Salam sejahtera dan salam Satu Malaysia saya ucapkan kepada pensyarah pengurusan emosi, iaitu DR Ahmad Zamri Mansor .Ini merupakan jurnal saya yang keempat bagi kuliah kelima pada semester ini. Wlaupun Dr lewat menghadiri kuliah ini, tetapi semua orang bertindak bermesyuarat mengikut kumpulan PBL masing-masing untuk berbincang tentang tugasan 2 pengurusan emosi supaya tidak membuang masa yang berharga. Selepas kira-kira setengah jam, Dr telah sampai beliau memulakan kuliah dengan memberikan taklimat tentang tajuk-tajuk yang boleh digunakan untuk tugasan 2. Kita juga diberi taklimat tentang langkah-langkah menjalankan tugasan 2 seperti cara yang betul untuk mengisi borang pendaftaran kumpulan, penulisan kertas kerja dan cara pembentangan. Dr.Zamri telah memberi amaran keras supaya kita tidak plagiarize kertas kerja kita kerana akibatnya akan menyebabkan kita kehilangan banyak markah untuk tugasan kita. Cara pembentangan tugasan kita agak susah bagi saya kerana kami perlu merakamkan pembentangan kita dengan 'record narration' sebelum membentangkan pembentangan kita. Terdapat beberapa software yang boleh digunakan untuk merakam pembentangan kita seperti camstudio dan camtasia. Akhir sekali, pensyarah turut memberi taklimat tentang cara menghantar tugasan.
Selepas taklimat tentang cara-cara menyiapkan tugasan 2 ditamatkan dengan pengenalan iaitu borang PENKALAN yang merupakan borang penilaian rakan sekumpulan mengikut prestasi mereka,beliau meneruskan kuliah ini dengan tajuk pengurusan emosi "sikap motivasi dan teori-teori fisiologikal, kognitif dan psikoanalotik"dan saya telah didedahkan kepada beberapa teori yang disampaikan oleh pensyarah telah membantu saya dalam memahami subjek pengurusan emosi dengan lebih mendalam, dan seterusnya meningkatkan minat saya terhadapnya. Melalui kuliah itu, saya telah berjaya mempelajari ilmu pengetahuan yang baru dan menarik. Tidak dapat saya sangkakan bahawa rupa-ruapnya emosi yang sering kita dapatkan adalah kerana proses fisiologikal dalam badan kita. Ilmu ini haruslah disampaikan kepada semua orang supaya lebih mengenali diri sendiri. Kebanyakkan teori utama bersetuju bahawa emosi mempunyai beberapa komponen, iaitu perasaan subjektif, kognitif penilaian, arousal fisiologi, ungkapan motor (pergerakan badan)dan kecenderungan motivasi (perlu bertindak atas dasar emosi). Berdasarkan Baron dan Logan, emosi tidak dapat dipisahkan dan berkait rapat dengan motivasi. Hal ini kerana emosi bolah dijadikan sebagai motivasi kepada tingkah laku. Kami juga diperkenalkan dengan teori James lange yang mengatakan bahawa emosi yang terjadi dalam diri kita dipengaruhi oleh persepi kami terhadap sesuatu perkara. Pesepsi yang membawa kepada perubahan fizikal dan perubahan kognitif. Semua ini akan membawa kepada penghasilan emosi. Oleh itu, motivasi mendorong seseorang untuk membuat sesuatu perkara. Teori ini lebih fokus kepada konsep penghasilan emosi selepas perlakuan.
Teori James-Lang Teori merupakan teori psikologi yang paling lama sejarahnya yang mengungkapkan tentang pengalaman emosi. Teori ini telah dirumuskan oleh William James pada tahun 1884 dan disokong oleh Carl Lange (1887), seterusnya dijadikan sebagai Teori James-Lange. Teori ini turut menyatakan tentang reaksi fisiologi yang bertanggungjawab mencetuskan rangsangan emosi. Saya juga dapat mempelajari "drive theory" yang berdasarkan prinsip bahawa organisma dilahirkan dengan keperluan fisiologi tertentu dan keadaan negatif ketegangan dicipta apabila keperluan ini tidak berpuas hati. Apabila berasa puas hati, 'drive' akan dikurangkan dan organisma ini kembali kepada keadaan homeostasis dan bersantai. Menurut teori ini, pemacu cenderung meningkat dari semasa ke semasa dan beroperasi pada sistem kawalan maklum balas, sama seperti thermostat. Drive Reduction Theory tumbuh daripada konsep bahawa kita mempunyai biologi pemacu tertentu, seperti kelaparan. Semakin lama masa semakin kekuatan drive meningkat dan menyebabkan ketidakpuas hati berlaku. Setelah memuaskan hati memandu kekuatan memandu dikurangkan. Teori ini adalah berdasarkan idea-idea yang pelbagai dari teori Freud kepada idea-idea sistem kawalan maklum balas, seperti termostat.
