Sunday, August 14, 2011

A131405 KAMARUL HATEM LJO3: pandangan tentang takut

Bismillah
Assalamulaikum w.b.t dan selamat sejahtera.
Seperti dua minggu sebelum ini, inilah tugasanku, untuk menyiapkan jurnal mengenai emosi yang dipelajari di dalam kuliah pengurusan emosi dan menghubungkan pengetahuan teori yang dipelajari di dalam kuliah dan pengalaman-pengalamanku sebelum ini. Pada kuliah miggu ini, bertajuk emosi negatif , dan teori Solomon. Di dalam kuliah emosi negative, Dr Zamri menyatakan antara-antara emosi negative adalah sedih, takut, malu, marah dan lain-lain. Bagi emosi takut, Dr mengatakan  bahawa emosi ini adalah emosi yang mejaga keselamatan diri seperti bila kita TAKUT apabila terserempak dengan harimau , Takut itu akan menyebabkan kita lari untuk menyelamatkan diri. Tetapi perasaan takut juga akan membahayakan diri kita, kerana apabila perasaan takut menguasai diri kita kita akan terdesak untuk menurut kehemdak suasana, seperti seseorang yang diugut untuk memberi wang atau lain-lain, dengan perasaan takut itu, dia akan mengikuti kehendak orang yang memeras ugut itu kerana TAKUT diapa-apakan . Namun, seringkali masyarakat menganggap takut dan hormat adalah satu beda dan emosi yang sama. Walhal kedua-dua ini adalah berbeza bagi pandangan ku.aku masih ingat dulu, bila aku hormati cikgu, kawan-kawan aku akan kata aku takut kepada cikgu, bila aku hormati mak dan abah aku, kawan-kawan kata aku takut dengan mak dan abah aku. Padahal aku hormati mereka, kerana hormat dan takut adalah sesuatu yang berbeza. Sebagai seorang muslim aku, aku telah berikrar dalam kalimah syahadahku untuk tidak mensyirikkan(menyamakan) ALLAH, dan takut kita itu hanya kepada ALLAH.
Marilah kita renungkan Firman ALLAH yang bermaksud:
"Sesungguhnya mereka itu tidak lain adalah setan dengan kawan-kawannya yang menakut-nakuti (kamu), karena itu janganlah kalian takut kepada mereka tetapi takutlah kepada-Ku jika kalian benar-benar orang yang beriman." (Ali Imran: 175)
 "Maka janganlah kalian takut kepada manusia dan takutlah kalian kepada-Ku." (Al-Maidah: 44).
Sesungunya takut akan menjadi satu ibadah jika perasaan atau emosi takut itu hanya pada ALLAH. Dan menjadi kesalahan apabila takut itu selain daripada ALLAH s.w.t. selain itu, takut pada tempat  yang betul seperti takut untuk mencuri, takut melakukan maksiat, semuanya akan berbalik kepada takut kepada ALLAH s.w.t
Masyarakat  melayu selalu menggunakan seseuatu yang menakut-nakutkan anak-anak untuk mendidik seperti  "jangan keluar malam , ada hantu" dan lain-lain lagi, tapi cara ini akan menjadi sifat seseorang anak sehingga remaja terbawa-bawa dengan ketakutan kepada hantu dan lain-lain lagi. Aku juga melalui pengalaman ini.
Macam-macam Takut
 Para ulama telah membagi jenis takut menjadi beberapa bagian, di antara mereka ada yang membagi lima, empat, dan ada yang membagi menjadi tiga, iaitu:
Pertama, takut ibadah.
aitu takut yang diiringi dengan penghinaan diri, pengagungan, dan ketundukan diri kepada Allah subhanahu wa ta'ala.
Kedua, takut syirik.
 Takut syirik yaitu memberikan takut ibadah kepada selain Allah. Barang siapa yang memberikannya kepada selain Allah maka dia telah melakukan kesyirikan yang besar, seperti takut kepada orang mati, takut kepada dukun-dukun, takut kepada wali-wali yang dianggap bisa memberikan manfaat dan mudharat, dsb.
 Perbuatan ini akan mengekalkan pelakunya di dalam neraka, mengeluarkannya dari Islam, dan menghalalkan darah dan hartanya.
 Allah subhanahu wa ta'ala berfirman:
"Janganlah kalian takut kepada manusia dan takutlah kalian kepada-Ku." (Al-Maidah: 44)
 Ketiga, takut tabiat.
aitu takut kepada hal-hal yang bisa membahayakan jiwa seseorang, seperti takut kepada musuh, binatang buas, api, dan sebagainya. Takut jenis ini dibolehkan selama tidak melampaui batas. Allah   subhanahu wa ta'ala  berfirman menceritakan kisah Nabi Musa alaihisallam:
 "Dia keluar dari negerinya dalam keadaan takut yang sangat." (Al-Qashash: 21)
 Pertanyaannya, bagaimana hukumnya takut kepada selain Allah? Jawabannya harus dirinci. Bila takut kepada selain Allah menyebabkan sampai menghinakan diri di hadapannya maka termasuk syirik. Jika ketakutannya itu menyebabkan ia melakukan yang diharamkan dan meninggalkan kewajiban maka takut ini termasuk maksiat dan berdosa. Jika takutnya adalah takut tabiat seperti takut kepada air deras yang boleh menghanyutkan dirinya, hartanya, atau anaknya, maka takut yang demikian itu adalah dibenarkan.
Selesai sudah penerangan mengenai takut daripada ku, dalam kuliah, Dr ada menyebut tentang teori Solomon yang mengatakan emosi ini wujud dalam berpasangan. Seperti gembira dengan sedih. Antara pasangan-pasangan emosi ini, salah satu emosi akan menjadi dominan dan pasangan emosi tersebut suppressed.  Dan emosi ini juga berturutan kesannya dengan pasangan emosi itu, seperti  kita gembira bila menang wang berjumlah rm 500 tapi kita sedih kemudian nya kerana banyak membelanjakan wang. Inilah yang diketengahkan oleh Richard Solomon melalui teori Solomon.
Selain daripada takut, marah juga adalah emosi negatif, marah adalah sesuatu yang boleh membawa kepada kemudharatan kepada si pemarah, kerana apabila kita mula marah, kta kan hilang pertimbangan, akal yang waras tidak akan digunakan lagi untuk membuat keputusan, ini semua kesan daripada emosi marah.  Marilah kita melihat emosi marah dari sudut pandang islam.
 
