A131644 MUHAMMAD AIZUDDIN BIN NASAHROM LJ03 EMOSI
Assalamualaikum. Alhamdullilah, saya bersyukur kepada Allah kerana dapat juga menyiapkan jurnal ketiga saya. Kuliah pada kali ini membincangkan tentang emosi negatif . Terdapat beberapa emosi negatif yang dibicarakan dalam kuliah pada kali ini.
Menarik perhatian saya adalah mengenai emosi marah. Saya pasti dan yakin bahawa setiap daripada kita telah marah dan juga dimarahi. Saya juga pasti bahawa setiap daripada kita memang tidak suka memarahi orang ataupun dimarahi. Tetapi sebagai manusia biasa kita memang tidak akan terlepas daripada melakukan kesalahan ini. Mengapa emosi ini terjadi? Persoalannya, adakah ia wujud disebabkan kita memang mahu marah ataupun faktor sekeliling kita.
Menarik perhatian saya adalah mengenai emosi marah. Saya pasti dan yakin bahawa setiap daripada kita telah marah dan juga dimarahi. Saya juga pasti bahawa setiap daripada kita memang tidak suka memarahi orang ataupun dimarahi. Tetapi sebagai manusia biasa kita memang tidak akan terlepas daripada melakukan kesalahan ini. Mengapa emosi ini terjadi? Persoalannya, adakah ia wujud disebabkan kita memang mahu marah ataupun faktor sekeliling kita.
Dari sudut Islam, Nabi Muhammad pernah bersabda bahawa, Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w." Berwasiatlah kepadaku, "Lalu Nabi s.a.w menjawab: "Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah." Orang itu mengulangi permintaan beberapa kali, Nabi s.a.w menjawab:"Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah." Huraian hadis menyatakan bahawa:
1. Umat Islam dituntut supaya meminta nasihat daripada orang yang alim untuk membentuk peribadinya.
2. Islam menghendaki seseorang itu berusaha memperbaiki dirinya dari semasa ke semasa agar iman dan ketaqwaannya kepada Allah S.W.T semakin meningkat.
3. Hakikat marah menurut Islam ialah marah yang terpuji dan marah yang tercela. Kemarahan yang ditujukan untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, hak atau untuk menolong orang yang dizalimi adalah marah yang dituntut. Sebaliknya yang selain daripada itu adalah marah yang datang daripada sifat-sifat syaitan yang dikeji oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya.
4. Sesuatu persoalan atau wasiat yang memerlukan jawapan daripada seseorang, janganlah diminta secara mendesak atau menunjukkan kemarahan, tetapi hendaklah menggunakan tutur kata yang baik, bersopan dan sabar.
2. Islam menghendaki seseorang itu berusaha memperbaiki dirinya dari semasa ke semasa agar iman dan ketaqwaannya kepada Allah S.W.T semakin meningkat.
3. Hakikat marah menurut Islam ialah marah yang terpuji dan marah yang tercela. Kemarahan yang ditujukan untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, hak atau untuk menolong orang yang dizalimi adalah marah yang dituntut. Sebaliknya yang selain daripada itu adalah marah yang datang daripada sifat-sifat syaitan yang dikeji oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya.
4. Sesuatu persoalan atau wasiat yang memerlukan jawapan daripada seseorang, janganlah diminta secara mendesak atau menunjukkan kemarahan, tetapi hendaklah menggunakan tutur kata yang baik, bersopan dan sabar.
Jelas bahawa Islam melarang kita daripada mempunyai sifat marah dan ada hikmahnya kenapa kita disuruh untuk mengawal kemarahan kita. Saya ingin menyelit sedikit mengenai marah.
1) Ekspresi emosi manusia
Menurut Charles Spielberger, Ph.D., seorang ahli psikologi yang mengambil spesialisasi studi tentang marah. Marah adalah suatu perilaku yang normal dan sehat yakni sebagai salah satu bentuk ekspresi emosi manusia. Seperti bentuk emosi lainnya, marah juga diikuti dengan perubahan psikologis dan biologis. Ketika Anda marah, denyut nadi dan tekanan darah meningkat, begitu juga dengan level hormon, adrenalin dan noradrenalin.
