Sunday, August 21, 2011

A131567 Hamishatul Shamsiah Abdul Manaf LJ04 'Motivasi'

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Pada minggu ini kuliah yang telah diberikan bertajuk Emosi dan Motivasi. Setelah mendengar kuliah tersebut, saya membaca serba sedikit tentang motivasi. Pada jurnal kali ini, saya ingin berkongsi tentang pembacaan sayaberkaitan motivasi.

                Motivasi adalah daya penggerak di mana manusia mencapai matlamat mereka. Motivasi dikatakan sama ada intrinsik atau ekstrinsik. Istilah ini umumnya digunakan untuk manusia tetapi ia juga boleh digunakan untuk menerangkan sebab-sebab bagi tingkah laku haiwan juga. Menurut pelbagai teori, motivasi boleh diasaskan dalam keperluan asas untuk meminimakan kesakitan fizikal dan memaksimumkan keseronokan, atau ia mungkin termasuk keperluan tertentu seperti makan dan berehat, atau objek yang diingini, matlamat, keadaan yang ideal, atau ia mungkin disebabkan oleh sebab-sebab yang kurang jelas seperti pemurah, mementingkan diri, moral, atau mengelakkan  kematian. Dari segi konsep, motivasi tidak harus dikelirukan sama ada dengan kehendak atau optimis.  Motivasi berkaitan dengan, tetapi berbeza daripada emosi.

                Konsep motivasi terdiri daripada motivasi kawalan diri, motivasi intrinsik dan ekstrinsik. Motivasi intrinsik merujuk kepada motivasi yang didorong oleh minat atau keseronokan dalam  tugas itu sendiri, dan wujud dalam individu dan bukan bergantung kepada sebarang tekanan luar. Motivasi intrinsik telah dikaji oleh ahli psikologi sosial dan pendidikan sejak awal tahun 1970-an. Kajian telah mendapati bahawa ia biasanya dikaitkan dengan pencapaian pendidikan yang tinggi dan keseronokan oleh teori penilaian pelajar. Pelajar mungkin akan bermotivasi secara intrinsik jika mereka menganggap faktor keputusan pendidikan mereka di bawah kawalan mereka sendiri (contohnya, usaha yang dikerjakan), percaya bahawa mereka boleh menjadi agen yang berkesan dalam mencapai matlamat yang diingini (iaitu keputusan tidak ditentukan oleh nasib), berminat dalam menguasai topik, dan bukannya hanya pembelajaran dengan hafalan untuk mencapai gred yang baik.

Motivasi ekstrinsik datang dari luar individu. Motivasi ekstrinsik biasanya seperti  ganjaran seperti wang dan gred, paksaan dan ancaman hukuman. Pertandingan ialah dalam ekstrinsik umum kerana ia menggalakkan orang yang melakukannya untuk menang dan mengalahkan orang lain, bukan untuk menikmati ganjaran intrinsik daripada aktiviti tersebut. Orang ramai yang bersorak kepada individu dan trofi juga insentif-insentif ekstrinsik.

Penyelidikan psikologi sosial telah menunjukkan bahawa ganjaran ekstrinsik boleh membawa kepada terlebih justifikasi dan seterusnya pengurangan dalam motivasi intrinsik. Dalam satu kajian menunjukkan kesan ini, kanak-kanak yang dijangka akan (sedang) dihadiahi dengan reben dan bintang emas untuk gambar lukisan menghabiskan kurang masa bermain dengan bahan-bahan melukis  dalam pemerhatian seterusnya daripada kanak-kanak yang diberikan dalam keadaan ganjaran yang tidak dijangkakan dan kepada kanak-kanak yang tidak menerima ganjaran ekstrinsik. Teori Self-determination mencadangkan bahawa motivasi ekstrinsik boleh dihayati oleh individu jika sesuatu tugas itu sesuai dengan nilai-nilai dan kepercayaan mereka dan oleh itu membantu untuk memenuhi keperluan asas psikologi mereka.

Motovasi secara kawalan diri semakin difahami sebagai subset kecerdasan emosi, seseorang itu mungkin sangat pintar mengikut kepada definisi yang lebih konservatif (seperti yang diukur oleh ujian kecerdasan banyak), namun tidak bermotivasi untuk mengabdikankepintaran untuk sesuatu tugas-tugas tertentu. 'Teori jangkaan' oleh Professor Victor Vroom daripada Yale School of Management  menyediakan satu  akaun apabila orang ramai akan membuat keputusan sama ada untuk mengenakan kawalan diri untuk mengejar matlamat tertentu.

