assalamualikum dan salam sejahtera saya ucapkan kepada para pembaca yang masih sudi membaca jurnal saya ini. jika anda perasaan ini adalah jurnal saya yang ke empat dan yang kedua terakhir bagi subjek ini. saya secara jujurnya mengaku bahawa saya gembira kerana tidak perlu lagi membuat juranal lagi selepas ini. hal ini kerana jurnal ini menyusahkan dan memgambil banyak masa untuk disiapkan pada masanya. saya harap agar jurnal ini tidak diteruskan untuk tahun-tahun hadapan kerana memikirkan nasib dan kesibukan pelajar-pelajar yang terpaksa mengambil kursus ini. kini, beralih kepada tajuk asal jurnal saya. pada permulaan kelas, DR. telah memainkan sebuah lagi video kilip yang berjudul Halim Yazid - Bakit Asal. video ini berkenaan nasib seorang anak yang gigih berusaha walaupun hidup dudah. hal ini kerana beliau percaya bahawa pelajaran mampu mengubah taraf hidup seseorang yang mana amat beliau perlukan kerana beliau dari keluarga yang susah. beliau bernekad untuk ke menara gading bagi mendapatkan kerjaya yang lebih baik untuk membantu nasib keluarga. walaupun dengan tomahan dan cecaan masyarakat sekitar, beliau tidak berputus asa malah lebih bersemangat untuk belajar dan membuktikan bakat sebenar beliau. pada beliau, kepandaian boleh dipelajari bukan di warisi. sebenarnya video itu dimainkan dalam versi kelantan yang mana saya kurang pemahaman berkenaan lirik nya, maka saya pun mencari di jaringan internet untuk mendapatkan lirik nya supaya saya lebih senang faham.
Halim Yazid - Bakit Asal
Ambo nk sambung kisoh diri sdiri,
doh adik kakok kg pakat nk dngr lg,
ambo hormat sanjung sgalo kasih sgalo budi,
susoh hk ambo sanjung adik kakok ambik perati...
oooooo,ambo raso berbesar hati,
oooooo,timo kasih setinggi tggi....
Maso kecik ambo beso make nasi sajo-sajo,
Kalu ado pun sekerat ike, kena bagi dua,
Dapur cumo ado gare, Jare bena ado gulo,
Baco bok male-male, paka minum air telago,
Bangun pagi-pagi, sauk baju paka seluar,
Mek ambo rebus ubi, bungkus buat bekal,
Dio pese hari-hari, Leng ngaji lah pandai-pandai,
Kalu kito pah tinggi, orghe kata boleh jadi pengawai,
Oooooooooo?..ambo gi sekolah berungga-ungga,
Ooooooooo?.ambo nok ngaji wi pandai-pandai......
Ado satu ketika cikgu mintok 10 rial,
dio kata sekolah kito nok gi melawat sambil belajar,
Hummm?.. tak dok apo doh la cikgu wei.., saya tok leh bayar,
Orghe lain gi belako, ambo sore jah tinggal...
Hok ambo perit sengoti, kena gi sekolah alik pete,
cikgu kata wajib mari, rumoh kuning ado latihan,
Ambo la hok banyok sekali kena hungga keliling pade,
kerana ambo tok leh nok beli seluar pendek kasut suke....
Ooooooo??Malu nye wei, ambo kena paje,
Oooooooo??Ni lah baru ambo royat ko orghe,
Halim Yazid - Bakit Asal
Ambo nk sambung kisoh diri sdiri,
doh adik kakok kg pakat nk dngr lg,
ambo hormat sanjung sgalo kasih sgalo budi,
susoh hk ambo sanjung adik kakok ambik perati...
oooooo,ambo raso berbesar hati,
oooooo,timo kasih setinggi tggi....
Maso kecik ambo beso make nasi sajo-sajo,
Kalu ado pun sekerat ike, kena bagi dua,
Dapur cumo ado gare, Jare bena ado gulo,
Baco bok male-male, paka minum air telago,
Bangun pagi-pagi, sauk baju paka seluar,
Mek ambo rebus ubi, bungkus buat bekal,
Dio pese hari-hari, Leng ngaji lah pandai-pandai,
Kalu kito pah tinggi, orghe kata boleh jadi pengawai,
Oooooooooo?..ambo gi sekolah berungga-ungga,
Ooooooooo?.ambo nok ngaji wi pandai-pandai......