Menurut Charles Spielberger, Ph.D., seorang ahli psikologi yang mengambil spesialisasi studi tentang marah. Marah adalah suatu perilaku yang normal dan sehat yakni sebagai salah satu bentuk ekspresi emosi manusia. Seperti bentuk emosi lainnya, marah juga diikuti dengan perubahan psikologis dan biologis. Ketika Anda marah, denyut nadi dan tekanan darah meningkat, begitu juga dengan level hormon, adrenalin dan noradrenalin.
2) Marah yang disengaja, marah spontan, marah konstruktif, marah destruktif
Seorang konsultan pencegahan stres dan kekerasan—Mark Gorkin membagi marah dalam empat kategori; marah yang disengaja, marah spontan marah yg dilakukan secara tiba-tiba, marah konstruktif (marah yang disertai ancaman terhadap orang lain) dan marah destruktif (marah yang ditumpahkan tanpa rasa bersalah).
Seorang konsultan pencegahan stres dan kekerasan—Mark Gorkin membagi marah dalam empat kategori; marah yang disengaja, marah spontan marah yg dilakukan secara tiba-tiba, marah konstruktif (marah yang disertai ancaman terhadap orang lain) dan marah destruktif (marah yang ditumpahkan tanpa rasa bersalah).
3) Marah juga merupakan satu bentuk komunikasi
Karena adakalanya orang lain baru mengerti maksud yang ingin disampaikan ketika kita marah. . Di Jepang, orang sering diam saat marah karena memang orang-orang Jepang tidak terbiasa mengekspresikan perasaannya. Berbeda dengan orang Amerika yang lebih berterus terang mengungkapkan perasaannya atau sama halnya dengan Suku Batak di tanah air kita.
Karena adakalanya orang lain baru mengerti maksud yang ingin disampaikan ketika kita marah. . Di Jepang, orang sering diam saat marah karena memang orang-orang Jepang tidak terbiasa mengekspresikan perasaannya. Berbeda dengan orang Amerika yang lebih berterus terang mengungkapkan perasaannya atau sama halnya dengan Suku Batak di tanah air kita.
- Marah juga membuat manusiawi
Marah yang bisa berdampak buruk adalah marah yang tidak dikelola. Sebaliknya bila Anda mampu mengelola amarah dengan tepat, maka ekspresi kemarahan Anda justru akan menyehatkan. Hal ini sudah terbukti pada sebuah penelitian yang menyatakan marah akan lebih baik daripada memendam perasaan jengkel. Rujukan http://www.kainsutera.com/gaya-hidup/tips-dan-fakta-tentang-marah-menangis-dan-tertawa.html
Marah yang bisa berdampak buruk adalah marah yang tidak dikelola. Sebaliknya bila Anda mampu mengelola amarah dengan tepat, maka ekspresi kemarahan Anda justru akan menyehatkan. Hal ini sudah terbukti pada sebuah penelitian yang menyatakan marah akan lebih baik daripada memendam perasaan jengkel. Rujukan http://www.kainsutera.com/gaya-hidup/tips-dan-fakta-tentang-marah-menangis-dan-tertawa.html
Dengan menggunakan konsep La Tahzan, kita akan dapat mengawal kemarahan kita dengan cara yang lebih terkawal. Konsep ini menekankan bahawa setiap individu perlu menguatkan jiwa mereka untuk mendengar kritikan dan cemuhan. Anggaplah bahawa setiap apa yang dilontarkan kepada kita mengajar kita supaya lebih tabah dalam menghadapi kemarahan ini.
Terdapat banyak lagi contoh emosi negative yang ingin saya utarakan tetapi cukuplah sekadar emosi marah sahaja dahulu.
Seterusnya, kuliah disambungkan dengan tajuk kuliah Teori Asas Adaptasi. Sebenarnya Dr Zamri ada mengatakan bahawa teori ini susah untuk difahami tetapi dapat diatasi dengan contoh yang diberikan. Misalnya, dengan mendengar bunyi - bunyi disekeliling kita. Kita mungkin akan dengar bunyi - bunyi yang kuat dan ini merupakan adaptasi yang ada dalam diri kita. Selain itu, gaji. Kenaikan gaji itu merupakan adaptasi yang kita akan alami. Ini akan menyebabkan kita ingin mahu gaji kita dinaikkan kerana mungkin sebab kita sudah berkeluarga dan mungkin sebab kenaikan harga barang dan sebagainya.
