Tuesday, August 9, 2011

Fw: A131743 INTHUMATHI SHANMUGAM LJ02 KEBAHAGIAAN


                Pada 31 Ogos 2011 lepas, kuliah kedua bagi ZT Pengurusan emosi telah diadalan pada pukul 2 petang. En.Zamri telah menayangkan sebuah video yang berkaitan dengan agama. Untuk kali kedua , saya dan rakan rakan lain telah diamanahkan untuk menulis sebuah jurnal yang menceritakan perkara yang telah dipelajari perkaitan dengan pengalaman hidup saya.Dalam masa dua jam  tiga puluh minit, saya telah mempelajari banyak perkara baru.En Zamri juga telah mengingatkan kami supaya tidak menyalin jurnal pelajar lain dan boleh dikenal pasti.
               
Saya telah mempelajari Izzard Innate Facial Expression. SScheror dan Walbort meneliti kajian kajian meliputi tiga puluh tujuh Negara dan lima benua dan mendapati bahawa konsep kesejahteraan emosi wajah adalah mantap dan stabil. Sebenarnyanya perbezaannya bergantung kepada pengalaman dan cara individu tersebut mengatasinya.Saya teringat satu peristiwa yang menepati kenyataan ini dalam pengalaman hidup saya. Pernah sekali adik saya telah memecahkan barang kegemaran saya. Pada mulanya saya berasa marahtetapi saya Berjaya mengawal perasaan marah saya. Malah saya telah memaafkan kesilapannya apabila menyedari dia telah melakukannya secara tidak sengaja.
 
                Pembelajaran dan pengalaman penting dalam hidup kita.Plutcik menyatakan bahawa emosi ilah potensi genetic kita menunjukkan perasaan secra langsung manakala pembelajaran dapat mengubahnya.Peransang adalah sityasi yang bolwk menyebabkan emosi boleh ditunjukkan.Perasaan takut timbuldaripada pelbagai situasi. Ada orang takut sesetengah benda sseperti lipas ketinggian dan hantu.saya juga mempunyai perasaan takut umpama takut kepada kegelapan.Proses kognitif  berbeza bagi setiap individu. Sesuatu perkara boleh menjadi punca kegembiraan kepada seseorang manakala perkara yang sama  boleh menjadi malapetaka bagi orang lain.Saya mempunyai sebuah pengalaman berkaitan dengan proses kognitif. Ada sekali saya telah terlelap apabila proses pengajaran sedangberlaku. Tiba tiba guru telah menyuruh salah seorang daripada kami untuk menerangkam kembali apa yang telah disampaikan. Pelajar pelajar lain beria ria ambil tangan untuk mendapatkan peluang untuk bersuara. Pada masa tersebut, saya merasakan seperti berada dalam api kerana tidak menumpukan perhatian semasa proses pengajaran sedang berlaku.
 
                Kita mempelajari emosi. Ada juga perasaan takut dipelajari tetapi kebanyakannya timbul secara semula jadi.Apabila saya beradadi banku sekolah,ada seorang guru yang terkenal dalam kalangan pelajar disebabkan oleh sifat garanganya.Yang anehya saya tidak ada perasaan takutterhadap guru tersebut.Apabila guru tersebut mula mengajar saya saya mula berasa takut apabila berhadapan dengan guru tersebut.Sekarang saya menyedari bahawa perasaan takut boleh dipelajri bersusulan dengan apa yang kita alami daripada sekadar mengetahuinya sahaja.
 
                Saya telah mempelajari kebahagian rumah tangga..Berdasarkan pengalaman hidup saya, kebahagiaan berpunca daripada pegangan agama yang kukuh dan keluarga yang bahagia. Apakah yang dimaksudkan sebagai keluarga bahagia?Keluarga terbentuk hasil daripada perikatan yang sah antara lelaki dan perempuan melalui perkahwinan.Kasih saying dan prihatin yang ditunjukkan dari hati yang ikhlas pasti membawakebahagiaan.Saya teringat satu peristiwayang membuatkan saya berasa begitu bahagia iaitu apabila saya mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan akhir semester semasa berada dalam matrikulasi di Negeri Sembilan.Walaupun ramai orang telah memuji saya tetapi saya hanya menemui kebahagiaan apabila ibu bapa saya menghargai dan memuji saya. Kejayaan itu dirasakan begitu bermakna walaupun hanya perkara kecil bagi orang lain.Usaha dan impian saya tidak boleh dicapai tanpa dorongan dan sokongan ibu bapa saya. Merekalah yang mahukan yang terbaik untuk saya dan merupakan dua insane yang mengingati saya walau di mana saya berada pun..Saya bersyukur kepada tuhan kerana dikurniakan ibu bapa yang begitu baik dan menyayangi saya.i "bagaimana acuan begitulah kuihnya"Ibu bapa boleh memainkan peranan dalam hal ini dengan mengajar dan menyemai nilai-nilai positif seperti menolong orang dalam kesusahan, amanah,kasih saying,rendah diri, kesederhanaan, keadilan dan lain-lain.
 