Ado satu ketika cikgu mintok 10 rial,
dio kata sekolah kito nok gi melawat sambil belajar,
Hummm?.. tak dok apo doh la cikgu wei.., saya tok leh bayar,
Orghe lain gi belako, ambo sore jah tinggal...
Hok ambo perit sengoti, kena gi sekolah alik pete,
cikgu kata wajib mari, rumoh kuning ado latihan,
Ambo la hok banyok sekali kena hungga keliling pade,
kerana ambo tok leh nok beli seluar pendek kasut suke....
Ooooooo??Malu nye wei, ambo kena paje,
Oooooooo??Ni lah baru ambo royat ko orghe,
Terimakasih lah cikgu-cikgu kerana sudi ajar saya,
Dari darejah satu hinggo jadi manusio,
Mintok halal segala ilmu hok cikgu bui selamo maso,
Di tapok kaki guru ambo tunduk mintok reda,
Ambo masuk universiti tahun 80, Budok kapong nok gi ngaji,
Tekad dale hati ambo nok ngaji sungguh-sungguh,
Ingat malu kore warih warah dok pakat kato,Tok soh lah dok kurban kalu tidok baso kayo,
Atar sekolah anak jate wak ngabih ko hareta,
Tidak kato nok pakat rate, tolong bantu samah dua........
Ooooooooooooo??Tak dok warih nye diri ambo....
Ooooooooooooooo??Demo tokse kelih, walau sebelah mata.....
Mek denge ayoh masok jadi peneroka baru,
Dale bukit nok tanam getah di Kesedar Lepir 1,
Perang dengan rima gajah, make tok make tok dk sapo tahu ,
beginilah orghe susoh, nok tanggung anok ngaji di U,
kerana keadaan begitu, ayoh ambil keputusan,
Wahai anok-anok ku, kito pecahlah tiga jale,
Mu Haling, anok nombor satu, mu duk Kuala Lumpur ngaji lah sore,
Adik-adik tinggal kampong dulu, paka dudukla 5 orghe ,
Ooooooo?..Selamat tinggal selamat jale....
Oooooooo?..Adik hok bongsu jerit sokmo male-male...
Alkisahlah ambo pulok tengoh dok kena ngaji di universiti Malaya,
Buku rujukan pun ambo takdok, paka harap ko salin nota,
Beraso malu jugok masok majlis hok besar-besar,
Baju ambo muroh telajok, 12 rial jah sehelai,
Hari konvokesyen, hari untuk ayoh bonda,
Penat jerih seribu musim, harap mek ayoh beraso banggo,
Tahniah dari sain-sain, ambo terima banyok bunga,
Ambolah orghe panggil Halin anok kapong sesok hok paling berjaya......
Oooooo?,akhirnya ambo bulih sarjana,
Oooooo?,bersyukur pado Allah Maha Kuasa...
Dari darejah satu hinggo jadi manusio,
Mintok halal segala ilmu hok cikgu bui selamo maso,
Di tapok kaki guru ambo tunduk mintok reda,
Ambo masuk universiti tahun 80, Budok kapong nok gi ngaji,
Tekad dale hati ambo nok ngaji sungguh-sungguh,
Ingat malu kore warih warah dok pakat kato,Tok soh lah dok kurban kalu tidok baso kayo,
Atar sekolah anak jate wak ngabih ko hareta,
Tidak kato nok pakat rate, tolong bantu samah dua........
Ooooooooooooo??Tak dok warih nye diri ambo....
Ooooooooooooooo??Demo tokse kelih, walau sebelah mata.....
Mek denge ayoh masok jadi peneroka baru,
Dale bukit nok tanam getah di Kesedar Lepir 1,
Perang dengan rima gajah, make tok make tok dk sapo tahu ,
beginilah orghe susoh, nok tanggung anok ngaji di U,
kerana keadaan begitu, ayoh ambil keputusan,
Wahai anok-anok ku, kito pecahlah tiga jale,
Mu Haling, anok nombor satu, mu duk Kuala Lumpur ngaji lah sore,
Adik-adik tinggal kampong dulu, paka dudukla 5 orghe ,
Ooooooo?..Selamat tinggal selamat jale....
Oooooooo?..Adik hok bongsu jerit sokmo male-male...
Alkisahlah ambo pulok tengoh dok kena ngaji di universiti Malaya,
Buku rujukan pun ambo takdok, paka harap ko salin nota,
Beraso malu jugok masok majlis hok besar-besar,
Baju ambo muroh telajok, 12 rial jah sehelai,
Hari konvokesyen, hari untuk ayoh bonda,
Penat jerih seribu musim, harap mek ayoh beraso banggo,
Tahniah dari sain-sain, ambo terima banyok bunga,
Ambolah orghe panggil Halin anok kapong sesok hok paling berjaya......
Oooooo?,akhirnya ambo bulih sarjana,
Oooooo?,bersyukur pado Allah Maha Kuasa...
nilai moral yang kita boleh pelajari dari lirik ini ialah kita hendaklah bersyukur dengan nikmat yang kita ada selama kita belajar ini. lihat lah penulis lirik ini, beliau serba kekurangan untuk belajar namun beliau tidak pernah berputus asa walaupun beliau merasa segan dan malu. hal ini kerana hanya ilmu didada yang akan membawa kita ke taraf hidup yang lebih baik . benarlah pesan ibu beliau bahawa ilmu boleh mengubah nasib kita. lihat lah sebagai bukti, kini beliau berkerja di University Malaya yag terkenal. itulah hasil yang beliau dapat dari penderitaan menimba ilmu.
berbalik ke kelas asal, pada minggu ini saya belajar bekenaan 4 perkara yang mempengaruhi emosi kita iaitu perasaan, proses kognitif, perubahan fisiologi dan tingkahlaku yang berkaitan. setiap dari ii akan saya huraikan satu persatu nanti. sebelum itu ingin saya bercarita berkenaan proses beradaptasi kita dengan emosi yang saya janji untuk dibincangkan pada jurnal ini.
sebenarnya emosi kita sentiasa beradaptasi dari masa ke semasa. masakan batu yang keras pun boleh di bentuk, inikan pula hati manusia yang rapuh. pernahkan adna mendengar tentang kahwin paksa? dari pemerhatian saya, banyak pasangan yang dikahwinkan paksa mengaku bahawa cinta wujud selepasa mereka berkahwin. hali ini cukup untuk membuktikan bahawa emosi kita beradaptasi dengan suasana sekitar.
Teori James-Lang adalah teori fisiologikal yang paling tua di dunia. Ia diasaskan oleh William James pada tahun 1884. Teori ini disokong oleh Carl Lange pada tahun 1887 dan dengan itu terhasil lah teori ini dengan nama mereka berdua. Apa yang cuba di keutarakan dari teori ini adalah reaksi fisiologikal terhadap sesuatu stimuli menyebabkan emosi. Ia juga menyatakan bahawa pendapat kita terhadap suatu perubahan badan adalah emosi yang dapat kita rasa. misalnya cinta yang syaa ceritakan pada perenggan sebelum ini. sekiranya kita diberi cukup stimulasi, kita akan bertindak balas terhadap stimuli itu. maka jika kita hidup dengan seseorang itu dengan jangka masa yang lama, kita akan mula menyukainya dan lahirlah cinta selepas kahwin.
oleh kerana saya percaya bahawa teori ini penting, maka saya sengaja membuat spacing yang berbeza kerana menurut kajian spacing 2 dan tulisan times romen akan menarik minat seseorang untuk membaca. malah spacing sebegitu akan melajukan kadar bacaan seseorang. sumber ini saya dapati dari buku professer Muhaya dari ukm.
seperti yang umum maklum, emosi terbahagi kepada positive dan negative namun saya tidak akan membincangkan hal inikerana umum boleh menggunakan akal untuk berfikir hal-hal yang sebegitu. tidaklah Allah menjadikan sesuatu dengan sia-sia dan begitu juga akal kita. ingin saya tekankan hubungan emosi dan motivasi kerana hal ini amat menarik minat saya. emosi memang boleh mempengaruhi motivasi kita . dari video tadi pun kita boleh lihat bagaimana emosi boleh mempengaruhi halim untuk terus belajar dan akhirnya berjaya menaikan taraf hidup beliau. namun jika kita bandingkan hidup kita dan halim semestinya kita kurang beremosi yang embantu kita untuk bermotivasi. namun sebagai pelajar kita tidak lari dari stress, oleh itu stress akan membant kita kerena terdapat stress positive dan stress negative. stress positive akan memdaorong kiat untuk belajar dengan lebih baik manakala stress negative hanya akan memudaratkan kita. oleh itu kenali stress dan cara mengaealnya.
kesimpulan yang daya boleh simpul dari jurnal kali ini ialah kita hendaklah mengawal emosi kita kerana jikat tidak ia akan mengawal kita dan itu adalah merbahaya. akhir kata, sayangi diri anda dan kurangkan stress. sekian terima kasih..
No comments:
Post a Comment