Sunday, August 14, 2011

A132114 HAFIZAH BINTI PUASA LJ03 APA ITU EMOSI NEGATIF??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada pensyarah pengurusan emosi dr.zamri dan juga kepada rakan-rakan sekalian.ini adalah jurnal ku yang ke 3..jurnal kali nie susah gila nak wat,,termasuk yang nie,,dah kali ke 3 aku terpaksa ulang nak wat jurnal nie,ke tiga-tiga jurnal nie aku lupa nak pi save,tapi seingat aku la,,xkan aku sampai lupa nak pi save kowt sebelum shutdown,,tp bila tengok kat desktop ngan dokumen nya tempat,,xwujud pown,,sabor je la!cobaan di bulan puasa nie.ngehehe,,ok!kali nie aku akan save!

Selain itu,aku jugak akan guna perkataan yang xformal lah dalam jurnal kali ini,sebab kalau secara formal aku xreti sangat la nak ekspresikan perkataan.haha,

Pada kuliah hari itu,aku belajaq banyak bendalah,ada benda fakta dan ada benda yang memerlukan aku untuk berfikir dan berrefleksi.uish,bunyik cam susah kan?memang susah,xyah la tanya soklan cam 2..haha

Dari sudut yang refleksi tu,pada mulanya pensyarah aku menayangkan beberapa slide yang mengutarakan satu soalan yakni, "adakah kemajuan dan kekayaan sesebuah negara terletak kepada tempoh kewujudannya?".paham x soalan dia nie?xpaham??cam nie la,,2 make it simple,soalan nie nya hypothesis cam nie, "semakin lama tempoh kewujudan sesebuah negara,semakin maju dan kaya mereka"..haaa,cam gitu la.soalan tu tanya betul tak hypothesis 2..haha,aku xtau la hypothesis nie akan membuatkan lagi paham ka lagi pening.rileks2,,xyah pening-pening,pensyarah aku dah bagi jawapan dah,jawapan untuk soalan ini ialah : kekayaan dan kemajuan sesebuah negara itu tidak terletak langsung kepada tempoh kewujudannya di muka bumi ini.x percaya?x pa,aku dah ada contoh..lepas nie mesti percaya punya lah.contohnya macam nie,,negara yang dah lama menempah nama di peta dunia,contohnya egypt dan india,dua-dua still lagi dalam takuk dan era kemiskinan dan kemunduran yang sama.mula-mula aku pikir la,india 2 maybe betul la.sebab memang kat sana banyak orang miskin,tapi untuk egypt 2 yang aku hairan bin ajaib 2?miskin kah egypt?sat aku p google dulu.haha,,gunakan kemudahan yang ada.

Selepas sesi meng "google":xjumpa pown.!dr zamri nie tipu ka?haha.maybe egypt nie dijadikan contoh dalam kuliah nie disebabkan pertanyaan 2 nak kaitkan dengan tempoh kewujudan,kan egypt nie dah lama sangat wujud.kalu xdikaitkan dengan tempoh kewujudan,ada lagi la negara yang miskin daripada egypt nie.

Selain contoh negara miskin,pensyarah ada gak bagitau tentang negara-negara yang sudah kaya dan maju tapi negara ini hanya baru wujud di buku "peta dunia".contohnya jepun ngan switzerland.jepun memang majulah,xleyh disangkal lagi.bak kata kawan aku,jepun kan hari 2 kena bencana tsunami,habis semua musnah,tapi dalam masa 3 hari sahaja,jalan raya dah dibuat semula.wah~~bravo2!!dasyat gila~

Ok,secara konklusinya kat pertanyaan nie,tempoh kewujudan x menjamin kekayaan dan kemajuaan sesebuah negara itu sendiri..jadi?apa plak yang menjamin kekayaan dan kemajuaan sesebuah negara?jawapannya ialah rakyat ataupun penduduk negara itu sendiri sama ada nak memajukan ataupun memundurkan negara mereka.rakyat-rakyat nie mestilah ada etika ,patuhi undang-undang dan banyak lagi karakter positif untuk memajukan negara.so,jawapannya berbalik kepada diri kita sendiri.depends kat diri kitalah nak jadi apa.kita boleh tentukan nasib sendiri dengan berusaha lebih.