Pemacu dan keinginan boleh digambarkan sebagai kekurangan atau keperluan yang mengaktifkan tingkah laku yang bertujuan untuk matlamat atau insentif. Ini adalah dianggap berasal dalam individu dan mungkin tidak memerlukan rangsangan luaran untuk menggalakkan tingkah laku. Pemacu asas boleh mencetuskan oleh kekurangan seperti kelaparan, yang mendorong seseorang untuk mendapatkan makanan, manakala pemacu lebih halus mungkin keinginan untuk mendapatkan pujian dan kelulusan, yang mendorong seseorang untuk berkelakuan dalam cara yang menyenangkan kepada orang lain.

Sebaliknya, peranan rangsangan dan ganjaran ekstrinsik boleh dilihat dalam contoh haiwan latihan dengan memberi mereka upah apabila mereka melakukan silap mata dengan betul. Memberi upah mendorong haiwan untuk melakukan silap mata tersebut secara konsisten, walaupun apabila pemberian upah dikeluarkan daripada proses tersebut.

Teori insentif, sesuatu ganjaran, ketara atau tidak ketara, dibentangkan selepas berlakunya tindakan (iaitu tingkah laku) dengan niat untuk menyebabkan tingkah laku berlaku lagi. Ini dilakukan dengan mengaitkan makna yang positif kepada kelakuan. Kajian menunjukkan bahawa jika orang yang menerima ganjaran segera, kesannya lebih besar, dan berkurangan apabila tempoh memanjang. Ganjaran kombinasi tindakan yang berulang-ulang boleh menyebabkan tindakan itu menjadi tabiat. Motivasi berasal dari dua sumber: diri sendiri, dan orang lain. Kedua-dua sumber ini, masing-masing  dikenali sebagai motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik.

Pengukuh dan prinsip pengukuhan tingkah laku berbeza dari membina hipotesis ganjaran. Pengukuh ialah apa-apa perubahan rangsangan berikutan tindak balas yang meningkatkan kekerapan atau magnitud tindak balas itu di masa hadapan. Pengukuhan positif yang ditunjukkan oleh peningkatan dalam kekerapan masa depan atau magnitud tindak balas disebabkan pada masa lalu yang diikuti kontingensi oleh rangsangan memperkukuh. Pengukuhan negatif melibatkan perubahan rangsangan yang terdiri daripada penyingkiran rangsangan aversive berikutan tindak balas. Pengukuhan positif melibatkan perubahan rangsangan yang terdiri daripada pembentangan atau pembesaran rangsangan appetitive berikutan tindak balas. Dari perspektif ini, motivasi diantarai oleh peristiwa alam sekitar, dan konsep membezakan antara intrinsik dan ekstrinsik adalah tidak relevan.

Penggunaan teknik motivasi yang betul boleh jauh lebih sukar daripada yang dilihata. Steven Kerr mendapati bahawa apabila mewujudkan sistem ganjaran, ia lebih mudah untuk memberi ganjaran kepada A, sambil berharap untuk B, dan dalam proses itu, meraih kesan berbahaya yang boleh menjejaskan matlamat anda.

Teori insentif dalam psikologi menganggap motivasi dan tingkah laku individu kerana mereka dipengaruhi oleh kepercayaan, seperti melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang dijangka menguntungkan. Teori insentif dipromosikan oleh ahli psikologi tingkah laku seperti BF Skinner.

Teori insentif membezakan dirinya daripada teori motivasi yang lain, seperti drive theory. Dalam teori insentif, rangsangan 'menarik', untuk menggunakan istilah di atas, seseorang ke arah mereka. Seperti yang ditentang oleh badan yang berusaha untuk mengembalikan homeostasis yang mendorong ke arah rangsangan. Dalam segi behaviorisme, teori insentif melibatkan pengukuhan positif. Sebagai contoh, seseorang itu tahu bahawa makan makanan, minum air, atau mendapatkan modal sosial akan membuat mereka lebih bahagia. Berbanding dalam drive theory, yang melibatkan pengukuhan negatif: rangsangan telah dikaitkan dengan penghapusan hukuman - kekurangan homeostasis dalam badan. Sebagai contoh, seseorang telah datang untuk mengetahui bahawa jika mereka makan ketika lapar, ia akan menghapuskan perasaan negatif kelaparan, atau jika mereka minum apabila dahaga, ia akan menghapuskan perasaan negatif kehausan.

Terdapat banyak lagi teori – teori motivasi dalam pembacaan saya. Namun, cukup sahaja la perkongsian saya di sini. Jika para pembaca masih ingin tahu lebih mendalam tentang motivasi ini, bolehlah di cari di laman internet. Kuliah pada kali ini agak pendek disebabkan pengenalan tentang tugasan berkumpulan yang mengambil masa agak lama.

Sekian terima kasih. Salam Ramadhan.. =)

No comments:

Post a Comment