Sunday, August 21, 2011

A131405 KAMARUL HATEM LJ04:MOTIVASI KITA

Bismillah.
Assalamualaikum w.b.t dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua yang membaca penulisan ini,
Seperti  biasa rutin mingguan saya sebagai pelaar mengambil pengurusan emosi perlulah mencatatkan jurnal sebagai penilaian berterusan saya.Pada minggu lepas iaitu pada 17 ogos 2011, permulaan kuliah kali dengan taklimat mengenai tugasan dua iaitu kerja secara berkumpulan. Kemudian kuliah diteruskan,kuliah hari ii membincangkan tentang "emosi dan motivasi" dan teori FKP.
"Emosi dan Motivasi" sesuatu yang menarik bagi saya,mugkin saya boleh terangkan sedikit maksud motivasi disini,"motivasi adalah sesuatu yang mengerakkan atau mengarahtuju seseorang kepada sesuatu yang positif atau negative. seperti yang kita kita akan gembira melakukan sesuatu apabila kita bermotivasi dan mugkin juga kita akan bermotivasi jika melakukan sesuatu yang menggembirakan kita. Mugkin ini sesuatu yang bergantung pada diri setiap individu kerana kita tahu lain orang, lain cara. Mengikut engalaman saya, saya mengalami kedua-dua keadaan yang mana motivasi mengembirakan saya dan gembira juga boleh memberi motivasi kepada saya. Namun untuk bermotivasi tidak semestinya emosi gembira yang mencetuskan motivasi tetapi banyak lagi emosi yang boleh mencetuskan motivasi. Contohnya, seperti kem-kem motivasi yang ada kala menggunakan emosi sedih seperti menyentuh perasaan kita terhadap ibu dan ayah, kita didedahkan dengan kperitan ibu dan ayah kita untuk memebsarkan dan melihat kita Berjaya sehingga adangakala kita akan menags jika kita mengenaga nasib dan pengorbanan yang diberikan oleh ibubapa kita dan akhirnya kita akan bersemnagat dan bermotivas untuk Berjaya bagi membalas jasa dan pengorbanan ibubapa kita.inilah kebiasaan yang digunakan oleh pakar motivasi untuk mencetuskan motivasi kita.
Selain itu, untuk bermotivasi kadang kala kita menawarkan ganjaran pada seseorang, seperti seorang ayah yang berjanji akan belikan basikal jika anaknya mendapat 5A  dalam UPSR. Dengan ini, si anak akan merasa gembira dan bermotivasi untuk belajar dan mendapatkan 5A. biasanya apabila seseorang gembira, dia kan meninggalkan keresahan dan kesusahan dan gembira itu menyebabkan dia bermotivasi. Selain itu, sebagai seorang muslim, agama ISLAM juga memberi motivasi kepada kita samada dalam hal ibadat mahupun hal-hal kehidupan yang lain. Antaranya ISLAM memebrikan kita motivasi untuk menuntut ilmu. Mari kita renung firman ALLAH s.w.t yang bermaksud
 "Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan".  (Q.S. Al-Mujadilah: 11)
Artinya: ....Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran." (Q.S. Az-Zumar: 9)
Disini kita dapat lihat, untuk mengalakan seseorang kearah sesuatu, ganjaran dan kelebihan patut digunakan kerana ia akan membuatkan seseornga rasa gembira dah tidak merasa rugi dan tahu apa kesedaj=han apabila dia melakukan sesuatu yang baik. Bercakap tentang kebaikan tentu ada yang buruknya, selain emosi (gembira) dan meghasikan sesuatuynag positif. Ada juga emosi yang akan mengahsilkan sesuatu yang negative, contonya seseorang penyamun terdesak(emosi negative) akan melakukan samun untuk mengatasi perasaan terdesak seperti kekurangan wang. Emosi terdesak itu telah mengarahtujukan(motivasi) si penyamun untuk menyamun. Dan dalam kehidupan saya sebagai pelajar perubatan . motivasi adalah sesuatu yang penting kerana banyak factor yang boleh menjatuhkan sya seperti  jadual yang padat. Nota yang banyak, namun jika motivasi kuat insyaALLAH saya boleh menghabiskan pengajian saya dan menjadi seseorang doktok dan mencapai sasaran saya untuk menjadi pengarah di hospital kelahiran saya iaiti hospital gua musang. Alhamdulillah motivasi ini mengembirakan saya(emosi).