Motivasi adalah daya penggerak yang manusia mencapai matlamat mereka.Motivasi berkata intrinsic atau ekstrinsic. Istilah ini umumnya digunakan untuk manusia tetapi ia juga boleh digunakan untuk menerangkan sebab-sebab bagi tingkah laku haiwan juga. Artikel ini merujuk kepada motivasi manusia. Menurut pelbagai jenis teori, motivasi boleh berakar umbi dalam keperluan asas untuk mengurangkan kesakitan fizikal dan memaksimumkan keseronokan, atau ia mungkin termasuk keperluan tertentu seperti makan dan berehat, atau objek yang diingini, matlamat, keadaan, yang ideal, atau ia mungkin disebabkan oleh sebab-sebab yang kurang jelas seperti pemurah, mementingkan diri, moral, atau kematian mengelakkan. Dari segi konsep, motivasi tidak harus dikelirukan dengan sama ada kehendak atau optimis. [2] Motivasi berkaitan, tetapi berbeza dari, emosi.
Intrinsic motivation merujuk kepada motivasi yang didorong oleh kepentingan tugas itu sendiri dan wujud dalam individu dan bukan bergantung kepada sebarang tekanan luar. Intrinsic motivation telah dikaji oleh ahli psikologi sosial dan pendidikan sejak awal tahun 1970-an. Kajian telah mendapati bahawa ia biasanya dikaitkan dengan pencapaian pendidikan yang tinggi dan dinikmati oleh teori penilaian pelajar. Pelajar mungkin akan bermotivasi intrinsik jika mereka menyifatkan keputusan pendidikan mereka kepada faktor-faktor di bawah kawalan mereka sendiri (contohnya, usaha yang dibelanjakan, cara-cara belajar dan masa yang digunakan untuk belajar). Kebanyakkan pelajar percaya bahawa mereka boleh menjadi agen berkesan dalam mencapai matlamat yang diingini, iaitu mereka tidak bersetuju dengan pendapat yang manyatakan bahawa keputusan ditentukan oleh nasib.
Extrinsic motivation datang dari faktor luar(bukan faktor individu). Biasanya extrinsic motivation ialah ganjaran seperti wang dan gred, paksaan dan ancaman hukuman. Pertandingan atau persaingan merupakan extrinsic motivation kerana ini dapat menggalakkan orang yang mengambil bahagian berharap untuk menang dan mengalahkan orang lain, bukan untuk menikmati ganjaran intrinsic aktiviti. Orang ramai yang bersorak kepada individu dan trofi juga insentif-insentif exstrinsic. Kawalan diri motivasi semakin difahami sebagai subset kecerdasan emosi, seseorang itu yang sangat pintar akan mengikut kepada definisi yang lebih konservatif (seperti yang diukur oleh ujian kecerdasan banyak), namun malas untuk berbakti untuk tugas-tugas tertentu. Contohnya ialah Yale School of "teori jangkaan" Pengurusan profesor Victor Vroom menyediakan akaun apabila orang ramai akan membuat keputusan sama ada untuk mengenakan kawalan diri untuk mengejar matlamat tertentu.
Pemacu dan keinginan boleh digambarkan sebagai kekurangan atau keperluan yang mengaktifkan tingkah laku yang bertujuan untuk matlamat atau insentif. Ini adalah dianggap berasal dalam individu dan mungkin tidak memerlukan rangsangan luaran untuk menggalakkan tingkah laku. Pemacu asas boleh mencetuskan oleh kekurangan seperti kelaparan, yang mendorong seseorang untuk mendapatkan makanan, manakala pemacu lebih halus mungkin keinginan untuk mendapatkan pujian dan kelulusan, yang mendorong seseorang untuk berkelakuan dalam cara yang menyenangkan kepada orang lain.Sebaliknya, peranan rangsangan dan ganjaran ekstrinsik boleh dilihat dalam contoh haiwan latihan dengan memberi mereka merawat apabila mereka melakukan silap mata dengan betul. Merawat mendorong haiwan untuk melakukan silap mata tersebut secara konsisten, walaupun lewat apabila merawat dikeluarkan daripada proses.
Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment