Ini merupakan jurnal ketiga saya untuk subjek Pengurusan Emosi ZT2253. Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia saya ucapkan kepada pensyarah dan kepada para pembaca jurnal saya. Sebagai yang sudah disedia maklum untuk semua pelajar, jurnal yang ditugaskan ini adalah sebagai kayu ukur dalam kefahaman para pelajar dalam kuliah yang telah diberikan sebelum ini.
Pada kuliah sebelum ini, saya telah didedahkan dengan pelbagai jenis emosi dan juga kajian-kajian yang telah dijalankan untuk membuktikan bahawa emosi-emosi yang terjadi adalah disebabkan oleh beberapa faktor yang berlainan dalam setiap teori yang dibentangkan. Terdapat juga teori-teori yang menyoalkan rasional teori-teori yang lain dengan membangkitkan isu-isu yang munasabah.
Sebagai contoh, teori fisiologikal Cannon Bard telah mempersoalkan teori James-Lang. isu yang dibangkitkan adalah sistem organ yang mencetuskan tindak balas emosi bertindak balas amat perlahan terhadap rangsangan. Selain itu, tindak balas emosi dengan cepat mengikut rangsangan. Cannon Bard mengatakan bahawa jawapan fisiologi datang terlambat untuk menyebabkan tindak balas emosi.
Pada kuliah kali ini, saya telah dibawa berbincang tentang emosi-emosi yang negatif pula. Antara emosi-emosi negatif yang dibincangkan adalah takut, malu, sedih dan marah. Takut merupakan tindak balas emosi kepada bahaya yang akan berlaku, berkait rapat dengan perasaan bimbang. Takut adalah salah satu mekanisma survival dan biasanya berlaku sebagai tindak balas kepada rangsangan negatif yang tertentu. Perasaan takut amat berkaitan dengan beberapa jenis emosi termasuk bimbang, kebimbangan, keganasan, dan sebagainya.
Perasaan takut boleh disebabkan oleh beberapa faktor atau kejadian yang menakutkan, trauma dan sebagainya. Sebagai contoh, jika kanak-kanak jatuh ke dalam perigi dan berusaha untuk keluar, dia boleh membangkitkan perasaan takut sama ada berada dalam ruang tertutup (claustrophobia) atau air (hydrophobia). Sementara rasa takut adalah paling sering dikaitkan dengan keadaan dan objek fizikal, manusia yang takut juga boleh diilhamkan oleh konsep yang lebih abstrak.
Takut kehilangan kawalan, sebagai contoh, adalah satu keadaan yang biasa dirujuk,sebagaimana yang takut kepada ejekan atau celaan sosial (kritikan, penolakan). Takut jenis ini cenderung untuk tidak mempunyai kesan yang sama fisiologi sebagai kebimbangan dunia fizikal yang lebih serta-merta. Mereka mempunyai hasil tingkah laku yang sama, dan boleh menjejaskan seseorang individu yang jauh lagi skala masa daripada biasanya akan dijangka takut objek fizikal.
Berikut merupakan ekspresi wajah ketika sedang ketakutan. Mata satu meluaskan (daripada jangkaan apa yang akan berlaku seterusnya). Pupil mata membesar (untuk mengambil lebih cahaya). Bibir atas naik sedikit. Selain itu, kening akan naik bersama, atau ke dalam. Bibir pula akan mendatar. Dalam ketakutan, seseorang boleh melalui pelbagai peringkat emosi. Satu contoh yang baik ini adalah tikus di penjuru, yang akan cuba untuk melarikan diri sehingga akhirnya dikepung oleh pemangsa, pada saat ini, ia akan menjadi seekor tikus yang agresif dan melawan balik dengan pencerobohan berat sehingga ia sama ada lari atau ditangkap.
Rasa malu adalah sebuah perasaan emosi yang tidak menyenangkan yang dialami apabila mempunyai
sosial atau profesional atau perbuatan tidak boleh diterima atau keadaan yang disaksikan oleh atau
didedahkan kepada orang lain. Biasanya dikaitkan dengan kehilangan kehormatan atau maruah yang terlibat, tetapi berapa banyak dan jenis bergantung kepada keadaan memalukan. Ia adalah serupa dengan malu, kecuali malu yang mungkin dialami bagi sesuatu perbuatan yang hanya diketahui diri sendiri. Selain itu, rasa malu biasanya membawa konotasi yang disebabkan oleh sesuatu perbuatan yang semata-mata sosial yang tidak boleh diterima, bukannya salah dari segi moral.
sosial atau profesional atau perbuatan tidak boleh diterima atau keadaan yang disaksikan oleh atau
didedahkan kepada orang lain. Biasanya dikaitkan dengan kehilangan kehormatan atau maruah yang terlibat, tetapi berapa banyak dan jenis bergantung kepada keadaan memalukan. Ia adalah serupa dengan malu, kecuali malu yang mungkin dialami bagi sesuatu perbuatan yang hanya diketahui diri sendiri. Selain itu, rasa malu biasanya membawa konotasi yang disebabkan oleh sesuatu perbuatan yang semata-mata sosial yang tidak boleh diterima, bukannya salah dari segi moral.
Malu boleh menjadi peribadi, disebabkan oleh perhatian yang tidak diingini kepada perkara-perkara persendirian atau kecacatan atau kemalangan peribadi. Beberapa sebab-sebab batang malu daripada tindakan peribadi, seperti terperangkap dalam satu pembohongan atau membuat kesilapan, kalah teruk dalam pertandingan, dan lain-lain. Malu juga boleh menjadi profesional atau rasmi, terutamanya selepas kenyataan yang menyatakan keyakinan dalam kursus yang dinyatakan tindakan, atau tidak mengambil kira sengaja untuk keterangan. Malu bertambah besar dalam keadaan yang melibatkan tugas rasmi atau kemudahan tempat kerja, jumlah wang atau bahan-bahan yang besar, atau kehilangan nyawa manusia dan malu tak dapat jalankan tugas.
Kesedihan adalah mood yang memaparkan perasaan kelemahan dan kehilangan. Perasaan sedih yang berlebihan ini boleh membawa akhirnya kepada kemurungan, mungkin memerlukan campur tangan oleh profesional yang berkelayakan. Biasanya manakala dalam keadaan sedih, orang akan menjadi diam, kurang bertenaga dan menarik diri ke dalam diri. Beliau mempunyai bukan keinginan untuk keluar dan menjadi aktif mahupun keinginan untuk bersosial dengan orang lain.
Gejala visual kesedihan penampilan tunduk malu kepala, sebuah badan yang landai, terperangkap keluar bibir dan aktiviti fizikal yang perlahan dan lemah. Kesedihan dianggap sebagai perasaan yang bertentangan dengan kebahagiaan. Sinonim kepada perasaan ini adalah kesedihan, kesengsaraan, kemurungan [sayu, murung] dan kesuraman [muram, suram]. Adalah didapati bahawa orang-orang bahagia cenderung untuk memproses maklumatdalam tempoh yang singkat masa dan lebih tepat berbanding dengan orang sedihyang memproses maklumat secara logik, ke atas tempoh masa dan kurang tepat(Forgas, 1992, 1994).
Kajian menunjukkan bahawa apabila orang mengiktiraf emosi yang dinyatakan, mereka cenderung untuk mengaitkan ciri-ciri tambahan kepada orang yang menyatakan bahawa emosi ini. Seseorang yang bahagia mengelilingi dirinya dengan ciri-ciri kasih sayang. Seseorang yang menyedihkan adalah dianggap sebagai keupayaan yang lemah dan kurang. Orang yang sedang marah dianggap sebagai yang berkuasa, dominan (Keltner 1997).
La Tahzan (Jangan bersedih). "Wahai masa lalu yang telah berlalu dan selesai, tenggelamlah seperti mataharimu. Aku tak akan pernah menangisi kepergianmu, dan kamu tidak akan pernah melihatku termenung sedetik pun untuk mengingatmu. Kamu telah meninggalkan kami semua, pergi dan tak pernah kembali lagi.".
Kemarahan adalah tindak balas psychophysiological mengalami kesakitan, yang dilihat atau kesusahan atau ancaman. Ancaman boleh menjadi sebenar yang dibincangkan, atau bayangkan. Kemarahan sering tindak balas terhadap persepsi ancaman kerana konflik fizikal, ketidakadilan, kecuaian, penghinaan, atau pengkhianatan. Kemarahan boleh dinyatakan secara aktif atau pasif. Dalam hal emosi "aktif", orang yang sedang marah akan ekspresikan kemarahan mereka secara lisan atau fizikal pada sasaran. Apabila kemarahan adalah emosi yang "pasif", ia sering dicirikan oleh senyap yang merajuk, tingkah laku pasif-agresif, permusuhan dan ketegangan.
Cara bagaimana kita boleh mengawal kemarahan. Selaras dengan perkembangan fisiologi marah ada keperluan untuk menjadi fasa-sejuk hati juga. Tubuh akan mula untuk berehat kembali ke arah keadaan berehat apabila sasaran kemarahan tidak lagi boleh atau ancaman serta-merta. Ia adalah sukar untuk berehat dari keadaan marah dalam masa yang singkat, ini adalah disebabkan arousal adrenalin-disebabkan yang berlaku semasa marah.
Dalam Islam, marah dilihat sebagai tanda kelemahan. Muhammad s.aw. berfirman, "Yang kuat bukan satu yang mengatasi orang olehkekuatannya, Tetapi yang kuat adalah yang mengawal dirinya ketika dalam keadaan marah.". Bila menghadapi situasi yang menyebabkan anda marah, langkah-langkah berikut boleh dijadikan panduan. Langkah 1, mengakui hakikat bahawa anda berada dalam keadaan marah. Langkah 2, menilai samada situasi ini sesuai untuk anda meluahkan kemarahan atau tidak. Langkah 3, sekiranya anda rasa sesuai untuk meluahkan kemarahan tersebut, nilaikan adakah anda perlu menggunakan pendekatan secara langsung atau tidak langsung. Langkah 4, setelah anda bertindak, imbas kembali apa yang telah anda alami dan tindakan anda untuk tujuan membaiki diri.
Sampai di sini sahaja jurnal saya pada kali ini, sekian terima kasih.
No comments:
Post a Comment