Selain itu, saya juga diperkenalkan dengan teori FKP oleh Dr. Zamri, FK adlah singkatan kepada Fisiologikal, kogniti dan psychoanalitikal.  Walaupun saya kurang jelas tentang teori ini, kerana saya tertidur sewaktu penerangan oleh dr. Zamri. Namun apa yang saya boleh agak dari teori ini adalah emosi yang gembira atau emosi positif akan menyebabkan fisiologikla kita untuk kuat dan bersemangat seperti boleh kita kita lihat seorang melompat(fisiologi) kegembiraan(emosi) kerana tubuh disetkan untuk bersemanagt, berlawanan pula dengan emosi negative seperti sedih, kerana saya tidak pernajh terjumap dengan orang yang sedih melompat, tetapi mereka akn Nampak lemah apabial sedih, yang ada mugkin sedih menyebabkan mereka melompat dari bangunan untuk bunuh diri. Ini adalh tafsiran saya mengenai teori ini yang mugkin silap daripada maksud asal. Untuk Psychoanalitikal, apa yang saya boleh fahamkan dalam terma ini adalah, emosi boleh mempengaruhi daya kita berfikir termasuklah dalam membuat pertimbangan, kebiasaanya orang yang gembira dan bermotivasi emosi dan mental atau fikiranya boleh membuat pertimbagan atau keputusan yang sewajarnya, manakala yang beremosi neatif seperti amrah atau sedih mereka akan hilang pertimbangan dam akanmembuat keputusan yang tidak wajar kerana kewarasan akal telah terganggu. Selain itu, dalam berorganisi, seseorang perlulah ceria kerana dia jugaakan mempengaruhi ahli oranisasin yang lain,. Seperti yang kita selalu lihat apabial seorang bos tidak ceria atau moody, seluruh pejabat akan terkena kerana yang lain khutair dan takut untuk menyebbabkan bos nmenjadi marah dan yang lain akan turut moody kerana terpengaruh dengan bos. Berlainan pula dengan bos yay ceria , ini kan menyebabkan anak buah akan gembira dengankeadaan itu, dan segala gerak kerja (fisiologi) dan mesyuarat(psychoanalitikal) akan menjadi positif. Ini hanya disebakan oleh seseorang, kerana kita kita tahu bos dalam sesuatu organisi yang menetuakn sesuatu secara sedarataupun secara tidak sedar.
Trlupa pula saya untuk membicarakan tentag klip video dikir barat yang telah ditunhjukkan oleh Dr. Zamri di dalam dewan kuliah,dikir barat yang bertajuk bangkit asal yang dinyayikann oleh Halim Yazid , seorang penysarah di university Malaya. Lagu ini menceritakan perjalan hidup beliau yang berasal daripada keluarga yang susah dann tingga dikampung, beliau mendapat tawaran  ke university walapun belajar dalam serba daif dan akhrnya dia Berjaya menamatkan pengajian di Universiti Malaya. Dan untuk pengetahuan kalian, lagu ini adalah salah satu motivasi kepada saya seqaktu di kolejn matrikulasi Pahang dahulu, kerana saya kan mendengar lagu ini setiap malam sebelum tido dan ini memberi metivasi kepada aya untuk belajar bersunguh untuk membalsa jasa ibubapa sya yang susah payah membesarkan saya selama ini dan hanya kepada saya lah peluang yang mereka ada untuk melihat sorang anak menjadi doctor kerana abang-abgang dan kakak sya telah mimilih bidang lain. Dan motivasi ini telah menyaebabkan saya gembira untuk mempelajari bidang perubatan yang dianggap mencabar bagi sesetengah orang.  Sya harap saya dapat membawa pulang skrol ijazah perubatan dan gelaran doctor utnuk menjadi penamat penantian kepada ibubapa yang mengaharap seorang anaknya menjadi doctor.
Sampai didi sajalah perkongsian saya. Saya mohon maaf jika ada tersilap dalam membuat jurnal ini .sekian

No comments:

Post a Comment