Seterusnya adalah teori solomon. Teori ini berlawanan dengan teori adaptasi. Apabila sesuatu emosi dizahirkan akan wujud emosi yang berlawanan. PerkAra ini berlaku mungkj disebabkan 2 keadaan.
Sebagai contoh, apabila kita bermainan permainan komputer. Pada awalnya, kita berasa seronok. Tetapi kita akan berasa bosan kerana main permainan yang sama sahaja. Tetapi apabila kita mengulangi sesuatu pengalaman emosi akan meningkatkan kekuatan kepada kita untuk terus mencuba perkara yang awalnya kita rasa tidak seronok atau selesa. Misalnya, apabila kita melakukan terjunan. Pada mulanya kita akan rasa takut tetapi apabila kita mengulangi beberapa kali akan holang rasa takutnya.
Ada juga akan menyebabkan permasalahan kepada kita. Sebagai contoh apabila kita mengambil dadah, tujuan kita mengambil dadah untuk menghilangkan tekanan. Tetapi disebabkan pengambilan dadah ini akan menyebabkan kita berasa seronok mungkin sebab faktor kimia yang adq dalam dadah itu merangsang otak kita unyuk rasa seronok. Tetapi apabila kita tidak mengambil dadah tersebut akan menyebabkan kita rasa tidak selesa. Kebergantungan terhadap dadah tersebut menyebabkan kita tidak boleh tinggalkan untuk mengambil dadah. Justeru itu, teori ini cuba menerangkan kepada kita bahawa sesuatu emosi boleh berubah tetapi perubahan itu samaada positif ataupun negatif.
Seterusnya, kuliah disambungkan dengan tajuk kuliah Teori Asas Adaptasi. Sebenarnya Dr Zamri ada mengatakan bahawa teori ini susah untuk difahami tetapi dapat diatasi dengan contoh yang diberikan. Misalnya, dengan mendengar bunyi - bunyi disekeliling kita. Kita mungkin akan dengar bunyi - bunyi yang kuat dan ini merupakan adaptasi yang ada dalam diri kita. Selain itu, gaji. Kenaikan gaji itu merupakan adaptasi yang kita akan alami. Ini akan menyebabkan kita ingin mahu gaji kita dinaikkan kerana mungkin sebab kita sudah berkeluarga dan mungkin sebab kenaikan harga barang dan sebagainya.
Seterusnya adalah teori solomon. Teori ini berlawanan dengan teori adaptasi. Apabila sesuatu emosi dizahirkan akan wujud emosi yang berlawanan. PerkAra ini berlaku mungkj disebabkan 2 keadaan.
Sebagai contoh, apabila kita bermainan permainan komputer. Pada awalnya, kita berasa seronok. Tetapi kita akan berasa bosan kerana main permainan yang sama sahaja. Tetapi apabila kita mengulangi sesuatu pengalaman emosi akan meningkatkan kekuatan kepada kita untuk terus mencuba perkara yang awalnya kita rasa tidak seronok atau selesa. Misalnya, apabila kita melakukan terjunan. Pada mulanya kita akan rasa takut tetapi apabila kita mengulangi beberapa kali akan holang rasa takutnya.
Ada juga akan menyebabkan permasalahan kepada kita. Sebagai contoh apabila kita mengambil dadah, tujuan kita mengambil dadah untuk menghilangkan tekanan. Tetapi disebabkan pengambilan dadah ini akan menyebabkan kita berasa seronok mungkin sebab faktor kimia yang adq dalam dadah itu merangsang otak kita unyuk rasa seronok. Tetapi apabila kita tidak mengambil dadah tersebut akan menyebabkan kita rasa tidak selesa. Kebergantungan terhadap dadah tersebut menyebabkan kita tidak boleh tinggalkan untuk mengambil dadah. Justeru itu, teori ini cuba menerangkan kepada kita bahawa sesuatu emosi boleh berubah tetapi perubahan itu samaada positif ataupun negatif.
Ini adalah sebahagian yang dapat saya kongsikan. Semoga apa yang saya pelajari ini dapat memberi manfaat kepada saya dan kepada anda semua yang membaca jurnal saya ini. Sekian.
No comments:
Post a Comment