                Apabila sebuah keluarga terbentuk terdapay dua jenis emosi yang ditunjukkan dalam kalangan ahli keluarga iaitu emosi positif dan emosi negative. Memang tidak dapat dinafikan bahawa emosi positif yang menjurus kea rah kebahagiaan dan kesejahteraan hidupFikiran positif dan seterusnya tindakan yang positiflah yang membawa kepada emosi positif.Contohya bertolak ansur antara satu sama lain merupakan aspek yang penting dalam pembinaan keluarga bahagia.Dalam situasi seperti suami isteri kedua-duanya bekerja mereka haruslah menolong antara satu samalain dalam penguruan rumah tangga.Walaupun mengejar kebendaan dan kekayaan namun mereka tidak harus melupakan tanggugjawab sebagai ibu bapa. Merka haruslah meluangkan masa bersama anak-anak mereka seperti berbual-bual,menonton televisyen,membantu dalam hal pelajaran, membawa bersiar-siar dan lain-lain.Pembentukan peribadi dan sahsiah yang mulia bergantung kepada cara asuhan ibu bapa.Bak kata pepatah Melayu berbunyi seperti "bagaimana acuan begitulah kuihnya."Merka harus mengajar dan menyemai menyemai nilai-nilai murni seperti kasih saying, menghormati orang tua, rendah diri, kerajinan, keadilan, amanah dan lain-lain.Segala-segalanya bermula di rumah.
 
                Walaupun begigitu emosi negative tidak dapatdielakkan daripda wujud antaara ahli keluarga kerana kita hanyalah manusia biasa yang melakukan eslapan. Contohnya budak kecil suka merajuk apabila tidak dapat apa yang dihajati.Ini hanya adalah perkara kecil. Kadang kadang emosi negative tidak ditunjukkan tetapi dipendam dalam hati untuk masayang lama sehingga keadaan menjadi semakin teruk.Ini adalah tidak baik kerana membawa keburukan dan akan menyebabkan keluargamenjadi pora peranda.Untuk mengelakkan  perkara ini berlaku, seseorang yang tidak berpuas hati terhadap sesuatudia harus berterus terang supaya tidak menimbulkan konflik yang tidak diingini.Apabila emosi positif dapat mengatasi emosi negative di situlah lahirnya keluarga bahagia yang menjadi idaman setiap orang.
 
                Selain itu saya juga telah mempelajari konsep kasih saying. Kasih saying aaaaaaaaaaaaaaaaadalah Perasaan cinta yang lahirdaripada hati yang ikhlas tanpa mengira agama,bangsa dan budaya.Seseorang manusia tanpa sifat kasih saying umpama besi yang berkarat.Kasih saying merupakan teras bagi pembentukan hubungan yang harmoni dan erat.Ia boleh ditunjukkan dengan pelbagai cara seperti member hadiah, mengucapkan kata-kata bermotivasi,bertegur sapa, senyum apabila bersemuka, menolong membuat sesuatu, meraikan hari jadi dan lain-lain.Semasa saya berusia enam belas tahun,saya telah terlibat dalam sebuah kemalangan bersama aang saya. Saya telah kehilangan kesedaran diri dan mengalami kecederaan yang parah di bahagian kepala.Abang saya pula mengalami pendarahan di bahagian belakang d.Walaupun dalam keadaan genting tetapi abang saya telah mengejarkan saya ke hospital yang terdekat tanpa mempedulikan dirinya. Malah dia telag memberi darah kepada saya. Inilah yang dikatakan sebagai kasih saying yang tulus.Hari ini saya masih bernyawa kerana pengorbanan yang dilakukan oleh abang saya.Keluarga saya telah menjaga keperlusaya semasa saya berada di hospital. Mereka berada di sampingan saya tanpa mengira waktu siang dan malam sehinggalan saya pulih sepenuhnya.Plato mengatakan bahawa kebahagiaan berpunca daripada kehidupan yang baik dan mulia.Manusia yang berperikemanusiaan tidak akan melakukan perkara yang melukai hati orang lain. Kesimpulannya,Saya telah mempelajari mengenai izzard innate facial expression, kebahagiaan dan kasih saying.Saya berharappembelajaran ini dapat dijadikan panduan dalam hidup saya.


No comments:

Post a Comment