberapa tahap dari keperluan asas untuk hidup dengan keperluan psikologi dan keprluan diri. Dan inilah teori humanistic.
Terdapat banyak teori yang dapat saya pelajari mengenai emosi pada kuliah yang saya hadiri pada hari rabu yang lepas. Daripada kuliah ini, saya dapat mendalami dengan lebih mendalam tentang emosi yang sebelum ini tidak saya peduli.
Setakat ini jurnal saya, semoga kita berjumpa lagi pada jurnal yang akan datang. Terima kasih. Wassalam.
No comments:
Post a Comment