Baiklah,setelah sesi refleksi nie,aku belajaq penyambungan dari kuliah minggu lepas iaitu emosi negatif.aku seronok gak nak belajaq tentang emosi negatif nie,mana la nak tau kot-kot aku nie terlampau bnyak sangat emosi negatif dalam diri aku nie.emosi negatif ada 4 iaitu :

·        Marah

·        Malu

·        Sedih

·        Takut

Emosi negatif pertama ialah takut..huhu!takut wooo~~.takut adalah emosi yang timbul secara tetiba apabila kita menghadapi perkara yang kita tidak suka atau perkara yang akan mengancam keselamatan diri kita nie.time dr terang tentang emosi takut nie,ada ka patut dr pi tunjuk lak gambaq hantu.!!nek meremang bulu tengkok aku tgok.sekali xpala gak,nie 2 kali kowt~..ada orang takut akan menjerit,ada orang duduk dia-diam ja,xbagi respons pown,result yang pling drastik pown leyh sampai pitam ja la..nie banyak kali terjadi kalu jumpa hantu la.aku xpenah la lgi jumpa hantu secara direct.dan aku xtahu la apa plak reaksi aku nanti.

Ha!cakap mengenai emosi takut nie,aku ada cerita nak kongsi,minggu lepas bilik aku dimasukki seekor ular yang kecil ja tapi sunggoh panjang.jatoh dari tingkap atas.jatoh atas tangan aku lak 2..uish!seb bek xjatoh atas kepala.ha,lepas jatuh 2,aku ingatkan hanger,aku tempis buat bodoh ja la,lepas 2 aku baru perasaan,knapa hanger nie lain mcm ja kaler dia,hanger aku kaler ijau ja,nie apsal kaler hitam kuning nie..aku puwn usya la tepi katil tempat "hanger" 2 jatuh..mak ai,time aku tengok 2.'hanger' 2 gerak woo~~..terkaku dan terpegun aku.xjerit lak aku time 2.sebab dah pkol 3 pagi dah kowt time 2,xberani jerit.aku apa lg,terus capai nset, tepon kawan.seb bek kawan aku ada,ular 2 pown dah dikeluarkan dri bilik aku.dalam cerita nie,emosi takut tu lahir dalam diri aku bila ada perasaan xsuka dan merbahayakan yang akan terjadi kat aku.kalau lah aku suka ngan ular 2,mestilah aku mengalu-alukan kedatangan dia..haha.mestilah emosi takut xtimbul,tp emosi gumbira yang hadir.*mulai saat itu,hari-hari aku check tepi katil aku takut-takut ada lagi 'hanger' bergerak.isyh!seram~~

Emosi negatif yang kedua ialah malu.haha*tetiba lak nak gelak dengan emosi nie*.ok.serius!sebenarnya emosi malu nie sangat sukar untuk didefinasikan sebab aku  pun malu nak definasikan ia..hahaha!malu membawa maksud yang berbeza-beza depends kat individu 2 masing-masing lah.macam mana nak tahu orang itu malu.ada tanda-tanda yang boleh kita tengaok.antaranya ialah:

1.  Rasa segan-segan,xselamat dan rendah diri

2. Susah nak bertentangan mata dengan orang lain

3. Segan atau sukar nak bercakap

4. Elak diri dari berinteraksi dengan orang ramai

5. Sukar nak start perbualan

6. Peluh berlebih-lebihan

7. Muka merah padam

8. Denyutan nadi dan jantung kencang *tachycardia

9. Bibir jadi kering

10.        Rasa xsedap perut*butterfly in my stomach*

Haha,jadi bila jumpa ja tanda-tanda nie kat someone,,kita dah boleh agak bahawasanya mereka itu sedang malu~~..tap tanda-tanda kat atas nie untuk orang dewasa aja la.tanda-tanda untuk kanak-kanak len,ada tanda-tanda tersendiri,contohnya:

1.  X bercakap ataupun sedikit sahaja bercakap secara sukarela

2. Ikut arahan tapi tiada tindak balas percakapan

3. Memalingkan muka ketika bercakap

4. Hanya tengok tapi x mahu join aktiviti-aktiviti menyeronokkan yang dilakukan oleh kanak2 lain

5. Hanya sedikit atau x ada langsung 'eye contact'

6. Bercakap gila slow!

7. Selaluy last n masuk ke dalam barisan paling lmbat untuk sesuatu aktiviti.

Emosi malu nie sebenarnya mengikut bacaan aku,terbahagi kepada 2,malu positif nagn malu negatiif.tapi dalam kuliah,dr zamri Cuma kata emosi nie terletak dalam emosi negatif.malu positif adalah malu fitrah yang lahir pada diri semua orang,malu negatif adalah malu yang xkena pada tempatnya.aku baca buku apa ntah judulnya,dalam tu tulis malu xkena tempat dosa!huu~berdosa 2~