Mari kita renungkan dalil-dalil mengenai marah:
  Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Said Alkhundri r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Awaslah kamu dari marah-marah, kerana marah itu bererti menyalakan api dalam kalbu anak Adam, tidakkah kamu melihat seseorang yang marah itu merah matanya dan tegang urat-uarat lehernya, kerana itu bila seseorang merasakan yang demikian hendaklah berbaring dan meletakkan badannya ditanah."
'Dan orang-orang yang sabar menahan diri dari marah serta orang yang memberi kemaafan terhadap orang lain. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang suka membuat kebaikan'. (Surah Ali Imran: 134)

Menahan kemarahan atau sabar adalah sesuatu yang penting dalam hidup, kerana marah sangat bahaya dalam kehidupan seseorang. Sebab itulah Allah menjanjikan ganjaran yang sangat besar kepada sesiapa yang dapat menahan dari kemarahan. Sabda Rasulullah s.a.w.:

'Sesiapa yang dapat menahan dari kemarahan dan dia boleh menghilangkannya, di hari kiamat kelak Allah memberi keutamaan dari makhluk-makhluk lain untuk dia memilih mana-mana pintu syurga yang dia mahu'. (Riwayat At-Tarmizi)

Jelas dari hadis di atas bahawa orang yang dapat menahan dirinya dari mengikut nafsu marah dengan melenyapkan segala rasa dendam dari setiap peristiwa yang berlaku akan mendapat balasan di akhirat kelak, iaitu Allah anugerahkannya dengan satu kelebihan untuk memilih syurga serta diberi keutamaan sama seperti orang-orang yang mati syahid. (Rujuk Al-Mubarakfuri. 1965, hlm. 166)
Memang benarlah islam meliputi semua aspek kehidupan, hatta sekecil-kecil aspek seperti emosi marah ini. Islam telah mengajar dalam cara mengawal marah dan mengenai marah.sesunguhnya marah lebih memberi eburukana berbanding kebaikan, kerana sebagai manusia yang sukakan ketenangan sudah tentu akan membenci orang yang suka marah. Namun , aku selalu dengar orang kata " saya marah sebab saya sayangkan kamu" betulkah ini??
Sampai disini sahaja jurnal saya pada kali ini.sekian…

Sumber--http://www.ummuafif.com/2011/04/janganlah-kalian-takut-kepada-manusia-dan-takutlah-kalian-kepada-allah/
http://melayuboleh.8forum.net/t205-indahnya-pahala-menahan-marah
http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/menahanmarah.htm

No comments:

Post a Comment