Sunday, August 21, 2011

A131644 MUHAMMAD AIZUDDIN BIN NASAHROM LJ04
 
  Salam. Sebelum kuliah dimulakan. Terlebih dahulu Dr Zamri memberikan taklimat mengenai tugasan yang akan dijalankan. Tugasan ini dilaksanakan mengikut kumpulan yang telah dibahagikan di mana setiap kumpulan mempunyai 5 orang. Tugasan yang dilakukan mengikut tajuk yang telah disediakan oleh Dr Zamri. Tajuk yang diberikan berkaitan dengan pengurusan emosi yang saya pelajari dimana menguji tahap pengetahuan saya mengenai apa yang saya pelajari. Pentingnya disini adalah tugasan ini adalah tugasan berkumpulan dan bukanlah individu. Ini kerana Dr Zamri ada menekankan disini dan beliau ada pesan akan mengetahuinya. Beliau juga ada pesan supaya pemilihan tajuk tidak sama dengan kumpulan yang lain. Akhir sekali, beliau menunjukkan cara untuk mendaftar tajuk dalam web yang telah disiapkan serta memberi amaran supaya tidak meniru mana - mana artikel yang telah dibuat oleh orang lain. 

Tajuk yang dipertengahkan adalah emosi dan motivasi. Apa kaitan antara emosi dan motivasi?  Emosi dibahagikan kepada beberapa bahagian. Dr menekankan bahawa emosi tidak boleh lari dengan motivasi. Dr juga menyatakan bahawa emosi juga boleh menjadi pemusnah kepada motivasi. Sebagai contoh 
Boleh jadi jyga sebagai pembangkit atau pendorong. Dan ini yang sepatutnya menjadi pilihan kita. bukannya perkara yang negatif. Pada awal kuliah diulang pada kuliah sebelum ini. Justeru iu, tidak menjadi masalah kepada saya untuk memahami mengenainya.cuma beberapa tambahan bahawa emosi mencetuskan tindakan. Dan untuk menjadikan tindakan ini betul adalah melalui motivasi. Melalui motivasi akan menjadi diri kita lebijlh bersemangat untuk melakukan sesuatu perbuatan. 

Motivasi juga dikaitkan dengan konsep - konsep berikut seperti motivasi, drive dan incentif. Konsep - konsep ini perlu supaya menjadikan motivasi itu ada matlamat. Kadangkala kita akan merasakan bahawa motivasi sekejap naik dan turun. Juga mungkin kita merasakan tiba - tiba kita bersemangat dan juga tidak. Kenapa? Faktor - faktor luaran yang lain. Mungkin dalam fikiran kita memikirkan sesuatu dan pada masa yang sama kita melakukan perkara yang lain. Disebabkan itu, kita mydah beralih arah dalam matlamat yang ingin kita capai. 

Saya tertarik dengan satu slide yang ditunjukkan. Dalam slide tersebut menunjukkan satu piramid yang mewakili  beberapa komponen yang penting dalam membina diri kita kea rah yang lebih baik.Piramid ini dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu basic need, psychological needs dan self – fulfillment. Basic need menceritakan bahawa apa yang keperluan asas yang kita perlu untuk hidup. Sebagai contoh makanan, air tempat tinggal dan juga keselamatan. Psychological need adalah keprluan tambahan dalam melengkapkan kehidupan kita supaya lebih sempurna. Misalnya, kasih – saying, persahabatan dan sebagainya. Yang terakhir merupakan peringkat keperluan yang paling tinggi iaitu Sel- fulfillment needs. Contohnya mengenal potensi diri. Setiap peringkat ini berkait rapat antara satu sama lain. Sekiranya setiap komponen ini tidak kita lengkapi kemungkinan kita akan gagal dalam kehidupan. Justeru itu, motivasi amat perlu dalam membangkit semangat kita agar terus berjuang demi kejayaan kita hidup di dunia mahupun di akhirat kelak. Ditekankan lagi bahawa hubungan emosi dan motivasi tidak boleh dipisahkan kerana sesuatu tindakan yang ingin kita lakukan dipengaruhi dengan perasaan kita. 

Sebelum menyambung kuliah seterusnya, saya dipertontonkan dengan satu video mengenai keperitan seorang individu semasa zaman kecilnya dahulu. Video ini dihasilkan oleh Halim Yazid seorang pensyarah dari Universiti Malaya. Kisah keperitan hidupnya digambarkan melalui lirik lagu yang beliau sendiri cipta. Video ini mempunyai kaitan dengan emosi dan motivasi.

Seterusnya kuliah mengenai pengalaman emosi. Emosi pengalaman dibahagikan kepada beberapa komponen. Yang pertama adalah fisiologi teori. Teori James - Lang diasaskan oleh. Teori ini mempersoalkan melalui situasi yang akan dituruti oleh reaksi tubuh sebelum emosi dihasilkan. Sebagai contoh apabila kita melihat lipas. Badan kita akan bertindak 

Seterusnya Cannon - Bard teori mengkritik teori yang pertama bahawa teori tersebut tidak tepat. Sebagai contoh kadar jantung, darah tinggi dan lain- lain lagi menyatakan perubahan badan ini tidak boleh menyatakan yang mana satu emosi yang akan ditonjolkan. Teori ini ingin membuktikan melalui proses berikut iaitu terbalik daripada teori yang pertama bahawa situasi yang dialami dituruti dengan emosi sebelum badan kita bertindak.

Teori psychobiologikal diasaskan oleh Jack Panksepp. Beliau menyatakan terdapat tiga konsep yang umum iaitu takut, mencari, panik dan . Konsep ini dgambarkan melalui satu kitar kehidupan dimana setiap komponen ini akan mewujudkan komponen yang lain. Proses ini berlaku disebabkan perubahan yang berlaku dalam badan kita. Melalui penerimaan isyarat yang akan dihantar kepada otak sebelum diterjemahkan melalui perbuatan. 

Seterusnya teori schacter. Dalam teori ini ada penambahan dimana terdapat penilaian kognitif. Sebagai contoh sesuatu situasi diikuti dengan reaksi badan dan berlaku penilaian kognitif sebelum emosi ditonjolkan.

Yang pastinya setiap teori ini mempunyai kelemahan yang tersendiri. Justeru itu, kita tidak boleh hanya bergantung hanya dengan satu teori sahaja walhal terdapat banyak kekurangan yang terdapat dalam setiap teori yang diwujudkan. Justeru itu, tidak hairan sekiranya kewujudan teori – teori ini sebenarnya untuk penambahbaikkan teori yang terdahulu. Bagi saya sendiri, ada sesentengah teori yang ditampilkan mempunyai kebaikan dan keburukan yang tersendiri. Cuma hanya satu sahaja yang saya pesan ialah, terpulang kepada kita samaada mahu mengikuti ataupun tidak. Semuanya terserah dengan tangan kita. Fikirlah yang mana baik mahupun yang buruk.  



No comments:

Post a Comment