Emosi yang ketiga ialah emosi sedih.sebenarnya banyak aku nak cerita tentang emosi sedih noe,tapi dah disebabkan buat masa sekarang dah ada 1126 words,melebihi yang sepatotnya dan dengan kerja yang bertimbun lagi,aku jadi malas nak tulis ttg sedih nie..nie yang membuatkan aku sedih nie..wuu~wuu~*nangis sebenarnya*.secara pendeknya dapat aku simpulkan,kalu sedih kita akan menangis,x menangis luran,menangis dalam hati..hahahaha,!

Pensyarah last skali menerangkan tentang perasaan marah.tapi kalu xditerangkan pown aku dah tawu marah 2 memang dalam emosi negatif.haha.hebat jugak aku nie~.tolonglah,sudah terang lagi bersuluh,marah adalah sesuatu yang negatif,orang yang selalu dok marah pown aku akan anggap orang 2 negatif dan akan membentuk satu persekitaran ataupun dalam bahasa english "environment" kepada environment yang buruk + negatif.time lecturer memperkenalkan marah itu adalah emosi negatif,macam-mcam bermain di otak aku nie,,ada orang yang sikit-sikit nak marah,sikit-sikit nak marah.rimas aku dibuatnya.ok,untuk nak bagi aku xrimas.nanti aku plak yang marah melebihi si pemarah 2..haha.amek kau!tp,kita kena paham jugak la.ada orang yang marah kena pada tempatnya dan ada jugak orang yang marah yang x kena pada tempatnya.so,nak paham dengan lebih lanjut,aku pun tumpukan la perhatian dekat lecturer kat depan 2.jadi,setelah mendengar apa yang dikhabarkan,baru aku paham yang marah 2 sentiasaa ada dalam diri masing-masing.sapa yang xpernah marah?ada ker?ada orang marah memang nampak dia mngamuk,tp ada orang marah tp x secra depan-depan,tapi dengan cara mengumpat kat belakagn kita x berhenti-henti. 2 kes dasyat dah 2.

Walaupun sifat marah ini adalah sifat yang natural dan normal,tapi ia tidak la timbul dengan sendirinya,xkan la tetiba time tidur,tiba-tiba timbul soal marah,x ke pelik cam gitu?. marah merupakan respon dari seseorang bila ada ancaman, hal yang membahayakan, kekerasan percakapan, perlakukan yang x adil dan x sepatutnya,penipuan yang berleluasa dan manipulasi oleh orang lain. In short, marah timbuladalah disebabkan batas-batas emosi yang kita ada telah terganggu atau terancam. Secara dalaman, marah boleh terjadi sekiranya menghadapi masalah-masalah pribadi, mengingati scene-scene yang sangat mengganggu pikiran, kekecewaan pada situasi lingkungan, kurang percaya diri, dan lain-lain. Sementara secara luaran, marah boleh jugak timbul karena menghadapi kesesatan lalulintas, mendapat ancaman, hak-hak pribadinya diperlakukan tidak adil,dan lain-lain.jadi,di sini ada keraguan sedilit yang timbul dari sudut aku lah,orang lain aku xtahu. Keraguaanya adalah:

"adakah  dengan demikian marah selalu dipandang sebagai emosi yang negatif?"

Ok!google sekarang juga!

Jawapan dari pihak google..hahaha:

Marah sebenarnya berguna.

*yes!ada jugak kegunaan marah,aku seronok gila sebab kawan aku selalu kata aku suka marah!jadi skang nie aku leyh kata la marah nie berguna untuk aku..huahuahua*

disebabkan itu marah kononnya jangan dipendam sebab akan merosakkan emosi. Jadi lepaskan saja kemarahan itu asalkan dilakukan dengan wajar dan senang dikendalikan. Dari sudut pandangan lain marah boleh memotivasikan seseorang untuk memecahkan masalah tertentu yang sebelumnya tersembunyi. Mengapa? Kerana setelah itu kita akan melakukan sesi refleksi diri. Marah disini memberi singnal mana  yang dirasakan sebagai sesuatu yang betul dan mana yang salah.

Baiklah,eden dah xlarat dah nie.setakat ini sahajal jurnal sayer buat kali ini.assalamualaikum!selamat berbuka puasa!huahuahua

No comments:

Post a Comment